Drie-eenheid

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.

(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)

Moderatie: het moderatieteam
Alpha
Man/Vrouw: M

Re: Drie-eenheid

Bericht door Alpha »

Jerommel schreef:
Alpha schreef:
Kennelijk ben je niet erg geïnteresseerd in de oorspronkelijke Bijbelse leer.
Kennelijk zwets je maar wat, want hoe zou ik anders de WTG Bijbel kunnen verwerpen?
Uit een vooroordeel?

Ik denk dat je weer een ruk aan de teugels nodig hebt van het moderaat, want inmiddels ontken je zelfs een WTG Bijbel te hebben, noem je het DE Bijbel.
Prima als dat voor jou zo is, als dat je keuze is, maar die vlieger gaat niet op in Bijbelstudie, en zeker niet in dit specifieke onderwerp.
Zwetsen laat ik graag aan anderen over.

De Bijbel bestaat als zodanig niet, het zijn vertalingen.
Het ontgaat je kennelijk dat ik meerdere vertalingen naast elkaar gebruik.
Je verwerpt de NWV door vooroordeel, door anderen na te praten of doordat je hem niet objectief bekijkt of wil bekijken..
Ik denk dat je grote moeite hebt met de verwijdering van de diverse toevoegingen en met het terugplaatsen van Gods naam, waardoor het onderscheid te zien is tussen JHWH en zijn zoon Jezus. De NWV is nergens in strijd met de Bijbelse leer. Anders vertalen betekend niet per definitie verkeerd vertalen.

Ook in de eerste eeuw had men grote moeite met de verkondiging van het goede nieuws.

Handelingen 4:17 Maar laten wij, opdat het niet nog verder onder het volk wordt verbreid, hun met dreigementen zeggen tot geen enkel mens meer op basis van deze naam te spreken.”

JG en de NWV bekritiseren doe je in een ander topic, wat speciaal voor dat doel is geopend.

[modbreak Trajecto] On-topic graag.
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Alpha schreef:
Jerommel schreef:
Alpha schreef:
Jerommel schreef:Goed, Alpha, vergeet je in je overvloed niet dat het hier Bijbelgesprek is, en dat dat niet jouw versie er van is?
Graag beetje dimmen dus.
Ik probeer te alten zien wat er in de bijbel staat.
Bijvoorbeeld één almachtige God.
Je kan dus niet tegen de Bijbelse versie?
Nee, JIJ kunt niet tegen de Bijbelse versie, daarom heb je een andere Bijbel.
Je probeert dus te laten zien wat er in de WTG Bijbel staat.
Dat moet jij weten, natuurlijk, maar dit is toch "Bijbelgesprek", waar de Bijbel wordt besproken, niet een afgeleide van de Bijbel die de toets niet doorstaat.
Zodoende mijn reaktie.
Ik heb een gezuiverde bijbel, waar alle toevoegingen zijn verwijderd en Gods naam in ere is hersteld.
Op die manier kan iedere oprechte gelovige zien wat er oorspronkelijk stond.
En dat is natuurlijk erg vervelend voor de gevestigde religies, die zo in hun kaarten worden gekeken.
WTG is ook al meer dan 100 Jaar een gevestigde religie.
JE "gezuiverde Bijbel" doorstaat de toest niet.
Zodoende is er slechts jouw cult en wellicht wat spinn-offs die de WTG Bijbel hanteren.
De discussie hier is de 3 eenheid aan de hand van de Bijbel, en dat is niet de WTG Bijbel.
Dit weet jij dondersgoed bovendien.
Dus, ik heb een TR aan gemaakt...
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Biker

Bericht door Biker »

Jerommel schreef: JE "gezuiverde Bijbel" doorstaat de toest niet.
WTG Mattheus13:33 Hij sprak nog een illustratie tot hen: „Het koninkrijk der hemelen is gelijk zuurdeeg,+ dat een vrouw nam en in drie grote maten* meel verborg, totdat de gehele massa gegist was.”

Dit hebben ze in elk geval wel correct uit de grondtekst overgenomen.
Wilsophie
Man/Vrouw: V

Bericht door Wilsophie »

Het zijn dus geen 3 zakken meel zoals de vertaling van Gait die hij gebruikt zei. Evenals een "is gelijk aan" te vervangen door "het lijkt op", want 3 maten is een efa en is de voorschrift voor het Joodse volk t.a.v. de maten in relatie tot het spijsoffer, waar geen zuurdesem gebruikt mocht worden.
De vrouw deed wat verboden was en illustreerde de valse leer en de verdichte fabelen. ( Herodianen, Schriftgeleerden, dus het Judaisme, Sadduceeén, enz..)

De Drie-eenheid wordt door het WTG ontkend en tot op zekere hoogte ga ik mee, tot blijkt dat hun motivatie is dat God meerdere zonen zou hebben en de Here Jezus dus niet de Enige Zoon was en ook nog eens aan God gelijk. Maar dat zij het concilie van Nicea ontkrachten en weerleggen met het geschuif van die komma onderschrijf ik wel degelijk. Zwetsen vind ik evenals zemelen onwenselijke termen op een christelijk forum. Vind je niet Trajecto?
Je kunt het met een leer oneens zijn, maar ik zie heel veel beweringen over de gelijkenissen o.a. die zo verkeerd zijn in relatie tot de Schrift en wat ik geloof, en dat vasthouden aan dogma's van bepaalde kerken is eveneens verkeerd. Iedereen focust zich maar op die WTG zonder naar hun eigen vasthoudendheid aan leerstelligheden te kijken en bepaalde termen en kwalificaties worden zo vaak eenzijdig gehanteerd en dat is jammer.
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Biker schreef:
WTG Mattheus13:33 Hij sprak nog een illustratie tot hen: „Het koninkrijk der hemelen is gelijk zuurdeeg,+ dat een vrouw nam en in drie grote maten* meel verborg, totdat de gehele massa gegist was.”

Nee ,niet alles is gecorrumpeerd, dat klopt.
Ik wil ook niet beweren dat JG's niks weten of begrijpen.
Maar met name over zaken als de 3-eenheid, of iig de Godheid van Christus, heeft de WTG bijbel de bekende problemen.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

En die problemen heb jij niet?

Ik denk dat Biker het anders bedoelt dan dat jij het oppikt. Laat ik zeggen dat ik het anders oppik dan jij.
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Wilsophie schreef:En die problemen heb jij niet?
Ik heb het over de WTG bijbel t.o.v. de Bijbel.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Ken jij die Bijbel? Ken je de verschillen met bijvoorbeeld de SV en de NBG?
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Wilsophie schreef:Ken jij die Bijbel? Ken je de verschillen met bijvoorbeeld de SV en de NBG?
Niet exact uit m'n hoofd nee, maar ooit voldoende bestudeerd.
De knelpunten zijn in dit topic al ter sprake geweest, dacht ik, omdat het Christus' Godheid ontkent.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Als je het bestudeerd hebt dan kun je een lijstje aangeven van de afwijkingen in de NBV t.o.v. de SV en de NBG bovendien staat dat inmiddels uitgebreid op internet. Ik denk dat we concreet moeten zijn als we dat willen bestrijden en zoiets geen zwetsen of zemelen noemen. Dat is een zwakke wijze van discussiëren.
Concrete voorbeelden zijn dan zinvol bij bepaalde kwalificaties en daar pleit ik voor.
Ook het feit dat men de Godheid van Christus erkent vind ik tot nu toe naar de Jeh. Getuigen toe zwak onderbouwd, bovendien is er veel meer wat zij leren en anderen ontkennen. Men heeft naar mijn mening geen notie van wat het WTG leert en wat de organisatie inhoudt, dus plakt men een sticker op de brievenbus , maar gaat bijna niemand met hen in gesprek en dat vind ik zwak.
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Wilsophie schreef:Als je het bestudeerd hebt dan kun je een lijstje aangeven van de afwijkingen in de NBV t.o.v. de SV en de NBG
Als je zou lezen wat ik schrijf, zou je die opmerking niet maken.
Maargoed, het is hier off-topic, en daarnaast weet Alpha dondersgoed dat we hier van de bijbel uit gaan, niet van het WTG of hun bijbel.
Zodoende mijn verzoek aan hem om een beetje te dimmen.
Alles weer duidelijk nu?
Mooi.
Biker

Bericht door Biker »

Zou de oplossing in dergelijke gevallen niet zijn om er de griekse grondtekst bij te nemen?

http://www.scripture4all.org/OnlineInte ... _Index.htm
Wajehie

Bericht door Wajehie »

Nee dat denk ik niet. Wat ik bij moslims en ook bij de wtg'mensen zie is de min of meer de weigering om Jezus als Heer te erkennen. Heel veel woorden en citaten maar daar komt het op neer.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Moslims vind ik hier niet aan de orde, maar voor die groeperingen geldt die weigering, meer dan voor andere groeperingen denk je?
Wat is het kenmerk om Jezus als Heer te noemen dan volgens jou? Of het onderscheid?
Wajehie

Bericht door Wajehie »

Qua onderwerp Drie-eenheid zijn moslims hier zeker aan de orde. Zij en de wtg mensen delen veel meer dan ze denken.
Wat drie-eenheid betreft is het voor de wtg een fout voor moslims is het beter om het niet te erkennen. Natuurlijk staan ook daar weer andere teksten maar meer om alvast te wennen aan het idee. Net zoals de wtg later het woord zoon vervangen door god om 1 en ander wat op elkaar aan te laten sluiten.
Jezus is bij de wtg ook eigenlijk een soort boodschapper/engel.
Koran An-Nisa schreef: 171. O, mensen van het Boek, overdrijft in uw godsdienst niet en zegt van Allah niets
dan de waarheid. Voorwaar, de Messias, Jezus, zoon van Maria was slechts een
boodschapper van Allah en Zijn woord tot Maria gegeven als barmhartigheid van Hem.
Gelooft dus in Allah en Zijn boodschappers en zegt niet: "Drie (in één)." Houdt op, dat
is beter voor u.
Alpha

Bericht door Alpha »

Jerommel schreef:WTG is ook al meer dan 100 Jaar een gevestigde religie.
Zodoende is er slechts jouw cult en wellicht wat spinn-offs die de WTG Bijbel hanteren.
De discussie hier is de 3 eenheid aan de hand van de Bijbel, en dat is niet de WTG Bijbel.
Nogmaals kritiek op Jg en de nwv kan je in het daarvoor bedoelde topic uiten.

Je vooroordeel staat niet toe objectief te kijken.

Er zijn duizenden Bijbelvertalingen. Doordat ieder zijn eigen vertaling als "enig" juiste beziet, zijn alle andere in zijn ogen "onjuist".
Helaas ontbreekt het aan objectieve onderbouwing.

Het is een bekende truc om mensen trachten de mond te snoeren, die het goede nieuws brengen.
Ik heb dat al getoond met schriftuur plaatsen.

Ik hou mij niet bezig met on-Bijbelse leer.

Jg zijn, ondanks alle pogingen om hen te elimineren, in de meeste gevallen nu een erkende religie. Helaas moest dat op wettelijke wijze afgedwongen worden, tot aan het EHRM toe.
Alpha

Bericht door Alpha »

Jerommel schreef:
Biker schreef:

Nee ,niet alles is gecorrumpeerd, dat klopt.
Ik wil ook niet beweren dat JG's niks weten of begrijpen.
Maar met name over zaken als de 3-eenheid, of iig de Godheid van Christus, heeft de WTG bijbel de bekende problemen.
helaas voor jou staat in de NWV Joh 1:1 dat Jezus een god is. Hij is BIJ zijn vader JHWH en zit NAAST hem op de troon.

Onderbouw dan eens de, volgens jou, gecorrumpeerde teksten in het daarvoor geopende topic.
Toon eens aan dat het in strijd is met de Bijbelse leer.
Alpha

Bericht door Alpha »

Wilsophie schreef:Moslims vind ik hier niet aan de orde, maar voor die groeperingen geldt die weigering, meer dan voor andere groeperingen denk je?
Wat is het kenmerk om Jezus als Heer te noemen dan volgens jou? Of het onderscheid?
(Filippenzen 2:11) en iedere tong openlijk zou erkennen dat Jezus Christus Heer is tot heerlijkheid van God, de Vader. NWV.
Alpha

Bericht door Alpha »

Wilsophie schreef:De Drie-eenheid wordt door het WTG ontkend en tot op zekere hoogte ga ik mee, tot blijkt dat hun motivatie is dat God meerdere zonen zou hebben en de Here Jezus dus niet de Enige Zoon was en ook nog eens aan God gelijk. Maar dat zij het concilie van Nicea ontkrachten en weerleggen met het geschuif van die komma onderschrijf ik wel degelijk. Zwetsen vind ik evenals zemelen onwenselijke termen op een christelijk forum. Vind je niet Trajecto?
Je kunt het met een leer oneens zijn, maar ik zie heel veel beweringen over de gelijkenissen o.a. die zo verkeerd zijn in relatie tot de Schrift en wat ik geloof, en dat vasthouden aan dogma's van bepaalde kerken is eveneens verkeerd. Iedereen focust zich maar op die WTG zonder naar hun eigen vasthoudendheid aan leerstelligheden te kijken en bepaalde termen en kwalificaties worden zo vaak eenzijdig gehanteerd en dat is jammer.
Jezus zegt, dat hij geschapen is en dat alle andere dingen door middel van hem zijn geschapen. Engelen worden zonen Gods genoemd.

Openb 3: 14 En schrijf aan de engel van de gemeente in Laodice̱a: Deze dingen zegt de Amen, de getrouwe en waarachtige getuige, het begin van de schepping door God:

Kol. 1:
16 want door bemiddeling van hem werden alle andere dingen in de hemelen en op de aarde geschapen, de zichtbare en de onzichtbare, of het nu tronen of heerschappijen of regeringen of autoriteiten zijn. Alle andere dingen zijn door tussenkomst van hem en voor hem geschapen.
17 Ook is hij vóór alle andere dingen en door bemiddeling van hem zijn alle andere dingen gemaakt om te bestaan,

Genesis 6:2 dat de zonen van de ware God de dochters der mensen gingen gadeslaan en bemerkten dat zij mooi waren; en zij gingen zich vrouwen nemen, namelijk allen die zij verkozen.

Het Grieks kent geen komma’s, dus staat er oorspronkelijk dit:

Kai eipen auto amen soi lego semeron met emou ese en to paradeiso.
En hij zei tot hem voorwaar tot u ik zeg heden met mij gij zult zijn in paradijs.

Er zijn twee mogelijkheden van plaatsing van de komma’s. Welke is correct?

Lukas 23:43 En hij zei tot hem: „Voorwaar, ik zeg u heden: Gij zult met mij in het Paradijs zijn.”

Lukas 23:43 En Jezus zeide tot hem: Voorwaar, zeg Ik u: Heden zult gij met Mij in het Paradijs zijn.

Was Jezus na zijn dood in het “paradijs”? Nee, hij lag in een graf, wat veel vertalingen als “hel” vertalen.
Het woord paradijs betekent letterlijk tuin. In de hemel kunnen geen stoffelijke zaken zijn.

Het oorspronkelijke paradijs was op aarde en dat zal hersteld worden. Waarom schuiven vele vertalingen dan met de komma’s?
Dat is m.i. het gevolg van Satans bewering: “ Gij zult beslist niet sterven”. Hij bedacht de onsterfelijke ziel.
En dus meent men naar de hemel te gaan.

De Bijbel leert echter dat de aarde gemaakt is voor de mens, ter bewoning.
De hemel is Gods woonplaats en voor de engelen.
De aarde zal voor onbepaalde tijd of voor eeuwig blijven bestaan.

Of liegt de Bijbel de mens wat voor?

Psalm 37:
11 De zachtmoedigen daarentegen zullen de aarde bezitten, En zij zullen inderdaad hun heerlijke verrukking vinden in de overvloed van vrede.
29 De rechtvaardigen, díé zullen de aarde bezitten, En zij zullen er eeuwig op verblijven.
ZENODotus

Bericht door ZENODotus »

Alpha schreef:
Jerommel schreef:WTG is ook al meer dan 100 Jaar een gevestigde religie.
Nogmaals kritiek op Jg en de nwv kan je in het daarvoor bedoelde topic uiten.

Er zijn duizenden Bijbelvertalingen. Doordat ieder zijn eigen vertaling als "enig" juiste beziet, zijn alle andere in zijn ogen "onjuist".
Helaas ontbreekt het aan objectieve onderbouwing.

Het is een bekende truc om mensen trachten de mond te snoeren, die het goede nieuws brengen.
Ik heb dat al getoond met schriftuur plaatsen.

Ik hou mij niet bezig met on-Bijbelse leer.

Jg zijn, ondanks alle pogingen om hen te elimineren, in de meeste gevallen nu een erkende religie. Helaas moest dat op wettelijke wijze afgedwongen worden, tot aan het EHRM toe.
Zucht, stop eens met dat slachtoffergedoe, denk je nu werkelijk dat de JG een uitzondering op de regel zijn? Volgens verschillende bronnen is het nog steeds het christendom waaruit de meeste vervolgden door geloof bestaan...
Trouwens goed nieuws? Met een wrang smaakje dan... En volledig tegen de "waarheid" van Russell die in een lichte vorm van de alverzoening geloofde... Meer nog, het verschil dat hij benoemde tussen het christendom en de bijbelstudenten was niet de keuze tussen vernietiging of hel, maar het feit dat niemand naar de hel moest maar een faire kans zou krijgen... Meer nog, wat JG prediken noemde Russell expliciet in het eerste deel van zijn studies in the scriptures GEEN goed nieuws. Je gelooft niet in "on-bijbelse" leer, maar jouw bijbelse waarheid is al zo vaak veranderd dat niemand het nog kan tellen... Weet je hoeveel keer ik het woord "bijbels" hoor vallen als ik in gesprek ben met fundamentalistische christenen, en ALLEMAAL geloven ze wat anders.
En de meeste bijbelwetenschappers zien "hun eigen vertaling" helemaal niet als "de enige juiste"... De meeste bijbelgenootschappen hebben dan vaak ook nog eens verschillende bijbelvertalingen in omloop.
Over Joh 1,1 heb ik al genoeg gezegd...

On topic:
Mij is opgevallen dat vele unitariërs niet echt het concept van de drievuldigheid begrijpen... Een belangrijke oorzaak daarvan is dat men denkt dat de vader == de zoon is in de gedachtegang van de drievuldigheid... Dat zijn ze echter niet.
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Alpha schreef:
En dat geldt voor jou niet zeker? :lol:
Hoepel toch op man.
ZENODotus

Bericht door ZENODotus »

Alpha schreef: Kol. 1:
16 want door bemiddeling van hem werden alle andere dingen in de hemelen en op de aarde geschapen, de zichtbare en de onzichtbare, of het nu tronen of heerschappijen of regeringen of autoriteiten zijn. Alle andere dingen zijn door tussenkomst van hem en voor hem geschapen.
17 Ook is hij vóór alle andere dingen en door bemiddeling van hem zijn alle andere dingen gemaakt om te bestaan,
Ik heb nu weinig tijd omdat mijn pauze bijna voorbij is, maar hier wil ik al eens op reageren

Dit is de vertaling uit de herziene statenvertaling:
"Want door Hem zijn alle dingen geschapen die in de hemelen die op de aarde zijn, die zichtbaar en die onzichtbaar zijn, tronen, heerschappijen, overheden of machten: alle dingen zijn door Hem en voor Hem geschapen.

En de nbv:
"in hem is alles geschapen, alles in de hemel en alles op aarde, het zichtbare en het onzichtbare, vorsten en heersers, machten en krachten, alles is door hem en voor hem geschapen.

"en" wat "in" betekent in de letterlijke betekenis, wordt gevolgd door het datief, dus kan het in betekenen, maar de datief kan ook instrumentaal gebruik uitdrukken, dat wil kort gezegd zeggen dat door iemand iets wordt gedaan, b.v. o angeloc sozei ton neanian logooi: dit betekent De engel redt de jonge man door een woord...
Het tweede geval is zelfs nog duidelijker daar staat dia (di) gevolgd door het genitief wat dia een andere betekenis geeft dan in het geval van het accusatief namelijk door... (heen)... Door is in deze beide vertalingen dus correct vertaald, en kan er op zijn zachtst gezegd vraagtekens geplaatst worden bij de vertaling van "door bemiddeling van" en "door tussenkomst van".
Alpha

Bericht door Alpha »

ZENODotus schreef:Zucht, stop eens met dat slachtoffergedoe, denk je nu werkelijk dat de JG een uitzondering op de regel zijn? Volgens verschillende bronnen is het nog steeds het christendom waaruit de meeste vervolgden door geloof bestaan...
Trouwens goed nieuws? Met een wrang smaakje dan... En volledig tegen de "waarheid" van Russell die in een lichte vorm van de alverzoening geloofde... Meer nog, het verschil dat hij benoemde tussen het christendom en de bijbelstudenten was niet de keuze tussen vernietiging of hel, maar het feit dat niemand naar de hel moest maar een faire kans zou krijgen... Meer nog, wat JG prediken noemde Russell expliciet in het eerste deel van zijn studies in the scriptures GEEN goed nieuws. Je gelooft niet in "on-bijbelse" leer, maar jouw bijbelse waarheid is al zo vaak veranderd dat niemand het nog kan tellen... Weet je hoeveel keer ik het woord "bijbels" hoor vallen als ik in gesprek ben met fundamentalistische christenen, en ALLEMAAL geloven ze wat anders.
En de meeste bijbelwetenschappers zien "hun eigen vertaling" helemaal niet als "de enige juiste"... De meeste bijbelgenootschappen hebben dan vaak ook nog eens verschillende bijbelvertalingen in omloop.
Over Joh 1,1 heb ik al genoeg gezegd...

On topic:
Mij is opgevallen dat vele unitariërs niet echt het concept van de drievuldigheid begrijpen... Een belangrijke oorzaak daarvan is dat men denkt dat de vader == de zoon is in de gedachtegang van de drievuldigheid... Dat zijn ze echter niet.
Ik een slachtoffer? Nee hoor.

Het is gewoon een gevolg van Jezus uitspraak.
Johannes 15:19 Als GIJ een deel van de wereld zoudt zijn, zou de wereld ten zeerste gesteld zijn op wat haar toebehoort. Omdat GIJ nu geen deel van de wereld zijt, maar ik U uit de wereld heb uitgekozen, daarom haat de wereld U.

Handelingen 8:3 Saulus evenwel ging gewelddadig tegen de gemeente tekeer. Hij drong het ene huis na het andere binnen, sleepte zowel mannen als vrouwen naar buiten en leverde hen dan over aan de gevangenis.

Hand 28:
22 Maar wij achten het juist van u te horen wat uw gedachten zijn, want werkelijk, wat deze sekte aangaat, het is ons bekend dat ze overal tegenspraak ondervindt.”
27 Want het hart van dit volk is onontvankelijk geworden, en met hun oren hebben zij gehoord zonder te reageren, en hun ogen hebben zij gesloten, opdat zij nimmer met hun ogen zouden zien en met hun oren horen en met hun hart begrijpen en terugkeren, en ik hen gezond zou maken.”’ 
28 Het zij U daarom bekend dat dit, het middel waardoor God redt, tot de natiën is uitgezonden; zij zullen er stellig naar luisteren.” 

Jezus had zijn discipelen nog veel te zeggen, maar ze konden dat nog niet dragen.
Hij gaf hen naarmate hun bevattingsvermogen toenam, meer inlichtingen. Net als Jg leerden zij voordurend bij. Daardoor vierden Jg aanvankelijk Kerstmis. Toen zij inzagen, dat het geen Bijbelse oorsprong had, stopten zij er mee. Pas in 1935 begrepen zij de betekenis van de Grote schare. Daarvoor dachten Jg dat “iedereen” naar de hemel ging. Ze begrepen toen dat De aarde gevuld zou worden met volmaakte mensen, zoals dat ook de bedoeling was van Adam en Eva.

Geleidelijk aan zijn dus on-Bijbelse leringen en toevoegingen uit ons geloof verwijderd en heeft men Gods naam teruggeplaatst waar hij oorspronkelijke stond.

Jge hebben de rechten verworven van ca. 25 verschillende Bijbelvertalingen, w. o. de King James.
Jg vergelijken vertalingen met elkaar en citeren die vaak. De laatste aanwinst was de Russische Makarios Bijbel. Daar zijn er bijna 300.000 van gedrukt.

Ook de NWV kent meerdere herzieningen. De taal veranderd, de kennis neemt toe en dus herziet men die. In 2013 is in het Engels een herziene NWV uitgekomen. Deze is de basis voor vertaling in andere talen. De woordkeus is nu zo, dat het gemakkelijker over te zetten is in een andere taal.
Jg hebben nu Bijbels en Bijbelstudies in meer dan 600 talen.
Ik acht het heel goed mogelijk dat er Bijbelvertalers zijn, die inzien, dat zij niet de enige echte vertaling hebben gemaakt. Dat is anders bij hun lezers. Velen houden zich hier vast aan de SV, liefst een oude versie, en enkelen hebben overzichten gemaakt van “fouten” van de andere vertalingen.

Mijn mening is, dat een vertaling zo letterlijk en begrijpelijk mogelijk moet zijn. Dus dien je het Grieks aan te passen aan de te vertalen taal en de taalconstructie aan te passen.

De triade leer is een mysterie, die door mensen niet te begrijpen is.
Gods woord si zo gemaakt, dat mensen hem wel kunnen begrijpen. Je hebt dan een geestelijke instelling nodig. Het is in het Nederlands onmogelijk dat iemand BIJ een andere persoon is en NAAST hem zit en dat het toch één persoon is.

De gedachte is dan ook niet uit de Bijbel afkomstig, net als vele andere gebruiken.
Alpha

Bericht door Alpha »

Jerommel schreef:
Alpha schreef:
Hoepel toch op man.
Ik probeer de Bijbelse leer te volgen
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Alpha schreef:
Jerommel schreef:
Alpha schreef:
Hoepel toch op man.
Ik probeer de Bijbelse leer te volgen
Nee, je volgt het WTG, en benadert de Bijbel door die bril.
Er moest zelfs een speciale bijbel voor worden gemaakt...