robert75 schreef:Hoe weet je dat "we aan het eind van de tijd leven"?
En wat bedoel je concreet met "Ik ben ervan overtuigd dat wij de laatste generaties zijn"?
Er zijn vele generaties voorbij gegaan, die allemaal 'overtuigd' waren dat zij de laatste waren. Er waren dan ook vele gebeurtenissen in de loop van 2000 jaar tijd, die daarvoor aanleiding gaven.
Op basis van de profetieën, met name die uit Daniel en Openbaringen. In Daniel lees je hoe hij de opkomst van vier rijken voorzegt. namelijk Babylon, Medo-Perzie, Griekenland en de Romeinen. Die vier koninkrijken Zijn allang weg.Vervolgens lees je het koninkrijk van de 10 tenen en de Rots die uit de hemel komt vallen. Die Rost is de tweede komst van Christus. Wij leven in het koninkrijk van de 10 tenen die verwoest wordt als Christus terug komt. Daar leven wij, helemaal onderin het beeld van Nebudkadnezar. Jezus kan elk moment terug komen.
Ik kan in Daniël, maar ook niet in Openbaring een verwijzing vinden, naar het "einde van de tijd". Wel naar de "tijd van het eind". Er is veel grond in de Schrift (interpretatie) voor de aanname, dat "het eind" duidt op het einde van het Judaïsme. Maar nooit wordt in de Bijbel gesproken over een einde van de tijd. Persoonlijk geloof ik - sommigen noemen dit de overgangsperiode (transitie tijd), - dat er als het ware een overlap aanwezig is tussen de komst van de werkelijkheid in Christus en het verval van het Judaïsme, dat wordt gesymboliseerd in de val van Jeruzalem en de tempel in het jaar '70.
Als Petrus op de eerste Pinksterdag uit Joël citeert, dat de zon haar glans niet meer zal geven en de maan veranderd in bloed, dan duidt dit naar mijn mening op het feit, dat God vanaf dat moment niet meer vanuit Jeruzalem (als religieus centrum van het Jodendom, spreekt. De maan, als reflectie van de Heerlijkheid van God, verandert in bloed, dat in dit beeld praktisch altijd op strijd en oorlog duidt. Nu is er een nieuwe Maan, die Gods Heerlijkheid reflecteert en dat is de Zoon: Hebreeën 1:3
Deze, de afstraling zijner heerlijkheid en de afdruk van zijn wezen, die alle dingen draagt door het woord zijner kracht, heeft, na de reiniging der zonden tot stand gebracht te hebben, Zich gezet aan de rechterhand van de majesteit in den hoge. Vanaf nu spreekt God alleen nog maar via de Zoon: Hebreeën 1:1
"Nadat God eertijds vele malen en op vele wijzen tot de vaderen gesproken had in de profeten, heeft Hij nu in het laatst der dagen tot ons gesproken in de Zoon",
Je schrijft:
de Rots die uit de hemel komt vallen. Die Rost is de tweede komst van Christus
In Daniël wordt nergens aangegeven dat 1. de rots uit de hemel komt vallen en 2. dat de rots de tweede komst van Christus is. Dat is zelfs niet te herleiden op welke manier dan ook, want Daniël vertelt zelf wat die rots verbeeldt: Daniël 2:44-45
In de dagen van die koningen zal de God van de hemel echter een Koninkrijk doen opkomen dat voor eeuwig niet te gronde zal gaan en waarvan de heerschappij niet op een ander volk zal overgaan. Het zal al die (andere) koninkrijken verbrijzelen en tenietdoen, maar zelf zal het voor eeuwig standhouden. Daarom hebt u gezien dat, niet door (mensen) handen, uit de berg een steen werd afgehouwen, die het ijzer, brons, leem, zilver en goud verbrijzelde. De grote God heeft de koning laten weten wat er hierna geschieden zal. De droom is waar en de uitleg ervan betrouwbaar.
Mijn uitleg is als volgt: De rots is het Koninkrijk van God. Dit Koninkrijk is opgericht toen Christus zich op de troon van God ná Zijn opstanding. Het beeld dat de rots vernietigd betreft de diverse letterlijke koninkrijken, die echter in de geestelijke wereld worden bestuurd, door het rijk der duisternis. Ik kan hier nog veel argumenten bij geven, die dit ondersteunen. Maar dan moeten we de rest van Daniël en de andere profeten óók gaan nalopen en dat is werkelijk teveel voor dit forum. Je begrijpt de strekking wel, vermoed ik.
Wat ik echter niet denk, is dat het hier gaat over de tweede komst van Christus. Dat staat nergens en wordt ook niet gesuggereerd. Je zou - de dispensationalisten doen dit zéker - kunnen zeggen, dat je geen vervulling ziet in de historie, maar dat is vanuit mijn gezichtspunt verklaarbaar, omdat dit alles zich letterlijk! in de onzienlijke wereld afspeelt.
Mijn conclusie is derhalve: die rots is (uit het ware Israël) losgekomen en hééft het beeld (als heerschappijen van het rijk der duisternis) vernietigt. Je zou ook kunnen zeggen, dat die vernietiging nog steeds in volle gang is, omdat het uiteindelijk de Gemeente is (die zich vanzelfsprekend nog steeds ontwikkelt, zowel in kwantiteit als kwaliteit) die, in navolging van hun Heer en Heiland, Jezus Christus, op aarde het Koninkrijk van God verder brengt.
NASCHRIFT: Je zei in een vorig bericht nog het volgende: "De Islam bestond toch allang in die tijd? Die bestond al meer dan 1100 jaar." Met 'in die tijd' wordt de eerste eeuw bedoeld. Je hebt waarschijnlijk mijn drie ??? gemist. Dus hierbij de vraag: "Wil je jouw uitspraak nader toelichten?" Volgens mij bestaat de Islam 'pas' sinds ongeveer 800 na C.