Wie en wat is Israël?

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.

(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)

Moderatie: het moderatieteam
Wilsophie
Man/Vrouw: V

Re: Wie en wat is Israël?

Bericht door Wilsophie »

Adinomis schreef:Zoals jij waarschijnlijk ook weet vanuit de bedelingenleer is het volk uit de heidenen een tijdelijk intermezzo in de geschiedenis. In Lukas 21:25 zegt Jezus: "totdat de tijden van de heidenen vervuld zullen zijn." Dan pakt God de draad weer op met Israël. En zo zal héél Israël behouden worden. Profetieën gaan in vervulling:
Psalm 87:6 De HEERE telt hen erbij, wanneer Hij de volken opschrijft, en zegt: Deze is daar (in Sion) geboren.

Als de volheid der heidenen binnengaat zal heel Israël behouden worden. Het licht over de volken is langzaam aan het uitdoven en in Israël constateren we langzamerhand een toename van het licht.
Het is zeker een tijdelijke verborgenheid, een mysterie door Paulus geopenbaard dus wij weten wat die verborgenheid betekent toch?

Heel Isaël zal behouden worden idd.
Wat versta je daar onder?

Je zegt dan dat in Israël je nu het licht ziet toenemen? Dan zou je toch moeten duidelijk maken wat je met Heel Israël bedoelt. En kun je dan uitleggen hoe de volkeren nu in duisternis ligt en Israël in een opkomend Licht?
Het volk wat in duisternis wandelt ziet dat nu al het Licht? Welk volk dan?
Adinomis

Bericht door Adinomis »

robert75 schreef:
De sabbat is het vierde gebod en geld nog steeds. Zoals elk gebod. De sabbat heeft niets met de opstanding te maken, Die herdenken wij in de doop. De doop is het symbool van de opstanding en niet de sabbat. Christus stierf op een vrijdag, en zondag stond hij op uit de dood. De zaterdag (sabbat) rustte hij, want Christus vergeleek de dood met slapen en rusten. Zelfs tijdens zijn dood hield Christus zich nog aan de sabbat.
Klopt. In de doop wordt uitgebeeld dat we één worden met Christus in Zijn dood en opstanding.
Maar goed. Dit is een discussie waar Christenen niet meer uit zullen komen.
Moed houden! Fil. 3:15 indien gij op enig punt anders gezind zijt, God zal u ook dat openbaren;
Eenmaal zullen we al die dingen begrijpen en zullen we heel wat van onze "standpunten" moeten bijstellen! :)
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
robert75
Man/Vrouw: M

Bericht door robert75 »

Adinomis schreef:Klopt. In de doop wordt uitgebeeld dat we één worden met Christus in Zijn dood en opstanding.
Ja daar hebben we geen sabbat voor nodig. Daarvoor laat je je dopen. Je oude ik sterft en je nieuwe ik gaat leven in Christus. En dat is de betekenis van de doop. Daarmee herdenk je en accepteer je zijn opstanding.

Maar ik wil toch nog even iets zeggen over de betekenis van sabbat. De meeste mensen zien in de sabbat niets anders dan een rustdag, wat een van de betekenissen is daarmee bedoelend dat je rust vind voor je ziel in God. Maar de sabbat heeft meer betekenissen als alleen een simpele rustdag. De sabbat wijst ons niet alleen naar de schepping maar ook is het een teken van verlossing. Het is een teken van het verbond die God heeft met zijn volk.
Maar de meest belangrijke is dat de sabbat de verzegeling is op de gehele wet. Je mag het ook de Goddelijke zegel noemen zoals iedereen met autoriteit een zegel heeft. Koningen hadden vroeger ook een zegel waarmee ze hun gezag bevestigde als ze bv een wet invoerde, Die werd bekrachtigd met een zegel. En daarin stond zowel de naam, zijn territorium, en zijn titel. Die zegels hebben we nog steeds. Bv de Amerikaanse president heeft ook een zegel waarmee hij zijn autoriteit bevestigd over een wet of een document, En daarop staat de naam: Obama, Zijn titel: President, en zijn territorium. Dus de Verenigde Staten.

In het sabbatgebod zien we dezelfde elementen terug. Daar staat namelijk zijn naam in, dus God. zijn titel: de schepper en zijn territorium. Namelijk Hemel en aarde. Waarmee God zijn Wet (10 geboden) bekrachtigd en dus ook autoriteit heeft.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Als ik dit lees dan lijkt het alsof mensen die door geloof in Christus dus gedoopt zijn in Hem, en niet dat tot uiting hebben gebracht in de waterdoop dus niet echt wedergeboren zijn. Begrijp ik dat goed? Is de doop in water niet slechts een symbool?
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

@ adinomis .. Met alle respect laat je dus alle onderbouwing t.a.v. het niet nodige van het houden van de sabbat liggen?
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Adinomis schreef: Moed houden! Fil. 3:15 indien gij op enig punt anders gezind zijt, God zal u ook dat openbaren;
Eenmaal zullen we al die dingen begrijpen en zullen we heel wat van onze "standpunten" moeten bijstellen! :)
Beetje flauwe reactie na alle argumenten die zijn aangedragen.
Adinomis

Bericht door Adinomis »

Wilsophie schreef:
Adinomis schreef: Moed houden! Fil. 3:15 indien gij op enig punt anders gezind zijt, God zal u ook dat openbaren;
Beetje flauwe reactie na alle argumenten die zijn aangedragen.
Wilsophie ik bedoelde niet jouw standpunten, maar al onze standpunten in het algemeen en ook zeker de mijne.
Een dag eerder schreef ik in dit topic:
Eigenlijk worstelen we allemaal wel met onze pogingen om de bijbelse waarheden in te passen in het grote geheel.
Als ik "overtuigd" ben van een bepaalde uitleg, wil dat nog niet zeggen dat ik later mogelijk mijn gedachten daarover moet bijstellen.
Op Robert kon ik sneller reageren. Jouw onderbouwing vraagt wat meer voorbereiding. Dus niet verkeerd uitleggen hoor! :smile:
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Adinomis

Bericht door Adinomis »

Wilsophie schreef:De instelling van de sabbat behoort tot de cermoniële wetten.
Ceremoniële geboden zijn verdwijnende geboden. Dat wil zeggen: zij vervallen, als de vervulling van een zodanig
gebod ingaat.
Israël had vele ceremoniële geboden, namelijk de offeranden, de reinigingsdiensten, enz., die voor het merendeel hun vervulling kregen in Christus. Het waren geboden, tot op de tijd der verbetering opgelegd, Hebr. 9:10, die vernietigd zijn om deszelfszwakheid en onprofijtelijkheids wil, Hebr. 7:18.
Waar is dan aangegeven dat het sabbatsgebod een verdwijnend gebod is? Ik lees dat het een eeuwig gebod is.
Ex. 31:16 Laat de Israëlieten dan de sabbat in acht nemen, door de sabbat te houden, al hun generaties door, als een eeuwig verbond.
17 Hij zal tussen Mij en de Israëlieten voor eeuwig een teken zijn, want de HEERE heeft in zes dagen de hemel en de aarde gemaakt, en op de zevende dag heeft Hij gerust en Zich verkwikt.
De sabbat wordt genoemd in de tien geboden. Nu weet ik wel dat de wet een tuchtmeester (pedagoog-opvoeder) was tot aan Christus. In Christus worden we niet gerechtvaardigd door werken der wet, maar door het bloed van Jezus en ons geloof in Hem. Maar aan de andere kant moeten we ons realiseren dat de wet niet is afgeschaft. Totdat er een nieuwe hemel en een nieuwe aarde zal zijn blijft die wet bestaan. Jezus zegt - en dat hebben we net in het Matteüs topic behandeld - :
Matt. 5:18 Want, voorwaar, Ik zeg u: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet één jota of één tittel van de Wet voorbijgaan, totdat het alles geschied is.
19 Wie dan een van deze geringste geboden afschaft en de mensen zo onderwijst, zal de geringste genoemd worden in het Koninkrijk der hemelen; maar wie ze doet en onderwijst, die zal groot genoemd worden in het Koninkrijk der hemelen.
Wilsophie schreef: Lijkt mij overduidelijk en het aardige is dat " wij " een 5 daagse werkweek hebben en geen 6 daagse werkweek.
Dan moet je eerlijk zijn en ook 6 dagen gaan arbeiden. De instelling van de 7e dag naar de 1e dag op grond van het Werk van Jezus Christus die op de 1e dag der week aan een ander werk begon in een andere functie gebeurde op gezag en autoriteit van God Zelf.
Nou, tot voor 2½ jaar hadden we een winkel en dat betekende dus een zesdaagse werkweek. Ik lees ook nergens dat God er bezwaar tegen maakte dat ze minder dagen werkten. Maar je leest veelvuldig in de bijbel dat God het hoogst kwalijk vond als de sabbat niet in ere werd gehouden.
Wat je schrijft over de "instelling van de 7e dag naar de 1e dag" met een verklaring daarbij, is niet ontleend aan wat de bijbel schrijft. Het zijn menselijke bedenksels en daarom niet legitiem.
Wilsophie schreef: Psalm 118 spreekt over Christus en zo lees ik niet:
"De steen die de bouwlieden verwerpen zullen" maar: "Verworpen hadden." Het komt hem voor als was die zaak reeds achter de rug, dus in het verleden. En dan laat hij er zo nadrukkelijk op volgen: "Deze is geworden tot een hoofd
des hoeks."Waarom legt dan de psalmist de nadruk op dit laatste?
In profetieën wordt heel vaak in de verleden tijd gesproken. Neem Jesaja 53 en Psalm 22. Als je dit doortrekt moet je het lijden van Christus ook anders verklaren. In de meeste vertalingen staat dat het een "hoeksteen" is geworden. In de SV staat "hoofd des hoeks". Maar het is wel heel erg gezocht om dit te gebruiken voor het staven van een menselijk bedenksel. Het gaat hier helemaal niet over de dagen van de week.
Efeze 4:14 waarschuwt ons om ons niet te laten verleiden tot menselijke dwalingen en het volgende vers verklaart wat het hoofd uit Psalm 118 betekent:
Ef.4:15 maar dat wij, door ons in liefde aan de waarheid te houden, in alles toe zouden groeien naar Hem Die het Hoofd is, namelijk Christus.
Wilsophie schreef: Hij doet nes Paulus in Rom. 1:4. Christus tot een hoofd des hoeks geworden is:
"Dien krachtiglijk bewezen is te zijn, de Zoon van God, naar den Geest der heiligmaking, uit de opstanding der doden, namelijk Jezus Christus, dat is het bewijs van de zaligmakende genade aan alle mensen verschenen.
Bij deze tekst wordt in Rom. 1:4 helemaal niet vermeld "hoofd des hoeks". En al was het zo, dan zegt het toch helemaal niet dat de sabbat afgeschaft is en vervangen is door de zondag?
Wilsophie schreef:
Dat vier ik dus op die dag. Maar de rust ben ik ingegaan op het moment van wedergeboorte. Dat is het effect van de nieuwe natuur. Wandelen naar de Geest en niet hard werken naar het vlees en gebukt gaan onder een juk. Maar ik ben niet opgegroeid met wetmatigheden dus ik ken het ook niet. Zeker geen ceremoniële wetten.
Ik ga ervan uit dat je dit naar eer en geweten gelooft. God ziet het hart aan en dan blijf ik er van af. En zeker we gaan door wedergeboorte geestelijk al een rust in. En de sabbat is een schaduw die verwijst naar de toekomstige eeuwige sabbat. Heb. 4:9 Er blijft dus nog een sabbatsrust over voor het volk van God.
ineke-kitty

Bericht door ineke-kitty »

Er wordt hier verwezen naar Hebr. 4:9 , waar staat: Er blijft dan ene rust over voor het volk van God.

Welk volk? Wel, het volk Israel, dat nog steeds niet DE Rust ingegaan is, en die "rust" heeft niets te maken met het onderhouden van de Sabbat, maar met de eeuwige Rust, die wij, als wedergeboren kinderen Gods reeds ingegaan ZIJN.
De Sabbat werd gegeven aan het volk Israel, en niet aan de heidenen. De Wet is overigens nooit gegeven aan de heidenen maar aan Gods volk, namelijk aan Israel.
Adinomis

Bericht door Adinomis »

Wilsophie schreef:De sabbat van de wet ving aan met de duisternis (Lev. 23:32). "Van
den avond tot den avond zult gij uw sabbat rusten."
Maar de sabbat van het
Evangelie ving aan met het licht. Toen was het de morgen van de opstanding van Christus.
Want nu de Heer is opgestaan, nu breekt het nieuwe Leven ( Leven is Licht)
Daarom vier ik de Dag van het Eeuwige licht wat bij de opstanding begon rond 6 uur in de morgen.
De sabbath bij de Joden begint als het donker wordt en ik wandel in het licht met Christus.
Hier maak je tegenstellingen die de bijbel niet als tegenstellingen noemt. Vanaf het begin heeft God ingesteld dat de dag met de avond begint.
YHWH die Licht is en in Wie geen spoor van duisternis is (1 Joh.1:1) stelde deze dagindeling bij de schepping in:

Gen. 1:5 Toen was het avond geweest en het was morgen geweest: de eerste dag.
Gen. 1:8 Toen was het avond geweest en het was morgen geweest: de tweede dag.
Gen. 1:13 Toen was het avond geweest en het was morgen geweest: de derde dag.
enz. enz.
En Hij, YHWH zal daar een goede reden voor hebben.
Adinomis

Bericht door Adinomis »

ineke-kitty schreef:Er wordt hier verwezen naar Hebr. 4:9 , waar staat: Er blijft dan ene rust over voor het volk van God.

Welk volk? Wel, het volk Israel, dat nog steeds niet DE Rust ingegaan is, en die "rust" heeft niets te maken met het onderhouden van de Sabbat, maar met de eeuwige Rust, die wij, als wedergeboren kinderen Gods reeds ingegaan ZIJN.
De Sabbat werd gegeven aan het volk Israel, en niet aan de heidenen. De Wet is overigens nooit gegeven aan de heidenen maar aan Gods volk, namelijk aan Israel.
Ik begrijp dat deze opvatting te maken heeft met de bedelingenleer, waarbij twee volken zijn: een hemels volk en een aards volk: Israël.
Maar dat is niet volgens het beeld van Romeinen 11, de "edele olijf". Daar wordt ons geleerd dat de gelovigen uit de heidenen delen in alles wat God aan Israël geeft als mede-erfgenamen en medeburgers.
callista

Bericht door callista »

Adinomis schreef:In profetieën wordt heel vaak in de verleden tijd gesproken.
Neem Jesaja 53 en Psalm 22.
Inderdaad...en dan zijn het vanzelfsprekend ook geen profetieën meer...maar slaat het op gebeurtenissen uit die tijd of die reeds gebeurd zijn.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Volgens mij heeft het onderscheid tussen Israel en de Gemeente niet veel met de bedelingen te maken, dat heb ik nog nooit gehoord tenminste.
ineke-kitty

Bericht door ineke-kitty »

Wilsophie schreef:Volgens mij heeft het onderscheid tussen Israel en de Gemeente niet veel met de bedelingen te maken, dat heb ik nog nooit gehoord tenminste.
Nee, het ging erom wie en wat Israel is.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

callista schreef:
Adinomis schreef:In profetieën wordt heel vaak in de verleden tijd gesproken.
Neem Jesaja 53 en Psalm 22.
Inderdaad...en dan zijn het vanzelfsprekend ook geen profetieën meer...maar slaat het op gebeurtenissen uit die tijd of die reeds gebeurd zijn.
Alsof het OT niet kan verwijzen naar Christus door te spreken in bepaalde tijdsvormen...als ik zeg dat in Genesis het woord ,, was, vertaald kan worden in,, werd,,, valt men over mij heen en nu zeggen dat psalm 22 in de verleden tijd is geschreven ? Wat ik niet lees hoor. En de spreektrant van Jesaja 53 afdoen als verleden tijd? Dan brak mijn klomp. :clown: Dat noemt men een stijl.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

ineke-kitty schreef:
Wilsophie schreef:Volgens mij heeft het onderscheid tussen Israel en de Gemeente niet veel met de bedelingen te maken, dat heb ik nog nooit gehoord tenminste.
Nee, het ging erom wie en wat Israel is.
Op die vraag heb ik nog geen antwoord gekregen dus. Ik was even het verband kwijt.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Wilsophie schreef:
Je bedoelt waarschijnlijk dat er staat dat de belofte voor Efraïm "de volheid der heidenen" is. Jij bekijkt het als een afzonderlijk volk voor de Here. Maar God betrekt ook het volk Israël daarin. Die volheid der heidenen is ook het moment dat de verblinding van Israël zal worden weggenomen. Waarschijnlijk op het moment dat ze het ware gezicht van de Antichrist zien.
Wat bedoel jij in deze post met het volk "Israël". ??
Het is goed voor de discussie helder te krijgen wat Adinomis in haar post met Israel bedoelt.
Adinomis

Bericht door Adinomis »

Twaalf betekenissen van het woord Israël:
1. Jakob
2. De nazaten van Jakob
3. Het beloofde land
4. Het koninkrijk van de 12 stammen
5. Het tienstammenrijk
6. Het godvrezende deel van Jakobs nakomelingen
7. Het overblijfsel van de 12 stammen na de ballingschap
8. Alle besnedenen
9. Alle gelovigen uit het Joodse volk die Jezus Christus hebben aangenomen
10. De niet-christelijke Joden
11. Alle christenen, besneden en onbesneden
12. De staat Israël

Maar in dit topic zou ik het zo willen omschrijven: het fysieke nageslacht van Abraham. Met Abraham werd het verbond gesloten dat in de lijn van Izaäk en Jakob werd vernieuwd. De naam Israël werd pas aan Jakob gegeven. In de loop der tijd hebben velen zich bij dat volk aangesloten en zijn daarin ingelijfd.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Adinomis schreef:Twaalf betekenissen van het woord Israël:
1. Jakob
2. De nazaten van Jakob
3. Het beloofde land
4. Het koninkrijk van de 12 stammen
5. Het tienstammenrijk
6. Het godvrezende deel van Jakobs nakomelingen
7. Het overblijfsel van de 12 stammen na de ballingschap
8. Alle besnedenen
9. Alle gelovigen uit het Joodse volk die Jezus Christus hebben aangenomen
10. De niet-christelijke Joden
11. Alle christenen, besneden en onbesneden
12. De staat Israël

Maar in dit topic zou ik het zo willen omschrijven: het fysieke nageslacht van Abraham. Met Abraham werd het verbond gesloten dat in de lijn van Izaäk en Jakob werd vernieuwd. De naam Israël werd pas aan Jakob gegeven. In de loop der tijd hebben velen zich bij dat volk aangesloten en zijn daarin ingelijfd.
Dit zal een rijtje van internet zijn, en dat klopt volgens mij niet. Ik zie dat anders. En niemand kan zich bij een volk aansluiten op grond van geloof. Dus de laatste stelling deel ik ook niet.
Op grond van geloof word ik één plant met Christus, maar op de een of andere manier laat je dat steeds liggen en dat is toch de basis om dit verder uit te diepen.
Adinomis

Bericht door Adinomis »

Geen rijtje van internet maar iets wat ik leerde op een cursus.
Zeker, voor het behoud is geloof in Christus nodig, dat ben ik met je eens. Maar het gaat hier puur om de vraag "wie Israël is".
Voor hen zijn de beloften.
(Ik ben het met Meribel eens dat je een mooie avatar/foto hebt, en daar zal ik dan een bloemetje bij plakken... :flower1: )
ericjan

Bericht door ericjan »

Adinomis schreef:Geen rijtje van internet maar iets wat ik leerde op een cursus.
Wilsophie meende met deze opmerking denk ik dat iedereen net als zij altijd alles kopieert en plakt van internet :D
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
robert75

Bericht door robert75 »

Wilsophie schreef:Als ik dit lees dan lijkt het alsof mensen die door geloof in Christus dus gedoopt zijn in Hem, en niet dat tot uiting hebben gebracht in de waterdoop dus niet echt wedergeboren zijn. Begrijp ik dat goed? Is de doop in water niet slechts een symbool?
Christus is toch ook gedoopt. En Jezus is ons voorbeeld. Als Jezus gedoopt is dan moeten wij toch ook gedoopt worden? Volgens mij wordt het ook aangemoedigd in de Bijbel om jezelf te laten dopen.

Math 28:18 En Jezus kwam naar hen toe, sprak met hen en zei: Mij is gegeven alle macht in hemel en op aarde.
19 Ga dan heen, onderwijs al de volken, hen dopend in de Naam van de Vader en van de Zoon en van de Heilige Geest, hun lerend alles wat Ik u geboden heb, in acht te nemen.

En ook in Handelingen 2:38. Daar staat:"En Petrus zei tegen hen: Bekeer u en laat ieder van u gedoopt worden in de Naam van Jezus Christus, tot vergeving van de zonden; en u zult de gave van de Heilige Geest ontvangen".

Mar 16:15 En Hij zei tegen hen: Ga heen in heel de wereld, predik het Evangelie aan alle schepselen.
16 Wie geloofd zal hebben en gedoopt zal zijn, zal zalig worden, maar wie niet geloofd zal hebben, zal verdoemd worden.

Lijkt mij nogal een noodzakelijkheid.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Nee hoor, de doop van de Here Jezus in water wijst naar dood en opstanding, en wie gedoopt is in Christus die heeft deel hieraan en wil je dat geheel vrijwillig in waterdoopr uitbeelden is dat prima, maar doe je dat niet ben je evengoed gedoopt in Christus dood en in Zijn graf beraven en daardoor ben je deelgenoot van al Zijn Geestesgaven.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

ericjan schreef:
Adinomis schreef:Geen rijtje van internet maar iets wat ik leerde op een cursus.
Wilsophie meende met deze opmerking denk ik dat iedereen net als zij altijd alles kopieert en plakt van internet :D
Internet of een cursus maakt niet uit. Het is niet een weergave van wat de Bijbel leert. en ERicjan ik kopieer nooit iets van internet, dus zo de waard is ..... Bah...
callista

Bericht door callista »

robert75 schreef:
Wilsophie schreef:Als ik dit lees dan lijkt het alsof mensen die door geloof in Christus dus gedoopt zijn in Hem, en niet dat tot uiting hebben gebracht in de waterdoop dus niet echt wedergeboren zijn. Begrijp ik dat goed? Is de doop in water niet slechts een symbool?
Christus is toch ook gedoopt. En Jezus is ons voorbeeld. Als Jezus gedoopt is dan moeten wij toch ook gedoopt worden? Volgens mij wordt het ook aangemoedigd in de Bijbel om jezelf te laten dopen.

Math 28:18 En Jezus kwam naar hen toe, sprak met hen en zei: Mij is gegeven alle macht in hemel en op aarde.
19 Ga dan heen, onderwijs al de volken, hen dopend in de Naam van de Vader en van de Zoon en van de Heilige Geest, hun lerend alles wat Ik u geboden heb, in acht te nemen.

En ook in Handelingen 2:38. Daar staat:"En Petrus zei tegen hen: Bekeer u en laat ieder van u gedoopt worden in de Naam van Jezus Christus, tot vergeving van de zonden; en u zult de gave van de Heilige Geest ontvangen".

Mar 16:15 En Hij zei tegen hen: Ga heen in heel de wereld, predik het Evangelie aan alle schepselen.
16 Wie geloofd zal hebben en gedoopt zal zijn, zal zalig worden, maar wie niet geloofd zal hebben, zal verdoemd worden.

Lijkt mij nogal een noodzakelijkheid.
Zowel Mattheus 28:19 en Marcus' 16:9-20 zijn latere toevoegingen....in sommige bijbels staan ze dan ook tussen haken.
Dus zoveel waarde hoef je er ook niet aan te hechten....i.m.o.