De negatieve theologie volg ik omdat in mijn optiek er NIETS met zekerheid te weten valt over de juistheid van ( goede ) metafysische axioma's.Pyro_123 schreef: 30 jan 2024, 19:02Serieus? Ik dacht dat je een vriend van de negatieve theologie was, en die staat nou niet direct bekend om z'n roze luchtkastelen en spirituele zweefmolens. Bovendien, een knutsel-agnost, wat moet ik me daarbij voorstellen? Een agnost doorgrondt het mysterie niet, en mocht dat onverhoopt wel gebeuren dan is er altijd nog het Grote Mysterie in Grand Reserve, want er moet natuurlijk wel iets om niet te weten overblijven. Toch? Of heb ik iets gemist?peda schreef: 30 jan 2024, 14:26 Goed idee, maar Messenger geeft, zoals hij zelf toegeeft, weer een eigen invulling aan de Walsch overtuiging.
Niets op tegen overigens, maar wel een symptoom van de "' bricoleur "', die het "' persoonlijk feeling-well spiritualisme "' uitdraagt.
Overigens reken ik persoonlijk het post-theïsme eveneens tot het "" bricoleur-fenomeen "'. Ik hoop bricoleur nu goed geschreven te hebben.
Zelf geef ik de "' bricoleur "' een goede recensie, simpel omdat ik mijzelf, in het verlengde van agnosticisme, ook tot deze groep reken.
Iedereen die wel ( juistheids ) uitspraken doet over metafysische posities, bedrijft een vorm van positieve theologie. Nu zijn er eindeloos vele positieve theologie posities, waarbij de bricoleur ( de knutselaar ) voor zich posities uitzoekt en onderling combineert die hem/ haar persoonlijk aanspreken.
Uit de vele in de literatuur aangeboden spirituele lego-bouwstenen dus een eigen spiritueel bouwsel samenstellen. Een goed bouwsel volgt bij mij regels der logica, een slecht bouwsel doet dit niet en rammelt dus van voor tot achter. De ene "' ambachtsman/vrouw "' levert kwalitatief goed werk, de ander maakt er knoeiboel van. Het kan dus verkeren.