peda schreef: 21 jan 2024, 15:04
Tufkah schreef: 21 jan 2024, 14:51
Dat is niet geheel correct, metafysica is
aanvankelijk een geloofsdomein. Voor wie Jezus volgt is het een realisatiedomein. (totstandkoming) Het zou onzinnig zijn om te geloven in metafysica (God) en dan maar te doen wat je zelf wilt. Dergelijke gelovigen zullen er wel zijn, maar dat is niet serieus te nemen.
Voor mij valt de metafysica wel degelijk onder het geloofsdomein, omdat aldaar gedane uitspraken niet qua juistheid op harde wijze bewezen kunnen worden. Ik kan op behoorlijk harde wijze bewijzen dat het stoffelijke-ik zelve wel degelijk bestaat, maar ik kan bijvoorbeeld niet op dezelfde harde wijze bewijzen dat ik tevens ook over een onstoffelijke, de dood overstijgende ziel, beschik. Los nog van het fenomeen dat niet iedere volger van
een metafysica overtuiging , zo'n ziel definitie volgt.
Vanuit de metafysica (de ziel) bezien is jouw stoffelijke ik niet hard te maken. Dit noemt men ook wel de zelf-
illusie. De fysica is in werkelijkheid juist het blinde component, omdat de mens over het algemeen meent (overtuiging) dat de wereld voor hem waar is. Jezus had een ander verhaal: niet de wereld voor mij is waar, Ik ben de Waarheid (en de Weg en het Leven).
En uit die wereld voor hem, haalt de stoffelijke mens zijn overtuigingen. Wat de naturalist doet is zijn eigen gekende wereld en de daarbij behorende overtuigingen als de maat der dingen afschilderen. Dat mag uiteraard, maar het is wel omgekeerd aan wat Werkelijk is.
De onstoffelijke, dood overstijgende ziel is wel kenbaar, maar niet in de wereld voor ons. Deze zaken staan beschreven in de Bijbel: Hetgeen het oog niet heeft gezien, en het oor niet heeft gehoord, en in het hart des mensen niet is opgeklommen, hetgeen God bereid heeft dien, die Hem liefhebben.
Ik neem het geen enkele naturalist kwalijk dat hij louter in de wereld voor hem gelooft, maar de naturalist maakt daarmee wel zichzelf tot de maat der dingen. In het algemeen heeft de mens een ziel (Of hij daar in gelooft of niet, doet er niet toe), in de lossing van de ziel (Matt 16:26) heeft de ziel een mens. (omkering)
Er zijn twee werkelijkheden: de metafysische werkelijkheid en de fysieke werkelijkheid. De ene (de fysieke werkelijkheid) vloeit voort uit de andere (de metafysische werkelijkheid). De mens komt uit God voort, God niet uit de mens, om het even simpel te stellen.
De fysieke werkelijkheid levert dan weer de bonte stoet aan overtuigingen op, zoals jij die noemt. Maar vanuit de metafysica zijn overtuigingen helemaal niet zo interessant. Overtuigingen vloeien voort uit de fysica.
God begint waar het denken eindigt.