Messenger schreef: 02 jul 2024, 14:18
Alpha schreef: 02 jul 2024, 12:49
Je keert je m.i. tegen de leer van de Bijbel.
Er zitten 'ongezonde' dingen in de bijbel. Daar wijs ik op.
Alpha schreef:
Zoals gezegd kan hij als "huisbaas" dingen eisen.
Lage functiewaardering geef je aan God.
Alpha schreef:
Niet jij bepaalt wat goed en wat kwaad is, maar de schepper.
Hij heeft dat recht.
Goed en kwaad zijn menselijke definities. God doet daar niets mee. In Jesaja 45 vers 5 t/m 7 legt de Heere dat zelf uit. Nog niet gelezen en begrepen?
Komt ie nog een keer:
Jesaja 45 schreef:
5 Ik ben de HEERE, en niemand meer, buiten Mij is er geen God; Ik zal u gorden, hoewel gij Mij niet kent.
6 Opdat men wete, van den opgang der zon en van den ondergang, dat er buiten Mij niets is, Ik ben de HEERE, en niemand meer.
7 Ik formeer het licht, en schep de duisternis; Ik maak den vrede en schep het kwaad, Ik, de HEERE, doe al deze dingen.
Alpha schreef:
Vandaar dat hij het recht heeft om exclusieve toewijding of aanbidding te eisen. (Exodus 34:14).
Een almachtige, alomtegenwoordige, volmaakte God heeft niets nodig zal niets eisen van de mens die een vrije wil heeft.
Dat riedeltje heb je al vaker gebruikt, waarbij je de context duidelijk niet begrijpt of wilt begrijpen.
Jesaja 45:
5 Ik ben Jehovah en er is niemand anders. Er is geen andere God dan ik. Ik zal je kracht geven, hoewel je me niet kende,
6 zodat men weet van waar de zon opgaat tot waar ze ondergaat dat er niemand is buiten mij. Ik ben Jehovah en er is niemand anders.
7 Ik vorm licht en schep duisternis, ik maak vrede en schep onheil. Ik, Jehovah, doe dat alles.
Onheil:
Prediker 7:14 Is de dag goed, laat dan zien dat het goed gaat, maar is de dag rampzalig, bedenk dan dat God beide heeft gemaakt. Mensen kunnen niet weten wat hun in de toekomst zal overkomen.
Amos 3:6 Wordt in een stad op de hoorn geblazen zonder dat het volk beeft? Komt er onheil in de stad zonder dat Jehovah heeft gehandeld?
Prediker 9:11 Ik heb nog iets gezien onder de zon: de snellen winnen niet altijd de wedstrijd of de sterken de oorlog, de wijzen hebben niet altijd het voedsel of de slimme mensen de rijkdom, en personen met kennis hebben niet altijd succes.
Want tijd en toeval treffen hen allemaal. NWV.