Zonde

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Leon
Berichten: 2853
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: Zonde

Bericht door Leon »

Tufkah schreef: 10 jun 2024, 23:25
Leon schreef: 10 jun 2024, 20:19
De natuurlijke mens doet kwaad, de geestelijke mens (onder genade) doet geen kwaad. Het gedrag is misschien wel hetzelfde.
De geestelijke mens zelf kan op geen enkele wijze kwaad doen, de geestelijke mens 'doet' namelijk niet. De geestelijke mens is geest. Maar het menselijk denken staat wel onder invloed van de natuurlijke mens dan wel de geestelijke mens. Dat staat feitelijk in Romeinen 12:2. De natuurlijke mens is gelijkvormig aan de wereld. De geestelijke mens is niet-gelijkvormig aan de wereld.

Even verder in Rom 12 wordt er geschreven hoe 'we' één lichaam zijn in Christus. Daar zitten we reeds in de mystiek. Christus is eensamenheid. Dat is niet iets voor een of andere toekomst, dat is nu. Je kunt er geen voorstellingsbeelden op los laten, Christus is geen commune of zoiets. Het schenkt vreugde om iets te betekenen voor een ander. Andersom ook, er is geen empathie meer in de mens, maar een daadwerkelijk meeleven met de ander. Waarom zou je dan nog een ander willen vermoorden, verkrachten of bestelen? De geestelijke mens heeft geen eigen wil, iets willen kan alleen in de tijd plaats hebben. De geestelijke mens kan op geen enkele wijze uit 'het moment' vandaan. Het is het zijn zelf wat buiten tijd en ruimte is.

Adam en Eva zijn in het veld van goed en kwaad gebracht en daar leven wij als natuurlijke mens nog steeds. 1 Korinthiërs 2:12 maakt onderscheid tussen 'de geest der wereld'. (Zoals we die allemaal kennen) en de Geest die uit God is. Wie de Bijbel serieus neemt die streeft niet naar een hiernamaals (zelfzucht) maar naar wat uit God is.
Weer iets duidelijker. Groeien in geloof, hoop ik.
[uit principe ben ik voor principes]
Gebruikersavatar
Yours
Berichten: 2147
Lid geworden op: 15 feb 2020, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: Zonde

Bericht door Yours »

Dag Leon,

Het is beslist niet zozeer groeien in geloof.

Ik denk dat het meer juist denken èn juist handelen is mèt zuivere intenties en zònder dat daarbij macht, seks of geld een rol spelen. Dan mag je er in geloven en op hopen dat het goed komt.
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens
Tufkah
Berichten: 2265
Lid geworden op: 03 sep 2023, 17:33
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Tufkah »

Ik ben het grotendeels met Yours eens, het gaat ook om je intenties. Alleen het hopen dat het goed komt ondersteun ik niet. De geestelijke mens leeft zonder verwachtingen of eigenwillendheid. Hoop wakkert verwachtingen en eigenwillendheid aan. Hoop is iets wat in de tijd plaats heeft. Het zijn van jou als persoon heeft plaats in de tijd, het Zijn zelf niet.
De smalle Weg is niet moeilijk voor wie hem kwijt is.
Gebruikersavatar
Yours
Berichten: 2147
Lid geworden op: 15 feb 2020, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: Zonde

Bericht door Yours »

Tufkah schreef: 11 jun 2024, 09:32 Ik ben het grotendeels met Yours eens, het gaat ook om je intenties. Alleen het hopen dat het goed komt ondersteun ik niet. De geestelijke mens leeft zonder verwachtingen of eigenwillendheid. Hoop wakkert verwachtingen en eigenwillendheid aan. Hoop is iets wat in de tijd plaats heeft. Het zijn van jou als persoon heeft plaats in de tijd, het Zijn zelf niet.
Ik kon destijds dan weer niet zonder hoop leven. Als na het voelen en denken ook het handelen juist dient te zijn, kun je alleen maar hopen dat het goed uitpakt. Hoop doet dan leven. En ja, dat resulteerde uiteindelijk in het Zijn doordat het ego stierf.
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens
Gebruikersavatar
Yours
Berichten: 2147
Lid geworden op: 15 feb 2020, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: Zonde

Bericht door Yours »

Juist voelen is overigens ook zèèr belangrijk: Liefde en lust worden nogal eens door elkaar gehaald.
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens
Michelangelo2
Berichten: 382
Lid geworden op: 06 aug 2023, 22:16
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Michelangelo2 »

HJW schreef: 10 jun 2024, 21:15
Michelangelo2 schreef: 10 jun 2024, 21:11
Troost, troost zijn de eerste woorden van hoofdstuk 40. Aan het belang ervan wil ik niets afdoen maar ik mis dan de eerste 39 hoofdstukken die ik ook belangrijk acht. En graag lees.
Ik wens je oprecht veel plezier en inspiratie bij het lezen van het volledige boek.
Laat me even nadenken over de reden van Jezus dood. De juiste woorden vinden.
Ik wacht rustig af.
De reden dat ik terughoudend ben om een heel verhaal te schrijven over Jezus' dood is dat ik dan toch erfzonde erbij betrekken ga. En uit eerdere gesprekken met jou weet ik dat je daar niet aan trekt omdat het begrip erfzonde pas later ingevoerd werd?Dus misschien handig om het niet zo te noemen? Noem zonde dan liever verwijdering van God. Een ongewenste afstand tot God, ontstaan door de mens die besloot in zijn volmaakte toestand tòch ongehoorzaam te zijn.
God was in Eden (reine omgeving) bij de mens maar Hij stuurde de mens weg uit die reine omgeving omdat ze niet meer thuishoorden in God's volmaakte paradijs. Het was niet eens een straf want God bleef wel voor hen zorgen. Hij gaf hen huiden om warm te blijven. Eden en de mens pasten niet meer bij elkaar. Jezus moest dit repareren want de mens kon het zelf niet.
Daarom zie je in Leviticus ook vrijwel geen enkel dieroffer voor opzettelijke zonde. Daarvoor behoorde men vergiffenis te vragen, die een genadige God dan ook betoonde. De dieroffers waren voor onopzettelijke zonde waar de mens niets aan kon doen. Maar die wel leiden tot (rituele) onreinheid. God besefte dat er telkens opnieuw mensen werden geboren die aan hun onvolmaaktheid, hun afstand tot God niets konden veranderen. Daarom nam God de verantwoordelijkheid om hierin te voorzien. Dus volgens mij is Jezus gestorven omdat er nog nooit eerder iemand was gestorven die volmaakt onzondig was. Zo draaide God die vloek terug. De vloek dat zonde tot de dood leidt.
Jezus wordt het paaslam genoemd. Maar het oorspronkelijke paaslam dat zijn oorsprong vond bij de tiende plaag in Egypte waarbij de eerstgeborene werd gedood, had niets te maken met zonde maar alles met vertrouwen dat door het bloed van het lam de doodsengel passeert.
Dat is nu onze hoop. Dat door vertrouwen op Jezus, de doodsengel passeert en wij daarom terugkeren tot die omgeving bij God. De reine omgeving van God was eerst Eden, daarna de tabernakel, daarna de tempel in Jeruzalem. Nu is dat Jezus.

Als men dus opzettelijk zondigt en oprecht spijt heeft dan vraagt men in gebed om vergeving. Die bij oprechte spijt ook wordt verkregen. Dat is van alle tijden. Maar daar is Jezus niet voor gestorven.
HJW
Berichten: 6517
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door HJW »

Yours schreef: 11 jun 2024, 09:27 Dag Leon,

Het is beslist niet zozeer groeien in geloof.

Ik denk dat het meer juist denken èn juist handelen is mèt zuivere intenties en zònder dat daarbij macht, seks of geld een rol spelen. Dan mag je er in geloven en op hopen dat het goed komt.
Ik denk dat het een wisselwerking is. Door dichter bij Huis te komen (noem het: groeien in geloof) ga je vanzelf anders denken en handelen. En dan spelen als vanzelf macht en geld en seks geen rol meer.
Waar ik iets anders over denk: je keert dan steeds meer terug in het goede/de waarheid.
Dat gaat verder dan hoop.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 9295
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Alpha »

Tiberius Claudius schreef: 04 jun 2024, 15:40
Alpha schreef: 04 jun 2024, 15:30 NOS: De meteorologische dienst maakte gisteravond bekend dat de krater opnieuw lava uitbraakte uit een scheur van ongeveer 3 kilometer lang.
Nou en????
Dat is nauwelijks de moeite waard op de grootte van de schollen.
Nogmaals dit is geen scheur in een continent.
Tja, dat is jouw mening.
Ik denk dat Pangea door de waterdruk uit elkaar is gevallen.
Maar ja, ik was er toen niet bij.
Je kan in IJsland trouwens overal meerdere scheuren ontdekken.
Gebruikersavatar
Yours
Berichten: 2147
Lid geworden op: 15 feb 2020, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: Zonde

Bericht door Yours »

HJW schreef: 11 jun 2024, 10:24
Yours schreef: 11 jun 2024, 09:27 Dag Leon,

Het is beslist niet zozeer groeien in geloof.

Ik denk dat het meer juist denken èn juist handelen is mèt zuivere intenties en zònder dat daarbij macht, seks of geld een rol spelen. Dan mag je er in geloven en op hopen dat het goed komt.
Ik denk dat het een wisselwerking is. Door dichter bij Huis te komen (noem het: groeien in geloof) ga je vanzelf anders denken en handelen. En dan spelen als vanzelf macht en geld en seks geen rol meer.
Waar ik iets anders over denk: je keert dan steeds meer terug in het goede/de waarheid.
Dat gaat verder dan hoop.
Natuurlijk zijn daar alle drie: het Geloof, de Hoop en de Liefde op de weg terug. De Liefde is daarbinnen het belangrijkste, zolang die tenminste niet verward wordt met lust.

En zo gaat ieder zijn/haar weg…..
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens
Gebruikersavatar
Tiberius Claudius
Berichten: 3051
Lid geworden op: 01 mei 2022, 12:43
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Tiberius Claudius »

Alpha schreef: 11 jun 2024, 10:47
Tiberius Claudius schreef: 04 jun 2024, 15:40
Nou en????
Dat is nauwelijks de moeite waard op de grootte van de schollen.
Nogmaals dit is geen scheur in een continent.
Tja, dat is jouw mening.
Ik denk dat Pangea door de waterdruk uit elkaar is gevallen.
Maar ja, ik was er toen niet bij.
Je kan in IJsland trouwens overal meerdere scheuren ontdekken.
Nee dit heeft de wetenschap ontdekt.

Zonder die wetenschap had je niet eens van het bestaan geweten.

Wat je niet weerhoudt om het nu beter als de wetenschap te willen weten.
En wat als er meer Keizers zijn geweest dan maanden Geachte Senatoren?
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 9295
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Alpha »

Michelangelo2 schreef: 04 jun 2024, 15:41
Alpha schreef: 04 jun 2024, 15:24 De Bijbel is m.i. gewoon duidelijk!

Mattheüs 7:
21 Niet iedereen die “Heer, Heer” tegen me zegt, zal het Koninkrijk van de hemel binnengaan, maar alleen degene die de wil doet van mijn Vader in de hemel.
22 Op die dag zullen veel mensen tegen me zeggen: “Heer, Heer, we hebben toch in uw naam geprofeteerd en in uw naam demonen uitgedreven en in uw naam allerlei wonderen gedaan?”
23 Dan zal ik openlijk tegen ze zeggen: “Ik heb jullie nooit gekend! Ga weg, wetteloze mensen!” NWV.

De schepper stelt gewoon eisen aan zijn medewerkers.
Degenen die niet meewerken kunnen niet in het paradijs komen.
Wanneer Jezus zegt: Ga weg wetteloze mensen, naar welke wet verwijst hij dan? Mijns inziens naar de wet van Mozes want Jezus is niet gekomen om de wet af te schaffen. Dus als hij wetteloze mensen afwijst dan heeft de meerderheid van de christenen, inclusief JG, een vet probleem.
Wel, Dat Jg dan een "vet" probleem zouden hebben, is een illusie.

Jezus stelde een nieuwe wet of verbond in. (Hebr. 8:7, 10).
De wet van Mozes was exclusief voor het volk, dat JHWH had uitgekozen. (Gen. 26:4, 5).
Met Pinksteren ging het nieuwe verbond in, toen ca. 3000 personen met de heilige geest werden gezalfd. (Hand 2:36-42).

Petrus kreeg van JHWH 3 "sleutels".
De eerste gebruikte hij voor bekeerde Joden.
De tweede gebruikte hij voor bekeerde Samaritanen.
De derde gebruikte hij voor bekeerde heidenen, "mensen uit de natiën”
Cornelius was de eerste bekeerde heiden, die gezalfd werd. (Han 10:44, 45).

Deze gezalfden zouden aan het einde der tijden, samen met Jezus een regering over de aarde vormen, de 144.000, of de kleine kudde genoemd.
(Luk. 12:32, Openbaring 1:6).
De andere "schapen" zouden Gods ingrijpen overleven, de grote schare, of menigte.(Openbaring 7:9, 10)
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 9295
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Alpha »

Tiberius Claudius schreef: 11 jun 2024, 11:11
Alpha schreef: 11 jun 2024, 10:47 Tja, dat is jouw mening.
Ik denk dat Pangea door de waterdruk uit elkaar is gevallen.
Maar ja, ik was er toen niet bij.
Je kan in IJsland trouwens overal meerdere scheuren ontdekken.
Nee dit heeft de wetenschap ontdekt.

Zonder die wetenschap had je niet eens van het bestaan geweten.

Wat je niet weerhoudt om het nu beter als de wetenschap te willen weten.
De wetenschap heeft de schepper nog steeds niet ontdekt of erkend.
Ze beroepen zich op "evolutie".
Een mening gebaseerd is op veronderstellingen, niet op wetenschappelijk bewijs.

Onderzoekers onderzoeken selectief en negeren zaken, die niet in hun voorstelling passen.
Wanneer een onderzoeker een mogelijke optie aangeeft, dat tegen de mening van de meerderheid in gaat, wordt hij geweerd.
In de middeleeuwen werd een dergelijke onderzoeker op de brandstapel terecht gesteld.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 9295
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Alpha »

HJW schreef: 04 jun 2024, 15:43
Alpha schreef: 04 jun 2024, 15:32 Grappig dat je een eenvoudige illustratie niet kan begrijpen.
Je mist inderdaad de essentie. :-(
Ik leer slechts wat de bijbel leert. Het kittelt je oren niet.
Flauw he.....elke keer de woorden van een ander herhalen.
Als jij dat niet zou doen, dan was je erg stil.

Je luistert vooral naar dingen die in jouw denkraam passen.
Ik toon slechts wat de Bijbel leert, het woord van God.
Gebruikersavatar
Tiberius Claudius
Berichten: 3051
Lid geworden op: 01 mei 2022, 12:43
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Tiberius Claudius »

Alpha schreef: 11 jun 2024, 11:25
Tiberius Claudius schreef: 11 jun 2024, 11:11
Nee dit heeft de wetenschap ontdekt.

Zonder die wetenschap had je niet eens van het bestaan geweten.

Wat je niet weerhoudt om het nu beter als de wetenschap te willen weten.
De wetenschap heeft de schepper nog steeds niet ontdekt of erkend.
Ze beroepen zich op "evolutie".
Een mening gebaseerd is op veronderstellingen, niet op wetenschappelijk bewijs.

Onderzoekers onderzoeken selectief en negeren zaken, die niet in hun voorstelling passen.
Wanneer een onderzoeker een mogelijke optie aangeeft, dat tegen de mening van de meerderheid in gaat, wordt hij geweerd.
In de middeleeuwen werd een dergelijke onderzoeker op de brandstapel terecht gesteld.
Zoals altijd praat je er omheen.
Pangea is door de wetenschap gevonden met hoe en waar het ontstond en weer uiteenviel,
als de wetenschap je niet interesseert moet je er niet selectief en verkeerd uit citeren.
En wat als er meer Keizers zijn geweest dan maanden Geachte Senatoren?
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 9295
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Alpha »

HJW schreef: 04 jun 2024, 15:50
Alpha schreef: 04 jun 2024, 13:10 Je ziet dus dat ook in het verkeer, mensen de regeltjes negeren.
Er is niets nieuws onder de zon.

Er staat dus duidelijk dat het God wil is dat alle soorten van mensen nauwkeurige kennis bezitten.
Wie denkt te staan, pas op dat hij niet valt.
Je laat dus Mattheus 25 geheel links liggen. Juist daar waar staat wie het Koninkrijk binnengaat.
Er staat nergens in de bijbel: degene die nauwkeurige kennis heeft en goed gestudeerd heeft komt het Koninkrijk binnen.

Integendeel: zo blijven dan geloof, hoop en liefde en daarvan is de liefde het belangrijkste.
Woorden die jij "hol" noemt. Opmerkelijk.
Kennis staat niet bij de dingen die blijven.

En wie kennis vermeerdert, vermeerdert leed (Prediker 1 vers 18).
Ook dat laat je links liggen.
Het kittelt je oren niet.
Ik laat niets liggen, ik toon wat de Bijbel leert.
Grappig, dat je Mt 25 aanhaalt, die vol staat met illustraties, die je duidelijk niet kan begrijpen.
Vers 45 laat duidelijk zien, dat degenen die door God rechtvaardig worden verklaart, toegang tot het paradijs krijgen.

Dit staat de bijbel w.b.t. epi gnosis:

1 Timotheüs 2:
3 Dat is goed en aangenaam in de ogen van God, onze Redder.
4 Het is zijn wil dat alle soorten mensen worden gered en nauwkeurige kennis van de waarheid krijgen. NWV.

Je kent de Bijbel dus niet.

Vandaar ook dat je het woord liefde uit zijn context isoleert.
Je wilt kennelijk wat de schepper van jou moet vinden.
Gemakshalve negeer je daarmee Gods wet.

Rom 13:
8 Wees elkaar niets schuldig behalve liefde, want wie zijn medemens liefheeft, heeft de wet vervuld.
9 Want de geboden ‘pleeg geen overspel, pleeg geen moord, steel niet, begeer niet’ en alle andere geboden die er zijn, worden samengevat in deze uitspraak: ‘Je moet je naaste liefhebben als jezelf.’
10 De liefde doet de naaste geen kwaad. Daarom vervult de liefde de wet.

Gal. 5:
22 Maar de vrucht van de geest is liefde, vreugde, vrede, geduld, vriendelijkheid, goedheid, geloof,
23 zachtaardigheid, zelfbeheersing. Er is geen wet die tegen zulke dingen is.
24 Bovendien hebben degenen die bij Christus Jezus horen, het vlees met zijn hartstochten en begeerten aan de paal gehangen. NWV.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 9295
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Alpha »

Tiberius Claudius schreef: 11 jun 2024, 11:39
Alpha schreef: 11 jun 2024, 11:25 De wetenschap heeft de schepper nog steeds niet ontdekt of erkend.
Ze beroepen zich op "evolutie".
Een mening gebaseerd is op veronderstellingen, niet op wetenschappelijk bewijs.

Onderzoekers onderzoeken selectief en negeren zaken, die niet in hun voorstelling passen.
Wanneer een onderzoeker een mogelijke optie aangeeft, dat tegen de mening van de meerderheid in gaat, wordt hij geweerd.
In de middeleeuwen werd een dergelijke onderzoeker op de brandstapel terecht gesteld.
Zoals altijd praat je er omheen.
Pangea is door de wetenschap gevonden met hoe en waar het ontstond en weer uiteenviel,
als de wetenschap je niet interesseert moet je er niet selectief en verkeerd uit citeren.
Nee ik praat er niet omheen, je doet dat wel om je zogenaamde gelijk te halen.

Grappig dat je de brandstapel negeert, een historisch feit.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 9295
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Alpha »

HJW schreef: 04 jun 2024, 15:56
Alpha schreef: 04 jun 2024, 12:59
Dat verbond was exclusief voor het joodse volk.
Jezus stelde echter voor zijn discipelen een nieuw verbond in!
Waar staat dat dat alleen voor de discipelen is ?
Juist iedereen doet mee.
Hebreeën 8:
7 Als op dat eerste verbond niets aan te merken viel, dan was er geen tweede nodig geweest.
8 Maar hij heeft iets aan te merken op het volk als hij zegt: ‘“Er komt een dag”, zegt Jehovah, “dat ik een nieuw verbond zal sluiten met het huis van Israël en met het huis van Juda.
9 Het zal anders zijn dan het verbond dat ik met hun voorouders sloot op de dag dat ik hen bij de hand nam om hen uit Egypte te leiden, want ze hebben zich niet aan mijn verbond gehouden. Daarom heb ik niet meer naar hen omgekeken”, zegt Jehovah.
Uiteraard moet Paulus een reden hebben om het nieuwe verbond te verdedigen.
1 Korinthiërs 10:12 Dus wie denkt te staan, moet oppassen dat hij niet valt. NWV.
Ik zou dan maar uitkijken. Jij geeft aan te staan en dat de rest dat niet doet.
Zoals je ziet staat in de NWV overal Gods naam, waar die in jouw bijbel is verwijderd.
In de Hebreeuwse Geschriften komt Gods naam bijna 7000 keer voor.
In de Griekse Geschriften wordt de naam Jehovah 237 keer gebruikt.
Alsof een naam het verschil maakt. Allemaal rationeel, geen liefde, geen beleving. Het is allemaal zo dor
Hallo Jopie Warse, een naam maakt juist een heel groot verschil.

Er is maar één Jehovah.

Deuteronomium 6:
4 Luister, Israël: Jehovah, onze God, is één Jehovah.
5 Je moet Jehovah, je God, liefhebben met je hele hart, je hele ziel en je hele kracht. NWV.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 9295
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Alpha »

Mullog schreef: 04 jun 2024, 18:40
Alpha schreef: 04 jun 2024, 13:03 Het lijkt er op dat je niet ver van Gods koninkrijk af bent.
Laat je onderwijzen met nauwkeurige kennis.

1 Timotheüs 2:
3 Dat is goed en aangenaam in de ogen van God, onze Redder.
4 Het is zijn wil dat alle soorten mensen worden gered en nauwkeurige kennis van de waarheid krijgen. NWV.
Is het zo makkelijk?! Gewoon de lagere school niet afmaken, moeite met lezen en rekenen. Goh, de hedendaagse jeugd heeft de weg naar het paradijs gevonden
Lees de krant eens?
Steeds meer jongeren, soms nog jonger dan 12 jaar, zijn bij vele vormen van misdaad betrokken.
Dat is niet de smalle weg!
Mullog
Berichten: 4106
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Mullog »

Alpha schreef: 11 jun 2024, 11:54
Tiberius Claudius schreef: 11 jun 2024, 11:39
Zoals altijd praat je er omheen.
Pangea is door de wetenschap gevonden met hoe en waar het ontstond en weer uiteenviel,
als de wetenschap je niet interesseert moet je er niet selectief en verkeerd uit citeren.
Nee ik praat er niet omheen, je doet dat wel om je zogenaamde gelijk te halen.

Grappig dat je de brandstapel negeert, een historisch feit.
Begrijp ik het goed dat je nu zegt dat wetenschappers die iets anders beweren dan wat de JG als de waarheid zien op de brandstapel horen?
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 9295
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Alpha »

HJW schreef: 04 jun 2024, 19:17
Michelangelo2 schreef: 04 jun 2024, 15:41
Wanneer Jezus zegt: Ga weg wetteloze mensen, naar welke wet verwijst hij dan? Mijns inziens naar de wet van Mozes want Jezus is niet gekomen om de wet af te schaffen. Dus als hij wetteloze mensen afwijst dan heeft de meerderheid van de christenen, inclusief JG, een vet probleem.
Alle christenen wijst hij dan af. Want welke christen volgt de 613 wetten van de tenach ?
De Bijbel wijst de christenheid af, net als de Schriftgeleerden, die op de hoek van de straat stonden te bidden.

Zij pasten de Bijbelse wet aan, zoals Korban.

De geschiedschrijver Josephus bracht „korban” met personen in verband toen hij verklaarde: „Zij, die zich zelven als korban aan God heiligden, (dit woord beteekent in de Hebreeuwsche taal geschenk) moesten, als zij van hunne gelofte ontslagen wilden worden, aan de priesters geld betalen” (Joodsche oudheden, IV, iv, 4). De term „korban” werd echter vaker toegepast op bezittingen die als een gave aan God werden opgedragen.
Gebruikersavatar
Tiberius Claudius
Berichten: 3051
Lid geworden op: 01 mei 2022, 12:43
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Tiberius Claudius »

Alpha schreef: 11 jun 2024, 11:54
Tiberius Claudius schreef: 11 jun 2024, 11:39
Zoals altijd praat je er omheen.
Pangea is door de wetenschap gevonden met hoe en waar het ontstond en weer uiteenviel,
als de wetenschap je niet interesseert moet je er niet selectief en verkeerd uit citeren.
Nee ik praat er niet omheen, je doet dat wel om je zogenaamde gelijk te halen.

Grappig dat je de brandstapel negeert, een historisch feit.
Jij negeert opnieuw mijn opmerking.

Je brandstapel verhaal is niet ter zake doende.
En wat als er meer Keizers zijn geweest dan maanden Geachte Senatoren?
Mullog
Berichten: 4106
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Mullog »

Alpha schreef: 04 jun 2024, 13:03
Mullog schreef: 04 jun 2024, 12:58
Ik ben daar te dom voor. Verder is begrijpend lezen niet mijn sterkste kant. Waarschuwingen sla ik, vanwege mijn beperkt begrip, sowieso altijd al in de wind.

Kortom, het is niet aan mij besteed.
Het lijkt er op dat je niet ver van Gods koninkrijk af bent.
Laat je onderwijzen met nauwkeurige kennis.

1 Timotheüs 2:
3 Dat is goed en aangenaam in de ogen van God, onze Redder.
4 Het is zijn wil dat alle soorten mensen worden gered en nauwkeurige kennis van de waarheid krijgen. NWV.
"4 Het is zijn wil dat alle soorten mensen worden gered en nauwkeurige kennis van de waarheid krijgen. "
Zoals ik het lees krijg je die kennis nadat je gered bent. En het krijgt deze kennis. Daar hoef je dus niks voor te doen.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 9295
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Alpha »

HJW schreef: 04 jun 2024, 19:54
Michelangelo2 schreef: 04 jun 2024, 19:50
Das de volgende vraag. Eerst moeten we de voorgaande vraag zien te beantwoorden en ons afvragen wat we gemist hebben.
Volgens mij was Jezus een wetsgetrouwe jood die zei dat er geen tittel of jotta verloren zou gaan.
Paulus wilde het evangelie onder de heidenen brengen en koos daarom een andere richting.
Maar dat is zoals ik het lees.

Maar aangezien meer geloof in Onvoorwaardelijke Liefde denk ik dat het niet zo’n vaart zal lopen.
Je leest dus niet, dat Paulus door Jezus als apostel der heidenen werd aan gesteld? (Handelingen 9:15).

Je vaart eindigt m.i. in een doodlopende, brede weg.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 9295
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Alpha »

Michelangelo2 schreef: 04 jun 2024, 20:15
HJW schreef: 04 jun 2024, 19:54

Volgens mij was Jezus een wetsgetrouwe jood die zei dat er geen tittel of jotta verloren zou gaan.
Paulus wilde het evangelie onder de heidenen brengen en koos daarom een andere richting.
Maar dat is zoals ik het lees.

Maar aangezien meer geloof in Onvoorwaardelijke Liefde denk ik dat het niet zo’n vaart zal lopen.
Jezus nodigde de heidenen ook al uit. In gelijkenissen spreekt hij over de bruiloftsgasten. Paulus gaf daar gehoor aan.
Waar nodigt Jezus heidenen uit?

Jezus predikte uitsluitend tegen de Joden, met één uitzondering, de Samaritaanse vrouw bij de bron. (Joh. 4:7-15).

Paulus werd door Jezus persoonlijk uitgenodigd.(Hand. 9:3-9).
Later werd hij als apostel der heidenen aangesteld.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 9295
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Alpha »

Messenger schreef: 05 jun 2024, 09:23
Alpha schreef: 04 jun 2024, 12:14 Ach ja, nog steeds zijn er mensen die zelf willen bepalen wat goed en wat slecht is.
Dat is heel normaal dat de mens zelf denkt, wikt en weegt. Begrijp je wel wat een vrije wil is?
Alpha schreef: Dat gedrag zie je tegenwoordig steeds vaker in het verkeer.
Dat noemen ze de nieuwe moraal.
Ik heb als ik jou hoor een Jehova's getuige voor ogen in pak, met schooltas en een zwart kostuum met een oranje hesje van verkeersregelaar.
Ik begrijp juist heel goed, wat Gods wil is.
Daarom heb ik gekozen om zijn wil te doen.
Dat is een keuze, die niet op eigen belang is gebaseerd.

Je ziet dus wat je wilt zien.

Ook jij kan kennelijk een heel eenvoudige illustratie niet begrijpen.
Je kies er m.i. voor om de betekenis te negeren.