Alpha schreef: 11 jun 2024, 11:52
Ik laat niets liggen, ik toon wat de Bijbel leert.
Je laat de centrale boodschap van de bijbel liggen: heb lief. Je kunt er blijkbaar niets mee.
Je toont dus niet aan wat de bijbel leert, maar volgt menselijke verzinsels van het BL.
Grappig, dat je Mt 25 aanhaalt, die vol staat met illustraties, die je duidelijk niet kan begrijpen.
Kijk aan, weer een sneer. Het siert je niet.
Vers 45 laat duidelijk zien, dat degenen die door God rechtvaardig worden verklaart, toegang tot het paradijs krijgen.
Het is vers 46, maar dat terzijde.
Het klopt dat dat daar staat.
Maar wie is rechtvaardig ? Dat wordt daarboven uitgelegd.
En daar staat dus niet: degene die zo hard gestudeerd heeft of zoveel kennis heeft. Of zoveel gepredikt heeft.
Er staat iets totaal anders. En dat laat je liggen.
1 Timotheüs 2:
3 Dat is goed en aangenaam in de ogen van God, onze Redder.
4 Het is zijn wil dat alle soorten mensen worden gered en nauwkeurige kennis van de waarheid krijgen. NWV.
Je kent de Bijbel dus niet.
Je noemt weer een losse tekst die je oren kittelt.
Uiteraard staat dit er, maar dit is niet de centrale boodschap van de bijbel.
[quoteVandaar ook dat je het woord liefde uit zijn context isoleert.
Je wilt kennelijk wat de schepper van jou moet vinden.
Gemakshalve negeer je daarmee Gods wet.
[/quote]
Liefde kun je niet isoleren, want het is de kern.
Ik negeer de wet niet. Heb God lief boven alles en je naaste als jezelf.....daaraan hangt de ganse wet en de profeten.
Dat negeer je, want het past je niet. De bijbel dient jouw theologie te volgen.
Rom 13:
8 Wees elkaar niets schuldig behalve liefde, want wie zijn medemens liefheeft, heeft de wet vervuld.
9 Want de geboden ‘pleeg geen overspel, pleeg geen moord, steel niet, begeer niet’ en alle andere geboden die er zijn, worden samengevat in deze uitspraak: ‘Je moet je naaste liefhebben als jezelf.’
10 De liefde doet de naaste geen kwaad. Daarom vervult de liefde de wet.
Kortom: de liefde vervult de wet. Niet: prediken vervult de wet, niet: studeren vervult de wet.
Je mist dus volledig de essentie.
Als je liefhebt, heb je geen behoefte meer aan overspel, aan stelen, aan begeren.
Deze regeltjes zijn dus alleen nodig voor mensen die die behoefte nog wel hebben. Blijkbaar behoor jij daar toe.
Gal. 5:
22 Maar de vrucht van de geest is liefde, vreugde, vrede, geduld, vriendelijkheid, goedheid, geloof,
23 zachtaardigheid, zelfbeheersing. Er is geen wet die tegen zulke dingen is.
24 Bovendien hebben degenen die bij Christus Jezus horen, het vlees met zijn hartstochten en begeerten aan de paal gehangen. NWV.
Ik zie bij jou op dit forum geen vreugde, geen vriendelijkheid, geen geduld.
Wel sneren, anderen de maats nemen, oordelen.
Prima dat je dit gelooft, maar doe het dan ook.