Drie-eenheid

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.

(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)

Moderatie: het moderatieteam
Eliyahu
Man/Vrouw: M

Re: Drie-eenheid

Bericht door Eliyahu »

robert75 schreef:
7 Er zijn dus drie getuigen:
8 de Geest, het water en het bloed, en het getuigenis van deze drie is eensluidend. (NBV)

Hier wordt de drie-eenheid niet ons vermeld en gewoonweg ontkend. Welke tekst zou betrouwbaarder zijn? Ik persoonlijk ga voor de Statenvertalingen omdat die mijns inziens beeter aansluiten bij de bronteksten. Ik heb daar ooit eens 2 hele interessante lezingen over gezien. Die ik iedereen die daar belangstelling voor heeft kan aanraden. Zeer interessante lezingen.

Battle of the Bibles

Changing the Word
Bs'd

Over het comma Johannicum:

En wat betreft 1 Johannes 5:7? "Want drie zijn er die getuigen in de hemel: de Vader, het woord en de heilige geest; en deze drie zijn één."

Wel, dit lijkt een goede tekst om de drie-éénheid te bewijzen, afgezien dan van het feit dat dit een vervalsing van uw bijbel is. In de originele griekse scripturen bestaat deze tekst niet. Deze tekst is later toegevoegd aan het Nieuwe Testament in een wanhopige poging een drie-eenheid te bewijzen die niet bewezen kan worden. Het Nieuwe Testament is in stukjes en beetjes tot ons gekomen, een evangelie van hier, een brief van Paulus van daar… De eersten die hier uit een betrouwbare tekst samenstelden van het griekse Nieuwe Testament, waren Westcott en Hort in 1881.

In die griekse grondtekst van 1 Johannes 5:7 staat: "Want drie zijn er die getuigen."

Dat is alles.

Gevolg door vers 8: "De geest en het water en het bloed, en de drie zijn tot één"

Het hele stuk over de Vader, het woord en de heilige geest, en dat deze één zijn, is niet aanwezig in de originele griekse tekst. De griekse grondtekst van het Nieuwe Testament van dr. Eberhard Nestle wordt tegenwoordig beschouwd als de meest betrouwbare griekse tekst die er bestaat, en in die tekst zijn de verzen 7 en 8 van 1 Johannes 5 exact gelijk aan die in de tekst van Westcott en Hort. (U hoeft me hiervoor niet op mijn woord te geloven, vraag het gewoon aan uw pastoor of dominee, en hij zal deze feiten bevestigen, uitgezonderd natuurlijk wanneer hij tegen u liegt)

Dit hele stuk tekst dat niet thuis hoort in uw christelijke bijbel staat in de Nieuwe Vertaling tussen vierkante haken. In de inleiding tot de Nieuwe Vertaling staat geschreven: "Tussen vierkante haakjes [....] staan woorden of tekst gedeelten waarvan word aangenomen dat ze niet tot de oorspronkelijke tekst behoord hebben. Ze komen alleen in het nieuwe testament voor." (sic)
Er zijn ongeveer 30.000 manuscripten van het NT gevonden. In al die manuscripten komt die drie-eenheidsformule vier keer voor in de tekst. En niet één van die vier manuscripten gaat verder terug dan de 16e eeuw.

Daarom zeggen bijbelonderzoekers dat het een 16e eeuwse vervalsing is. (sommigen zeggen een vergissing; een kanttekening die in de tekst terecht gekomen is)

Maar hoe dan ook, het hoort niet in uw bijbel thuis.

Daarom laten alle moderne bijbelvertalingen dat gedeelte weg.
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13
Inktvlam

Bericht door Inktvlam »

Wat betreft dit onderwerp ben ik hier en daar nog wat antwoorden schuldig. Hopelijk komt dat nog.
Eliyahu schreef:En wat betreft 1 Johannes 5:7? "Want drie zijn er die getuigen in de hemel: de Vader, het woord en de heilige geest; en deze drie zijn één."

Wel, dit lijkt een goede tekst om de drie-éénheid te bewijzen, afgezien dan van het feit dat dit een vervalsing van uw bijbel is. In de originele griekse scripturen bestaat deze tekst niet. Deze tekst is later toegevoegd aan het Nieuwe Testament in een wanhopige poging een drie-eenheid te bewijzen die niet bewezen kan worden.
Ik heb ook altijd gedacht dat 1 Johannes 5:7 een vervalsing betreft, totdat ik een gedegen verklaring tegenkwam van deze bijbeltekst. De tekst staat inderdaad in sommige vertalingen tussen haakjes, in de nieuwste vertaling staat er een voetnoot, klik op het sterretje bij vers 7.
1 Joh.5
Water, bloed, geest, aarde en hemel zijn niet zomaar woorden die vanzelf door slordigheid op het papier getoverd zijn, ze hebben wel degelijk een diepere betekenis.
De volgende uitleg komt uit het boekje “Liefde de grondwet” met teksten van Lorber en Mayerhofer. Beide heren beweren het goddelijke woord ontvangen te hebben. Het is een vertaling uit het Duits, ik geloof niet dat het boek ooit in het Nederlands is uitgegeven.

De Heer legt de volgende bijbeltekst uit (1 Joh.5:6-8)
Deze is het, die gekomen is door water en bloed, namelijk Jezus de Christus, niet door water alleen, maar door het water en het bloed. En de Geest is het, die getuigt, dat de Geest de waarheid is. Want drie zijn er die getuigen in de hemel: de Vader, het Woord en de Heilige Geest; en deze drie zijn één.
En drie zijn er die getuigen op de aarde: de Geest, het water en het bloed; en deze drie zijn één.

Liefde, de belangrijkste sleutel

(ontvangen van de Heer door Jakob Lorber, 14 april 1842)
Zeg nu zelf, of het jullie niet buitengewoon zou moeten verbazen dat jullie bij zoveel licht van Mij uit toch nog zo blind zijn, dat jullie een zo gemakkelijke tekst niet op het eerste gezicht geheel en al vatten! Wat is het ‘water’? Dat is jullie toch al bij verschillende gelegenheden duidelijk getoond. Wat is het bloed? Ook dat is al getoond. Wat is de geest? Ook dat is jullie al heel vaak getoond.
Maar stel nu eens dat jullie enkel het water of het bloed of de geest getoond was; dan zouden jullie, aangezien die drie dingen één zijn, toch het geheel moeten begrijpen, als jullie in staat zouden zijn om op de juiste plaats, namelijk in het hart te denken. Maar jullie zijn allemaal nog verstandsridders, en dan lukt het natuurlijk niet met dergelijke teksten, die alleen als volledig waar en geldig in het hart blijvend en levend verklaard kunnen worden. Kennen jullie de belangrijkste sleutel soms nog niet, de enige waarmee alle geheimen van de hemel altijd als volledig geldig helemaal tot op de bodem verklaard kunnen worden?
Als jullie die nog niet zouden kennen, moet Ik hem jullie toch eens noemen. Luister dus: die belangrijkste sleutel is en heet de liefde, d.w.z. de ware, zuivere liefde van jullie hart voor Mij, evenals - en bij uitstek - Mijn oneindige liefde voor jullie.
Kijk, dat zijn de eigenlijke sleutels van Petrus, om welke reden hem op het laatst nog drie keer door Mij gevraagd werd of hij Mij liefhad.

O jullie blinden, zien en merken jullie dan nog niets? Waarom groeit er op en in een geheel droge aarde niets? Als de aarde natgemaakt wordt, zullen dan niet weldra talloze soorten planten, ieder op zijn manier, hun volmaakte voedsel vinden? Wat is het water dus? Is het niet de liefde, die vanuit Mij bij jullie op aarde is en de enige voeding voor alle wezens en dingen, evenals alleen het leven zelf? Welnu, wat voor ander, geestelijk water komt er overeen met dit natuurlijke water? Hebben jullie dan nog nooit iets gehoord over het levende water, waaronder Mijn evangelie wordt verstaan en heel in het bijzonder Mijn levende woord aan jullie, als het zich meedeelt aan een hart dat Mij liefheeft?
Ik geloof dat het echt niet nodig is nog meer over het ‘water’ te zeggen, want een volmaakter beeld voor Mijn liefde bij jullie dan het water, waarvan iedere druppel in natuurlijke zin en derhalve zeker ook in geestelijk opzicht reeds voor talloze wezens voeding en leven in zich draagt, is echt niet te vinden! Over het water hebben we het dus gehad; maar nu komt het ‘bloed’ - en wat dat bloed nu toch is? Merken jullie nog niets op? O blinden en doven! O dat bloed, dat bloed, dat zit het verstand natuurlijk erg in de weg; want hoe minder bloed in het hoofd, des te helderder is het verstand; daarom zien echte geleerden er ook niet zelden uit als ongelukkige geesten. Maar het hart moet bloed hebben, het kan het hart niet onverschillig laten of er wel of geen bloed is, want bloed is het leven van het hart! Wat is het bloed dus eigenlijk? Spits nu jullie oren en luister: Het bloed is hier geheel en al hetzelfde als het water, dus alweer de liefde, maar nu met dit verschil dat er die liefde onder wordt verstaan die door jullie in het leven in jullie harten wordt opgenomen voor jullie opwekking tot eeuwig leven - dus net zoals het lichaam het voedsel opneemt, dat in zijn geheel uit het water afkomstig is en in het lichaam omgezet wordt in bloed, dat alle lichaamsdelen voedt en tot leven brengt.

Nu hebben we dus ook het bloed gehad, maar nu komt de ‘geest’ nog. En wat is die geest hier dan wel? We zullen ons niet te lang op een pijnbank laten leggen, voordat we die nieuwe dingen horen. Spits nu dus weer de oren en hoor wat voor absoluut heel nieuws de geest is: Die is alweer niets anders dan wat het water en het bloed waren, namelijk liefde! Maar deze keer de levende, wezenlijke liefde in jullie, die Mijn geest is, ofwel het eeuwig helder van zichzelf bewuste, onvergankelijke leven in jullie, dat het meest wezenlijke wezen van jullie zelf is!
Maar wat is dan de ‘aarde’ ofwel de drager van het water, het bloed en de geest? Pak je eigen neus maar eens beet, dan hebben jullie de aarde al tussen je vingers! Welk verschil is er nu tussen water, bloed en geest, aangezien ze alle drie één en dezelfde liefde zijn? Aangezien ze één en dezelfde liefde zijn, zullen ze toch ook wel volkomen één zijn?

Dat is nu dus ook voor elkaar; maar nu komen ‘de drie grote getuigen des hemels, namelijk de Vader, het Woord en de heilige Geest’, ofwel de eeuwige liefde in God, ofwel het grote levende getuigenis dat vlees is geworden en onder jullie heeft gewoond, en nu nog steeds in de geest - en dat is nummer drie - als de ‘heilige geest van alle liefde en alle waarheid’ bij jullie, te midden van jullie en - als jullie willen - ook volkomen levend in jullie woont!
Kijk, nu hebben we alles, alleen missen de hemel nog; maar voor zo dom wil Ik jullie niet houden, dat jullie niet zouden weten dat onder ‘hemel’ het eeuwige liefdeleven in Mij, de heilige Vader, wordt verstaan! Kijk, nu hebben jullie alles: water, bloed, geest; Vader, Woord en heilige Geest, en de aarde en de hemel. En dit alles, zo zeg Ik jullie, is één en dezelfde liefde.
Houd je dus aan de liefde, dan hebben jullie alles! Begrijp dit allemaal goed. Amen.

[modbreak Trajecto] Zo'n verhaal als dit hoort normaal gesproken niet in dit subforum thuis, maar omdat het het omstreden Comma Johanneum betreft wat juist voor de kwestie Drie-eenheid van interesse is, kan het dan wel. Een ieder hechte er maar de waarde aan die hij/zij denkt dat het wel krijgen kan.
Evolutionist: iemand die gelooft dat de natuur zichzelf gemaakt heeft.
Eliyahu

Bericht door Eliyahu »

Inktvlam schreef:Wat betreft dit onderwerp ben ik hier en daar nog wat antwoorden schuldig. Hopelijk komt dat nog.
Eliyahu schreef:En wat betreft 1 Johannes 5:7? "Want drie zijn er die getuigen in de hemel: de Vader, het woord en de heilige geest; en deze drie zijn één."

Wel, dit lijkt een goede tekst om de drie-éénheid te bewijzen, afgezien dan van het feit dat dit een vervalsing van uw bijbel is. In de originele griekse scripturen bestaat deze tekst niet. Deze tekst is later toegevoegd aan het Nieuwe Testament in een wanhopige poging een drie-eenheid te bewijzen die niet bewezen kan worden.
Ik heb ook altijd gedacht dat 1 Johannes 5:7 een vervalsing betreft, totdat ik een gedegen verklaring tegenkwam van deze bijbeltekst. De tekst staat inderdaad in sommige vertalingen tussen haakjes, in de nieuwste vertaling staat er een voetnoot, klik op het sterretje bij vers 7.

Bs'd

Dat commentaar is leuk, maar het feit blijft toch echt dat die drie-eenheidsformule er echt niet staat.
Anja

Bericht door Anja »

Inktvlam schreef:Wat betreft dit onderwerp ben ik hier en daar nog wat antwoorden schuldig. Hopelijk komt dat nog.

1 Joh.5
Water, bloed, geest, aarde en hemel zijn niet zomaar woorden die vanzelf door slordigheid op het papier getoverd zijn, ze hebben wel degelijk een diepere betekenis.
De volgende uitleg komt uit het boekje “Liefde de grondwet” met teksten van Lorber en Mayerhofer. Beide heren beweren het goddelijke woord ontvangen te hebben. Het is een vertaling uit het Duits, ik geloof niet dat het boek ooit in het Nederlands is uitgegeven.

De Heer legt de volgende bijbeltekst uit (1 Joh.5:6-8)
Deze is het, die gekomen is door water en bloed, namelijk Jezus de Christus, niet door water alleen, maar door het water en het bloed. En de Geest is het, die getuigt, dat de Geest de waarheid is. Want drie zijn er die getuigen in de hemel: de Vader, het Woord en de Heilige Geest; en deze drie zijn één.
En drie zijn er die getuigen op de aarde: de Geest, het water en het bloed; en deze drie zijn één.

Liefde, de belangrijkste sleutel

(ontvangen van de Heer door Jakob Lorber, 14 april 1842)
Zeg nu zelf, of het jullie niet buitengewoon zou moeten verbazen dat jullie bij zoveel licht van Mij uit toch nog zo blind zijn, dat jullie een zo gemakkelijke tekst niet op het eerste gezicht geheel en al vatten! Wat is het ‘water’? Dat is jullie toch al bij verschillende gelegenheden duidelijk getoond. Wat is het bloed? Ook dat is al getoond. Wat is de geest? Ook dat is jullie al heel vaak getoond.
Maar stel nu eens dat jullie enkel het water of het bloed of de geest getoond was; dan zouden jullie, aangezien die drie dingen één zijn, toch het geheel moeten begrijpen, als jullie in staat zouden zijn om op de juiste plaats, namelijk in het hart te denken. Maar jullie zijn allemaal nog verstandsridders, en dan lukt het natuurlijk niet met dergelijke teksten, die alleen als volledig waar en geldig in het hart blijvend en levend verklaard kunnen worden. Kennen jullie de belangrijkste sleutel soms nog niet, de enige waarmee alle geheimen van de hemel altijd als volledig geldig helemaal tot op de bodem verklaard kunnen worden?
Als jullie die nog niet zouden kennen, moet Ik hem jullie toch eens noemen. Luister dus: die belangrijkste sleutel is en heet de liefde, d.w.z. de ware, zuivere liefde van jullie hart voor Mij, evenals - en bij uitstek - Mijn oneindige liefde voor jullie.
Kijk, dat zijn de eigenlijke sleutels van Petrus, om welke reden hem op het laatst nog drie keer door Mij gevraagd werd of hij Mij liefhad.

O jullie blinden, zien en merken jullie dan nog niets? Waarom groeit er op en in een geheel droge aarde niets? Als de aarde natgemaakt wordt, zullen dan niet weldra talloze soorten planten, ieder op zijn manier, hun volmaakte voedsel vinden? Wat is het water dus? Is het niet de liefde, die vanuit Mij bij jullie op aarde is en de enige voeding voor alle wezens en dingen, evenals alleen het leven zelf? Welnu, wat voor ander, geestelijk water komt er overeen met dit natuurlijke water? Hebben jullie dan nog nooit iets gehoord over het levende water, waaronder Mijn evangelie wordt verstaan en heel in het bijzonder Mijn levende woord aan jullie, als het zich meedeelt aan een hart dat Mij liefheeft?
Ik geloof dat het echt niet nodig is nog meer over het ‘water’ te zeggen, want een volmaakter beeld voor Mijn liefde bij jullie dan het water, waarvan iedere druppel in natuurlijke zin en derhalve zeker ook in geestelijk opzicht reeds voor talloze wezens voeding en leven in zich draagt, is echt niet te vinden! Over het water hebben we het dus gehad; maar nu komt het ‘bloed’ - en wat dat bloed nu toch is? Merken jullie nog niets op? O blinden en doven! O dat bloed, dat bloed, dat zit het verstand natuurlijk erg in de weg; want hoe minder bloed in het hoofd, des te helderder is het verstand; daarom zien echte geleerden er ook niet zelden uit als ongelukkige geesten. Maar het hart moet bloed hebben, het kan het hart niet onverschillig laten of er wel of geen bloed is, want bloed is het leven van het hart! Wat is het bloed dus eigenlijk? Spits nu jullie oren en luister: Het bloed is hier geheel en al hetzelfde als het water, dus alweer de liefde, maar nu met dit verschil dat er die liefde onder wordt verstaan die door jullie in het leven in jullie harten wordt opgenomen voor jullie opwekking tot eeuwig leven - dus net zoals het lichaam het voedsel opneemt, dat in zijn geheel uit het water afkomstig is en in het lichaam omgezet wordt in bloed, dat alle lichaamsdelen voedt en tot leven brengt.

Nu hebben we dus ook het bloed gehad, maar nu komt de ‘geest’ nog. En wat is die geest hier dan wel? We zullen ons niet te lang op een pijnbank laten leggen, voordat we die nieuwe dingen horen. Spits nu dus weer de oren en hoor wat voor absoluut heel nieuws de geest is: Die is alweer niets anders dan wat het water en het bloed waren, namelijk liefde! Maar deze keer de levende, wezenlijke liefde in jullie, die Mijn geest is, ofwel het eeuwig helder van zichzelf bewuste, onvergankelijke leven in jullie, dat het meest wezenlijke wezen van jullie zelf is!
Maar wat is dan de ‘aarde’ ofwel de drager van het water, het bloed en de geest? Pak je eigen neus maar eens beet, dan hebben jullie de aarde al tussen je vingers! Welk verschil is er nu tussen water, bloed en geest, aangezien ze alle drie één en dezelfde liefde zijn? Aangezien ze één en dezelfde liefde zijn, zullen ze toch ook wel volkomen één zijn?

Dat is nu dus ook voor elkaar; maar nu komen ‘de drie grote getuigen des hemels, namelijk de Vader, het Woord en de heilige Geest’, ofwel de eeuwige liefde in God, ofwel het grote levende getuigenis dat vlees is geworden en onder jullie heeft gewoond, en nu nog steeds in de geest - en dat is nummer drie - als de ‘heilige geest van alle liefde en alle waarheid’ bij jullie, te midden van jullie en - als jullie willen - ook volkomen levend in jullie woont!
Kijk, nu hebben we alles, alleen missen de hemel nog; maar voor zo dom wil Ik jullie niet houden, dat jullie niet zouden weten dat onder ‘hemel’ het eeuwige liefdeleven in Mij, de heilige Vader, wordt verstaan! Kijk, nu hebben jullie alles: water, bloed, geest; Vader, Woord en heilige Geest, en de aarde en de hemel. En dit alles, zo zeg Ik jullie, is één en dezelfde liefde.
Houd je dus aan de liefde, dan hebben jullie alles! Begrijp dit allemaal goed. Amen.
Een channeling van Jacob Lorber in bijbelstudie? Sorry, maar ik doe hierover wel een TR. Voor onderbouwing van de Drie-Eenheidsleer (die ik persoonlijk wel onderschrijf, maar daarover staat naar mijn mening genoeg op het forum) hebben we geen channelings nodig. En als Lorber al besproken zou moeten worden, dan naar mijn mening in levensbeschouwing of in christelijk open forum (hoewel ik het daar niet mee eens ben), maar in elk geval niet in Bijbelstudie.
Inktvlam

Bericht door Inktvlam »

Eliyahu schreef:Dat commentaar is leuk, maar het feit blijft toch echt dat die drie-eenheidsformule er echt niet staat.
Ik hoor geen argumenten.

Anja schreef:Een channeling van Jacob Lorber in bijbelstudie? Sorry, maar ik doe hierover wel een TR. Voor onderbouwing van de Drie-Eenheidsleer (die ik persoonlijk wel onderschrijf, maar daarover staat naar mijn mening genoeg op het forum) hebben we geen channelings nodig. En als Lorber al besproken zou moeten worden, dan naar mijn mening in levensbeschouwing of in christelijk open forum (hoewel ik het daar niet mee eens ben), maar in elk geval niet in Bijbelstudie.
Wat is een TR? Lorber hoeft helemaal niet besproken te worden. Misschien kun je inhoudelijk reageren? Hoor ik nog wat er fout is aan de tekst? Als jij een betere uitleg weet voor water, bloed, geest, aarde en hemel dan hoor ik dat graag. Volgens mij gaat het bij bepaalde fundamentalisten niet om de inhoud, maar om het feit dat God het waagt buiten de bijbel om zich te openbaren. Een steen des aanstoots voor sommige mensen. God behoort te zwijgen. De drie-eenheid heb ik trouwens nergens ontkend, alleen de leer zoals geformuleerd door bisschop Athanasius deugt niet. Ik hoop hier nog op terug te komen.
Jaron

Bericht door Jaron »

Inktvlam schreef: Wat is een TR?
Ik denk dat dat een 'Topic Report' is. Rechtsbovenaan elke post zie je een uitroepteken in een driehoekje en als je je muis erboven houdt, staat er 'Meld dit bericht'. Als je daarop klikt, wordt er een melding van de bewuste post gemaakt bij de moderators. Je kan bij die melding aangeven in een prive bericht wat er mis is met de bewuste post (bijvoorbeeld een overtreding van de forumregels).
Dit is een onderschrift.
Inktvlam

Bericht door Inktvlam »

Jaron schreef:
Ik denk dat dat een 'Topic Report' is. Rechtsbovenaan elke post zie je een uitroepteken in een driehoekje en als je je muis erboven houdt, staat er 'Meld dit bericht'. Als je daarop klikt, wordt er een melding van de bewuste post gemaakt bij de moderators. Je kan bij die melding aangeven in een prive bericht wat er mis is met de bewuste post (bijvoorbeeld een overtreding van de forumregels).
Stel je voor dat de forumregels overtreden worden. Bestaat er iets vreselijkers? Worden de leden hier nog wel voor vol aangezien of ben ik beland in een kleuterklas?
Anja

Bericht door Anja »

Inktvlam schreef:
Jaron schreef:
Stel je voor dat de forumregels overtreden worden. Bestaat er iets vreselijkers? Worden de leden hier nog wel voor vol aangezien of ben ik beland in een kleuterklas?
Juist omdat het geen kleuterklas is. De onderbouwing van Bijbelstudie uit allerlei vage channelings halen, hoort naar mijn mening niet in Bijbelstudie thuis. Of het nou Lorber is of wie dan ook. Gezweef hoort thuis in de kleuterklas. Niet op een forum over bijbelstudie. Maar dit is mijn mening en het is aan het moderaat om verder te beoordelen.
Eliyahu

Bericht door Eliyahu »

Inktvlam schreef:
Eliyahu schreef:Dat commentaar is leuk, maar het feit blijft toch echt dat die drie-eenheidsformule er echt niet staat.
Ik hoor geen argumenten.
Bs'd

Wat denk je van deze argumenten:

"Hoor Israel, J-H-W-H is onze God, J-H-W-H is ÉÉN!" Deut 6:4

"Hoor, Israël: de HERE is onze God; de HERE is één!" NBG '51

"Luister, Israël! De HEERE, onze God, de HEERE is één!" Herziene Staten Vertaling

"Hear, O Israel: The LORD our God, the LORD is one." English Standard Version

"Hear, O Israel! The LORD is our God, the LORD is one!" New American Standard Bible

"Hear, O Israel: The LORD our God, the LORD is one." New International Version

"En een der schriftgeleerden, tot Hem komende, hoorde, dat zij met elkander redetwistten, en overtuigd, dat Hij hun goed geantwoord had, vroeg hij Hem: Welk gebod is het eerste van alle? Jezus antwoordde: Het eerste is: Hoor, Israël, de Here, onze God, de Here is één, en gij zult de Here, uw God, liefhebben uit geheel uw hart en uit geheel uw ziel en uit geheel uw verstand en uit geheel uw kracht. Het tweede is dit: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf. Een ander gebod, groter dan deze, bestaat niet. En de schriftgeleerde zeide tot Hem: Inderdaad, Meester, naar waarheid hebt Gij gezegd, dat Hij één is en dat er geen ander is dan Hij. En Hem lief te hebben uit geheel het hart en uit geheel het verstand en uit geheel de kracht, en de naaste lief te hebben als zichzelf, is meer dan alle brandoffers en slachtoffers. En Jezus, ziende, dat hij verstandig geantwoord had, zeide tot hem: Gij zijt niet verre van het Koninkrijk Gods." Mark 12:28-34 NBG '51.

"hoor, Israël, de Heer is onze God, de Heer is één; " Markus 12:29 Naardense Vertaling.

"En Jezus antwoordde hem: Het eerste van alle geboden is: Hoor, Israël! De Heere, onze God, de Heere is één. ..... En de schriftgeleerde zei tegen Hem: Juist, Meester, U hebt naar waarheid gezegd dat God één is, en er is geen ander dan Hij." Herziene Staten Vertaling.

" De schriftgeleerde zei tot hem: „Leraar, gij hebt in overeenstemming met de waarheid goed gezegd: ’Hij is één, en er is geen ander dan Hij’;" Nieuwe Wereld Vertaling.

"En de middelaar is niet middelaar van één, maar God is één." Gal 3:20 NBG '51

"En de Middelaar is niet [Middelaar] van een, maar God is één." Staten Vertaling

"Een tussenpersoon nu komt niet voor een persoon op, en God is één" Leidse Vertaling

"Maar een middelaar vertegenwoordigt meer dan één persoon, God echter is één" Willibrord Vertaling

"Maar de middelaar vertegenwoordigt altijd meer dan één persoon; God echter is één." Naardense Vertaling.

"En de middelaar is niet middelaar van één partij, maar God is één." Herziene Staten Vertaling.

"Nu is er geen middelaar waar het slechts één persoon betreft, maar God is slechts één." Nieuwe Wereld Vertaling.

"Gij gelooft, dat God één is? Daaraan doet gij wèl" Jac 2:19 NBG '51

"Je gelooft dat God één is? daar doe je goed aan" Naardense Vertaling

"U gelooft dat God één is en daar doet u goed aan." Herziene Staten Vertaling.

Het lijkt me vrij duidelijk dat de bijbel leert dat God één is.

Persoonlijk geloof ik niet dat één en drie hetzelfde zijn. Ook niet één en "drie in één".

"En de HEERE zal tot Koning over de ganse aarde zijn; te dien dage zal de HEERE één zijn, en Zijn Naam één." Zach 14:9 Staten Vertaling

"En de Heer zal koning zijn over alle landen; in dien tijd zal de Heer één zijn en zijn naam één." Lutherse Vertaling.

"En J-e-h-o-v-a-h moet koning worden over de gehele aarde. Op die dag zal J-e-h-o-v-a-h één blijken te zijn, en zijn naam één." Nieuwe Wereld Vertaling.
Inktvlam

Bericht door Inktvlam »

Anja schreef:Juist omdat het geen kleuterklas is. De onderbouwing van Bijbelstudie uit allerlei vage channelings halen, hoort naar mijn mening niet in Bijbelstudie thuis. Of het nou Lorber is of wie dan ook. Gezweef hoort thuis in de kleuterklas. Niet op een forum over bijbelstudie. Maar dit is mijn mening en het is aan het moderaat om verder te beoordelen.
Vage channelings? Het is een goed onderbouwd betoog. Onderzoek alles en behoud het goede. Als het geen doorgeving zou betreffen, maar geheel en al mijn mening is het dan wel goed? Blijkbaar moet de boodschapper van het christelijk woord eerst tweeduizend jaar dood zijn voordat ie een beetje geloofwaardig wordt.
Inktvlam

Bericht door Inktvlam »

Eliyahu schreef:Wat denk je van deze argumenten:
"Hoor Israel, J-H-W-H is onze God, J-H-W-H is ÉÉN!" Deut 6:4
Ik zal het niet ontkennen. Ik zou niet durven.
Ik ben ook één. Ik besta uit lichaam, ziel en geest en toch ben ik geen drie maar één.
Ik heb tien tenen en tien vingers en toch ben ik één.
Jaron

Bericht door Jaron »

Eliyahu schreef: Het lijkt me vrij duidelijk dat de bijbel leert dat God één is.
Eén. En toch ook drie. Het is een wonder. Er zijn gewoon dingen die wij mensen niet kunnen bevatten maar nogal wat mensen schijnen daar niet aan te willen. ;)
Dit is een onderschrift.
Inktvlam

Bericht door Inktvlam »

Jaron schreef:Eén. En toch ook drie. Het is een wonder.
Dat is zeker een wonder. Grote onzin kun je beter zeggen.*) Het is een fantasieproduct van bisschop Athanasius. Drie personen kunnen geen één persoon zijn. Een persoon kan wel drie basiseigenschappen bezitten, zoals bij God het geval is. De Vader is de liefde, de Zoon is de wijsheid of het licht en de Heilige Geest is de kracht van God. De Heilige Geest is dus helemaal geen persoon. En Jezus is goddelijk omdat de volheid van Gods geest in hem aanwezig is (Kol.2:9). De mens bestaat uit lichaam, ziel en geest, dat is ook bij Jezus het geval. En de geest in Jezus is de Godheid zelf in al zijn volheid. Je kunt dus zeggen dat Jezus in alle opzichten God is, omdat lichaam, ziel en geest één zijn. Maar God is oneindige geest, in zijn menselijke vorm is Jezus slechts de Zoon van God. Je kunt ook zeggen: Jezus is het beeld van God ofwel de Vader openbaart zich in de Zoon. Zodra de Vader zich openbaart is hij Zoon.

[modbreak Trajecto] *) Een beetje welwillender zijn, dan in de zin die ik grijs heb gemaakt s.v.p.
Het forum is er om een prettig gesprek te hebben met de anderen. Eens hoef je het niet te zijn met een ander, maar laat het dan vriendelijk weten en niet op een manier die de ander elke zin ontneemt om een gesprek te hebben.
Jaron

Bericht door Jaron »

Inktvlam schreef:Grote onzin kun je beter zeggen.
Ik heb op dit forum een keer gepost dat iets nonsens was. Ik begin nu in te zien hoe ontzettend irritant het is als mensen botweg iets nonsens of onzin of wat dan ook noemen. Het is dodelijk voor een open discussie. :roll: Als ik het ooit nog eens doe, tik me dan alsjenlieft op de vingers!
Dit is een onderschrift.
Wilsophie
Man/Vrouw: V

Bericht door Wilsophie »

Ondervinding is de beste leermeester. :clown:

Eli en yahoo of wie hij ook is, "tapt" uit een bak met kopiën uit zijn vele forumbezoeken als een zeemeeuw.
En Jaron en ik ook spreken vanuit ons hart en daarom zijn sommige woorden hoe vervelend ook heel oprecht en ook wat mij betreft acceptabel. :kiss1:
Eliyahu

Bericht door Eliyahu »

Jaron schreef:
Eliyahu schreef: Het lijkt me vrij duidelijk dat de bijbel leert dat God één is.
Eén. En toch ook drie. Het is een wonder. Er zijn gewoon dingen die wij mensen niet kunnen bevatten maar nogal wat mensen schijnen daar niet aan te willen. ;)
Bs'd

Dat God ÉÉN is is door de hele bijbel heen te vinden, ook in het NT.

Dat God drie is is nergens te vinden.
Dessa

Bericht door Dessa »

Eliyahu schreef:
Jaron schreef:
Bs'd

Dat God ÉÉN is is door de hele bijbel heen te vinden, ook in het NT.

Dat God drie is is nergens te vinden.
Uit deze teksten kan je opmaken dat God ook drie is.

"Ik en de Vader zijn één" Johannes 10:30
Vader verheerlijk mij, met Uzelf, met de heerlijkheid die ik bij U had, voordat de wereld er was" Johannes 17:5
“Want Drie zijn er, Die getuigen in de hemel, de Vader, het Woord en de Heilige Geest; en deze Drie zijn één.” 1 Joh. 5 : 7
Jaron

Bericht door Jaron »

Eliyahu schreef: Dat God drie is is nergens te vinden.
Er zijn diverse teksten die daarheen wijzen en die ken je best wel dus ik heb geen behoefte die hier te posten. (EDIT Zie o.a. de post van Dessa. ;) ) Dat het woord drie-eenheid niet in de Bijbel staat, zegt niet dat de drie-eenheid niet bestaat. Er zijn wel meer bekende christelijke termen die niet letterlijk in de Bijbel staan.
Dit is een onderschrift.
Eliyahu

Bericht door Eliyahu »

Dessa schreef:
Uit deze teksten kan je opmaken dat God ook drie is.

"Ik en de Vader zijn één" Johannes 10:30
Bs'd

Daar zou je een twee-eenheid in kunnen zien, maar geen drie-eenheid.
Vader verheerlijk mij, met Uzelf, met de heerlijkheid die ik bij U had, voordat de wereld er was" Johannes 17:5
Daar is natuurlijk geen drie-eenheid in te zien.
“Want Drie zijn er, Die getuigen in de hemel, de Vader, het Woord en de Heilige Geest; en deze Drie zijn één.” 1 Joh. 5 : 7
Die tekst bestaat niet.
Dessa

Bericht door Dessa »

Hoezo bestaat die tekst niet? In de NBG bijbel staat het zo: 7 Want drie zijn er, die getuigen [in de hemel: de Vader, het Woord, en de heilige Geest; en deze drie zijn één. 8 En drie zijn er, die getuigen op de aarde]: de Geest en het water en het bloed, en de drie zijn tot één.
Jaron

Bericht door Jaron »

Als Jezus zelf had geloofd dat hij niet God was, had hij zich als goede Jood absoluut niet laten aanbidden. Ook een tekst als Mattheüs 28:19: 'Ga dan heen, onderwijs al de volken, hen dopend in de Naam van de Vader en van de Zoon en van de Heilige Geest, hun lerend alles wat Ik u geboden heb, in acht te nemen' zou dan heel ongepast zijn. Hij plaatst zichzelf daar op een lijn met God! Of wat te denken van Johannes 10:30: 'Ik en de Vader zijn één'. Ook dat zou Hij nooit gezegd hebben als hij zichzelf niet zag als onderdeel van de drie-eenheid.

Maar goed, het is logisch dat Eliyahu het anders ziet omdat hij Jezus sowieso al niet erkend als de Messias, dus iets als de drie-eenheid zal hij toch nooit accepteren, hoeveel teksten we ook posten. ;)
Dit is een onderschrift.
Eliyahu

Bericht door Eliyahu »

Dessa schreef:Hoezo bestaat die tekst niet? In de NBG bijbel staat het zo: 7 Want drie zijn er, die getuigen [in de hemel: de Vader, het Woord, en de heilige Geest; en deze drie zijn één. 8 En drie zijn er, die getuigen op de aarde]: de Geest en het water en het bloed, en de drie zijn tot één.
En wat betreft 1 Johannes 5:7? "Want drie zijn er die getuigen in de hemel: de Vader, het woord en de heilige geest; en deze drie zijn één."

Wel, dit lijkt een goede tekst om de drie-éénheid te bewijzen, afgezien dan van het feit dat dit een vervalsing van uw bijbel is. In de originele griekse scripturen bestaat deze tekst niet. Deze tekst is later toegevoegd aan het Nieuwe Testament in een wanhopige poging een drie-eenheid te bewijzen die niet bewezen kan worden. Het Nieuwe Testament is in stukjes en beetjes tot ons gekomen, een evangelie van hier, een brief van Paulus van daar… De eersten die hier uit een betrouwbare tekst samenstelden van het griekse Nieuwe Testament, waren Westcott en Hort in 1881.

In die griekse grondtekst van 1 Johannes 5:7 staat: "Want drie zijn er die getuigen."

Dat is alles.

Gevolg door vers 8: "De geest en het water en het bloed, en de drie zijn tot één"

Het hele stuk over de Vader, het woord en de heilige geest, en dat deze één zijn, is niet aanwezig in de originele griekse tekst. De griekse grondtekst van het Nieuwe Testament van dr. Eberhard Nestle wordt tegenwoordig beschouwd als de meest betrouwbare griekse tekst die er bestaat, en in die tekst zijn de verzen 7 en 8 van 1 Johannes 5 exact gelijk aan die in de tekst van Westcott en Hort. (U hoeft me hiervoor niet op mijn woord te geloven, vraag het gewoon aan uw pastoor of dominee, en hij zal deze feiten bevestigen, uitgezonderd natuurlijk wanneer hij tegen u liegt)

Dit hele stuk tekst dat niet thuis hoort in uw christelijke bijbel staat in de Nieuwe Vertaling tussen vierkante haken. In de inleiding tot de Nieuwe Vertaling staat geschreven: "Tussen vierkante haakjes [....] staan woorden of tekst gedeelten waarvan word aangenomen dat ze niet tot de oorspronkelijke tekst behoord hebben. Ze komen alleen in het nieuwe testament voor." (sic)

Er zijn ongeveer 30.000 manuscripten van het NT gevonden. In al die manuscripten komt die drie-eenheidsformule vier keer voor in de tekst. En niet één van die vier manuscripten gaat verder terug dan de 16e eeuw.

Daarom zeggen bijbelonderzoekers dat het een 16e eeuwse vervalsing is. (sommigen zeggen een vergissing; een kanttekening die in de tekst terecht gekomen is)

Dessa

Bericht door Dessa »

Eliyahu schreef:
Dessa schreef:Hoezo bestaat die tekst niet? In de NBG bijbel staat het zo: 7 Want drie zijn er, die getuigen [in de hemel: de Vader, het Woord, en de heilige Geest; en deze drie zijn één. 8 En drie zijn er, die getuigen op de aarde]: de Geest en het water en het bloed, en de drie zijn tot één.

Dat is alles.

Daarmee zeg je dus dat er aan oa de NBG bijbel is toegevoegd wat juist niet mag?
Eliyahu

Bericht door Eliyahu »

Jaron schreef:Als Jezus zelf had geloofd dat hij niet God was, had hij zich als goede Jood absoluut niet laten aanbidden. Ook een tekst als Mattheüs 28:19: 'Ga dan heen, onderwijs al de volken, hen dopend in de Naam van de Vader en van de Zoon en van de Heilige Geest, hun lerend alles wat Ik u geboden heb, in acht te nemen' zou dan heel ongepast zijn. Hij plaatst zichzelf daar op een lijn met God! Of wat te denken van Johannes 10:30: 'Ik en de Vader zijn één'. Ook dat zou Hij nooit gezegd hebben als hij zichzelf niet zag als onderdeel van de drie-eenheid.

Maar goed, het is logisch dat Eliyahu het anders ziet omdat hij Jezus sowieso al niet erkend als de Messias, dus iets als de drie-eenheid zal hij toch nooit accepteren, hoeveel teksten we ook posten. ;)
Bs'd

Als iemand teksten uit de koran gaat posten die zeggen dat Mohammed een profeet van God was, geloof je daar dan in?

De grondslag, het fundament van het joodse geloof, is dat God ÉÉN is:

"Hoor, Israël: J-H-W-H is onze God; J-H-W-H is één! 5 Gij zult J-H-W-H, uw God, liefhebben met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw kracht. 6 Wat ik u heden gebied, zal in uw hart zijn, 7 gij zult het uw kinderen inprenten en daarover spreken, wanneer gij in uw huis zit, wanneer gij onderweg zijt, wanneer gij nederligt en wanneer gij opstaat. 8 Gij zult het ook tot een teken op uw hand binden en het zal u een voorhoofdsband tussen uw ogen zijn, 9 en gij zult ze schrijven op de deurposten van uw huis en aan uw poorten. " Deuteronomium 6:4-9

Deze geboden worden door de religieuze joden vervuld. Iedere morgen binden zij op hun arm en op hun voorhoofd hun gebedsriemen die bestaan uit zwarte riemen met zwarte leren doosjes, die perkamenten bevatten waarop deze tekst geschreven staat die zegt dat God één is. Daarmee wordt vervuld: "Gij zult het ook tot een teken op uw hand binden en het zal u een voorhoofdsband tussen uw ogen zijn". Op de deurposten van de huizen van religieuze joden zitten kleine kokertjes of doosjes die ook perkamenten bevatten waarop geschreven staat dat God één is, hiermee wordt vervuld: "en gij zult ze schrijven op de deurposten van uw huis en aan uw poorten". Iedere dag, twee maal daags, tijdens het ochtendgebed en het avondgebed, wordt dit bijbelgedeelte wat zegt dat God één is opgezegd, daarmee wordt vervuld: "gij zult het uw kinderen inprenten en daarover spreken, wanneer gij in uw huis zit, wanneer gij onderweg zijt, wanneer gij nederligt en wanneer gij opstaat."

Het hele jodendom draait om het feit dat God één is.

Komen de christenen, en die zeggen dat God drie is.

Snap je dat dat toch wel wat moeilijk te verteren is? Wij geloven niet dat drie hetzelfde is als één.

Dus voor het joodse volk is er maar één God, en die ene God is één.
Eliyahu

Bericht door Eliyahu »

Dessa schreef:
Eliyahu schreef:

Dat is alles.

Daarmee zeg je dus dat er aan oa de NBG bijbel is toegevoegd wat juist niet mag?
Bs'd

Alle oude vertalingen die zijn gebaseerd op slechte griekse manuscripten, waar die drie-eenheidsformule aan toegevoegd was.

In de dagen van de NBG '51 begon het al door te dringen dat er iets niet klopte met die tekst, daarom staat het tussen vierkante haken. Alle modernere vertalingen laten het gewoon weg, omdat het een toevoeging is, wat inderdaad niet mag.