Zonde

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Tiberius Claudius
Berichten: 3032
Lid geworden op: 01 mei 2022, 12:43
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Tiberius Claudius »

Tufkah schreef: 14 jun 2024, 12:41 En vandaar ook de schaamte voor hun naaktheid van Adam en Eva, ze hadden hun begeerte niet onder controle.
Er waren tot voor kort genoeg geïsoleerde stammen die naakt liepen.
Tot dat zendelingen en missionarissen (vaak met geweld) hier een einde aan maakten.
Hadden die mensen dan hun begeerten eerst onder controle en verloren ze die na de komst van die bekeerders?
En wat als er meer Keizers zijn geweest dan maanden Geachte Senatoren?
Tufkah
Berichten: 2261
Lid geworden op: 03 sep 2023, 17:33
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Tufkah »

peda schreef: 14 jun 2024, 12:50 Naaktheid op zich zegt natuurlijk niets.
De vingers van de mens zijn bij mijn weten in geen enkele cultuur onderdeel van schaamte.
Simpel omdat het kijken naar eigen of andermans vingers normalerwijze geen bijzondere reacties oproept.
Bij geslachtsdelen ligt dit anders.
Geslachtsdelen veroorzaken middels de hormoonhuishouding van de mens wel degelijk reacties, tot aan helaas kwalijke toe.
Vele mensen genieten van een nudisten vakantie, zonder aldaar quasi voor "' paal "" te staan. Zonde in verbinding met naaktheid is dus opnieuw weer relatief, voor dit inzicht is de wrijvende Bonobo helemaal niet nodig om in de schijnwerper. :lol:
Het zien van geslachtsdelen hoeven niet in hormonale reacties te resulteren: het omgekeerde is het geval. Naaktheid gaat hormonale reacties juist tegen. In naaktheid komt men er ook achter dat er geen rangen en standen zijn, middels kledij accentueert men juist een 'hogere stand'. Of middels kledij accentueert men juist seksualiteit.

En zoals de Bijbel ons leert, in het Paradijs liep de mens naakt. Vermakelijk is natuurlijk wel dat wettische gelovigen juist de omgekeerde zienswijze aanhangen als dat de Bijbel schrijft. Zie de protesten van de SGP tegen naakt op TV.
De smalle Weg is niet moeilijk voor wie hem kwijt is.
Tufkah
Berichten: 2261
Lid geworden op: 03 sep 2023, 17:33
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Tufkah »

Tiberius Claudius schreef: 14 jun 2024, 12:58
Tufkah schreef: 14 jun 2024, 12:41 En vandaar ook de schaamte voor hun naaktheid van Adam en Eva, ze hadden hun begeerte niet onder controle.
Er waren tot voor kort genoeg geïsoleerde stammen die naakt liepen.
Tot dat zendelingen en missionarissen (vaak met geweld) hier een einde aan maakten.
Hadden die mensen dan hun begeerten eerst onder controle en verloren ze die na de komst van die bekeerders?
Ja. De zendelingen en missionarissen drongen geïsoleerde stammen de zondeval op. Ze moesten net zoals Adam en Eva kleren dragen. Uiteraard is deze stellingname kort door de bocht , er zijn meer begeertes dan seksuele begeertes. Doch het is aannemelijk dat geïsoleerde stammen geen bezit of geld kenden als zij jager/verzamelaar waren.

Adam en Eva gaat dan ook over de eerste denkende mens. Kennis van goed en kwaad is afkomstig uit ons denkvermogen. Het verhaal van Adam en Eva is waar, maar niet waar gebeurd. De schrijver deelt ons iets mede. Kennis van goed en kwaad maakt begeerte naar het toekomstig onvervulde mogelijk.
De smalle Weg is niet moeilijk voor wie hem kwijt is.
Gebruikersavatar
Yours
Berichten: 2147
Lid geworden op: 15 feb 2020, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: Zonde

Bericht door Yours »

Petra schreef: 14 jun 2024, 10:00
Yours schreef: 14 jun 2024, 09:41
Dag Petra,

Als het daadwerkelijke Ken-U-Zelve proces bij de mens op gang is gekomen, denk ik dat je/men er anders over gaat denken.

De diersoorten die je hier benoemt zijn een afspiegeling van de ‘ware vieze natuur’. Zij kennen geen schaamte en voelen ook niet de behoefte zich te bedekken: het is in die zin hun ware natuur, daar waar de mens doordat hij/zij vanuit de Geest is geboren net een trapje hoger staat (stond).
Eva en Adam kenden in het Paradijs toch ook geen schaamte toen ze nog op dat hogere trapje stonden. Dat ze dat wel ontdekten was toch juist foute boel. Schaamte hoort dus niet bij de oorspronkelijke ware natuur van de mens.

Eigenlijk is het grote onderscheid tussen mens en dier vooral dat de mensheid een heel arsenaal aan regelgeving en straffen heeft bedacht om die ware natuur te onderdrukken/in toom te krijgen. Kijk bv. maar naar Kaïn. Nog dicht bij de oorspronkelijke natuurlijke staat van de mens...het eerste wat ie deed toe ie jaloezie voelde was moord.

Van schaamte was binnen de oorspronkelijke geestelijke natuur van het paradijs geen sprake. ‘A en E’ hadden in die zin dan ook niet aan de ontdekkingsreis naar buiten het paradijs moeten beginnen waardoor ze een natuurlijk mens werden die zijn/haar genoegen meer en meer in de ‘vieze natuur’ vonden alwaar ze zich bewust van werden.

Ook werden ze zich van veel meer eigenschappen van (goed èn) kwaad bewust, waardoor er uiteindelijk, doordat er ook aan dat kwaad werd toegegeven er veel wettelijke regelgeving nodig was. Die tot op de dag van vandaag noodzakelijk is, zowel aangaande zedenmisdrijven, moord en andere misdaden, als ook tegen Moeder Aarde.

Vergeet tevens niet: alles is Oorzaak en Gevolg, dus alles zal hier (of elders als de boel hier op aarde uiteindelijk misgaat) goedgemaakt moeten worden. Dus heel veel zielen dienen daartoe hier of elders veelvuldig te reïncarneren. Zodat ze uiteindelijk weer contact met de Bron/God zullen krijgen, waarbinnen ze zich realiseren dat het die staat is die men na de zondeval altijd gezocht heeft en men daar nooit meer uit weg wil.

Tenslotte: Door ‘open’ te staan voor (bepaalde vormen van) seks kan er demonische beïnvloeding komen, waar hier eerder in dit topic iets over besproken is. Daar aan komen lijkt niet zo moeilijk, er af komen denk ik des te meer.
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens
Gebruikersavatar
Robert Frans
Berichten: 1629
Lid geworden op: 11 apr 2013, 14:58
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Robert Frans »

Mullog schreef: 14 jun 2024, 12:38Daar hoort ook bij dat die kinderen om het leven worden gebracht als ze gebreken vertonen. Dus dan moet je die consequentie ook nemen.
Dat doen we toch al? En zelfs ook als een zwangerschap als ongepland wordt ervaren. Alleen doen we dat al als het kind nog geboren moet worden. Dus wat dat betreft hoeven we bepaald niet onder te doen...

Wat ik natuurlijk wil aangeven is dat helemaal willen leven naar de dierlijke natuur ook in deze moderne tijd als ongewenst ervaren consequenties zal opleveren. Geen enkele huidige leefwijze, van conservatief katholiek tot progressief seculier, ontkomt aan zelf vast te stellen grenzen daaraan, wil je de goede eigenschappen van onze natuur de bovenhand laten houden.
Vrede en alle goeds
Snelheid
Berichten: 11275
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Snelheid »

Goede eigenschappen van de natuur..................... nou een goed glas Port in de winter een goed glas wit bij de rijsttafel.....................leve de NATUUR :thumb1: :thumb1: :thumb1: :thumb1:
VERITAS VOS LIBERABIT.
Michelangelo2
Berichten: 382
Lid geworden op: 06 aug 2023, 22:16
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Michelangelo2 »

Tiberius Claudius schreef: 14 jun 2024, 10:41
Michelangelo2 schreef: 14 jun 2024, 10:17
De mens heeft dat niet hoeven bedenken maar kreeg van YHWH een hersenschors en moreel besef. Die schors remt de lagere primitieve functies.
Nou daar is in de praktijk niet veel van te merken. :mrgreen:
Inderdaad! Zo diep is de mens gevallen. De rem is weg.
peda
Berichten: 21408
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door peda »

Tot de lagere primitieve functies behoren o.m. de drang tot eigen voortplanting en het bezit van een eigen grondgebied ( territorium ) , dit in verband met de voor het overleven belangrijke drank/voedsel voorziening. Kortom bij de biologische basis-functies is sprake van puur egoïsme. Bij de hogere functies wordt het egoïsme beperkt/ teruggebracht ten gunste van de eigenschappen gericht op meer volwaardige onderlinge samenwerking ( in concreto mensen rechten ). De liniaal lopende van puur egoïsme tot altruïsme. Overigens zijn er ook weer dezulken die opmerken dat "' altruïstisch "' gedrag bij de betrokkenen leidt tot een interne uitstoot aan z.g. gelukhormonen. Hoe het ook zij, voor anderen is het ontmoeten van altruïstisch gedrag in de regel beter als de ontmoeting met een narcistische egoïst.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 9281
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Alpha »

Michelangelo2 schreef: 11 jun 2024, 13:04
Alpha schreef: 11 jun 2024, 12:59 Jezus stelde Paulus aan als apostel der heidenen, niet als één van de twaalf!
Kun je daarin niet meedenken? Matthias wordt nergens meer genoemd dus misschien had zijn benoeming niet Jehova's goedkeuring. En daarop koos Jezus voor Paulus. Die maakte zijn roeping meer dan waar. Ik vind dat wel mooi en passend.
Jezus benoemde Paulus als de apostel der heidenen.
Hij werd niet tot één van de twaalf gerekend.

Paulus schreef 14 brieven aan de diverse gemeentes en was een productieve apostel.
Hij gaf deze gemeenten veel goede raad, die ook nu nog steeds erg nuttig zijn.

Matthias diende in de gemeente van Jeruzalem en werd vermoedelijk als één van de 70 door Jezus uitgezonden. (Luk. 10:1).
Matthias werd door het lot uitgekozen. (Hand. 1:15-26, zie ook Spr. 16:33).
De 11 hadden om Jehovah's hulp gebeden in deze.(Hand. 1:23, 24).
Dat was de laatste keer dat het lot werd geworpen voor een keuze.
Matthias werd, in tegenstelling tot Paulus, één van de twaalf genoemd. (Hand. 6:2).
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 9281
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Alpha »

Michelangelo2 schreef: 11 jun 2024, 13:09
Alpha schreef: 11 jun 2024, 12:03 Hallo Jopie Warse, een naam maakt juist een heel groot verschil.

Er is maar één Jehovah.

Deuteronomium 6:
4 Luister, Israël: Jehovah, onze God, is één Jehovah.
5 Je moet Jehovah, je God, liefhebben met je hele hart, je hele ziel en je hele kracht. NWV.
Ik ben het met je eens dat God's heilige naam belangrijk is. Lees daarvoor misschien eens Ezechiël. Bijvoorbeeld 36:21.
Bij deze:
Ezechiël 36:
16 Het woord van Jehovah kwam opnieuw tot mij:
17 ‘Mensenzoon, toen het huis van Israël in hun land woonde, maakten ze het onrein met hun wegen en hun daden. Hun wegen waren voor mij als de onreinheid van menstruatie.
18 Dus stortte ik mijn woede over hen uit vanwege het bloed dat ze op het land hadden vergoten en omdat ze het land onrein hadden gemaakt met hun walgelijke afgoden.
19 Ik verstrooide hen onder de volken en verspreidde hen over de landen. Ik oordeelde hen naar hun wegen en naar hun daden.
20 Maar toen ze bij die volken kwamen, ontheiligden mensen mijn heilige naam door over hen te zeggen: “Dit is het volk van Jehovah, maar ze moesten zijn land verlaten
21 Ik zal begaan zijn met mijn heilige naam, die het huis van Israël heeft ontheiligd onder de volken waar ze naartoe zijn gegaan.’
22 „Daarom, zeg tot het huis van I̱sraël: ’Dit heeft de Soevereine Heer Jehovah gezegd: „Niet ter wille van U doe ik [het], o huis van I̱sraël, maar voor mijn heilige naam, die GIJ ontheiligd hebt onder de natiën waar GIJ zijt gekomen.”’ 
23 ’En ik zal mijn grote naam stellig heiligen, die onder de natiën werd ontheiligd, die GIJ in hun midden hebt ontheiligd; en de natiën zullen moeten weten dat ik Jehovah ben’, is de uitspraak van de Soevereine Heer Jehovah, ’wanneer ik voor hun ogen onder U word geheiligd. NWV.

Zie ook o.a. Ezechiël 38:23, Jo 17:26. NWV.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 9281
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Alpha »

HJW schreef: 11 jun 2024, 13:10
Alpha schreef: 11 jun 2024, 12:58 Je ziet mij dus zoals je mij wilt zien.
Integendeel. Ik geef expliciet aan dat ik je graag vol vreugde zou zien en minder arrogant.
Ik zie je zoals jij je hier zelf presenteert.
Zo werd Jezus niet als de Messias gezien.
Hij bracht niet, datgene wat de Schriftgeleerden wilden.
Zij wilden een politieke koning, die hen van de Romeinen afhielp.
En dan gauw bij de inhoud weg, van onderwerp veranderen.
Waarom liet Jezus hun vernederingen en beledigingen toe?
Hij had beslist niet zijn eigen belang op het oog.
Vandaar dat hij zei: "niet mijn wil, maar uw wil geschiedde".
Je gooit er weer een paar woorden in, verandert van onderwerp.
De inhoud waar het over ging, past je niet.
Ik geef slechts de kern van het onderwerp aan.
Dat past je niet.
Dat sommige mensen mij als arrogant interpreteren is bekend.

Een mogelijke verklaring kan zijn:

"Hoe durf je MIJ te corrigeren op basis van de bijbel.
"Vooroordeel".
"Verkeerde informatie verspreid door afvalligen of door bepaalde kerken".
"Het zelf willen bepalen wat goed en wat verkeerd is" (Gen. 3: 4,5).
"Indoctrinatie door de God van deze wereld". (Joh. 17:16, Mt. 4:8-10).
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 9281
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Alpha »

HJW schreef: 11 jun 2024, 13:37
Tufkah schreef: 11 jun 2024, 12:39 Het is de kern van het Evangelie: de ander als uitnemender achten dan je zelf, uiteindelijk blijft er niks over van het/je zelf. Zodat de mens thuis is waar hij zelf niet aanwezig is. Degene die nog ergens op hoopt is wel-zelf.
Je blijft het maar herhalen, een soort mantra.
Vervolgens acht je jezelf uitnemender dan:
Poetin, Wilders, christenen, mensen die de smalle weg gaan, Netanyahu, natuurmensen.
Het komt echt beter over als je je woorden ook waarmaakt.
Nu blijft het wat aan de holle kant en dat is jammer. Je overtuigingen verdienen beter.
Kom op !
De bijbel geeft gewoon aan, waarom sommigen de Bijbelse raad niet aanvaarden.

1 Korinthiërs 2:14 Een fysiek mens aanvaardt de dingen van de geest van God niet, want voor hem zijn ze dwaasheid. Hij kan ze ook niet te weten komen, omdat ze geestelijk moeten worden onderzocht. NWV.
HJW
Berichten: 6517
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door HJW »

….
Laatst gewijzigd door HJW op 17 jun 2024, 11:32, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 9281
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Alpha »

peda schreef: 11 jun 2024, 13:56 Een interessante doordenking is wel of het nodig is om een zeer uitgebreide bijbel studie te verrichten ( de visie van Alpha ) om te kunnen voldoen aan de Wil van God met de individuele mens om in het Koninkrijk te kunnen komen, of dat er totaal geen bijbel studie nodig is om het persoonlijk "" Heil "" te verwerven. Op het G G forum lopen de meningen totaal uiteen.
De georganiseerde Kerken zien de theologische meerjaren studie wel als belangrijk. Zonder gedegen theologische studie wordt een gegadigde nooit een beroeps-gelovige. Simpele kennis is kennelijk genoeg voor de volgers aan de basis, geen simpele kennis evenwel voor de professionals, de herders van de kudde. In de koninkrijkzaal wordt geen genoegen genomen met simpele geloofskennis, daar wordt quasi de kennis van de kerkelijke professional voor iedere individuele J G gelovige noodzakelijk geacht.
De visie van de Bijbel is:

Kol 1:
9 Daarom bidden we onophoudelijk voor jullie, vanaf de dag dat we ervan hoorden. We vragen dat jullie volop nauwkeurige kennis van zijn wil krijgen, met alle wijsheid en geestelijk inzicht.
10 Dan zullen jullie een leven leiden dat Jehovah waardig is en hem in alles blij maken, terwijl jullie vrucht blijven dragen met allerlei goede daden en steeds meer nauwkeurige kennis van God krijgen.

1 Timotheüs 2:
3 Dat is goed en aangenaam in de ogen van God, onze Redder.
4 Het is zijn wil dat alle soorten mensen worden gered en nauwkeurige kennis van de waarheid krijgen.

2 Korinthiërs 4:3 Als er in werkelijkheid een sluier ligt over het goede nieuws dat we bekendmaken, dan is het gesluierd voor hen die vergaan,

Mattheüs 24:14 En dit goede nieuws van het Koninkrijk zal op de hele bewoonde aarde worden gepredikt als een getuigenis voor alle volken, en dan zal het einde komen. NWV.

Vandaar dat Jezus als onderwijzer bekend stond, hij onderwees de mensen en stuurde zijn discipelen er op uit om dat ook te doen, "tot in de verste hoeken der aarde".
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 9281
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Alpha »

Michelangelo2 schreef: 11 jun 2024, 14:27
Alpha schreef: 11 jun 2024, 12:59 Jezus stelde Paulus aan als apostel der heidenen, niet als één van de twaalf!
Paulus was beslist niet op zijn eigen eer uit.
Ik schrijf niet dat hij uit was op eer. Toch komt hem wel eer toe. Hij heeft goed werk verricht.

Wat is jouw favoriete bijbelboek? Zomaar, uit interesse... Ik heb lange tijd Hebreeën bovenaan mijn lijstje gezet. Nu zijn dat Rechters en Ruth.
Paulus schrijft:
Rom 7: 24 Ellendig mens die ik ben! Wie zal mij verlossen van het lichaam dat deze dood ondergaat? 

Paulus was zich erg bewust van zijn beperkingen en leed onder het feit, dat hij Jezus discipelen had vervolgd.
Hij schreef 14 brieven aan de gemeenten en gaf hen opbouwende raad.

Hij was erg hard voor zichzelf:
1 Korinthiërs 9:27 Maar ik beuk mijn lichaam en leid het als een slaaf, zodat ik niet nadat ik tot anderen heb gepredikt zelf op de een of andere manier word afgekeurd. NWV.

Hij was persoonlijk door Jezus als apostel der heidenen aangesteld.
Vandaar dat hij ook gaven had.
Tijdens zijn toespraak viel Eutychus in slaap, uit een raam op de derde verdieping, en overleed.
Kennelijk was de arts Lukas daar aanwezig en constateerde zijn dood.
Paulus wekte hem uit de dood op. (Han 20:7-12).

Het is indrukwekkend hoe Paulus zijn anti Jezus instelling veranderde in een zeer actieve getuigenis over hem.
Hij was bereid zijn starre houding te veranderen, terwijl hij een farizeeër was, die onderwezen was door Gamaliël.
Gezien zijn houding en optreden is hij een goed voorbeeld voor oprechte gelovigen.

Ik bestudeer echter de gehele bijbel en probeer de onderlinge verbanden te herkennen.
Vandaar dat voor mij de Bijbel op de eerste plaats staat.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 9281
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Alpha »

Messenger schreef: 11 jun 2024, 16:14
Alpha schreef: 11 jun 2024, 12:34
Ik begrijp juist heel goed, wat Gods wil is.
Daarom heb ik gekozen om zijn wil te doen.
Dat is een keuze, die niet op eigen belang is gebaseerd.

Je ziet dus wat je wilt zien.

Ook jij kan kennelijk een heel eenvoudige illustratie niet begrijpen.
Je kies er m.i. voor om de betekenis te negeren.
Gods wil is mijn/onze wil. Dus volledig andersom, God heeft als almachtige en volmaakte niets nodig.

Omdat de meesten dit niet begrijpen scheppen we de wereld zonder verstand van onze scheppende kracht. Vandaar dat het de uiterlijke schijn heeft dat het een zooitje is. De meesten denken dat de toestand van de wereld ons overkomt, wat niet zo is.
De schepper eist exclusieve toewijding. (Ex 20:5, Mattheüs 4:10). NWV.

Dat de wereld een zooitje is, dat klopt, dat werd al eeuwen geleden in de Bijbel voorzegt, als teken van de eindtijd.

Luk 21:
9 Als jullie horen van oorlogen en ongeregeldheden, raak dan niet in paniek. Want die dingen moeten eerst gebeuren, maar het einde zal niet meteen komen.’
10 Daarna zei hij tegen ze: ‘Het ene volk zal strijden tegen het andere, en het ene koninkrijk tegen het andere.
11 Er zullen grote aardbevingen zijn en in de ene plaats na de andere voedseltekorten en epidemieën. Ook zullen er angstaanjagende dingen te zien zijn en zullen er uit de hemel grote tekenen zijn.
28 Als die dingen beginnen te gebeuren, ga dan rechtop staan en hef je hoofd op, want je bevrijding is dichtbij.

Mattheüs 24:14 En dit goede nieuws van het Koninkrijk zal op de hele bewoonde aarde worden gepredikt als een getuigenis voor alle volken, en dan zal het einde komen.

1 Korinthiërs 2:
12 We hebben niet de geest van de wereld gekregen, maar de geest die van God komt, zodat we de dingen zouden kennen die God ons in zijn goedheid heeft gegeven.
13 Over die dingen spreken we ook, niet met woorden die ons door menselijke wijsheid zijn geleerd, maar met woorden die ons door de geest zijn geleerd. Zo verklaren we geestelijke zaken met geestelijke woorden.
14 Een fysiek mens aanvaardt de dingen van de geest van God niet, want voor hem zijn ze dwaasheid. Hij kan ze ook niet te weten komen, omdat ze geestelijk moeten worden onderzocht.
15 Maar de geestelijke mens onderzoekt alle dingen, en zelf wordt hij (JHWH) door geen mens onderzocht.
16 Want ‘wie heeft de denkwijze van Jehovah leren kennen, zodat hij hem zou kunnen onderwijzen?’ Maar we hebben wel de denkwijze van Christus.
NWV.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10622
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Messenger »

Alpha schreef: 17 jun 2024, 11:58
Messenger schreef: 11 jun 2024, 16:14
Gods wil is mijn/onze wil. Dus volledig andersom, God heeft als almachtige en volmaakte niets nodig.

Omdat de meesten dit niet begrijpen scheppen we de wereld zonder verstand van onze scheppende kracht. Vandaar dat het de uiterlijke schijn heeft dat het een zooitje is. De meesten denken dat de toestand van de wereld ons overkomt, wat niet zo is.
De schepper eist exclusieve toewijding. (Ex 20:5, Mattheüs 4:10). NWV.

Dat de wereld een zooitje is, dat klopt, dat werd al eeuwen geleden in de Bijbel voorzegt, als teken van de eindtijd.
Als je begrijpen kunt dat een God van zuivere liefde, en tevens almachtig en volmaakt is, zal je begrijpen dat die God niets nodig heeft. Dus ook geen toewijding in welke vorm ook.
Met de vrije wil en de almacht van God kunnen we de wereld tot een paradijs maken, maar we zijn daarin niet eensgezind. Vandaar dat het een zooitje lijkt. Maar in feite is de realiteit van onze wereld door onze collectieve vrije wil een perfecte uitkomst van de vrije wil en de almacht die ten dienste staat van die vrije wil.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Tufkah
Berichten: 2261
Lid geworden op: 03 sep 2023, 17:33
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Tufkah »

Alpha schreef: 17 jun 2024, 11:40
Het is indrukwekkend hoe Paulus zijn anti Jezus instelling veranderde in een zeer actieve getuigenis over hem.
Hij was bereid zijn starre houding te veranderen, terwijl hij een farizeeër was, die onderwezen was door Gamaliël.
Gezien zijn houding en optreden is hij een goed voorbeeld voor oprechte gelovigen.
Ja, die Paulus dat was me d'r een! Paulus is het bewijs dat mensen die vast zitten in de letteren (de letterlijk lezenden) in feite de moderne Farizeeën zijn! Paulus is ook degene die schrijft dat er een deksel op het mensenhart zit die er af moet. Alles gaat om de (naasten)liefde. Het verheugt mij dat jij dat ook door hebt. De cognitieve inhoud in je hoofd doet er niet zo toe.
De smalle Weg is niet moeilijk voor wie hem kwijt is.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 9281
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Alpha »

Messenger schreef: 17 jun 2024, 12:08
Alpha schreef: 17 jun 2024, 11:58 De schepper eist exclusieve toewijding. (Ex 20:5, Mattheüs 4:10). NWV.

Dat de wereld een zooitje is, dat klopt, dat werd al eeuwen geleden in de Bijbel voorzegt, als teken van de eindtijd.
Als je begrijpen kunt dat een God van zuivere liefde, en tevens almachtig en volmaakt is, zal je begrijpen dat die God niets nodig heeft. Dus ook geen toewijding in welke vorm ook.
Met de vrije wil en de almacht van God kunnen we de wereld tot een paradijs maken, maar we zijn daarin niet eensgezind. Vandaar dat het een zooitje lijkt. Maar in feite is de realiteit van onze wereld door onze collectieve vrije wil een perfecte uitkomst van de vrije wil en de almacht die ten dienste staat van die vrije wil.
Lees nu eens de Bijbel, zonder je ballast!
JHWH eist exclusieve toewijding.
Dat is noodzakelijk om zijn wil te doen.
Je moet dus zijn wetten respecteren.

Exodus 34:14 Je mag je niet voor een andere god neerbuigen, want van Jehovah is bekend dat hij volledige toewijding eist. Ja, hij is een God die exclusieve toewijding eist.

Mattheüs 22:
37 Hij antwoordde: ‘“Je moet Jehovah, je God, liefhebben met je hele hart, je hele ziel en je hele verstand.”
38 Dat is het eerste en belangrijkste gebod.
39 Het tweede, daarmee vergelijkbaar, is: “Je moet je naaste liefhebben als jezelf.”
40 Op die twee geboden zijn de hele Wet en de Profeten gebaseerd.’ NWV.

Die wetten wel of niet accepteren is een keuze die je moet maken.
Alleen op die manier kan je eenheid en een betere wereld krijgen.

Ef 4:
3 doe oprecht moeite om de eenheid van de geest te bewaren in de verenigende band van vrede.
4 Er is één lichaam en één geest, zoals jullie werden geroepen tot de ene hoop van jullie roeping,
5 één Heer, één geloof, één doop, NWV.


De schepper dicteren is niet de manier om op de nieuwe aarde te komen.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 9281
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Alpha »

Tufkah schreef: 17 jun 2024, 12:51
Alpha schreef: 17 jun 2024, 11:40
Het is indrukwekkend hoe Paulus zijn anti Jezus instelling veranderde in een zeer actieve getuigenis over hem.
Hij was bereid zijn starre houding te veranderen, terwijl hij een farizeeër was, die onderwezen was door Gamaliël.
Gezien zijn houding en optreden is hij een goed voorbeeld voor oprechte gelovigen.
Ja, die Paulus dat was me d'r een! Paulus is het bewijs dat mensen die vast zitten in de letteren (de letterlijk lezenden) in feite de moderne Farizeeën zijn! Paulus is ook degene die schrijft dat er een deksel op het mensenhart zit die er af moet. Alles gaat om de (naasten)liefde. Het verheugt mij dat jij dat ook door hebt. De cognitieve inhoud in je hoofd doet er niet zo toe.
Dankzij die cognitieve functies ben je in staat om informatie en kennis op te nemen en te verwerken.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10622
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Messenger »

...
Laatst gewijzigd door Messenger op 25 jun 2024, 16:45, 2 keer totaal gewijzigd.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Tufkah
Berichten: 2261
Lid geworden op: 03 sep 2023, 17:33
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Tufkah »

Alpha schreef: 25 jun 2024, 11:47
Tufkah schreef: 17 jun 2024, 12:51

Ja, die Paulus dat was me d'r een! Paulus is het bewijs dat mensen die vast zitten in de letteren (de letterlijk lezenden) in feite de moderne Farizeeën zijn! Paulus is ook degene die schrijft dat er een deksel op het mensenhart zit die er af moet. Alles gaat om de (naasten)liefde. Het verheugt mij dat jij dat ook door hebt. De cognitieve inhoud in je hoofd doet er niet zo toe.
Dankzij die cognitieve functies ben je in staat om informatie en kennis op te nemen en te verwerken.
Diezelfde Paulus heeft gewaarschuwd om niet naar de letter te lezen (cognitieve inhoud) maar met het hart. Voor louter letters uitwisselen zoek je maar een ander, dat beschouw ik als zonde. Paulus schreef dat niet voor niets: er zit een deksel op je hart en dat deksel moet er een keer met veel lawaai afknallen.

https://www.theologie.nl/preekschets-2-korintiers-36b/

2 Korintiërs 3:6b

Want de letter doodt, maar de Geest maakt levend.

2 Korintiërs 3: God geeft nog meer dan vroeger. Christus zelf is aan het werk, Hij is het die werkt door de Geest (vers 17, 18).
De smalle Weg is niet moeilijk voor wie hem kwijt is.
Michelangelo2
Berichten: 382
Lid geworden op: 06 aug 2023, 22:16
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Michelangelo2 »

Messenger schreef: 25 jun 2024, 12:37
Alpha schreef: 25 jun 2024, 11:43 Lees nu eens de Bijbel, zonder je ballast!
JHWH eist exclusieve toewijding.Dat is noodzakelijk om zijn wil te doen.
Je moet dus zijn wetten respecteren.
Jij snapt niets van vrije wil en niets van de hoogste liefde die onvoorwaardelijk is.

Als iets foute ballast was in mijn leven was het de bijbel wel.
Alpha schreef: Exodus 34:14 Je mag je niet voor een andere god neerbuigen, want van Jehovah is bekend dat hij volledige toewijding eist. Ja, hij is een God die exclusieve toewijding eist.

Mattheüs 22:
37 Hij antwoordde: ‘“Je moet Jehovah, je God, liefhebben met je hele hart, je hele ziel en je hele verstand.”
38 Dat is het eerste en belangrijkste gebod.
39 Het tweede, daarmee vergelijkbaar, is: “Je moet je naaste liefhebben als jezelf.”
40 Op die twee geboden zijn de hele Wet en de Profeten gebaseerd.’ NWV.

Die wetten wel of niet accepteren is een keuze die je moet maken.
Alleen op die manier kan je eenheid en een betere wereld krijgen.

Ef 4:
3 doe oprecht moeite om de eenheid van de geest te bewaren in de verenigende band van vrede.
4 Er is één lichaam en één geest, zoals jullie werden geroepen tot de ene hoop van jullie roeping,
5 één Heer, één geloof, één doop, NWV.


De schepper dicteren is niet de manier om op de nieuwe aarde te komen.
Klinkt als een zielig aandacht ziek figuur die Jehova.
Is dit nou echt nodig? Kun je niet tot 10 tellen alvorens te posten? Dit is echt niet okee.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10622
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Messenger »

Alpha schreef: 25 jun 2024, 11:43
Messenger schreef: 17 jun 2024, 12:08
Als je begrijpen kunt dat een God van zuivere liefde, en tevens almachtig en volmaakt is, zal je begrijpen dat die God niets nodig heeft. Dus ook geen toewijding in welke vorm ook.
Met de vrije wil en de almacht van God kunnen we de wereld tot een paradijs maken, maar we zijn daarin niet eensgezind. Vandaar dat het een zooitje lijkt. Maar in feite is de realiteit van onze wereld door onze collectieve vrije wil een perfecte uitkomst van de vrije wil en de almacht die ten dienste staat van die vrije wil.
Lees nu eens de Bijbel, zonder je ballast!
JHWH eist exclusieve toewijding.
Dat is noodzakelijk om zijn wil te doen.
Je moet dus zijn wetten respecteren.
God eist niets en Gods onvoorwaardelijke liefde maakt geen wetten maar geeft de vrije wil.
Alpha schreef: Exodus 34:14 Je mag je niet voor een andere god neerbuigen, want van Jehovah is bekend dat hij volledige toewijding eist. Ja, hij is een God die exclusieve toewijding eist.
Er is slechts 1 God die niets eist omdat die niets nodig heeft.
Alpha schreef: De schepper dicteren is niet de manier om op de nieuwe aarde te komen.
Er zijn God veel zaken in de mond gelegd door mensen, en zo laten zij God spreken via een dictaat, zoals het hen uitkomt.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 9281
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Alpha »

Tufkah schreef: 25 jun 2024, 12:55
Alpha schreef: 25 jun 2024, 11:47 Dankzij die cognitieve functies ben je in staat om informatie en kennis op te nemen en te verwerken.
Diezelfde Paulus heeft gewaarschuwd om niet naar de letter te lezen (cognitieve inhoud) maar met het hart. Voor louter letters uitwisselen zoek je maar een ander, dat beschouw ik als zonde. Paulus schreef dat niet voor niets: er zit een deksel op je hart en dat deksel moet er een keer met veel lawaai afknallen.

https://www.theologie.nl/preekschets-2-korintiers-36b/

2 Korintiërs 3:6b

Want de letter doodt, maar de Geest maakt levend.

2 Korintiërs 3: God geeft nog meer dan vroeger. Christus zelf is aan het werk, Hij is het die werkt door de Geest (vers 17, 18).
Bedankt voor je reactie.

2 Korinthiërs 3:6 die ons inderdaad geschikt heeft gemaakt om dienaren te zijn van een nieuw verbond, niet van een geschreven wet maar van geest. Want de geschreven wet veroordeelt tot de dood, maar de geest maakt levend.

Paulus citeert hier:

Spreuken 3:3 Mogen loyale liefde en trouw je niet verlaten. Bind ze om je hals. Schrijf ze op je hart.
Spreuken 7:3 Bind ze om je vingers. Schrijf ze op je hart.

De Joden vatten dat m.o.m. letterlijk op, zie:

Deut 11:
18 Jullie moeten deze woorden van mij in je hart en in je ziel prenten en ze als herinnering op je hand binden, en ze moeten als een band op je voorhoofd zijn.
19 Leer ze aan je kinderen door erover te praten als je in je huis zit, als je onderweg bent, als je gaat slapen en als je opstaat.
20 Schrijf ze op de deurposten van je huis en op je poorten.

Bij Joodse families zie je dan vaak een doosje op de deurpost met deze tekst er in.
Orthodoxe joden hebben daarom banden om hun handen en voorhoofd.
Letterlijk op hun hart schrijven is wat moeilijker.

2 Kor 3:
16 Maar als iemand zich tot Jehovah keert, [om zijn wil te doen] wordt de sluier weggenomen.
17 Jehovah is de Geest, en waar de geest van Jehovah is, daar is vrijheid.
18 Met ongesluierde gezichten weerkaatsen wij allemaal als spiegels de glans van Jehovah. We worden veranderd in hetzelfde beeld, met meer en meer glans, precies zoals dat wordt gedaan door Jehovah, de Geest.

Paulus haalt hier Mozes aan in Ex 34: 30 - 35.
De Joden werden bang van zijn gezicht, die een stralende glans had, daarom bedekte hij zijn gezicht.

Paulus was door Jezus persoonlijk als apostel aangesteld en was met de heilige geest gezalfd.
Deze gezalfden konden daarom met behulp van Gods geest zieken genezen, demonen uitwerpen en doden opwekken.
Zij behoren tot de 144.000, die met Jezus over de aarde gaan regeren.

Hij was een farizeeër, opgeleid door Gamaliël, en goed op de hoogte van de geschriften.
Paulus moet leren dat Jezus de beloofde Messias was en dat hij de toepassing van de wet moest gaan begrijpen.
Daarom werd de sluier bij hem verwijderd, zodat hij kon begrijpen wat er was bedoeld.

Vandaar dat hij in een brief dit schreef:

2 Korinthiërs 4:
3 Als er in werkelijkheid een sluier ligt over het goede nieuws dat we bekendmaken, dan is het gesluierd voor hen die vergaan,
4 voor de ongelovigen. De god van deze wereld heeft hun denken verblind zodat ze het licht niet zien van het glorieuze goede nieuws over de Christus, die het beeld van God is.
5 We prediken niet over onszelf maar over Jezus Christus als Heer en over onszelf als jullie slaven om Jezus’ wil. NWV.