Dat_beloof_ik schreef: ↑18 dec 2023, 20:36
Tufkah schreef: ↑17 dec 2023, 21:18
Dat is niet vreemd, dat kan iedereen. Dat heet zintuigelijk waarnemen en lichaamsbewustzijn. Daar gaat dit dus niet over.
Wat gaat het dan wel over, op welke manier wordt er dan waar genomen?
Geestelijk waarnemen. Maar dat kan het conceptuele denken niet bedenken. Omdat de 'activiteit' van waarnemen geen denken (vormen) is. Het is geen verworvenheid, iets wat ik heb verworven, het is intrinsiek in ieder mens reeds aanwezig. Het is het geestelijk waarnemen van 'iets anders' dat dat wat waarneemt.
Maar omdat de mens zintuigelijk waarneemt , is de mens de opinie toegedaan dat het het lichaam is wat waarneemt. (Wat zintuigelijk gezien ook het geval is). Als mens voegen we aan de act van het waarnemen subjectiviteit toe, waarmee we het 'eigene' verwerven.
Geestelijk waarnemen heeft geen enkel oordeel over dat wat er waargenomen wordt. Wij zijn het als mens die een oordeel over het waargenomene toevoegen. Daarom voelen we ons vredig als we een zonsondergang waarnemen terwijl de vogeltjes fluiten en zijn we geschokt als we iets waarnemen wat ons 'schokt'. Daarom moet de mens zelf veranderen en vernieuwen. Dát is de boodschap van Jezus.
Romeinen 12:2 Jullie moeten niet meer op dezelfde manier leven als de ongelovige mensen. Maar leef als nieuwe mensen, doordat jullie op een nieuwe manier gaan denken, namelijk op Gods manier. Dan zullen jullie ook anders gaan leven. Dan zullen jullie weten wat Gods wil is. En alles wat Hij wil is goed, mooi en volmaakt.
Paulus omschrijft het mooi, we moeten nieuwe mensen worden die zich steeds meer gaan richten op Gods wil. Leven in volstrekte harmonie met God, zodat God steeds meer een levende Vader voor je wordt. Kinderen van God worden en andere kinderen van God herkennen. Voor jou als ongelovige volstrekt achterlijke onzin, voor mij wordt het dagelijks meer realiteit. Gods deur staat wijd open.
Ken wat je voor je ziet en wat voor je verborgen is, zal aan je worden geopenbaard.