Wilsophie schreef:De instelling van de sabbat behoort tot de cermoniële wetten.
Ceremoniële geboden zijn verdwijnende geboden. Dat wil zeggen: zij vervallen, als de vervulling van een zodanig
gebod ingaat.
Israël had vele ceremoniële geboden, namelijk de offeranden, de reinigingsdiensten, enz., die voor het merendeel hun vervulling kregen in Christus. Het waren geboden, tot op de tijd der verbetering opgelegd, Hebr. 9:10, die vernietigd zijn om deszelfszwakheid en onprofijtelijkheids wil, Hebr. 7:18.
Waar is dan aangegeven dat het sabbatsgebod een verdwijnend gebod is? Ik lees dat het een eeuwig gebod is.
Ex. 31:16 Laat de Israëlieten dan de sabbat in acht nemen, door de sabbat te houden, al hun generaties door, als een eeuwig verbond.
17 Hij zal tussen Mij en de Israëlieten voor eeuwig een teken zijn, want de HEERE heeft in zes dagen de hemel en de aarde gemaakt, en op de zevende dag heeft Hij gerust en Zich verkwikt.
De sabbat wordt genoemd in de tien geboden. Nu weet ik wel dat de wet een tuchtmeester (pedagoog-opvoeder) was tot aan Christus. In Christus worden we niet gerechtvaardigd door werken der wet, maar door het bloed van Jezus en ons geloof in Hem. Maar aan de andere kant moeten we ons realiseren dat de wet niet is afgeschaft. Totdat er een nieuwe hemel en een nieuwe aarde zal zijn blijft die wet bestaan. Jezus zegt - en dat hebben we net in het Matteüs topic behandeld - :
Matt. 5:18 Want, voorwaar, Ik zeg u: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet één jota of één tittel van de Wet voorbijgaan, totdat het alles geschied is.
19 Wie dan een van deze geringste geboden afschaft en de mensen zo onderwijst, zal de geringste genoemd worden in het Koninkrijk der hemelen; maar wie ze doet en onderwijst, die zal groot genoemd worden in het Koninkrijk der hemelen.
Wilsophie schreef:
Lijkt mij overduidelijk en het aardige is dat " wij " een 5 daagse werkweek hebben en geen 6 daagse werkweek.
Dan moet je eerlijk zijn en ook 6 dagen gaan arbeiden. De instelling van de 7e dag naar de 1e dag op grond van het Werk van Jezus Christus die op de 1e dag der week aan een ander werk begon in een andere functie gebeurde op gezag en autoriteit van God Zelf.
Nou, tot voor 2½ jaar hadden we een winkel en dat betekende dus een zesdaagse werkweek. Ik lees ook nergens dat God er bezwaar tegen maakte dat ze minder dagen werkten. Maar je leest veelvuldig in de bijbel dat God het hoogst kwalijk vond als de sabbat niet in ere werd gehouden.
Wat je schrijft over de "instelling van de 7e dag naar de 1e dag" met een verklaring daarbij, is niet ontleend aan wat de bijbel schrijft. Het zijn menselijke bedenksels en daarom niet legitiem.
Wilsophie schreef:
Psalm 118 spreekt over Christus en zo lees ik niet:
"De steen die de bouwlieden verwerpen zullen" maar: "Verworpen hadden." Het komt hem voor als was die zaak reeds achter de rug, dus in het verleden. En dan laat hij er zo nadrukkelijk op volgen: "Deze is geworden tot een hoofd
des hoeks."Waarom legt dan de psalmist de nadruk op dit laatste?
In profetieën wordt heel vaak in de verleden tijd gesproken. Neem Jesaja 53 en Psalm 22. Als je dit doortrekt moet je het lijden van Christus ook anders verklaren. In de meeste vertalingen staat dat het een "hoeksteen" is geworden. In de SV staat "hoofd des hoeks". Maar het is wel heel erg gezocht om dit te gebruiken voor het staven van een menselijk bedenksel. Het gaat hier helemaal niet over de dagen van de week.
Efeze 4:14 waarschuwt ons om ons niet te laten verleiden tot menselijke dwalingen en het volgende vers verklaart wat het hoofd uit Psalm 118 betekent:
Ef.4:15 maar dat wij, door ons in liefde aan de waarheid te houden, in alles toe zouden groeien naar Hem Die het Hoofd is, namelijk Christus.
Wilsophie schreef:
Hij doet nes Paulus in Rom. 1:4. Christus tot een hoofd des hoeks geworden is:
"Dien krachtiglijk bewezen is te zijn, de Zoon van God, naar den Geest der heiligmaking, uit de opstanding der doden, namelijk Jezus Christus, dat is het bewijs van de zaligmakende genade aan alle mensen verschenen.
Bij deze tekst wordt in Rom. 1:4 helemaal niet vermeld "hoofd des hoeks". En al was het zo, dan zegt het toch helemaal niet dat de sabbat afgeschaft is en vervangen is door de zondag?
Wilsophie schreef:
Dat vier ik dus op die dag. Maar de rust ben ik ingegaan op het moment van wedergeboorte. Dat is het effect van de nieuwe natuur. Wandelen naar de Geest en niet hard werken naar het vlees en gebukt gaan onder een juk. Maar ik ben niet opgegroeid met wetmatigheden dus ik ken het ook niet. Zeker geen ceremoniële wetten.
Ik ga ervan uit dat je dit naar eer en geweten gelooft. God ziet het hart aan en dan blijf ik er van af. En zeker we gaan door wedergeboorte geestelijk al een rust in. En de sabbat is een schaduw die verwijst naar de toekomstige eeuwige sabbat. Heb. 4:9
Er blijft dus nog een sabbatsrust over voor het volk van God.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.