Hoe ziet het hiernamaals er volgens jou uit?

Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum
> > Lees de richlijnen goed door!

Let op: Het gedeelte Geloof is uitdrukkelijk niet voor forummers die elke vorm van geloof en of spirituele gebieden etc. afwijzen. Grappen maken over geloofstermen en of begrippen die in religie dan wel filosofie gebruikelijk zijn, of ze inhoudsloos verklaren, is verboden.

Moderatie: het moderatieteam
Robert Frans
Man/Vrouw: M

Re: Hoe ziet het hiernamaals er volgens jou uit?

Bericht door Robert Frans »

Petra schreef: 12 aug 2024, 18:37Leuke overdenkingen RF! :flower1:
Maar hm..

Volgens je bovenstaande redenering was die eerste opstand dan al niet mogelijk geweest.
(Er was immers al een -hemels paradijs met allemaal volmaakte engelen- situatie voor die eerste opstand. Wat dan de tijdloze eeuwige nu zou moeten zijn.. immers..
[...]
Is dat niet mogelijk.. dan komt er nooit een 1e opstand, is dat wel mogelijk dan is een 2e of 3e enz. opstand ook mogelijk.
Dat gegoochel met tijd en tijdloosheid is wat ingewikkeld inderdaad en al een belangrijke reden waarom wij ons de hemel maar moeilijk kunnen voorstellen. Laat staan als natuur en geest één worden. Ik denk dat je het beste als volgt kunt zien: engelen hebben net als wij een vrije wil, zelfs nog méér dan wij. Zij leven echter buiten de tijd, dus alles wat zij doen gebeurt in elk ogenblik. De keuze voor of tegen God gebeurt dus op hetzelfde ogenblik als hun schepping, daar elk ogenblik dus alle ogenblikken omvat. De schepping, de opstand, het heilsplan vanuit de hemel gezien, de nieuwe hemel en aarde: het is er één gebeurtenis, één ogenblik, één heden.

Er gaan over onze aardse tijd al theorieën rond dat deze niet per se in een rechte lijn zou lopen, maar een kracht is zoals de zwaartekracht. Of zelfs dat zij een illusie is, dat oorzaak-en-gevolg niet zo absoluut verlopen als wij ervaren. Sowieso is de tijd heel vreemd en bizar: probeer bijvoorbeeld maar de schitterende en wetenschappelijk zeer consistente film Interstellar te kijken zónder dat je hersenen smelten. Of probeer eens een verhaal over tijdreizen te bedenken zónder hoofdpijn te krijgen na te lang nadenken erover.

Dus een wereld helemaal zonder tijd, wel, dat is dan helemaal explosievoer voor je brein. Maar ja, je wordt dan ook verenigd met een Wezen die boven tijd en ruimte staat, die de natuurwetten bedácht en geschreven heeft, die zich door tijd, ruimte, dimensies en weet ik wat er allemaal nog is kan bewegen zoals wij zwemmend in de oceaan. En dát onvoorstelbare, onbevattelijke wezen mogen we dan zien, aanraken, schouwen...
P.S.
Een andere consequentie van jouw redenering is dat die hemelse oorlog dus eeuwig doorgaat. Als dat zo is.. waarom zou je dan na je dood in een eeuwige NU hemeloorlog terecht willen komen, waar de tijd is weggevallen en er dus nooit anders is dan dat: oorlog.
Er is geen oorlog in het hiernamaals en die is er ook nooit geweest. De goede en slechte engelen komen elkaar niet tegen daar; al 'vanaf het begin' (I know...) waren ze volstrekt gescheiden van elkaar. Alleen op aarde, waar ze zich aan onze tijd en ruimte aanpassen om ons te dienen of te bederven, kunnen engelen en demonen strijden om onze zielen. Maar daarbuiten is de kloof tussen hemel en hel eindeloos wijd.

De scheiding der engelen, inderdaad vooral in apocalyptische taal als een hemelse oorlog omschreven (wat al een vak apart is...), vindt dan ook niet eeuwig plaats, want er is geen tijd. Het kan niet eindeloos doorgaan, want er is begin noch einde. Er is uitsluitend heden. Die scheiding ís er al, altijd geweest en zal altijd zijn, zodat hemel en hel ook altijd zijn en zijn geweest.

Mocht je je brein nu al voelen smelten, dan kun je het beste dit weer vergeten, want zoals ik het probeer uit te leggen zal het sowieso tekort schieten. Voor jou is het belangrijk te weten dat wanneer je in Gods liefde sterft, je een geluk te wachten staat dat alles overstijgt, inclusief je mooiste verwachtingen. De rest mag je aan God overlaten.

Wist je trouwens dat de tijd pas met de oerknal ontstond, samen met alle andere natuurwetten? Er bestond dus geen periode vóór de oerknal. Zij is letterlijk het begin van de schepping.
Vrede en alle goeds
peda

Bericht door peda »

Petra schreef: 12 aug 2024, 18:47
peda schreef: 12 aug 2024, 14:50 Wanneer de hemel tijdloos is, dan gebeurt er naar aardse logica ook niets in de hemel.
Oorzaak en gevolg hebben te maken met het bestaan van de factor tijd.
De oorzaak gaat in tijd altijd vooraf aan het gevolg. Eerst in tijd het gevolg en dan in tijd de oorzaak, is met huidig weten niet mogelijk.
Ja. Een tijdloos NU zie ik ook als een bevroren momentopname.
Inderdaad, maar is een tijdloos NU niet slechts een abstracte denkconstructie.
De tijd begon naar huidig weten inderdaad bij het begin van onze kosmos. Of er een " vorm van tijd"' bestond "'voorafgaande"' aan dit begin, niemand weet het. Bij de God-wereld is het nog abstracter. Geen weldenkend mens kan zich daarbij werkelijk "' iets "' voorstellen.
Dit zich kunnen voorstellen komt eerst met de Openbaring, waarbij God quasi de God-wereld verlaat en Zich in de door mensen bewoonde kosmos te kennen geeft in voor mensen te begrijpen "' woorden "' en daden.
Over die "' daden "" en de sporen van die daden wordt de bekende discussie gevoerd
Zoals ik het begrijp behoort de Hemel als "'woonplaats"' van God in de God-wereld en deze is niet ergens in onze ruimtelijke kosmos te vinden.
Buiten de kosmos kijken is in stoffelijke zin niet eens mogelijk, laat staan in onstoffelijke zin.
Welke spelregels gelden in deze voor de mens abstracte God-wereld en of daar wel spelregels gelden, het is niet te weten.
Kortom elk woord gewijd aan/over de God-wereld ( Hemel ) is in mijn optiek voor 100 % beeldspraak. Nog spannender als de woorden gewijd aan het mogelijke bestaan van vliegende-schotel- astronauten in verre sterrenstelsels.; daar gelden ter overdenking nog wel de bekende natuurwetten ( spelregels ).
Dat gelovigen zich bezig houden met het leveren van prachtige hemel beschrijvingen vind ik wel begrijpelijk; maar zelf doe ik daar echt niet veel mee. Ik houd mij liever bezig met de vermeende sporen die God in zijn contact met onze kosmos heeft achtergelaten.
Petra
Man/Vrouw: V

Bericht door Petra »

Robert Frans schreef: 12 aug 2024, 19:21
Petra schreef: 12 aug 2024, 18:37Leuke overdenkingen RF! :flower1:
Maar hm..

Volgens je bovenstaande redenering was die eerste opstand dan al niet mogelijk geweest.
(Er was immers al een -hemels paradijs met allemaal volmaakte engelen- situatie voor die eerste opstand. Wat dan de tijdloze eeuwige nu zou moeten zijn.. immers..
[...]
Is dat niet mogelijk.. dan komt er nooit een 1e opstand, is dat wel mogelijk dan is een 2e of 3e enz. opstand ook mogelijk.
Dat gegoochel met tijd en tijdloosheid is wat ingewikkeld inderdaad en al een belangrijke reden waarom wij ons de hemel maar moeilijk kunnen voorstellen.
Haha nou en of. Als je eenmaal begint met filosoferen over het begrip #tijd#, verstrijkt er ongemerkt enorm veel tijd, en ben je daarna weer net zover als daarvoor. ;)
Een aaneenschakeling van paradoxale loops, met een beetje mazzel zonder hoofdpijn. :lol:

Robert Frans schreef: 12 aug 2024, 19:21 Wist je trouwens dat de tijd pas met de oerknal ontstond, samen met alle andere natuurwetten? Er bestond dus geen periode vóór de oerknal. Zij is letterlijk het begin van de schepping.
Wist je.. dat dit inmiddels de klassieke oerknal theorie wordt genoemd. En dat er met de intrede van de kwantumtheorie nieuwe moderne oerknal theorieën zijn bedacht. En er (in de wetenschap) nog geen duidelijkheid is over het al of niet en hoe en wanneer ontstaan van tijd.

https://www.simonsfoundation.org/2020/0 ... hing-else/
"For 13.8 billion years, the universe has been expanding, cooling and evolving. Textbooks often say that the start of this expansion — the Big Bang — was the start of time. But if so, those widely separated regions could never have attained the same temperature and density, and other basic features of the universe would likewise seem inexplicable. “That’s all related to your assumption that there was a beginning of time, so why don’t you give up on that beginning-of-time idea?” says Paul Steinhardt of Princeton University. “That was a simple extrapolation of Einstein’s equations, assuming no change even when you get to energies and temperatures that have never been probed before....”

https://www.sg.uu.nl/artikelen/2011/03/ ... knal-ja-ja

"Is dat dan het niets, the nothing which exploded? Bestaat er wel zoiets als 'het niets'?

Een vraag die in de lezing ruimschoots aan de orde kwam is: hoe onderzoek je zoiets? Het meeste, aldus Renate Loll, wordt gedaan door krachtige computers. Met behulp van computers kun je opgestelde hypothetische modellen doorrekenen, om erachter te komen of ze stand houden op alle niveaus, micro en macro. En wat blijkt? Om een model te formuleren dat geldig blijft, niet alleen in het universum zoals we het kennen, maar ook op het 'single point' waar alles wellicht ooit is begonnen, heb je hoe dan ook het gegeven tijd nodig. Zonder tijd (samenhangend met causaliteit) stort alles in elkaar. Zonder ruimte functioneert alles daarentegen prima. Het antwoord op de vraag of er tijd was voor de oerknal is dus: ja. Maar waaruit bestaat die tijd dan? Hoe werkt ze en waar komt ze vandaan? Zullen we ooit kunnen begrijpen wat tijd vóór de oerknal – tijd zonder ruimte dus – betekent, of gaat dat ons denkvermogen te boven? Dat zijn fundamentele vragen die de komende jaren onderzocht moeten worden."

Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
peda

Bericht door peda »

Inderdaad, tijd samenhangend met causaliteit, daar lijkt wel "'alles"' mee samen te hangen.
Creatio ex nihilo ( de Goddelijke scheppingshandeling ) lijkt daarmee af te rekenen.
Maar het is een niet te bewijzen axioma.
Als vriend der wetenschap volg ik ook de "' uitwerkingen "" buiten creatio-ex-nihilo om.
Maar tot op heden is daar sprake van hypothesen en mijn credo is wel "" een wetenschappelijke hypothese is geen wetenschappelijk hard feit "'.
Kortom "" waar komt ALLES vandaan"', is en blijft een althans voor mij persoonlijk uiterst boeiend onderwerp.
Hiernamaals staat aan het einde van de stoffelijke rit, Hoe is het begonnen staat aan het begin van de stoffelijke rit.
Voor mij een zeer boeiend trajekt ter overdenking. Zeker weten, dat wel.
Petra

Bericht door Petra »

peda schreef: 13 aug 2024, 09:52
Petra schreef: 12 aug 2024, 18:47

Ja. Een tijdloos NU zie ik ook als een bevroren momentopname.
Inderdaad, maar is een tijdloos NU niet slechts een abstracte denkconstructie.
Ja.
Eentje waarover je eindeloos kunt filosoferen.
peda schreef: 13 aug 2024, 09:52 Welke spelregels gelden in deze voor de mens abstracte God-wereld en of daar wel spelregels gelden, het is niet te weten.
Kortom elk woord gewijd aan/over de God-wereld ( Hemel ) is in mijn optiek voor 100 % beeldspraak.
Zeker.
Zolas Einstein al zei: Logica brengt je van A naar B. Verbeelding brengt je overal. :mrgreen:

peda schreef: 13 aug 2024, 09:52 Dat gelovigen zich bezig houden met het leveren van prachtige hemel beschrijvingen vind ik wel begrijpelijk; maar zelf doe ik daar echt niet veel mee. Ik houd mij liever bezig met de vermeende sporen die God in zijn contact met onze kosmos heeft achtergelaten.
Opmerkelijk genoeg was jij wel degene die dit topic aanmoedigde en het zelfs een goed idee vond :D : viewtopic.php?p=456787#p456787
Petra

Bericht door Petra »

peda schreef: 13 aug 2024, 10:47 Maar tot op heden is daar sprake van hypothesen en mijn credo is wel "" een wetenschappelijke hypothese is geen wetenschappelijk hard feit "'.
Idd.
Vandaag dat dit:
peda schreef: 13 aug 2024, 09:52 De tijd begon naar huidig weten inderdaad bij het begin van onze kosmos.
..niet het huidige weten is, maar eentje van de vele wetenschappelijke hypothesen.
Robert Frans

Petra schreef: 13 aug 2024, 10:34Wist je.. dat dit inmiddels de klassieke oerknal theorie wordt genoemd. En dat er met de intrede van de kwantumtheorie nieuwe moderne oerknal theorieën zijn bedacht. En er (in de wetenschap) nog geen duidelijkheid is over het al of niet en hoe en wanneer ontstaan van tijd.

[...]
[/i]
Ik vreesde al dat ik achter zou lopen. ;) De quantumtheorie is nu in elk geval nog vrij overzichtelijk: als je hem begrijpt, zit je er naast. Ik heb zelfs al eens de suggestie gelezen dat antimaterie (geloof ik) een soort spiegeluniversum zou vormen dat vanaf de oerknal áchteruit in de tijd zich zou ontwikkelen, net zoals wij ons vóóruit in de tijd ontwikkelen. Een beetje zoals je in de film Tennet je inverted kogels en bommen hebt (deze scène legt het uit). Zodat je een soort zandloper krijgt, met de oerknal in het middelpunt, ons universum zich uitbreidend naar de ene kant en dat spiegeluniversum uitbreidend naar de andere kant...

Ik wil maar zeggen dat het universum (universúms?) steeds vreemder en onbegrijpelijker wordt naarmate we er dieper in duiken. We zijn nu (nog) op het terrein dat alleen duizelingwekkend complexe wiskunde en natuurkunde nog enigszins bewijs kan leveren voor verschillende theorieën. Het doet mij beseffen dat 'domweg eindeloos doorleven' het begrip tijdloosheid of eeuwigheid toch wel schromelijk tekort moet doen als we het hebben over de hemel, of de nieuwe hemel en aarde straks.
Vrede en alle goeds
peda

Bericht door peda »

Petra schreef: 13 aug 2024, 11:11
peda schreef: 13 aug 2024, 09:52 De tijd begon naar huidig weten inderdaad bij het begin van onze kosmos.
..niet het huidige weten is, maar eentje van de vele wetenschappelijke hypothesen.
Inderdaad, het raadsel "' tijd"'.
Volgens Einstein is tijd relatief "'vervormbaar"', maar wat wordt er precies vervormd.
Of de tijd qua structuur continu verstrijkt, of "' korrelig "" springt, het ei is nog steeds niet wetenschappelijk empirisch onderbouwd gelegd.
Ik heb wel begrepen dat er gezocht wordt naar achterblijvende "' sporen "" om het tijd-ei te leggen.
Geen directe waarneming, maar indirecte waarneming door sporen-studie te duiden.
Ook heb ik begrepen dat tijd als korrel-structuur beter zou passen in de tijdrelativiteit van Einstein.
Zeer interessant om ontdekkingen te volgen.
Wanneer de structuur van "" tijd op aarde "" nog volop onontdekt is, dan kun je nagaan hoe het gesteld is met de structuur van vermeende "' hemel-tijd "" Allemaal speculatie op speculatie. :lol: Maar wel boeiend om er speculatieve hiernamaals-overdenkingen op los te laten.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Tijd is in filosofische zin niet zo ingewikkeld. Overal waar een begin aan zit, daar zit ook een einde aan. (Alleen aan het einde van het universum zelf wordt getwijfeld.). Iedere zon, planeet, maan is ooit ontstaan en zal ooit weer vergaan. Iedere mens is tot dusver ooit geboren en de meeste zijn ook weer gestorven. (Alleen de huidige 8 miljard leven nog) Binnen de tijd is 'eindigheid' een zekerheid.

En of men nu meent dat de schepping 6000 jaar oud is of 13 miljard jaar, in beide gevallen zat er een begin aan. Het beroemde "In den beginne" geeft dan ook het begin van de tijd aan. En daarvoor? Er is geen daarvoor, het 'daarvoor' is een aanduiding van tijd. Het menselijk denken kan geen niet-tijd denken.

Speculatie over andere universa lijkt me speculatie. Je schiet er niks mee op om er over te speculeren, want dan is er een ander universum met een begin er aan. Wat wel beredeneerd kan worden is dat alles wat binnen de tijd ligt, binnen het eigen denken ligt. En als men er van uit gaat dat God de schepper is van het universum (het geschapene) dan is het direct helder dat 'God' nooit gedacht kan worden. Want dan breng je God in de schepping in, i.p.v. als de Schepper/Bron zijnde.
Ken wat je voor je ziet en wat voor je verborgen is, zal aan je worden geopenbaard.
Petra

Bericht door Petra »

Robert Frans schreef: 13 aug 2024, 11:54
Petra schreef: 13 aug 2024, 10:34Wist je.. dat dit inmiddels de klassieke oerknal theorie wordt genoemd. En dat er met de intrede van de kwantumtheorie nieuwe moderne oerknal theorieën zijn bedacht. En er (in de wetenschap) nog geen duidelijkheid is over het al of niet en hoe en wanneer ontstaan van tijd.

[...]
[/i]
Ik vreesde al dat ik achter zou lopen. ;) De quantumtheorie is nu in elk geval nog vrij overzichtelijk: als je hem begrijpt, zit je er naast. Ik heb zelfs al eens de suggestie gelezen dat antimaterie (geloof ik) een soort spiegeluniversum zou vormen dat vanaf de oerknal áchteruit in de tijd zich zou ontwikkelen, net zoals wij ons vóóruit in de tijd ontwikkelen. Een beetje zoals je in de film Tennet je inverted kogels en bommen hebt (deze scène legt het uit). Zodat je een soort zandloper krijgt, met de oerknal in het middelpunt, ons universum zich uitbreidend naar de ene kant en dat spiegeluniversum uitbreidend naar de andere kant...

Ik wil maar zeggen dat het universum (universúms?) steeds vreemder en onbegrijpelijker wordt naarmate we er dieper in duiken. We zijn nu (nog) op het terrein dat alleen duizelingwekkend complexe wiskunde en natuurkunde nog enigszins bewijs kan leveren voor verschillende theorieën. Het doet mij beseffen dat 'domweg eindeloos doorleven' het begrip tijdloosheid of eeuwigheid toch wel schromelijk tekort moet doen als we het hebben over de hemel, of de nieuwe hemel en aarde straks.
Gave scene! Ken die film niet, ga hem opzoeken. :thumb1:

Ja, hahaha.. het is mind blowing.
Ik heb een tijdje terug op Netflix de docu A Trip to Infiniti gezien. Een aanrader!!
https://www.youtube.com/watch?v=CNFm_DzHDaE
"Eminent mathematicians, particle physicists and cosmologists dive into infinity and its mind-bending implications for the universe."
Laatst gewijzigd door Petra op 14 aug 2024, 11:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Petra

Bericht door Petra »

Tufkah schreef: 13 aug 2024, 15:23 Tijd is in filosofische zin niet zo ingewikkeld.
Whoehahahaha.. er zijn er ook die kwantumtheorie niet ingewikkeld noemen. Vandaar ook de stelling; hoe meer je ervan weet hoe minder je het snapt. :lol:
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Petra schreef: 14 aug 2024, 11:55
Tufkah schreef: 13 aug 2024, 15:23 Tijd is in filosofische zin niet zo ingewikkeld.
Whoehahahaha.. er zijn er ook die kwantumtheorie niet ingewikkeld noemen. Vandaar ook de stelling; hoe meer je ervan weet hoe minder je het snapt. :lol:
Als je het principe van 'tijd' begrijpt is het betrekkelijk eenvoudig. Veranderlijkheid is het kenmerk van de tijd. De planeet aarde bestaat in de tijd, maar andersom niet. Daarom noemt men 'de dingen' ook wel verschijnselen. De aarde verschijnt in de tijd , maar de tijd verschijnt niet in de aarde.

Verschijnen en verdwijnen is het kenmerk van de verschijnselen welke verschijnen en weer verdwijnen. Verschijnselen hebben geen eeuwigheid in zich. We zeggen ook: "De tijd gaat voorbij". Maar dat is niet waar, het leven van bv je hond of kat gaat voorbij.

Men vergelijkt het wel eens met een film, als je zelf stil staat dan trekken de dingen (verschijnselen) aan je voorbij. Alsof je in een trein zit en het landschap aan je voorbij laat trekken. Als je de gave meester wordt om niet meer aangedaan te worden door wat er aan je voorbij trekt, dán ga je het zien. De reden waarom we de tijd niet begrijpen is dat we opgaan in de tijd.

Jezus in het Thomas Evangelie zei al: wees voorbijgangers. Dan zit je aan de andere kant van de tijd.
Ken wat je voor je ziet en wat voor je verborgen is, zal aan je worden geopenbaard.
Petra

Bericht door Petra »

Tufkah schreef: 14 aug 2024, 13:07
... De aarde verschijnt in de tijd , maar de tijd verschijnt niet in de aarde.

Leuk bedacht. 8-) .. Echter...

In de relativiteitstheorie van Einstein worden ruimte en tijd niet gezien als aparte, onafhankelijke dimensies, maar als een verenigd vierdimensionaal continuüm: de "ruimtetijd". Tijd en ruimte zijn verweven en beïnvloeden elkaar.

De aarde heeft invloed op de ruimtetijd door deze te krommen. Omdat tijd een intrinsiek deel is van het ruimtetijd-continuüm, is de ervaring van tijd onlosmakelijk verbonden met de ruimtetijd waarin de aarde bestaat. De aanwezigheid van de aarde in de ruimtetijd betekent dat we tijd ervaren als een dimensie waarin gebeurtenissen op aarde zich afspelen.

Tijd is dus geen zelfstandig fenomeen dat al of niet op aarde "verschijnt", maar wordt zichtbaar en ervaarbaar doordat de aarde deel uitmaakt van het ruimtetijd-continuüm.

Hence:
Doordat de aarde in de ruimtetijd verschijnt, verschijnt de tijd in de aarde!
Snelheid

Bericht door Snelheid »

Het manen echtpaar Saqisi en fatfgokioi zijn al lang onder ons sinds 1857,houden zich betrekkelijk schuil.Volgens de wetenschappers ergens diep verborgen in de bossen van Breda het gedeelte waar veel paddenstoelen groeien.zo eenvoudig is het. :!:
VERITAS VOS LIBERABIT.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Petra schreef: 14 aug 2024, 16:26
Tufkah schreef: 14 aug 2024, 13:07
... De aarde verschijnt in de tijd , maar de tijd verschijnt niet in de aarde.

Leuk bedacht. 8-) .. Echter...

In de relativiteitstheorie van Einstein worden ruimte en tijd niet gezien als aparte, onafhankelijke dimensies, maar als een verenigd vierdimensionaal continuüm: de "ruimtetijd". Tijd en ruimte zijn verweven en beïnvloeden elkaar.

De aarde heeft invloed op de ruimtetijd door deze te krommen. Omdat tijd een intrinsiek deel is van het ruimtetijd-continuüm, is de ervaring van tijd onlosmakelijk verbonden met de ruimtetijd waarin de aarde bestaat. De aanwezigheid van de aarde in de ruimtetijd betekent dat we tijd ervaren als een dimensie waarin gebeurtenissen op aarde zich afspelen.

Tijd is dus geen zelfstandig fenomeen dat al of niet op aarde "verschijnt", maar wordt zichtbaar en ervaarbaar doordat de aarde deel uitmaakt van het ruimtetijd-continuüm.

Hence:
Doordat de aarde in de ruimtetijd verschijnt, verschijnt de tijd in de aarde!
De 'aarde' was maar een voorbeeld, de aarde is een van de miljoenen dingen.
Robert Frans

Petra schreef: 14 aug 2024, 11:50 Gave scene! Ken die film niet, ga hem opzoeken. :thumb1:
Als je van spectaculaire spionage-actiefilms houdt, dan is Tennet zeker aan te raden. Hou er wel rekening mee dat, in tegenstelling tot Interstellar, Tennet niet wetenschappelijk accuraat is en ook niet zo is bedoeld. En dat met dat eenvoudige principe zoals in die scène uitgelegd natuurlijk uitgebreid gespeeld wordt in de film, met een climax waar alles door elkaar heen loopt. Waar je bij de gemiddelde film een eenvoudige tijdlijn kan maken met alle gebeurtenissen netjes na elkaar, bestaat elke tijdlijn voor deze film uit een wirwar aan pijlen heen en terug.

Een iets rustiger, maar nog steeds breinbrekend meesterwerk is Interstellar, dat ik al eerder noemde en dat niet vaak genoeg genoemd kan worden. In die film is de mensheid op zoek naar een nieuwe planeet, daar de aarde stervende is, en wordt er vooral gespeeld met tijddilatatie, dus het principe dat de tijd langzamer gaat bij zwaardere objecten. Zo komen de protagonisten op een gegeven moment op een planeet waar met elk uur zeven jaren (!) op aarde verstrijken. Deze film is gebaseerd op werkelijk bestaande wetenschappelijke theorieën of hypothesen en is vooral beroemd om de meest realistische weergave van een zwart gat, gebouwd middels wiskundige berekeningen, nog vóór we de eerste foto van een echt zwart gat maakten.
Ja, hahaha.. het is mind blowing.
Ik heb een tijdje terug op Netflix de docu A Trip to Infiniti gezien. Een aanrader!!
https://www.youtube.com/watch?v=CNFm_DzHDaE
"Eminent mathematicians, particle physicists and cosmologists dive into infinity and its mind-bending implications for the universe."
Ik heb geen Netflix, maar die documentaire ziet er wel gaaf uit inderdaad. 'Ik ben groter, want ik weet hoe klein ik ben.' Dat is in elk geval al een prachtige quote om over na te denken.

Ik heb zelf eens deze documentaire op YouTube gezien die ons in anderhalf uur meeneemt naar de grenzen van het universum. Je zou denken dat je dan op een gegeven moment na eindeloos veel sterrenstelsels een soort muur of grote leegte tegenkomt. Maar nee, als je volgens deze docu verder het universum inreist, ga je terug in de tijd, net zolang totdat je uiteindelijk bij het moment vóór de oerknal uitkomt.

Dit soort onderwerpen zijn de reden dat ik het jammer vind dat ik zo slecht ben in wiskunde en natuurkunde.
Vrede en alle goeds
peda

Bericht door peda »

Robert Frans schreef: 15 aug 2024, 10:00 Maar nee, als je volgens deze docu verder het universum inreist, ga je terug in de tijd, net zolang totdat je uiteindelijk bij het moment vóór de oerknal uitkomt.

Zelfs de reiziger die met lichtsnelheid reist door de kosmos, ontmoet het verleden nooit meer.
Althans ik heb er in serieuze wetenschappelijke publicaties nooit over gelezen.
Zelfs Alcubierre met zijn bekende "" drive "" levert hier geen oplossing.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

De grootvaderparadox. De lineaire tijd is een horizontale lijn, welke zich alleen richting de toekomst beweegt. En net zoals met hemeltoeristen is het opvallend stil betreffende tijdreizigers.

Het enige wat mogelijk is, (theoretisch) is met een flinke snelheid door het heelal reizen, zodat je uiteindelijk je achter-achter-achterkleinkinderen kunt ontmoeten. In een wereld die je niet herkent.

Uiteraard zullen UFO liefhebbers het niet met me eens zijn, sommigen beweren dat de ufonauten tijdreizigers zijn die ons in de gaten houden.
Snelheid

Bericht door Snelheid »

Een goede grootvader gaat te paard met getrokken zwaard zo gaat hij achter zijn kleinkinderen aan en geef hen les in zwaardvechten.....zo komt alles weer goed. :!:
VERITAS VOS LIBERABIT.
Robert Frans

peda schreef: 15 aug 2024, 10:22Zelfs de reiziger die met lichtsnelheid reist door de kosmos, ontmoet het verleden nooit meer.
Wellicht heb ik de documentaire dan niet helemaal juist begrepen of verkeerd herinnerd. Ik denk eerder dat de docu laat zien dat hoe verder je reist, hoe ouder het licht is dat je tegenkomt. Immers, het licht van de allervroegste periode van het universum is nog steeds onderweg en heeft ons nog steeds niet bereikt. Nu al kijk je naar het verleden als je omhoog kijkt, want je ziet de sterren niet zoals ze nu zijn, maar zoals ze zoveel miljoen jaar geleden waren, toen het licht dat jouw oog bereikt haar reis begon. Zelfs de zon zie je zoals zij acht minuten geleden was. Als je dan steeds sneller accelereert en uiteindelijk sneller dan het licht zou gaan, wat voor die docu zogenaamd even mogelijk was, dan lijk je zo terug in de tijd te reizen. Maar wellicht moet ik die documentaire nog eens kijken.
Tufkah schreef: 15 aug 2024, 10:43 De grootvaderparadox. De lineaire tijd is een horizontale lijn, welke zich alleen richting de toekomst beweegt. En net zoals met hemeltoeristen is het opvallend stil betreffende tijdreizigers.

Het enige wat mogelijk is, (theoretisch) is met een flinke snelheid door het heelal reizen, zodat je uiteindelijk je achter-achter-achterkleinkinderen kunt ontmoeten. In een wereld die je niet herkent.

Uiteraard zullen UFO liefhebbers het niet met me eens zijn, sommigen beweren dat de ufonauten tijdreizigers zijn die ons in de gaten houden.
Het is ook mogelijk dat als je terug in de tijd reist, je dan als een soort schim bent, die nog geen grassprietje kan doorbuigen, dwars door muren en omstanders heen kan bewegen en voor niets en niemand zichtbaar bent. Zodat je geen enkele invloed kan uitoefenen op de geschiedenis. Of je zelf dan nog kan bewegen, is natuurlijk de vraag. Misschien spat je wel meteen uit elkaar, net zoals in sommige games als je na het doodgaan weer respawned precies op een plek waar al een andere speler staat.

Ook kan het zijn dat onze nakomelingen tijdreizen te risicovol vinden, vanwege wat ik maar het 'Word-effect' noem. In Word kun je acties ongedaan maken en zo als het ware terug in de tijd reizen, zodat die laatste alinea verdwijnt. Je kunt het ongedaan maken zelf ook weer ongedaan maken, zodat je als het ware vooruit in de tijd reist en de alinea weer terugkeert. Als je echter je acties ongedaan maakt, en je verricht direct daarna een nieuwe actie, dan kun je niet meer vooruit. Je begint dan als het ware een nieuwe tijdslijn in het document en kunt die alinea nooit meer terughalen. Zou het misschien zo zijn dat als je terug in de tijd reist en er onvermijdelijk ook maar een partikeltje beïnvloedt, er meteen een gloednieuwe tijdslijn ontstaat en jouw toekomst dus niet meer bestaat?

Sneller naar de toekomst reizen is echter niet zo moeilijk. Gewoon een tijdje bij een zwart gat of een soortgelijk extreem zwaar object rondhangen en de tijdsdilatatie doet de rest voor je.
Vrede en alle goeds
Snelheid

Bericht door Snelheid »

Zat op een school die gaf les in tijdreizen en ook praktijk,om door een dikke muur te reizen zonder je te je zelf pijn te doen was je toch wel 4 weken aan het oefenen,alles bij elkaar voor dat je aan tijdreizen toe was was je 4 jaar verder.Heb er nog steeds veel profijt van.

Maar goed reizen door de tijd wie doet dat nog.
Oja en het hiernamaals.........................../we zien het wel. Je kan daar niet naar toe reizen;vergt een andere oefening.

Maar goed wat te denken van de worm gaten in het heelal................... hoe reis je daar door heen met ruimteschip maar ook nog is terug komen.Ben benieuwd wat de forumleden daar van vinden.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Robert Frans schreef: 15 aug 2024, 21:34
Het is ook mogelijk dat als je terug in de tijd reist, je dan als een soort schim bent, die nog geen grassprietje kan doorbuigen, dwars door muren en omstanders heen kan bewegen en voor niets en niemand zichtbaar bent. Zodat je geen enkele invloed kan uitoefenen op de geschiedenis. Of je zelf dan nog kan bewegen, is natuurlijk de vraag. Misschien spat je wel meteen uit elkaar, net zoals in sommige games als je na het doodgaan weer respawned precies op een plek waar al een andere speler staat.

Ook kan het zijn dat onze nakomelingen tijdreizen te risicovol vinden, vanwege wat ik maar het 'Word-effect' noem. In Word kun je acties ongedaan maken en zo als het ware terug in de tijd reizen, zodat die laatste alinea verdwijnt. Je kunt het ongedaan maken zelf ook weer ongedaan maken, zodat je als het ware vooruit in de tijd reist en de alinea weer terugkeert. Als je echter je acties ongedaan maakt, en je verricht direct daarna een nieuwe actie, dan kun je niet meer vooruit. Je begint dan als het ware een nieuwe tijdslijn in het document en kunt die alinea nooit meer terughalen. Zou het misschien zo zijn dat als je terug in de tijd reist en er onvermijdelijk ook maar een partikeltje beïnvloedt, er meteen een gloednieuwe tijdslijn ontstaat en jouw toekomst dus niet meer bestaat?

Sneller naar de toekomst reizen is echter niet zo moeilijk. Gewoon een tijdje bij een zwart gat of een soortgelijk extreem zwaar object rondhangen en de tijdsdilatatie doet de rest voor je.
Ik hanteer de regel van Kierkegaard: we leven voorwaarts en we leren achterwaarts. Dat werkt niet met nieuwe tijdlijnen en alternatieve toekomsten/universa. De regel van Kierkegaard is uiteraard van toepassing op het gaan van de Weg.
Petra

Bericht door Petra »

Robert Frans schreef: 15 aug 2024, 10:00
Ik heb zelf eens deze documentaire op YouTube gezien die ons in anderhalf uur meeneemt naar de grenzen van het universum. Je zou denken dat je dan op een gegeven moment na eindeloos veel sterrenstelsels een soort muur of grote leegte tegenkomt. Maar nee, als je volgens deze docu verder het universum inreist, ga je terug in de tijd, net zolang totdat je uiteindelijk bij het moment vóór de oerknal uitkomt.

Dit soort onderwerpen zijn de reden dat ik het jammer vind dat ik zo slecht ben in wiskunde en natuurkunde.
Nice, een oudje maar wel de moeite waard die YT. CGI opgebouwd uit foto's van Hubble, ik hem kijken! :thumb1:

Interstellar ken ik. Er zijn weinig SF films die ik niet ken. :lol:

Deze zijn ook tof; spelen met 'tijd'
https://youtu.be/uH5BgJbbGuE?si=Iio7_F_v1U1gT7V9
https://youtu.be/ByehYal_cCs?si=rrRI0-RMZMHg5-IH
peda

Bericht door peda »

Robert Frans schreef: 15 aug 2024, 21:34
peda schreef: 15 aug 2024, 10:22Zelfs de reiziger die met lichtsnelheid reist door de kosmos, ontmoet het verleden nooit meer.
Wellicht heb ik de documentaire dan niet helemaal juist begrepen of verkeerd herinnerd. Ik denk eerder dat de docu laat zien dat hoe verder je reist, hoe ouder het licht is dat je tegenkomt. Immers, het licht van de allervroegste periode van het universum is nog steeds onderweg en heeft ons nog steeds niet bereikt. Nu al kijk je naar het verleden als je omhoog kijkt, want je ziet de sterren niet zoals ze nu zijn, maar zoals ze zoveel miljoen jaar geleden waren, toen het licht dat jouw oog bereikt haar reis begon. Zelfs de zon zie je zoals zij acht minuten geleden was. Als je dan steeds sneller accelereert en uiteindelijk sneller dan het licht zou gaan, wat voor die docu zogenaamd even mogelijk was, dan lijk je zo terug in de tijd te reizen. Maar wellicht moet ik die documentaire nog eens kijken.

De kosmos expandeert, dat is een hard geconstateerd feit.
Dat betekent dat wanneer hier op aarde licht wordt ontvangen dat in de allervroegste periode van het universum is uitgezonden, dit licht bijgevolg quasi oeroud is en inderdaad een feit uit het verleden weergeeft. Kosmologie levert inderdaad de mogelijkheid op om direct in het verleden te kijken. Zo zouden bewoners van een planeet op een afstand van zo'n 2000 lichtjaren verwijderd van de aarde, met wellicht hen ter beschikking staande zeer hoogwaardige instrumenten precies kunnen zien of bijvoorbeeld de verhalen over Jezus al of niet feitelijk op aarde hebben plaats gevonden. Voor hen een interessante blik in de aardse geschiedenis. Maar wanneer deze zelfde planeet bewoners vervolgens theoretisch met lichtsnelheid naar de aarde zouden reizen, dan kwamen zij nooit aan in het verleden om Jezus een hand te geven, maar wel ergens in het aardse 4024, maar wel met harde kennis uit de Jezus-tijd. Een in het verleden gebeurd feit is dus wel op een geschikte kosmologische plaats waar te nemen, maar het geschiedkundige feit is zelfs met lichtsnelheidsreizen nooit te ""bezoeken"'. Ware het anders dan zouden toekomstig levende zeer hoog technisch ontwikkelde levensvormen vanuit de toekomst op aarde in de oude geschiedenis kunnen landen en een geheel andere geschiedkundige afloop tot stand brengen. In de S F wereld wordt wel beweerd dat zulks reeds lang is gebeurd en dat onze huidige geschiedenis een vanuit de toekomst plaatsgevonden hebbende herschrijving is van een eerdere geheel andere geschiedenis. Fiction is gewoon Fantasie en daar is alles mogelijk. :lol: :lol:
Petra

Bericht door Petra »

peda schreef: 16 aug 2024, 10:22 Voor hen een interessante blik in de aardse geschiedenis. Maar wanneer deze zelfde planeet bewoners vervolgens theoretisch met lichtsnelheid naar de aarde zouden reizen, dan kwamen zij nooit aan in het verleden om Jezus een hand te geven, maar wel ergens in het aardse 4024, maar wel met harde kennis uit de Jezus-tijd.
Het theoretische idee is dan ook niet om met lichtsnelheid te reizen, maar sneller dan de lichtsnelheid. Zo bv. :mrgreen:

https://www.newscientist.nl/nieuws/surf ... -mogelijk/
"Door op een bijzondere golf van de ruimtetijd te surfen, kan een raket sneller dan het licht reizen. Dit idee van een fysicus van de universiteit van Göttingen past ‘gewoon’ binnen de regels van de natuurkunde."