Zonde

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Piet
Berichten: 247
Lid geworden op: 08 jul 2024, 15:48
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Piet »

Tufkah schreef: 25 sep 2024, 15:08
Alpha schreef: 25 sep 2024, 12:43 Lees de Bijbel eens?
Jezus zei tot hen: „Voorwaar, voorwaar, ik zeg U: Vóór Abraham tot bestaan kwam, was ik er al. NWV.
Dit is een mooi vers om even op in te haken. Ik zal Johannes 8:58 uit de HSV er even bij pakken:

Jezus zei tegen hen: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Vóór Abraham geboren was, ben Ik.


In de HSV staat heel wat anders dan in de NWV versie. In jouw versie staat een leugen, want in jouw versie zegt Jezus dat hij als mens voor Abraham tot bestaan kwam (was ik er al). In de HSV spreekt Jezus als het Woord (het 'ben ik').

De NWV is onmogelijk , want als mens was Jezus later geboren dan Abraham. Dus je leest een Bijbel die niet correct is. Dan volg je ook niet de gezonde leer. Jammer, maar zo is het. Bijbel lezen is ook een kwestie van de juiste vertaling lezen. Nu lees je niet de uitspraken van Jezus, maar uitspraken die iemand bedacht heeft. Bovendien bewijs ik hier dat de NWV foutief is met deze vers. Extrapolerend is het dan waarschijnlijk dat de NWV vol staat met fouten.

Zo is het Koninkrijk in u, maar in de NWV staat wat anders. Zo schep je in feite een geheel nieuwe religie. Wat overigens je goed recht is hoor. Vrijheid blijheid, ieder mens krijgt de vertaling die hem toekomt.
De vertaling van het NWV is geheel verantwoord omdat het woord verdraaid wordt door Tufkah zelf. Want het woord "was" in Joh 1 betekent in het tekstverband dat Jezus is. Daarom zegt Joh 1 dat het woord (Jezus) vanaf het begin bij God was. Jezus (het woord) bestond al en daarom heeft de NWV gelijk wanneer zij zegt: "was ik er al". Het is dus geen nieuwe religie.
De hele truuk van de uitspraak van Jezus zit hem juist daarin dat hij als mens later is geboren dan Abraham en dus is hij geen mens zoals ieder ander maar heeft een aparte voorgeschiedenis. Daarom heeft zijn uitspraak kracht om te weerleggen.
Piet
Berichten: 247
Lid geworden op: 08 jul 2024, 15:48
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Piet »

Tiberius Claudius schreef: 25 sep 2024, 12:03
Alpha schreef: 25 sep 2024, 11:56 Het is duidelijk dat je de Bijbelse leer niet aanvaard, je hebt je "eigen" visie.
Er bestaat geen helemaal geen ""Bijbelse Leer"".

Er zijn slechts mensen die ""Hun Leer"" uit de Bijbel menen te halen.
Dat is natuurlijk gewoon onzin. Zonder dat er enige lering of uitleg nodig is kun je hele gedeelten uit de schrift als lering beschouwen.
Piet
Berichten: 247
Lid geworden op: 08 jul 2024, 15:48
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Piet »

Tiberius Claudius schreef: 25 sep 2024, 12:15
Alpha schreef: 25 sep 2024, 12:11 Daar is Jezus het niet mee eens, hij onderwees de mensen juist daaruit.
Wie geeft jou het recht namens Jezus te spreken?
Dat is een vorm van hoogmoed, bedenk dat wel.
Onzin, Het was Jezus zelf die de discipelen opdracht gaf zijn woorden te verspreiden en over de hele wereld te brengen. Je probeert alleen maar het woord dat Jezus gesproken heeft te blokkeren.
J-W
Berichten: 2488
Lid geworden op: 16 aug 2019, 09:27
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door J-W »

Piet schreef: 29 sep 2024, 19:35
Tiberius Claudius schreef: 25 sep 2024, 12:15
Wie geeft jou het recht namens Jezus te spreken?
Dat is een vorm van hoogmoed, bedenk dat wel.
Onzin, Het was Jezus zelf die de discipelen opdracht gaf zijn woorden te verspreiden en over de hele wereld te brengen. Je probeert alleen maar het woord dat Jezus gesproken heeft te blokkeren.
Ergens is het wel vreemd dat Gods Zoon aan mensen de opdracht gaf over Hem te vertellen. Kan Hij dat zelf niet denk ik dan?
Waar houdt Hij zich in de hemel na Zijn terugkeer mee bezig?
De JG eigenen zich bij vervulling van deze opdracht een beloning toe, een mooi plekje op de nieuwe aarde.
Toch blijft het vreemd dat een God van aardse mensen die Hem nooit gezien hebben eist dat ze Zijn woorden verspreiden.
Volgens mij zou dat juist een mooie klus voor engelen/boodschappers zijn en veel efficiënter, ik denk niet dat er iemand is die hen zondagsmorgens buiten op de stoep zal laten staan. Waarom kon dat wel in Bethlehem en daarna nooit meer?

En ziet, een engel des Heeren stond bij hen, en de heerlijkheid des Heeren omscheen hen, en zij vreesden met grote vreze.
En de engel zeide tot hen: Vreest niet, want, ziet, ik verkondig u grote blijdschap, die al den volke wezen zal;
(Luk 2: 9-10)

Wij hebben als mensen onze dagelijkse bezigheden, engelen voor zover ik weet niet en zoals gezegd het zou veel geloofwaardiger zijn.
Gebruikersavatar
Tiberius Claudius
Berichten: 3135
Lid geworden op: 01 mei 2022, 12:43
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Tiberius Claudius »

Piet schreef: 29 sep 2024, 19:32
Tiberius Claudius schreef: 25 sep 2024, 12:03

Er bestaat geen helemaal geen ""Bijbelse Leer"".

Er zijn slechts mensen die ""Hun Leer"" uit de Bijbel menen te halen.
Dat is natuurlijk gewoon onzin. Zonder dat er enige lering of uitleg nodig is kun je hele gedeelten uit de schrift als lering beschouwen.
Dat is jouw bewering, anderen zien dat anders.

De praktijk bewijst je ongelijk want alle teksten worden door verschillende gelovigen verschillend uitgelegd.
En wat als er meer Keizers zijn geweest dan maanden Geachte Senatoren?
Gebruikersavatar
Tiberius Claudius
Berichten: 3135
Lid geworden op: 01 mei 2022, 12:43
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Tiberius Claudius »

Piet schreef: 29 sep 2024, 19:35
Tiberius Claudius schreef: 25 sep 2024, 12:15
Wie geeft jou het recht namens Jezus te spreken?
Dat is een vorm van hoogmoed, bedenk dat wel.
Onzin, Het was Jezus zelf die de discipelen opdracht gaf zijn woorden te verspreiden en over de hele wereld te brengen. Je probeert alleen maar het woord dat Jezus gesproken heeft te blokkeren.
Ik blokkeer niets.
Daarnaast doorgeven van een tekst is iets anders dan tekst/leer toevoegen en dan zeggen dat hje dat namens de persoon doet.
Dat laatste is wat jij doet.
Je voegt als het ware een extra Symfonie toe van een overleden componist en je zegt dat hij het zo zou hebben geschreven en gewild.

PS.
Hij gaf die opdracht aan zijn discipelen en jij behoort daar denk ik niet toe.
Afhankelijk hoe je telt zijn er maximaal 14 geweest.
En wat als er meer Keizers zijn geweest dan maanden Geachte Senatoren?
Piet
Berichten: 247
Lid geworden op: 08 jul 2024, 15:48
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Piet »

Tiberius Claudius schreef: 30 sep 2024, 11:06
Piet schreef: 29 sep 2024, 19:32
Dat is natuurlijk gewoon onzin. Zonder dat er enige lering of uitleg nodig is kun je hele gedeelten uit de schrift als lering beschouwen.
Dat is jouw bewering, anderen zien dat anders.

De praktijk bewijst je ongelijk want alle teksten worden door verschillende gelovigen verschillend uitgelegd.
Het punt is dat de bijbel onderwijs is zonder dat uitleg nodig is. Je draait er om heen. Betogen dat er verschillende uitleggingen zijn is de vinger op de zere plek leggen. Echter besteedt je aandacht aan de verschillen terwijl er veel meer overeenkomsten zijn. Hele kerkegenootschappen zijn het met elkaar eens. Wat je zegt is leugenachtig.
Piet
Berichten: 247
Lid geworden op: 08 jul 2024, 15:48
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Piet »

Tiberius Claudius schreef: 30 sep 2024, 11:11
Piet schreef: 29 sep 2024, 19:35
Onzin, Het was Jezus zelf die de discipelen opdracht gaf zijn woorden te verspreiden en over de hele wereld te brengen. Je probeert alleen maar het woord dat Jezus gesproken heeft te blokkeren.
Ik blokkeer niets.
Daarnaast doorgeven van een tekst is iets anders dan tekst/leer toevoegen en dan zeggen dat hje dat namens de persoon doet.
Dat laatste is wat jij doet.
Je voegt als het ware een extra Symfonie toe van een overleden componist en je zegt dat hij het zo zou hebben geschreven en gewild.

PS.
Hij gaf die opdracht aan zijn discipelen en jij behoort daar denk ik niet toe.
Afhankelijk hoe je telt zijn er maximaal 14 geweest.
Nou ja, deze laat ik maar passeren.
Gebruikersavatar
Tiberius Claudius
Berichten: 3135
Lid geworden op: 01 mei 2022, 12:43
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Tiberius Claudius »

Piet schreef: 30 sep 2024, 11:45
Tiberius Claudius schreef: 30 sep 2024, 11:06

Dat is jouw bewering, anderen zien dat anders.

De praktijk bewijst je ongelijk want alle teksten worden door verschillende gelovigen verschillend uitgelegd.
Het punt is dat de bijbel onderwijs is zonder dat uitleg nodig is. Je draait er om heen. Betogen dat er verschillende uitleggingen zijn is de vinger op de zere plek leggen. Echter besteedt je aandacht aan de verschillen terwijl er veel meer overeenkomsten zijn. Hele kerkegenootschappen zijn het met elkaar eens. Wat je zegt is leugenachtig.
Je kunt dat wel herhalen als een dogma, maar daar wordt het niet waar mee.

Jij leest iets en denkt de bedoeling te weten maar een ander haalt er een andere bedoeling uit.
Natuurlijk kun je net als Alpha doet zeggen dat het aan die ander ligt en dat die het begrijpt.
En wat als er meer Keizers zijn geweest dan maanden Geachte Senatoren?
Gebruikersavatar
Tiberius Claudius
Berichten: 3135
Lid geworden op: 01 mei 2022, 12:43
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Tiberius Claudius »

Piet schreef: 30 sep 2024, 11:48
Tiberius Claudius schreef: 30 sep 2024, 11:11
Ik blokkeer niets.
Daarnaast doorgeven van een tekst is iets anders dan tekst/leer toevoegen en dan zeggen dat hje dat namens de persoon doet.
Dat laatste is wat jij doet.
Je voegt als het ware een extra Symfonie toe van een overleden componist en je zegt dat hij het zo zou hebben geschreven en gewild.

PS.
Hij gaf die opdracht aan zijn discipelen en jij behoort daar denk ik niet toe.
Afhankelijk hoe je telt zijn er maximaal 14 geweest.
Nou ja, deze laat ik maar passeren.
Hadden ze dat 2000jaar geleden maar gedaan, dan was het niet zo ingewikkeld geworden.
En wat als er meer Keizers zijn geweest dan maanden Geachte Senatoren?
peda
Berichten: 21554
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door peda »

Tiberius Claudius schreef: 30 sep 2024, 11:58
Piet schreef: 30 sep 2024, 11:48
Nou ja, deze laat ik maar passeren.
Hadden ze dat 2000jaar geleden maar gedaan, dan was het niet zo ingewikkeld geworden.
Dan hadden wij wel per heden de grote kleurrijkdom in overtuigingen gemist.
Mijn voorkeur voor de bonte stoet, met volop keuze mogelijkheden voor iedereen, is bekend.
Niet iedereen wil in de rubriek "' levensbeschouwing "' lopen in hetzelfde standaard confectie overtuigings-Mao-pak.
Allemaal wonen in het zelfde huis, houden van dezelfde man/vrouw, dezelfde interesses hebben, kiezen voor dezelfde vakantie plek, rijden in dezelfde auto, dineren in hetzelfde restaurant, de gedachte alleen is voor mij reeds afschuwelijk.
De genetica doet het voor, geen inteelt ( allen dezelfde overtuiging ) maar kleurrijke partner-variatie ( een grote variatie in overtuigingen ).
Gebruikersavatar
Tiberius Claudius
Berichten: 3135
Lid geworden op: 01 mei 2022, 12:43
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Tiberius Claudius »

peda schreef: 30 sep 2024, 13:23
Tiberius Claudius schreef: 30 sep 2024, 11:58
Hadden ze dat 2000jaar geleden maar gedaan, dan was het niet zo ingewikkeld geworden.
Dan hadden wij wel per heden de grote kleurrijkdom in overtuigingen gemist.
Mijn voorkeur voor de bonte stoet, met volop keuze mogelijkheden voor iedereen, is bekend.
Niet iedereen wil in de rubriek "' levensbeschouwing "' lopen in hetzelfde standaard confectie overtuigings-Mao-pak.
Allemaal wonen in het zelfde huis, houden van dezelfde man/vrouw, dezelfde interesses hebben, kiezen voor dezelfde vakantie plek, rijden in dezelfde auto, dineren in hetzelfde restaurant, de gedachte alleen is voor mij reeds afschuwelijk.
De genetica doet het voor, geen inteelt ( allen dezelfde overtuiging ) maar kleurrijke partner-variatie ( een grote variatie in overtuigingen ).
Je bedoeld zeker de kleur rood, van al het vergoten bloed wat het veroorzaakte of de kleur zwart van miljoenen brandstapels?

We hadden dan onze tijd nuttiger kunnen besteden.

Dacht je nu echt dat zonder een veelzijdige Bijbel alles het zelfde zou zijn geworden?
Kijk in de geschiedenis niet christelijke streken waren (en zijn) vaak heel pluriform.

PS.
Het Mao pak was min of meer noodzakelijk, want China was destijds te arm voor westerse kleding.
Onder de misdadige Tjang waren er volop hongersnoden.
En wat als er meer Keizers zijn geweest dan maanden Geachte Senatoren?
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 9387
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Alpha »

Snelheid schreef: 25 sep 2024, 12:45
Alpha schreef: 25 sep 2024, 12:40 In tegenstelling tot jou, weet ik heel goed waarover ik het heb.
Maar daar kom je vanzelf achter.

Je toont dat je zelf een monoloog aanhoudt en niet in een oprechte dialoog wil aangaan.
Hup daar ga je weer met reageren,wist je maar waar je het over had je zegt je lesje op als gehersenspoelde.je misleid hier je leigt hier,daarbij ben je geen Christen dus je bent niet relevant daar je hier oneerlijk bent tegen over de anders forumleden .

De Ware Christen volgt zijn Heer na Jezus de Christus.

En dialoog is met jou niet mogelijk totaal niet.
Echte christenen voeren Jezus opdracht uit en maken het geode nieuwe bekend.
Helaas is kerkleer in strijd met de Bijbelse leer.
Als je je vasthoud aan kerkelijke mythes, dan toon je dat je de Bijbel niet kent.
Een echte volgeling van Jezus zal nooit oordelen en lasteren.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 9387
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Alpha »

Messenger schreef: 25 sep 2024, 12:53
Alpha schreef: 25 sep 2024, 12:43 Lees de Bijbel eens?
Jezus zei tot hen: „Voorwaar, voorwaar, ik zeg U: Vóór Abraham tot bestaan kwam, was ik er al. NWV.
Dat zegt hooguit dat Jezus in zijn leven werd geciteerd. Dat neemt niet weg dat de bijbel dus na Jezus overlijden geschreven is door mensen. Mensenwerk, niks minder en niks meer.
Als je de Bijbel echt gelezen had, had je aan andere mening.
De tekst toon aan dat Jezus al voor Abraham bestond, hij werd de meesterwerker genoemd.

Lukas 10:2 Hij zei tegen ze: ‘Ja, de oogst is groot, maar er zijn weinig werkers. Smeek daarom de Meester van de oogst dat hij werkers stuurt om zijn oogst binnen te halen. NWV.

Er zijn nu meer dan 8 miljoen werkers bezig de oogst binnen te halen.
Dat zijn de toekomstige paradijs bewoners.
In nagenoeg iedere taal is een Bijbel en / of studielectuur beschikbaar.
Het zijn mensen die zich door de Bijbel laten leiden.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10713
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Messenger »

Alpha schreef: 02 okt 2024, 10:14
Messenger schreef: 25 sep 2024, 12:53
Dat zegt hooguit dat Jezus in zijn leven werd geciteerd. Dat neemt niet weg dat de bijbel dus na Jezus overlijden geschreven is door mensen. Mensenwerk, niks minder en niks meer.
Als je de Bijbel echt gelezen had, had je aan andere mening.
De tekst toon aan dat Jezus al voor Abraham bestond, hij werd de meesterwerker genoemd.

Lukas 10:2 Hij zei tegen ze: ‘Ja, de oogst is groot, maar er zijn weinig werkers. Smeek daarom de Meester van de oogst dat hij werkers stuurt om zijn oogst binnen te halen. NWV.

Er zijn nu meer dan 8 miljoen werkers bezig de oogst binnen te halen.
Dat zijn de toekomstige paradijs bewoners.
In nagenoeg iedere taal is een Bijbel en / of studielectuur beschikbaar.
Het zijn mensen die zich door de Bijbel laten leiden.
Ik laat mij niet leiden door de bijbel. Ik heb God op een andere manier leren kennen en die wil niet leiden. Ik mag zelf mijn weg zoeken met de vrije wil. En ik kan daarin nooit "fout" kiezen, alle wegen zijn prima.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 9387
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Alpha »

peda schreef: 25 sep 2024, 13:47
Messenger schreef: 25 sep 2024, 12:24
De bijbel werd pas na de dood van Jezus geschreven.
Dat geldt voor het Nieuwe Testament.
De Tenach ( het O T ) was volgens de overlevering de Schrift waaruit Jezus onderwees.
Of Jezus zelve de schrijfkunst meester was, is niet meer te weten.
Dat Jezus volgens de verhalen in het zand schreef, zegt niets over het kunnen schrijven in taalschrift.
Symbolen schrijven, is ook schrijven.
Als je de Joodse geschiedenis kende, dan wist je dat alle Joden van jongs af aan zijn onderwezen uit de Bijbel.
Als je lezen hebt geleerd, heb je ook schrijven geleerd.
Jezus was op jeugdige leeftijd enkele dagen zoek en redeneerde met de Schriftgeleerden.
Zij stonde versteld van zijn kennis en inzicht.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 9387
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Alpha »

peda schreef: 25 sep 2024, 14:29
Tiberius Claudius schreef: 25 sep 2024, 14:06
Als je de Bijbel letterlijk neemt dan kon hij wel lezen.

Immers als jonge jongen waren zijn ouders hem kwijt en vonden hem na lang zoeken in de tempel.
Daar hadden ze 'hij en de Schriftgeleerden' het over de geschriften van destijds,
die kon hij dus lezen anders is het wel een heel vreemd verhaal.
Of hij de Geschriften reeds op 12 jarige leeftijd kon lezen, staat niet in het verhaal.
Het was heel gebruikelijk in die tijd dat kennisverkrijging plaats vond middels mondeling verkregen informatie.
Dus hij kreeg geen onderwijs van zijn ouders uit de geschriften? (Johannes 6:45; Jesaja 54:13; Job 36:22)

Johannes 6:44 Iemand kan alleen bij mij komen als de Vader, die mij heeft gestuurd, hem trekt, en ik zal hem op de laatste dag uit de dood opwekken. NWV.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10713
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Messenger »

Alpha schreef: 02 okt 2024, 10:32
peda schreef: 25 sep 2024, 13:47

Dat geldt voor het Nieuwe Testament.
De Tenach ( het O T ) was volgens de overlevering de Schrift waaruit Jezus onderwees.
Of Jezus zelve de schrijfkunst meester was, is niet meer te weten.
Dat Jezus volgens de verhalen in het zand schreef, zegt niets over het kunnen schrijven in taalschrift.
Symbolen schrijven, is ook schrijven.
Als je de Joodse geschiedenis kende, dan wist je dat alle Joden van jongs af aan zijn onderwezen uit de Bijbel.
Als je lezen hebt geleerd, heb je ook schrijven geleerd.
Jezus was op jeugdige leeftijd enkele dagen zoek en redeneerde met de Schriftgeleerden.
Zij stonde versteld van zijn kennis en inzicht.
Als Jezus had kunnen lezen en schrijven had hij zonder hulp van anderen zelfstandig een eigen bijbel geschreven.
In die tijd werd heel veel voorgelezen en daardoor overgedragen.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Tiberius Claudius
Berichten: 3135
Lid geworden op: 01 mei 2022, 12:43
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Tiberius Claudius »

Messenger schreef: 02 okt 2024, 10:37
Alpha schreef: 02 okt 2024, 10:32 Als je de Joodse geschiedenis kende, dan wist je dat alle Joden van jongs af aan zijn onderwezen uit de Bijbel.
Als je lezen hebt geleerd, heb je ook schrijven geleerd.
Jezus was op jeugdige leeftijd enkele dagen zoek en redeneerde met de Schriftgeleerden.
Zij stonde versteld van zijn kennis en inzicht.
Als Jezus had kunnen lezen en schrijven had hij zonder hulp van anderen zelfstandig een eigen bijbel geschreven.
In die tijd werd heel veel voorgelezen en daardoor overgedragen.
Dat weet ik nog niet zo net.

Veel personen die konden lezen en schrijven hebben niets daarvan nagelaten.

Mohammed kon waarschijnlijk ook lezen en schrijven maar er niets van bewaard gebleven.
Gautama Boeddha schijnt opzettelijk niets te hebben nagelaten.
En wat als er meer Keizers zijn geweest dan maanden Geachte Senatoren?
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10713
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Messenger »

Tiberius Claudius schreef: 02 okt 2024, 10:54
Messenger schreef: 02 okt 2024, 10:37
Als Jezus had kunnen lezen en schrijven had hij zonder hulp van anderen zelfstandig een eigen bijbel geschreven.
In die tijd werd heel veel voorgelezen en daardoor overgedragen.
Dat weet ik nog niet zo net.

Veel personen die konden lezen en schrijven hebben niets daarvan nagelaten.

Mohammed kon waarschijnlijk ook lezen en schrijven maar er niets van bewaard gebleven.
Gautama Boeddha schijnt opzettelijk niets te hebben nagelaten.
Er is waarschijnlijk veel veranderd van de oorspronkelijke inhoud in de 'heilige' boeken. En bij mondelinge overleveringen ging men met de fantasie op de loop en werden de verhalen telkens kleurrijker.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Tiberius Claudius
Berichten: 3135
Lid geworden op: 01 mei 2022, 12:43
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Tiberius Claudius »

Messenger schreef: 02 okt 2024, 11:02
Tiberius Claudius schreef: 02 okt 2024, 10:54
Dat weet ik nog niet zo net.

Veel personen die konden lezen en schrijven hebben niets daarvan nagelaten.

Mohammed kon waarschijnlijk ook lezen en schrijven maar er niets van bewaard gebleven.
Gautama Boeddha schijnt opzettelijk niets te hebben nagelaten.
Er is waarschijnlijk veel veranderd van de oorspronkelijke inhoud in de 'heilige' boeken. En bij mondelinge overleveringen ging men met de fantasie op de loop en werden de verhalen telkens kleurrijker.
Daar ga ik in mee.

Wel had de mondelingen overlevering een verborgen voordeeltje:
Men kon de Mythen aanpassen aan het nieuwe wereldbeeld.
En wat als er meer Keizers zijn geweest dan maanden Geachte Senatoren?
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 9387
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Alpha »

Tufkah schreef: 25 sep 2024, 15:08
Alpha schreef: 25 sep 2024, 12:43 Lees de Bijbel eens?
Jezus zei tot hen: „Voorwaar, voorwaar, ik zeg U: Vóór Abraham tot bestaan kwam, was ik er al. NWV.
Dit is een mooi vers om even op in te haken. Ik zal Johannes 8:58 uit de HSV er even bij pakken:

Jezus zei tegen hen: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Vóór Abraham geboren was, ben Ik.


In de HSV staat heel wat anders dan in de NWV versie. In jouw versie staat een leugen, want in jouw versie zegt Jezus dat hij als mens voor Abraham tot bestaan kwam (was ik er al). In de HSV spreekt Jezus als het Woord (het 'ben ik').

De NWV is onmogelijk , want als mens was Jezus later geboren dan Abraham. Dus je leest een Bijbel die niet correct is. Dan volg je ook niet de gezonde leer. Jammer, maar zo is het. Bijbel lezen is ook een kwestie van de juiste vertaling lezen. Nu lees je niet de uitspraken van Jezus, maar uitspraken die iemand bedacht heeft. Bovendien bewijs ik hier dat de NWV foutief is met deze vers. Extrapolerend is het dan waarschijnlijk dat de NWV vol staat met fouten.

Zo is het Koninkrijk in u, maar in de NWV staat wat anders. Zo schep je in feite een geheel nieuwe religie. Wat overigens je goed recht is hoor. Vrijheid blijheid, ieder mens krijgt de vertaling die hem toekomt.
Je leest dus wat je wilt lezen, ook als da in tegenspraak is met de Bijbelse leer.

Wel het is bekend dat de SV en HSV afstammen van de King James.
Die is weer geënt op de Textus receptus van Erasmus.
In de 16de eeuw beschikte Erasmus slechts over enkele jonge Griekse handschriften waarmee hij kon werken, door de haast die hij had, slopen er vele fouten in, die hij later herstelde.
In de eerste drie versies kwam de triade toevoeging in 1 Johannes 5:7, 8 niet voor.
Later werd hij onder druk gezet, waardoor hij die leer toch toevoegde.

Intussen heeft de archeologie vele geschriften ontdekt die van vroegere datum zijn.
Door die te vergelijken met elkaar, kan je de latere toevoeging goed ontdekken.
Ook heeft de Griekse Septuaginta toe bijgedragen, tot verduidelijking.
De archeologen hebben intussen meer dan 500.000 fragmenten gevonden, die men ter vergelijking kan gebruiken.

Op die manier zij toevoeging die afkomstig zijn van afgodische leringen, snel ontdekt.
Vandaar dat wetenschappers van mening zijn dat moderne bijbels de oorspronkelijke betekenis nauwkeurig hebben weergegeven.
We beschikken nu over nagenoeg dezelfde tekst, die in de eerste eeuw beschikbaar was.

De verschillen in weergaven van de on-Bijbelse triade leer.

1 Johannes 5:
7 Want er zijn drie getuigen:
8 de geest, het water en het bloed. En die drie stemmen overeen. NWV.

7 Want drie zijn er die getuigen in de hemel: de Vader, het Woord en de Heilige Geest; en deze drie zijn één.
8 En drie zijn er die getuigen op de aarde: de Geest, het water en het bloed; en deze drie zijn één. HSV.

7 For there are three that bear record in heaven, the Father, the Word, and the Holy Ghost: and these three are one
8 And there are three that bear witness in earth, the Spirit, and the water, and the blood: and these three agree in one. King James.

7 For there are three that testify:
8 the Spirit and the water and the blood; and these three agree. English Standard Version

7 For there are three witness bearers:
8 the spiritl and the waterm and the blood;n and the three are in agreement. NWV.

7 Want drie zijn de getuigen;
8 de Geest, het water en het bloed; en die drie zijn eenstemmig. Leidse vertaling.

Wat betreft deze tekst:

Johannes 8:
56 Abraham, jullie vader, verheugde zich er enorm op mijn dag te zien, en toen hij die zag was hij blij.’
57 De Joden zeiden tegen hem: ‘U bent nog geen 50 jaar en u zou Abraham hebben gezien?’
58 Jezus zei: ‘Echt, ik verzeker jullie: voordat Abraham werd geboren, was ik er al.’
59 Toen raapten ze stenen op om naar Jezus te gooien, maar hij verborg zich en verliet de tempel. NWV.

Jezus spreekt hier over de tijd voordat hij naar de aarde kwam, toen hij nog als een machtige engel in de hemel leefde (Johannes 8:56-58).
Vandaar dat de Joden hem wilden stenigen.

Openbaring 3:
14 Schrijf aan de engel van de gemeente in Laodicea: Dit zegt de Amen, de trouwe en ware getuige, het begin van de schepping door God: NWV.

14 En schrijf aan de engel van de gemeente in Laodicea: Dit zegt de Amen, de getrouwe en waarachtige Getuige, het begin van Gods schepping: HSV.

14 En schrijf aan de engel der gemeente te Laodicea: Dit zegt de Amen, de getrouwe en waarachtige getuige, het begin der schepping Gods: NBG.

Volgens de Nederlandse grammatica betekent dat dus dat Jezus er al was voordat Abraham werd geboren.
Door deze tekst met "ik ben" te vertalen, probeert men tevergeefs de triade leer te koppelen aan Exodus 3:14.

Exodus 3:
14 God zei tegen Mozes: ‘Ik zal worden wat ik wil worden.’ En hij voegde eraan toe: ‘Dit moet je tegen de Israëlieten zeggen: “‘Ik zal worden’ heeft me naar jullie toe gestuurd.”’ NWV

14 En God zei tegen Mozes: IK BEN DIE IK BEN. Ook zei Hij: Dit moet u tegen de Israëlieten zeggen: IK BEN heeft mij naar u toe gezonden. HSV.

14 En God sprak tot Mozes: IK ZAL ZIJN, DIE IK ZIJN ZAL; en Hij sprak: Aldus zult gij tot de kinderen Israëls zeggen: IK ZAL ZIJN heeft mij tot ulieden gezonden. Lutherse vertaling.

14 Then sayde God vnto Moses: I wilbe what I wilbe: ad he sayde, this shalt thou saye vnto the children of Israel: I wilbe dyd send me to you. Tyndale Bible of 1526.

14 God saide vnto Moses: I wyl be what I wyll be. And he sayde: Thus shalt thou saye vnto ye children of Israel: I wyl he hath sent me vnto you.
Coverdale Bible of 1535

14 And God spoke to Moses, saying, I am THE BEING; and he said, Thus shall ye say to the children of Israel, THE BEING has sent me to you. Brenton Septuagint Translation

Je wet dus op het valse paard.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 9387
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Alpha »

Tiberius Claudius schreef: 02 okt 2024, 10:54
Messenger schreef: 02 okt 2024, 10:37
Als Jezus had kunnen lezen en schrijven had hij zonder hulp van anderen zelfstandig een eigen bijbel geschreven.
In die tijd werd heel veel voorgelezen en daardoor overgedragen.
Dat weet ik nog niet zo net.

Veel personen die konden lezen en schrijven hebben niets daarvan nagelaten.

Mohammed kon waarschijnlijk ook lezen en schrijven maar er niets van bewaard gebleven.
Gautama Boeddha schijnt opzettelijk niets te hebben nagelaten.
Simplistische redenering.

Het is erg moeilijk om materiaal dat makkelijk vergaat, te bewaren en te archiveren.
Desondanks hebben Joden, die hun geschriften nooit weggooiden, opgeborgen in b.v. grotten.
Soms redelijk intact, soms sterk gefragmenteerd.
Men heeft intussen meer dan 500.000 fragmenten gevonden en gecatalogiseerd.
Daardoor was het mogelijk om te zien, wat in de loop der eeuwen veranderd of toegevoegd is.

Er zijn intussen duizenden religies, die vaak een eigen leer hebben ontwikkeld.
Wat de Bijbel betreft, is door onderzoek van archeologen en Bijbeldeskundigen, het origineel nagenoeg hersteld.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 9387
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Alpha »

Messenger schreef: 02 okt 2024, 10:37
Alpha schreef: 02 okt 2024, 10:32 Als je de Joodse geschiedenis kende, dan wist je dat alle Joden van jongs af aan zijn onderwezen uit de Bijbel.
Als je lezen hebt geleerd, heb je ook schrijven geleerd.
Jezus was op jeugdige leeftijd enkele dagen zoek en redeneerde met de Schriftgeleerden.
Zij stonde versteld van zijn kennis en inzicht.
Als Jezus had kunnen lezen en schrijven had hij zonder hulp van anderen zelfstandig een eigen bijbel geschreven.
In die tijd werd heel veel voorgelezen en daardoor overgedragen.
Veronderstelling.
Jezus had niet de opdracht van zijn vader gekregen om de bijbel te herschrijven.
Alle Bijbelschrijvers zijn duidelijk door God geïnspireerd.
Daardoor werden alle eigenschappen en denkwijze van de schrijvers weergegeven.

In tegenstelling b.v. met de farao's en andere machthebbers in oude tijden.
Zij verwijderden nederlagen en bliezen overwinningen op.
Sommigen gingen zo ver dat ze de kenmerken van vorige heersers lieten verwijderen.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10713
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Messenger »

Alpha schreef: 02 okt 2024, 12:06
Tiberius Claudius schreef: 02 okt 2024, 10:54 Dat weet ik nog niet zo net.

Veel personen die konden lezen en schrijven hebben niets daarvan nagelaten.

Mohammed kon waarschijnlijk ook lezen en schrijven maar er niets van bewaard gebleven.
Gautama Boeddha schijnt opzettelijk niets te hebben nagelaten.
Simplistische redenering.

Het is erg moeilijk om materiaal dat makkelijk vergaat, te bewaren en te archiveren.
Desondanks hebben Joden, die hun geschriften nooit weggooiden, opgeborgen in b.v. grotten.
Soms redelijk intact, soms sterk gefragmenteerd.
En stenen tafelen waren ook geen uitkomst want daar werd mee gesmeten vanaf een hoge berg.

Tja en wat moet je dan als Schepper zijnde...?
...Wachten op het vernuft van de wetenschappelijke mens die onverwoestbare gegevensdragers zou gaan maken...
Laatst gewijzigd door Messenger op 02 okt 2024, 12:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.