Wie en wat is Israël?

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.

(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)

Moderatie: het moderatieteam
Wilsophie
Man/Vrouw: V

Re: Wie en wat is Israël?

Bericht door Wilsophie »

Trajecto schreef:
Wilsophie schreef:Veritas ik zag je/ of een website waar je naar verwijst in je profiel en wilde wat vragen over die site, maar ik kan geen pb versturen klopt dat?
Op de site las ik een en ander van de organisatie "Kracht van omhoog" maar dat is toch een organisatie, die je bepaald niet preteristisch kunt noemen, toch?
Veritas I. zal wellicht meer info kunnen geven maar zie b.v. deze Wikipedia-pagina:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kracht_van ... sra.C3.ABl

Daar vind je misschien wel info die je waarschijnlijk zoekt. Het gaat je meer om Israël eigenlijk, denk ik.

Trajecto helpt om iets op te zoeken en zegt: "Veritas zal wellicht meer info kunnen geven" en dat doe je dus niet. Je zegt tegen Trajecto dat "ze" het beter op site x kan uitzoeken. De vraag was echter van mij, dus kun je mij antwoord geven en dat vertik je gewoon.
Schaam je je voor de organisatie? Ik ken velen uit die "wereld" en ben ook in Leiden geboren en hebt ook in den Haag gewoond, en heb ook veel gemeenten bezocht en meegewerkt aan een grote campagne van Karel Hoekendijk en kende de hele familie persoonlijk, en jouw privé verhaal begon bij mij wat vragen op te roepen danwel wat raakvlakken te zoeken. Ik was destijds ook op het Malieveld bij Osborn en heb zo mijn mening over deze groepering. Het heeft niets met dit topic te maken misschien maar wel met jouw en mijn achtergrond van waaruit wij praten over de positie van Israël , de Gemeente en de volkeren.
En nogmaals dan zoek ik liever overeenkomsten dan de strijd die jij steeds uitlokt, je zegt over jezelf dat je een groot analytisch vermogen hebt om door gebakken lucht heen te prikken, ik moet even de juiste tekst opzoeken en dan is de vraag nu, wie er hoog te paard zou kunnen zitten.

[modbreak Trajecto] Dit wordt echt off-topic
Vertrokken user_1
Man/Vrouw: M

Bericht door Vertrokken user_1 »

Wilsophie schreef:
Veritas Illustrat schreef:
Wilsophie schreef:Het is netter om je rechtstreeks tot mij te richten dan te praten over "ze" en ik ben het een beetje zat. Het kost zoveel tijd en energie met dit soort reacties. Haal gewoon je blog weg bij je profiel als je er toch niet over wilt praten. Ik stel normale vragen lijkt me.
Ho, ho, Wilsophie, niet zo hoog te paard: ik reageer hier op een bericht van Trajecto.
Inderdaad, dus kun je mij rechtstreeks benaderen, dit getuigt niet van klasse. Trajecto verwacht ook als je goed leest dat jij mijn vraag beantwoorden zal.
Dat kan Trajecto dan verwachten, maar ik heb jou al met redenen proberen duidelijk te maken, dat ik daar niet op inga. Dat ik desondanks toch reageerde op zijn bericht, komt omdat hij een verwijzing naar Kracht van Omhoog gaf, die ik - ook om redenen - niet goed vind.

Maar vind je nu zelf niet, dat je een storm in een glas water veroorzaakt?
Vertrokken user_1

Wilsophie schreef:
Trajecto schreef:
Wilsophie schreef:Veritas ik zag je/ of een website waar je naar verwijst in je profiel en wilde wat vragen over die site, maar ik kan geen pb versturen klopt dat?
Op de site las ik een en ander van de organisatie "Kracht van omhoog" maar dat is toch een organisatie, die je bepaald niet preteristisch kunt noemen, toch?
Veritas I. zal wellicht meer info kunnen geven maar zie b.v. deze Wikipedia-pagina:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kracht_van ... sra.C3.ABl

Daar vind je misschien wel info die je waarschijnlijk zoekt. Het gaat je meer om Israël eigenlijk, denk ik.

Trajecto helpt om iets op te zoeken en zegt: "Veritas zal wellicht meer info kunnen geven" en dat doe je dus niet. Je zegt tegen Trajecto dat "ze" het beter op site x kan uitzoeken. De vraag was echter van mij, dus kun je mij antwoord geven en dat vertik je gewoon.
Schaam je je voor de organisatie? Ik ken velen uit die "wereld" en ben ook in Leiden geboren en hebt ook in den Haag gewoond, en heb ook veel gemeenten bezocht en meegewerkt aan een grote campagne van Karel Hoekendijk en kende de hele familie persoonlijk, en jouw privé verhaal begon bij mij wat vragen op te roepen danwel wat raakvlakken te zoeken. Ik was destijds ook op het Malieveld bij Osborn en heb zo mijn mening over deze groepering. Het heeft niets met dit topic te maken misschien maar wel met jouw en mijn achtergrond van waaruit wij praten over de positie van Israël , de Gemeente en de volkeren.
En nogmaals dan zoek ik liever overeenkomsten dan de strijd die jij steeds uitlokt, je zegt over jezelf dat je een groot analytisch vermogen hebt om door gebakken lucht heen te prikken, ik moet even de juiste tekst opzoeken en dan is de vraag nu, wie er hoog te paard zou kunnen zitten.
Het valt niet mee om je te negeren, Wilsophie. Je bent echt een nagel aan m'n doodskist. Houd er nu mee op, wil je?
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

http://www.koninkrijkgods.nl/gastschrij ... illustrat/

Ik probeer je te begrijpen en je netjes te antwoorden en dat ik een nagel ben aan je doodskist vind ik een zeer ongepaste opmerking, voor al nu ik wat artikelen heb gelezen. Analytisch vermogen? Het zal wel. Ik heb meer respect voor mensen die dergelijke termen niet gebruiken tegen geloofsgenoten.
Hoe mooi de boeken of artikelen zijn die zij schrijven.

[modbreak Trajecto] Je gaat maar door met iemand dingen willen laten zeggen die hij niet zeggen wel. Zo dwing je iemand tot het het gebruiken van een uitdrukking die dan misschien niet helemaal gepast is maar jij respecteert de ander niet als hij toch echt wel duidelijk aangeeft wat hij wel en in dat geval vooral ook niet wil.
Laatst gewijzigd door Wilsophie op 23 sep 2014, 14:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

ineke-kitty schreef:Wilsophie

Bedoel je misschien de verwijzing van de 144.000 [verzegelden] uit Jesaja 66:19?

19. En Ik zal een teken aan hen zetten, en zenden tot de heidenen, naar Tarsis, Pul en Lud, de boogschutters, naar Tubal en Javan, tot de ver gelegen eilanden [uiterste der aarde?] , die Mijn gerucht niet gehoord noch Mijne heerlijkheid gezien hebben; en zij zullen Mijn heerlijkheid onder de heidenen verkondigen.

Dan ga ik naar Openbaring 7:1-8 waar gesproken wordt over de verzegelden uit de twaalf stammen Israëls, uit elke stam 12.000. Zij zullen verzegeld worden aan hun voorhoofden, en dan verwijs ik weer naar Jesaja 66 waar staat: dat God een TEKEN aan hen zal zetten, en hen zal zenden tot de heidenen.

Ik verwijs in deze ook nog naar Ezechiel 9: 4.

4. En de HEERE zeide tot hem: Ga door, door het midden der stad, door het midden van Jeruzalem, en teken een teken op de voorhoofden der lieden, die zuchten en uitroepen over al die gruwelen, die in het midden derzelve gedaan worden.

Inderdaad, dank je heel hartelijk. Als in een topic allerlei wind van leer waait dan is het best moelijk om je koers aan te houden.
Ik wil eigenlijk overal antwoord op geven en dat is niet verstandig.
Ik meen ook echt dat die 7000 mensen terug te herleiden zijn naar dir 7000 ten tijde van Elia, om bevestigd te krijgen dat het om Elia en Mozes gaat. Het is nooit helemaal zeker want de Bijbel noemt hun namen niet. Maar door hun dood en opstanding behoren zij alsnog tot de Gemeente en niet tot het Joodse volk. Waarmee ook weer gezegd is dat elke Jood die nu tot geloof komt ook een hemelse positie krijgt.
robert75

Bericht door robert75 »

Ik begrijp het, Robert75. Het blijft echter de vraag, of die historische progressie in de profetie zelf wordt bedoeld. In feite vul je de beelden in met historische 'feiten', die jij wel - maar de eerste lezers niet kenden. Daarnaast neem je de vrijheid om de symbolische interpretatie zonder enige aanleiding te vervangen door een letterlijke. Je zegt immers eerst: het boek vertelt de strijd tussen goed en kwaad en verderop neem je de 3,5 dag letterlijk als 3,5 jaar en noem je met name de Franse revolutie en het communisme. Maar niet de Islam?
De Islam bestond toch allang in die tijd? Die bestond al meer dan 1100 jaar. Maar dat wil niet zeggen dat Islam niet in Openbaringen staat. Dat staat er wel degelijk in. Openbaringen 9 is dat. En je moet een dag voor een jaar nemen in profetische zin. 3/5 dag zijn dan 3/5 jaar. En inderdaad waren de latere profetieën misschien niet duidelijk voor vroegere generaties, Zo zouden ze in de tijd van Johannes Openbaringen 11 vast niet begrepen hebben. Maar dat was op die generatie niet van toepassing. Maar God heeft in Openbaringen voor elke generatie iets overgeleverd. Het boek Daniel bv was helemaal niet bedoelt voor zijn generatie. Het was een verzegeld boek bedoelt voor de eindtijd. Dus in de tijd van ons. Daniel is voor ons belangrijk, in de tijd dat Daniel die Openbaringen kreeg snapte ze er niets van. als ze die wel hadden begrepen zouden ze Christus op basis van de 70 weken profetie ook gewoon erkend hebben, aangezien die profetie verwijst naar de komst van de Messias. Maar die profetieën begrepen ze ook niet.

Als je verklaringen wil vinden voor profetieën moet je natuurlijk ook de geschiedenis bestuderen omdat zowel profetie in het verlengde ligt van geschiedenis. Hoe kunnen we vaststellen dat het Woord uit is gekomen door bestudering van de geschiedenis. Daniel is daar natuurlijk een uitstekend voorbeeld van aangezien die de toekomst voorzegt. En wij vinden de waarheid in de geschiedenis. Openbaringen is ook op die manier geschreven, Maar dat wil niet zeggen dat elke vers te begrijpen was voor elke generatie, Voor ons is dat anders omdat wij aan het eind van de tijd leven. Ik ben ervan overtuigd dat wij de laatste generaties zijn, en dus moeten we lering trekken uit het Woord van God zoals dat geopenbaard is en vervuld door de tijd heen.
ericjan

Bericht door ericjan »

robert75 schreef:
Ik begrijp het, Robert75. Het blijft echter de vraag, of die historische progressie in de profetie zelf wordt bedoeld. In feite vul je de beelden in met historische 'feiten', die jij wel - maar de eerste lezers niet kenden. Daarnaast neem je de vrijheid om de symbolische interpretatie zonder enige aanleiding te vervangen door een letterlijke. Je zegt immers eerst: het boek vertelt de strijd tussen goed en kwaad en verderop neem je de 3,5 dag letterlijk als 3,5 jaar en noem je met name de Franse revolutie en het communisme. Maar niet de Islam?
De Islam bestond toch allang in die tijd? Die bestond al meer dan 1100 jaar. Maar dat wil niet zeggen dat Islam niet in Openbaringen staat. Dat staat er wel degelijk in. Openbaringen 9 is dat.
Inderdaad deel ik je mening dat de Islam in Openbaring staat beschreven, maar waar precies lees je dat dan in Openbaring 9 in relatie dat het al gebeurd zou zijn? Of is het voor jou daar nog wel een toekomst beeld dat nog geschieden moet?
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Vertrokken user_1

robert75 schreef:De Islam bestond toch allang in die tijd? Die bestond al meer dan 1100 jaar.
???
Maar dat wil niet zeggen dat elke vers te begrijpen was voor elke generatie, Voor ons is dat anders omdat wij aan het eind van de tijd leven. Ik ben ervan overtuigd dat wij de laatste generaties zijn, en dus moeten we lering trekken uit het Woord van God zoals dat geopenbaard is en vervuld door de tijd heen.
Hoe weet je dat "we aan het eind van de tijd leven"?

En wat bedoel je concreet met "Ik ben ervan overtuigd dat wij de laatste generaties zijn"?

Er zijn vele generaties voorbij gegaan, die allemaal 'overtuigd' waren dat zij de laatste waren. Er waren dan ook vele gebeurtenissen in de loop van 2000 jaar tijd, die daarvoor aanleiding gaven.
ineke-kitty

Bericht door ineke-kitty »

Wilsophie

Zoals ik al eerder aangaf in verband met de twee getuigen, geloof ik persoonlijk dat het gaat over Mozes en Elia in Openbaring 11, gezien de macht die zij in het O.T. kregen om het water in bloed te veranderen [ Mozes] en de hemel te sluiten, zodat er geen regen viel [ Elia]. Hun namen staan er inderdaad niet bij vermeld, maar het ligt voor de hand dat zij worden bedoeld gezien de tekenen die zij in het verleden hebben verricht.

En dat het expliciet gaat over de stad Jeruzalem staat voor mij ook vast, omdat er in vers 2 al gesproken wordt over "de heilige stad" die vertreden zal worden twee en veertig maanden. Als er staat " twee en veertig maanden" bedoelt dit vers ook letterlijk het aantal maanden waarin Jeruzalem vertreden zal worden.

De twee getuigen zullen ook letterlijk duizend twee honderd zestig dagen profeteren, met zakken bekleed.
Gezien ook hun aanwezigheid bij de verheerlijking van Christus op de berg [ Mattheus 17:3] waar staat:
"En ziet, van hen werden gezien Mozes en Elia, met Hem samensprekende".
robert75

Bericht door robert75 »

En wat bedoel je concreet met "Ik ben ervan overtuigd dat wij de laatste generaties zijn"?

Er zijn vele generaties voorbij gegaan, die allemaal 'overtuigd' waren dat zij de laatste waren. Er waren dan ook vele gebeurtenissen in de loop van 2000 jaar tijd, die daarvoor aanleiding gaven.
Op basis van de profetieën, met name die uit Daniel en Openbaringen. In Daniel lees je hoe hij de opkomst van vier rijken voorzegt. namelijk Babylon, Medo-Perzie, Griekenland en de Romeinen. Die vier koninkrijken Zijn allang weg.Vervolgens lees je het koninkrijk van de 10 tenen en de Rots die uit de hemel komt vallen. Die Rost is de tweede komst van Christus. Wij leven in het koninkrijk van de 10 tenen die verwoest wordt als Christus terug komt. Daar leven wij, helemaal onderin het beeld van Nebudkadnezar. Jezus kan elk moment terug komen.
Vertrokken user_1

robert75 schreef:

Op basis van de profetieën, met name die uit Daniel en Openbaringen. In Daniel lees je hoe hij de opkomst van vier rijken voorzegt. namelijk Babylon, Medo-Perzie, Griekenland en de Romeinen. Die vier koninkrijken Zijn allang weg.Vervolgens lees je het koninkrijk van de 10 tenen en de Rots die uit de hemel komt vallen. Die Rost is de tweede komst van Christus. Wij leven in het koninkrijk van de 10 tenen die verwoest wordt als Christus terug komt. Daar leven wij, helemaal onderin het beeld van Nebudkadnezar. Jezus kan elk moment terug komen.
Ik kan in Daniël, maar ook niet in Openbaring een verwijzing vinden, naar het "einde van de tijd". Wel naar de "tijd van het eind". Er is veel grond in de Schrift (interpretatie) voor de aanname, dat "het eind" duidt op het einde van het Judaïsme. Maar nooit wordt in de Bijbel gesproken over een einde van de tijd. Persoonlijk geloof ik - sommigen noemen dit de overgangsperiode (transitie tijd), - dat er als het ware een overlap aanwezig is tussen de komst van de werkelijkheid in Christus en het verval van het Judaïsme, dat wordt gesymboliseerd in de val van Jeruzalem en de tempel in het jaar '70.

Als Petrus op de eerste Pinksterdag uit Joël citeert, dat de zon haar glans niet meer zal geven en de maan veranderd in bloed, dan duidt dit naar mijn mening op het feit, dat God vanaf dat moment niet meer vanuit Jeruzalem (als religieus centrum van het Jodendom, spreekt. De maan, als reflectie van de Heerlijkheid van God, verandert in bloed, dat in dit beeld praktisch altijd op strijd en oorlog duidt. Nu is er een nieuwe Maan, die Gods Heerlijkheid reflecteert en dat is de Zoon: Hebreeën 1:3 Deze, de afstraling zijner heerlijkheid en de afdruk van zijn wezen, die alle dingen draagt door het woord zijner kracht, heeft, na de reiniging der zonden tot stand gebracht te hebben, Zich gezet aan de rechterhand van de majesteit in den hoge. Vanaf nu spreekt God alleen nog maar via de Zoon: Hebreeën 1:1 "Nadat God eertijds vele malen en op vele wijzen tot de vaderen gesproken had in de profeten, heeft Hij nu in het laatst der dagen tot ons gesproken in de Zoon",

Je schrijft:
de Rots die uit de hemel komt vallen. Die Rost is de tweede komst van Christus
In Daniël wordt nergens aangegeven dat 1. de rots uit de hemel komt vallen en 2. dat de rots de tweede komst van Christus is. Dat is zelfs niet te herleiden op welke manier dan ook, want Daniël vertelt zelf wat die rots verbeeldt: Daniël 2:44-45 In de dagen van die koningen zal de God van de hemel echter een Koninkrijk doen opkomen dat voor eeuwig niet te gronde zal gaan en waarvan de heerschappij niet op een ander volk zal overgaan. Het zal al die (andere) koninkrijken verbrijzelen en tenietdoen, maar zelf zal het voor eeuwig standhouden. Daarom hebt u gezien dat, niet door (mensen) handen, uit de berg een steen werd afgehouwen, die het ijzer, brons, leem, zilver en goud verbrijzelde. De grote God heeft de koning laten weten wat er hierna geschieden zal. De droom is waar en de uitleg ervan betrouwbaar.

Mijn uitleg is als volgt: De rots is het Koninkrijk van God. Dit Koninkrijk is opgericht toen Christus zich op de troon van God ná Zijn opstanding. Het beeld dat de rots vernietigd betreft de diverse letterlijke koninkrijken, die echter in de geestelijke wereld worden bestuurd, door het rijk der duisternis. Ik kan hier nog veel argumenten bij geven, die dit ondersteunen. Maar dan moeten we de rest van Daniël en de andere profeten óók gaan nalopen en dat is werkelijk teveel voor dit forum. Je begrijpt de strekking wel, vermoed ik.

Wat ik echter niet denk, is dat het hier gaat over de tweede komst van Christus. Dat staat nergens en wordt ook niet gesuggereerd. Je zou - de dispensationalisten doen dit zéker - kunnen zeggen, dat je geen vervulling ziet in de historie, maar dat is vanuit mijn gezichtspunt verklaarbaar, omdat dit alles zich letterlijk! in de onzienlijke wereld afspeelt.

Mijn conclusie is derhalve: die rots is (uit het ware Israël) losgekomen en hééft het beeld (als heerschappijen van het rijk der duisternis) vernietigt. Je zou ook kunnen zeggen, dat die vernietiging nog steeds in volle gang is, omdat het uiteindelijk de Gemeente is (die zich vanzelfsprekend nog steeds ontwikkelt, zowel in kwantiteit als kwaliteit) die, in navolging van hun Heer en Heiland, Jezus Christus, op aarde het Koninkrijk van God verder brengt.

NASCHRIFT: Je zei in een vorig bericht nog het volgende: "De Islam bestond toch allang in die tijd? Die bestond al meer dan 1100 jaar." Met 'in die tijd' wordt de eerste eeuw bedoeld. Je hebt waarschijnlijk mijn drie ??? gemist. Dus hierbij de vraag: "Wil je jouw uitspraak nader toelichten?" Volgens mij bestaat de Islam 'pas' sinds ongeveer 800 na C.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Veritas schreef:Ik kan in Daniël, maar ook niet in Openbaring een verwijzing vinden, naar het "einde van de tijd". Wel naar de "tijd van het eind". Er is veel grond in de Schrift (interpretatie) voor de aanname, dat "het eind" duidt op het einde van het Judaïsme. Maar nooit wordt in de Bijbel gesproken over een einde van de tijd. Persoonlijk geloof ik - sommigen noemen dit de overgangsperiode (transitie tijd), - dat er als het ware een overlap aanwezig is tussen de komst van de werkelijkheid in Christus en het verval van het Judaïsme, dat wordt gesymboliseerd in de val van Jeruzalem en de tempel in het jaar '70.

De Bijbel verwijst wel degelijk naar het einde der tijden en met kennis van bedelingen weten hen die dat hanteren heel goed wat dat betekent.Een verval van het Judaisme kan ik niet terug vinden en dat onderbouw je ook niet. Er is wel degelijk een afval, maar de "overlap" wordt beschreven in Handelingen waar het heil naar de heidenen ging. En ik lees nergens dat het verval van het "Judaisme", als dat ook gesymboliseerd wordt in de val van Jezusalem in het jaar 70, want dat lees ik niet....we zitten gewoon nu in Openbaring en dat is toekomst.
Veritas schreef:Als Petrus op de eerste Pinksterdag uit Joël citeert, dat de zon haar glans niet meer zal geven en de maan veranderd in bloed, dan duidt dit naar mijn mening op het feit, dat God vanaf dat moment niet meer vanuit Jeruzalem (als religieus centrum van het Jodendom, spreekt. De maan, als reflectie van de Heerlijkheid van God, verandert in bloed, dat in dit beeld praktisch altijd op strijd en oorlog duidt. Nu is er een nieuwe Maan, die Gods Heerlijkheid reflecteert en dat is de Zoon: Hebreeën 1:3 Deze, de afstraling zijner heerlijkheid en de afdruk van zijn wezen, die alle dingen draagt door het woord zijner kracht, heeft, na de reiniging der zonden tot stand gebracht te hebben, Zich gezet aan de rechterhand van de majesteit in den hoge. Vanaf nu spreekt God alleen nog maar via de Zoon: Hebreeën 1:1 "Nadat God eertijds vele malen en op vele wijzen tot de vaderen gesproken had in de profeten, heeft Hij nu in het laatst der dagen tot ons gesproken in de Zoon",
Als de maan verandert in bloed ( met een t) dan is dat op een moment die heel goed omschreven wordt en nooit verwijst naar de heerlijkheid van God , want de maan is altijd een type van Israël maar het veranderen in bloed en een haren zak, wijst op een enorme aard en hemelbeving en diepe duisternis.
De zon is het beeld van Christus en ook daar gebeurt iets mee. Het duidt niet op oorlog, maar op het beven en wankelen van de elementen.
Hebr 1 vers 3 moet je in het verband lezen dat God in het verleden sprak door de profeten , maar nu spreekt door de Zoon en De zoon is het Afschijnsel van Zijn heerlijkeeid en het uitgedrukte Beeld Gods Zijner zelfstandigheid. enz. Dat heeft niets te maken met de maan die verandert in bloed, de maan spreekt over Israël zie hoe dat bij Abraham wordt uitgelegd.
De Maan is la Lune en iedereen zou moeten weten dat de maan vrouwelijk is en een cyclus heeft van 28 dagen en de Zon...die spreekt van de Man n.l. Christus en de maan ontvangt het licht van de zon. De maan verandert in bloed omdat het alles zegt over het plan met Israël die de maan vertegenwoordigt.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Kleine toelichting is dat in de Bijbel de maan altijd wordt voorgesteld als het volk Israël.

De maan is altijd vrouwelijk ( La lune) en vertegenwoordigt Israël die het licht dus ontvangt van de Zon ( der gerechtigheid) De Man dus...
Maan is vrouwelijk en Zon is mannelijk en als de maan verandert in bloed dan is dat waarschijnlijk door een enorme aardbeving en de zon zal haar schijnsel niet geven, het zal dus diepe duisternis zijn.
ineke-kitty

Wilsophie

Ik vind de droom die Jozef had over de zon, de maan en de sterren ook een prachtige typologie .
Jozef is immers een type van de Here Jezus Christus. Het gaat in deze droom ook over elf sterren die voor Jozef zouden buigen. Duidelijk mag zijn dat hiermee de broederen van Jozef worden bedoeld, die zich [later] inderdaad hebben gebogen, toen Jozef [onder] koning in Egypte was. In de toekomst zal Israel zich eveneens buigen voor de Koning der koningen, namelijk de Messias, namelijk Christus Jezus, als Hij Zijn Koninkrijk zal oprichten op aarde.
ericjan

Bericht door ericjan »

Ik vind de droom die Jozef had over de zon, de maan en de sterren ook een prachtige typologie .
Jozef is immers een type van de Here Jezus Christus. Het gaat in deze droom ook over elf sterren die voor Jozef zouden buigen. Duidelijk mag zijn dat hiermee de broederen van Jozef worden bedoeld, die zich [later] inderdaad hebben gebogen, toen Jozef [onder] koning in Egypte was. In de toekomst zal Israel zich eveneens buigen voor de Koning der koningen, namelijk de Messias, namelijk Christus Jezus, als Hij Zijn Koninkrijk zal oprichten op aarde.
In Zacharia 12 staat het ook:
9 Op die dag zal het gebeuren dat Ik alle heidenvolken die tegen Jeruzalem oprukken, zal willen wegvagen.
* De ware christenen zijn dan al opgenomen door Jezus Christus bij de opname,

10 Maar over het huis van David en over de inwoners van Jeruzalem zal Ik de Geest van de genade en van de gebeden uitstorten. Zij zullen Mij aanschouwen, Die zij doorstoken hebben. Zij zullen over Hem rouw bedrijven, als met de rouwklacht over een enig kind; en zij zullen over Hem bitter klagen, zoals men bitter klaagt over een eerstgeborene.
11 Op die dag zal in Jeruzalem de rouwklacht groot zijn, zoals de rouwklacht van Hadad-Rimmon in het dal van Megiddo.
12 Het land zal rouw bedrijven, elk geslacht afzonderlijk: het geslacht van het huis van David afzonderlijk en hun vrouwen afzonderlij

* GOD Zelf zal Zijn geest van geloof uitstorten over de Joden wanneer Jezus wederkomt als de langverwachte Messias van de Joden zodat ze Jezus zullen herkennen en erkennen als de Messias die ze verwachtten.

13 het geslacht van het huis van Levi afzonderlijk en hun vrouwen afzonderlijk, het geslacht van Simeï afzonderlijk en hun vrouwen afzonderlijk,
14 al de overige geslachten: elk geslacht afzonderlijk en hun vrouwen afzonderlijk.

* Elk geslacht van alle 12 stammen zullen Christus dan herkennen en erkennen als de langverwachte Messias. Jezus als dan pas veel van de profetieën die ik eerder plaatste en die niemand (hier) kan weerleggen, vervullen. Precies zoals de profetieën uit het OT beschrijven en waarop de Joden nog wachten. (Het moment dat het 1000 jarig vredesrijk zal starten)
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Vertrokken user_1

Wilsophie schreef:
Veritas schreef:Ik kan in Daniël, maar ook niet in Openbaring een verwijzing vinden, naar het "einde van de tijd". Wel naar de "tijd van het eind". Er is veel grond in de Schrift (interpretatie) voor de aanname, dat "het eind" duidt op het einde van het Judaïsme. Maar nooit wordt in de Bijbel gesproken over een einde van de tijd. Persoonlijk geloof ik - sommigen noemen dit de overgangsperiode (transitie tijd), - dat er als het ware een overlap aanwezig is tussen de komst van de werkelijkheid in Christus en het verval van het Judaïsme, dat wordt gesymboliseerd in de val van Jeruzalem en de tempel in het jaar '70.

De Bijbel verwijst wel degelijk naar het einde der tijden.
Nee, dat is een verkeerde lezing van de grondtekst.
Als de maan verandert in bloed ( met een t) dan is dat op een moment die heel goed omschreven wordt en nooit verwijst naar de heerlijkheid van God, want de maan is altijd een type van Israël maar het veranderen in bloed en een haren zak, wijst op een enorme aard en hemelbeving en diepe duisternis.
Ik ken deze interpretatie en ik ben het er niet mee eens. Waarvan akte. Daarnaast heb ik er in het geheel geen problemen mee, dat je in de bloedrode maan van Joël Israël ziet, want dat komt geheel overeen met mijn interpretatie, dat God ophoudt met spreken ten opzichte van Israël. Dank voor die eye-opener.
De Maan is la Lune en iedereen zou moeten weten dat de maan vrouwelijk is en een cyclus heeft van 28 dagen en de Zon...die spreekt van de Man n.l. Christus en de maan ontvangt het licht van de zon. De maan verandert in bloed omdat het alles zegt over het plan met Israël die de maan vertegenwoordigt.
Prima, hoor. Houden zo. Ik vind het best. PS: met jouw laatste opmerking ben ik het in dit verband wel eens.
Trajecto
Site Admin

Bericht door Trajecto »

Wilsophie schreef:Kleine toelichting is dat in de Bijbel de maan altijd wordt voorgesteld als het volk Israël.

De maan is altijd vrouwelijk ( La lune) en vertegenwoordigt Israël die het licht dus ontvangt van de Zon ( der gerechtigheid) De Man dus...
Maan is vrouwelijk en Zon is mannelijk en als de maan verandert in bloed dan is dat waarschijnlijk door een enorme aardbeving en de zon zal haar schijnsel niet geven, het zal dus diepe duisternis zijn.
Off-topic:
La lune geeft weinig bewijs voor de vrouwelijkheid. Inderdaad is het in het Frans taalkundig zo, maar in het Duits is het dan weer der Mond en daarmee taalkundig mannelijk.
Nulla aetas ad discendum sera
ericjan

Bericht door ericjan »

Wilsophie schreef: Als de maan verandert in bloed ( met een t) dan is dat op een moment die heel goed omschreven wordt en nooit verwijst naar de heerlijkheid van God , want de maan is altijd een type van Israël maar het veranderen in bloed en een haren zak, wijst op een enorme aard en hemelbeving en diepe duisternis.
De zon is het beeld van Christus en ook daar gebeurt iets mee.
Kan je dit misschien ook met bijbel-citaten onderbouwen?
robert75

Bericht door robert75 »

In Daniël wordt nergens aangegeven dat 1. de rots uit de hemel komt vallen en 2. dat de rots de tweede komst van Christus is. Dat is zelfs niet te herleiden op welke manier dan ook, want Daniël vertelt zelf wat die rots verbeeldt: Daniël 2:44-45 In de dagen van die koningen zal de God van de hemel echter een Koninkrijk doen opkomen dat voor eeuwig niet te gronde zal gaan en waarvan de heerschappij niet op een ander volk zal overgaan. Het zal al die (andere) koninkrijken verbrijzelen en tenietdoen, maar zelf zal het voor eeuwig standhouden. Daarom hebt u gezien dat, niet door (mensen) handen, uit de berg een steen werd afgehouwen, die het ijzer, brons, leem, zilver en goud verbrijzelde. De grote God heeft de koning laten weten wat er hierna geschieden zal. De droom is waar en de uitleg ervan betrouwbaar.
Dat staat wel degelijk in Daniel, dat staat in hoofdstuk 7, die correspondeert met hoofdstuk 2 en ook met hoofdstuk 8. Die stellen het zelfde voor. Alleen in hoofdstuk 2 lees je over het beeld van Nebudkanezar en in hoofdstuk 7 vervolgens lees je over de vier beesten. Maar elk beest komt overeen met een deel van dat beeld.

Bv
Het hoofd van goud uit hoofdstuk 2 wat Babylon voorstelt komt overeen met de leeuw met adelaarsvleugels.
de borst en armen van zilver komt overeen met de beer uit hoofdstuk 7.
de dijen van brons komt overeen met de luipaard met 4 koppen uit hoofdstuk 7.
en de benen van ijzer komt overeen met het afschuwelijke beest uit hoofdstuk 7.
De 10 tenen vervolgens zijn de 10 hoorns van dat vierde beest.

In Daniel 2 lezen we over de Rots die niet door mensenhanden wordt uitgesneden, wat Christus is. Christus is de Rots waar wij ons fundament op bouwen. De rots uit hoofdstuk 2 is Christus.
In Daniel 7 vervolgens wordt hij voorgesteld als de mensenzoon die met de wolken van de Hemel komt en een eeuwig koninkrijk sticht.
Adinomis

Bericht door Adinomis »

Wilsophie schreef:Kleine toelichting is dat in de Bijbel de maan altijd wordt voorgesteld als het volk Israël.

Kun je de schriftplaatsen noemen waar de maan als symbool voor Israël vermeld staat?
Je zegt dat de maan altijd vrouwelijk is en dat vind ik gevoelsmatig ook. Maar het Hebreeuwse woord voor maan, dat bijv. in Gen. 37:9 gebruikt wordt is יָרֵחַ yare'ag, dat woord is mannelijk. Volgens het woordenboek bestaat er wel een literair woord voor maan "livaneh" לְבָנָה wat vrouwelijk is. Maar ik weet niet waar en of dat in de bijbel gebruikt wordt.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Vertrokken user_1

Wilsophie schreef: want de maan is altijd een type van Israël
In dit geval heb ik aan jou een vraag: Wie is de vrouw uit Openbaring 12?
Adinomis

Bericht door Adinomis »

Ik heb eens een lijst van die overeenkomsten op het forum gezet. Het is inderdaad frappant hoeveel feiten daarvan verwijzen naar Jezus en de toekomst van Israël.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
ineke-kitty

Adinomis

Ik heb je lijst bekeken, en het is inderdaad prachtig om te ontdekken dat Jozef een type is van de Here Jezus Christus.
Echter met een uitzondering ben ik het niet met je eens, waar je zegt dat Jezus een bruid uit de heidenen had, toen Israel Hem afwees.

De Gemeente is het Lichaam van Christus Jezus, waarvan Hij het Hoofd is, en niet een bruid.
Israel is de bruid, namelijk de "vrouw" waar God van scheidde, vanwege haar overspel met de afgoden.
In de toekomst, als Israel tot bekering zal komen, zal de Heer haar opnieuw "trouwen" en haar "bekleden" als een bruid.
Vertrokken user_1

robert75 schreef:
Dat staat wel degelijk in Daniel,...
Het ging mij om aan te tonen, dat er niet staat dat de rots uit de hemel valt. Maar ook niet dat het de tweede komst van Christus betreft.

Ik denk - en dat heb ik met teksten onderbouwd - dat het Koninkrijk, dat die rots conform Daniël 2:44 symboliseert, al direct na de opstanding van Christus van start ging. Ik vind het niet zo'n punt om in die rots ook Christus te zien; dit is echter niet wat Daniël er zelf van zegt.
robert75

Bericht door robert75 »

Veritas Illustrat schreef:
robert75 schreef:
Dat staat wel degelijk in Daniel,...
Het ging mij om aan te tonen, dat er niet staat dat de rots uit de hemel valt. Maar ook niet dat het de tweede komst van Christus betreft.

Ik denk - en dat heb ik met teksten onderbouwd - dat het Koninkrijk, dat die rots conform Daniël 2:44 symboliseert, al direct na de opstanding van Christus van start ging. Ik vind het niet zo'n punt om in die rots ook Christus te zien; dit is echter niet wat Daniël er zelf van zegt.
Die Rots uit hoofdstuk 2 correspondeert met de Mensenzoon die met de wolken van de Hemel komt uit hoofdstuk 7, wat verwijst naar de 2e komst van Christus. Die Rots is de tweede komst van Christus. En dat koninkrijk ging natuurlijk niet in na de opstanding van Jezus, want dat koninkrijk word pas door God opgezet in de tijd van de 10 tenen.

En de tenen van de voeten, gedeeltelijk van ijzer en gedeeltelijk van leem – dat koninkrijk zal gedeeltelijk sterk zijn en gedeeltelijk broos.
43 Dat u gezien hebt ijzer vermengd met modderig leem – ze zullen zich door menselijk zaad vermengen, maar ze zullen zich niet aan elkaar hechten, zoals ijzer zich niet vermengt met leem.
44 In de dagen van die koningen zal de God van de hemel echter een Koninkrijk doen opkomen dat voor eeuwig niet te gronde zal gaan en waarvan de heerschappij niet op een ander volk zal overgaan. Het zal al die andere koninkrijken verbrijzelen en tenietdoen, maar zelf zal het voor eeuwig standhouden.
45 Daarom hebt u gezien dat, niet door mensenhanden, uit de berg een steen werd afgehouwen, die het ijzer, brons, leem, zilver en goud verbrijzelde. De grote God heeft de koning laten weten wat er hierna geschieden zal. De droom is waar en de uitleg ervan betrouwbaar.

In de dagen van die koningen word bedoelt in de dagen van de tien tenen. Christus leefde niet in de tijd van de 10 tenen maar in de tijd van de Romeinen, wat correspondeert met de benen van ijzer. Dus dat koninkrijk kan nooit van start gegaan na de opstanding van Jezus. wij leven in de tijd van de 10 tenen.