callista schreef:Het blijft een midrasj en een midrasj is wat anders dan een profetie. Hosea 11:1 is namelijk geen profetie, maar beschrijft datgene wat gebeurd zou zijn in DIE tijd......daar slaat het op. De NT-auteurs hebben die tekst gebruikt om Jezus naar Egypte te laten gaan.....wat zeer waarschijnlijk nooit echt gebeurd is....[midrasj dus]
Maar dan houdt hier alles op. Mijn gedachtegang is gebaseerd op wat minder speculatieve (= niet gefundeerde) uitgangspunten. De vraag blijft dan wel om welke reden de schrijvers van het NT dat dan zouden doen? Om zelf geloofwaardiger over te komen? Je zegt: 'zeer waarschijnlijk'. Waarop is deze 'bijna zekerheid' gebaseerd?
De vraagstelling is overigens: Wie of wat is Israël? Als je die vraag niet kunt (mag) beantwoorden met de gegevens die de Schrift zelf aanreikt (omdat deze gekunsteld zouden zijn) wordt het in de praktijk onmogelijk om daar een mening over te hebben. Dan blijft alleen maar het staatje Israël, waarvan je mag hopen dat dat Israël is!
Er staan geen profetische uitspraken in de TeNacH - met specifieke betrekking op of verwijzing naar Jezus....dat probeer ik duidelijk te maken.
Oh. Je begrijpt dat ik het niet met deze stelling eens ben. Ik kan je dan alleen maar wijzen op de vele aanhalingen, die de schrijvers van het NT menen naar Christus te hebben gevonden. Blijkbaar zien zij het wel (wat op zich natuurlijk óók niets bewijst, ik besef het). Maar ook Jezus zelf zegt tegen de Schriftgeleerden en de Farizeeën in Johannes 5:39 "Gij onderzoekt de Schriften, want gij meent daarin eeuwig leven te hebben, en deze zijn het,
welke van Mij getuigen" en in Johannes 5:46 "Want indien gij Mozes geloofdet, zoudt gij ook Mij geloven, want
hij heeft van Mij geschreven". Het punt is echter, dat ze het niet zien, ook al struikelen ze erover (de hoeksteen, die de bouwlieden hebben afgekeurd). Maar hiervan zul jij wel zeggen, dat de schrijvers dat zelf hebben ingevoegd. Blijft de vraag waarom ze dat dan in hemelsnaam hebben gedaan. Ze hebben dan in feite hun eigen verhaal om zeep geholpen, door er dan ook nog eens een opstanding aan vast te knopen. Hoe dom kun je zijn. Je kunt er dan niet op rekenen, dat 'jouw' sekte als geloofwaardig de geschiedenis ingaat. Tenzij ....Markus 16:20 "Doch zij gingen heen en predikten overal, terwijl de Here medewerkte en het woord bevestigde door de tekenen, die erop volgden". Het bewijs dat dit klopt, is vandaag de dag open en bloot zichtbaar.
Maar wat dacht je van Psalm 22? Als Jezus hier niet in wordt beschreven tijdens zijn kruisiging, over Wie gaat het dan wel? "....Maar ik ben een worm en geen man, een smaad van mensen en veracht door het volk. Allen die mij zien, bespotten mij; zij trekken de lippen op, zij schudden het hoofd en zeggen: Hij heeft zijn zaak aan de HEERE toevertrouwd: laat Die hem bevrijden! Laat Die hem redden, als Hij hem genegen is.... ; zij hebben mijn handen en mijn voeten doorboord. Al mijn beenderen zou ik kunnen tellen; en zij, zij zien het aan, zij kijken naar mij. Zij verdelen mijn kleding onder elkaar en werpen het lot om mijn gewaad. ...."
En wie zeg jij dan dat (Christus) Jezus is? Ook al is de vraag off-topic (alhoewel?), hoop ik toch dat je 'm beantwoordt.
Maar, Callista, even goede vrienden, hoor. het gaat mij echt niet om gelijk te hebben. Ik zie het eenvoudig anders, dan jij. Dat heeft niets met goede of slechte argumentatie te maken.