Pyro_123 schreef: 05 apr 2024, 10:26
Inderdaad, daarom ga ik er ook vanuit dat er geen O.W. is die stiekem mijn gedachten verklooit.
Er hoeft geen O.W. te zijn die jouw gedachten verklooit, je 'verklooide' gedachten kunnen ook voort komen uit eigenbelang.
Sub1 Dat is best een filosofie, Krishnamurti had bijvoorbeeld een filosofie waarin het begrip 'denken' een betekenis inneemt die me wel een beetje doet denken aan wat je zegt.
Sub2 Maar ik gebruik het woord in een andere betekenis. Zelf denken is niet noodzakelijkerwijs vanuit eigenbelang denken. Laat ik het zo zeggen: als je stopt met zelf denken komt het erop neer dat iemand anders voor jou gaat denken, wat waarschijnlijk het eigenbelang van die ander dient.
Sub1 Indien een mens stopt met oordelen komt de (eigen) geest moeiteloos in een andere 'stemming' wat ook weer andere gedachten voortbrengt. En andere gemoedstoestanden. Er is dan niet iets wat ik doe, maar juist iets wat ik nalaat, namelijk het oordelen, wat een mentale situatie in mijn denkwereld teweeg bracht. Maar je kunt het pas zien als je het nalaat.
Sub2 Hier komen we juist op het terrein van idealisme. Zowel Hitler als Marx waren beiden idealisten. De ene had een ideaal van een rijk vol met edelgermanen, de ander had het ideaal van een maatschappij waarin het kapitalisme gestorven is. Hitler en Marx dachten voor anderen en het heeft alleen maar miljoenen doden en andere ellende opgeleverd. Je begrijpt: ik doe niet aan idealisme.
Het gaat me er juist om dat 'de geest' zichzelf vrijmaakt van eigenbelang en daarmee ook het mentale gedeelte vrij wordt. Eigenbelang is juist 'degene' die mij overheerst. Al die navolgers van Hitler, Marx en andere idealisten dachten vanuit eigenbelang en dachten daarom dat ze er goed aan deden om dit soort lieden te volgen. Het resultaat is de geschiedenis waar we tegen aan kijken.
God begint waar het denken eindigt.