Tufkah schreef: 02 aug 2024, 09:10
Petra schreef: 02 aug 2024, 08:27
De enige optie lijkt mij de BDE van mensen die geen verbeeldingskracht hebben. Maar die bestaan volgens mij niet.
Er zijn wel mensen zonder beeldend vermogen (afantasie). Maar die kunnen zich wel concepten voorstellen.
Agnosten zouden misschien het meest in aanmerking komen voor een ervaring met zo min mogelijk projectie. Al denk ik dat ook die verschillende voorstellingsbeelden hebben.
BDE's van mensen zonder verbeeldingskracht bestaan volgens mij wel degelijk. Dat zijn de mensen die uittreden uit hun lichaam en zichzelf zien liggen alsof ze een ander zien. Dat is het onderscheidingsvermogen van de ziel welke onsterfelijk is. De ziel welke ook in staat is om geestelijk te onderscheiden. Zie 1 Korinthiërs 2: 14-15. Of een geestelijke mens een BDE heeft of een natuurlijke mens, dat scheelt nogal.
Daar is onderzoek naar gedaan.
https://www.totzover.nl/media/filer_pub ... als_ma.pdf
"HET HIERNAMAALS bij mensen met een bijna dood ervaring en bij mystici
een vergelijkende studie
Vraagstelling 1: komen de kenmerken die de BDE onderzoekers categoriseren ook voor bij de door mij geselecteerde auteurs met betrekking tot de BDE-ers of ten aanzien van wezens die BDE-ers zien in het hiernamaals.
Vraagstelling 2: komen deze kenmerken ook voor bij de door mij geselecteerde mystici of bij de wezens die de mystici zien in het hiernamaals.
Conclusie:
Ik vat de vraagstellingen die ik formuleerde en de conclusies die ik daaruit trok, kort samen.
1 Komen de elementen die door mij zijn samengesteld voor bij BDE-ers, mystici en de gestorvenen, die zowel mystici als BDE-ers zien. Conclusie: de meeste elementen komenvoor bij al deze groepen.
2 Komen bij de verschijnselen van de BDE-ers en de mystici en de door beide groepen beschreven gestorvenen zowel positieve als negatieve geladen ervaringen voor, als het gaat om de inhoud van de elementen als om de emotionele toon. Conclusie: alle groepen hebben zowel positief als negatief gestemde situaties en gevoelens in het hiernamaals."