Drie-eenheid

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.

(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)

Moderatie: het moderatieteam
Alpha
Man/Vrouw: M

Re: Drie-eenheid

Bericht door Alpha »

Titus schreef:
Jerommel schreef:
Titus schreef:Kortom je vertelt onwaarheden. Onderbouwing daarvoor ontbreekt namelijk nog steeds. Vrij vals van je.
Tja, maar ondertussen kan je mijn vraag niet beantwoorden......
Concillies, geschriften uit het vroege christendom oa geschreven door bisschoppen en meer van dat soort dingen. Kortom de geschreven en de orale traditie.
Spijtig dat je je valsheid niet terugneemt.
Ik sprak eens een priester. Hij stelde dat de RK traditie boven de Bijbel staat.

Paulus zei:

1 Korinthiërs 4:6 Deze dingen nu, broeders, heb ik in overdrachtelijke zin om UW bestwil op mijzelf en Apo̱llos toegepast, opdat GIJ in ons geval de [regel] moogt leren: „Gaat niet buiten de dingen die geschreven staan”, opdat niemand van U opgeblazen wordt ten gunste van de een en tegen de ander.

Jezus zei: Johannes 17:17 Heilig hen door middel van de waarheid; uw woord is waarheid.

2 Timotheüs 3:16 De gehele Schrift is door God geïnspireerd en nuttig om te onderwijzen, terecht te wijzen, dingen recht te zetten, streng te onderrichten in rechtvaardigheid,
Eliyahu

Bericht door Eliyahu »

andré schreef:Het woord” God” is een functioneel begrip in de Bijbel en wordt daarom praktisch altijd gebruikt om de hiërarchische relatie of soevereiniteit van iemand t.o.v. iemand anders aan te duiden.
Het kan hierbij gaan om ofwel mensen onderling, ofwel Christus in zijn relatie tot de mens(heid), ofwel De Vader in zijn relatie tot Christus en het gehele universum.
Hierbij enkele voorbeelden van Bijbelteksten waar het gaat over de hiërarchische verhouding tussen:
mensen:
Joh 10: 33-34
De Joden antwoordden Hem: Niet om een goed werk willen wij U stenigen, maar om godslastering en omdat Gij, een mens, Uzelf God maakt. Jezus antwoordde hun: Is er niet geschreven in uw wet: Ik heb gezegd: Gij zijt goden?
Exodus.4: 15-17
Is niet de Leviet Aaron uw broeder? Ik weet, dat hij goed spreekt; en zie, hij is op weg gegaan, u tegemoet, en als hij u ziet, zal hij zich van harte verheugen. Dan zult gij tot hem spreken en de woorden in zijn mond leggen, en Ik zal zijn met uw mond en zijn mond en Ik zal u leren, wat gij doen moet. Hij zal voor u tot het volk spreken en zo zal hij u tot een mond zijn en gij zult hem tot God zijn.

Exodus7:1
De Here echter zeide tot Mozes: Zie, Ik stel u als God voor Farao; en uw broeder Aaron zal uw profeet zijn

tussen Christus tot de mens(heid)

Jesaja 44:6
Zo zegt de Here, de Koning en Verlosser van Israel, de Here der heerscharen: Ik ben de eerste en Ik ben de laatste en buiten Mij is er geen God (Openb1:17-18 En toen ik Hem zag, viel ik als dood voor zijn voeten; en Hij legde zijn rechterhand op mij en zeide: Wees niet bevreesd, Ik ben de eerste en de laatste, en de levende, en Ik ben dood geweest, en zie, Ik ben levend tot in alle eeuwigheden, en Ik heb de sleutels van de dood en het dodenrijk.)
Hier is een nauwkeurigere vertaling van die tekst uit Jesaja: "Zo zegt J-H-W-H, de koning en verlosser van Israel, J-H-W-H der heerscharen: Ik ben de eerste en ik ben de laatste, en buiten mij is er geen God."

Het is dus overduidelijk dat die tekst over de enig ware God J-H-W-H gaat, en niet over JC.

JC is in de hele Tenach niet te vinden.
Er zijn dus meerdere soevereinen of goden te vinden in de Bijbel , maar daarom kunnen en mogen ze niet allen aanbeden worden, dit komt enkel hen toe die de natuur van DE Vader bezitten
Dus je geeft toe dat je een polytheïst bent, dat je meerdere goden aanbidt.

En nu zal ik je even laten zien wat de bijbel daar van zegt:

God's naam, J-H-W-H, komt bijna 7000 keer voor in het Oude Testament. Vrijwel alle vertalingen weigeren om Gods naam correct weer te geven, en geven in plaats daarvan iets als "de HEERE", (Staten Vertaling) of "de HERE", of "de Ene" (Naardense Vertaling). De Nieuwe Vertaling vertaalt dit als "De HERE".

Deze God J-H-W-H is de enige God voor de joden, zoals geschreven is in de Hebreeuwse bijbel; "Weet daarom heden en neem het ter harte, dat de HERE (in de grondtekst "J-H-W-H") de enige God is in de hemel daar boven en op de aarde hier beneden, er is geen ander." Deuteronomium 4:39

"Ziet nu, dat Ik, Ik het ben, daar is geen god, behalve Mij." Deuteronomium 32:39

"dat Ik dezelfde ben; voor Mij is er geen god geformeerd en na Mij zal er geen zijn." Jesaja 43:10

"Zo zegt de HERE, de Koning en Verlosser van Israel, de HERE der heerscharen: Ik ben de eerste en Ik ben de laatste en buiten Mij is er geen god." Jesaja 44:6

"Ik ben de HERE en er is geen ander." Jesaja 45:18

Verrassend genoeg, in het Nieuwe Testament is er ook één God die één is. Lees voor dit feit de volgende verzen:

Romeinen 3:30: "Indien er namelijk één God is, …"

1 Korintiers 8:4: "…, wij weten, dat er geen afgod in de wereld bestaat en dat er geen God is dan één."

Idem vers 6: "… voor ons nochtans is er maar één God, …"

Efeziers 4:6; "één God en vader van allen, …"

1 Timoteus 2:5; "Want er is één God …"

Deze teksten zeggen duidelijk dat er maar één God is.

Nu wat teksten die zeggen dat die ene God één is:

Marcus 12:29-34; Hier zegt Jezus zelf toen hem gevraagd werd: Wat is het eerste gebod?: "Hoor Israel, de Heer onze God, de Heer is één." Hij citeert hier Deuteronimium 6:4.

En in vers 32 krijgt hij als antwoord: "… dat Hij één is en dat er geen ander is dan Hij.", waarop Jezus antwoord: "Gij zijt niet verre van het koninkrijk Gods."

Dus ook voor Jezus is God duidelijk één.

En kijk wat Jakobus zegt in Jakobus 2:19; "Gij gelooft, dat God één is? Daaraan doet gij wel, …".....

Ook in het Nieuwe Testament is er één God die één is.

Het feit dat God één is is één van de belangrijkste fundamenten van het jodendom. Maar aangezien de christelijke leer is dat er één God is die drie is, zijn de meeste bijbelvertalingen aangepast aan het het christelijk geloof, en is het feit dat God één is meestal zo verdraaid dat die vertalingen niet zeggen dat God één is, maar dat er maar één God is. Maar op één plaats is zelfs de Staten Vertaling vergeten om het feit dat God één is weg te vertalen: "En de middelaar is niet middelaar van één, maar God is één." Gal 3:20 Staten Vertaling.

Dus het moge nu duidlijk zijn dat er zowel in het OT als in het NT maar één God is, en dat die ene God één is.

Het moge ook duidelijk zijn dat André ons komt vertellen dat er niet één God is, maar een heleboel, en daarvan mag je volgens hem maar een paar aanbidden.

Maar de bijbel leert dus een absoluut monotheïsme; ÉÉN God die ÉÉN is, en Andre is een veelgodenaanbidder, en daarmee een AFGODENDIENAAR.

[modbreak Trajecto] Respectloos naar medeforummer / opzichtig en overdreven kleurgebruik en hoofdlettergebruik
Voor deze zaken: officiële waarschuwing (bij volgende officiële waarschuwing tijdelijke ban)
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13
callista
Man/Vrouw: V

Bericht door callista »

Hou toch eens op Eliyahu..
Je plakt nu al bijna 10 jaar dezelfde ellenlange teksten als proseliet.

Bestudeer de geschiedenis maar liever eens.
In het begin van de Bijbel was er nog geen sprake van monotheïsme, dat gebeurde pas later...ten tijde van de auteurs van Deut. b.v.
"Laat ONS mensen maken naar ONS beeld"
Toen had JHWH nog een vrouwelijke partner, tw. Asjera, die later weggemoffeld is....dus niks geen majesteit in de wij -vorm of engelen, dat is er later van gemaakt.
Maar in Sirach en Wijsheid [de Wijsheid, die er al was voor de schepping] en Spreuken kun je haar nog terug vinden.
Ook in het jodendom was het goddelijk vrouwelijke oorspronkelijk aanwezig.

Tot 622 voor Christus hebben de oude Israëlieten in een twee-eenheid geloofd: naast de als mannelijk voorgestelde God Jahweh vereerden zij zijn vrouwelijke partner Asjera.

Van der Meer: „De theologie van de eerste tempel van Salomo, van 960 tot 586 voor Christus, kende een meervoudig en androgyn godsbeeld, dat trouwens nog veel ouder is dan het jodendom en verbindingen heeft met de oosterse wereld. Aan dit joodse inclusieve monotheïsme – God heeft een vrouw en kinderen – kwam een einde, toen op last van koning Josia de vrouw van God, Asjera – later Sophia (haar Griekse naam) of Wijsheid genoemd – letterlijk de tempel werd uitgezet.”
etc.
http://www.trouw.nl/tr/nl/4324/Nieuws/a ... rouw.dhtml
In 2 Koningen 23 staat deze grote schoonmaak beschreven. Alle voorwerpen die gemaakt waren voor Asjera moesten uit het huis van de Heer verwijderd worden en verbrand. Ook de heilige paal, waarmee Asjera werd vereerd, moest weg.
Hogepriester Chilkia brengt de paal op last van koning Josia naar het Kidrondal en verbrandt het beeld daar.
En terug te vinden in archeologische vondsten

en ook wel leerzaam:
Oorspronkelijk, van het oudste Jodendom t/m de gnostiek, was de Heilige Geest een vrouw: Sophia, Wijsheid. Zij verschijnt in het boek Wijsheid als een vrouw:

"... de maakster van alles ...
Zij heeft een geest die verstandig en heilig is, ... enzovoorts
Ze is de adem van Gods kracht ...
In haar schittert het eeuwige licht ...
Hij die over alles heerst heeft haar lief gekregen ..."
(Wijsheid , eind 7, begin 8)

Ook in het boek Sirach verschijnt zij als vrouw:

"De wijsheid is voor alles geschapen ...
haar wegen zijn de eeuwige geboden" (Sirach 1: 4, 5)

"Ik ben uit de mond van de Allerhoogste voortgekomen ...
Hij heeft mij in het begin, vóór alle tijden geschapen ...
Ik ben de moeder van ontzag en ware liefde ... (Sirach 24: 3, 9, 18)

In het oudste Jodendom was zij als Ashera, 'zij die gelukkig maakt' de vrouw van God. De drie-eenheid was daar Vader, Moeder, Zoon.

In het braambos van Mozes sprak in het Hebreeuws El Shaddai, ofwel 'zij met de borsten' - de toen alom bekende en vereerde oer-moeder - maar dit werd later weg-vertaald als 'God Almachtig' - een opmerkelijke vertaalfout.

Later hebben de kerkvaders van de Heilige Geest een man gemaakt.
http://www.heiligelebuinus.nl/parochiaa ... cht?id=611

en nog wat leesvoer:
Het is aannemelijk, aldus Van Laarhoven, dat de vroege Hebreeuwse stammen religieus nauwelijks verschilden van hun omgeving en dat de aartsvaders een variant aanhingen van de Kanaünitische godsdienst uit de periode 1700-1100 voor Christus - met El als oppergod en Asjera als zijn vrouwelijke tegenhanger en medebestuurster en daaronder de overige drie lagen van het pantheon, lagere goden (helpers) en goddelijke dienaren en boodschappers.

http://www.trouw.nl/tr/nl/5009/Archief/ ... jera.dhtml

Geen wonder dat bijna niemand meer wijs wordt uit de Bijbel als dergelijke zaken weggegumd worden ipv het te accepteren als onderdeel of oorsprong van de eigen religie.
Eliyahu

Bericht door Eliyahu »

callista schreef:Hou toch eens op Eliyahu..
Je plakt nu al bijna 10 jaar dezelfde ellenlange teksten als proseliet.

Bestudeer de geschiedenis maar liever eens.
In het begin van de Bijbel was er nog geen sprake van monotheïsme, dat gebeurde pas later...ten tijde van de auteurs van Deut. b.v.
"Laat ONS mensen maken naar ONS beeld"
Bs'd

Dat heb ik hier boven al uitgelegd.
Toen had JHWH nog een vrouwelijke partner, tw. Asjera, die later weggemoffeld is....dus niks geen majesteit in de wij -vorm of engelen, dat is er later van gemaakt.
Interessant, dat hoor ik voor het eerst. Waar kan ik die vrouwelijke partner "Asjera", vinden?
Tot 622 voor Christus hebben de oude Israëlieten in een twee-eenheid geloofd: naast de als mannelijk voorgestelde God Jahweh vereerden zij zijn vrouwelijke partner Asjera.
Onzin, de Torah, die de absolute eenheid van God leert, die is 3300 jaar oud.
Van der Meer: „De theologie van de eerste tempel van Salomo, van 960 tot 586 voor Christus, kende een meervoudig en androgyn godsbeeld, dat trouwens nog veel ouder is dan het jodendom en verbindingen heeft met de oosterse wereld. Aan dit joodse inclusieve monotheïsme – God heeft een vrouw en kinderen – kwam een einde, toen op last van koning Josia de vrouw van God, Asjera – later Sophia (haar Griekse naam) of Wijsheid genoemd – letterlijk de tempel werd uitgezet.”
Wie is die "Van Der Meer"?
http://www.trouw.nl/tr/nl/4324/Nieuws/a ... rouw.dhtml
In 2 Koningen 23 staat deze grote schoonmaak beschreven. Alle voorwerpen die gemaakt waren voor Asjera moesten uit het huis van de Heer verwijderd worden en verbrand. Ook de heilige paal, waarmee Asjera werd vereerd, moest weg.
Hogepriester Chilkia brengt de paal op last van koning Josia naar het Kidrondal en verbrandt het beeld daar.
En terug te vinden in archeologische vondsten
De Israelieten zijn wel eens de fout in gegaan met afgoden, maar dat was nadat de Torah, die het absolute één zijn van God onderwijst, gegeven was.
en ook wel leerzaam:
Oorspronkelijk, van het oudste Jodendom t/m de gnostiek, was de Heilige Geest een vrouw: Sophia, Wijsheid. Zij verschijnt in het boek Wijsheid als een vrouw:

"... de maakster van alles ...
Zij heeft een geest die verstandig en heilig is, ... enzovoorts
Ze is de adem van Gods kracht ...
In haar schittert het eeuwige licht ...
Hij die over alles heerst heeft haar lief gekregen ..."
(Wijsheid , eind 7, begin 8)

Ook in het boek Sirach verschijnt zij als vrouw:

"De wijsheid is voor alles geschapen ...
haar wegen zijn de eeuwige geboden" (Sirach 1: 4, 5)

"Ik ben uit de mond van de Allerhoogste voortgekomen ...
Hij heeft mij in het begin, vóór alle tijden geschapen ...
Ik ben de moeder van ontzag en ware liefde ... (Sirach 24: 3, 9, 18)
Dat zijn nou net boeken waar ik niet in geloof.
In het oudste Jodendom was zij als Ashera, 'zij die gelukkig maakt' de vrouw van God. De drie-eenheid was daar Vader, Moeder, Zoon.
Het jodendom heeft nooit een drie-eenheid gehad.
In het braambos van Mozes sprak in het Hebreeuws El Shaddai, ofwel 'zij met de borsten'
Dat betekent niet "zij met de borsten".
- de toen alom bekende en vereerde oer-moeder - maar dit werd later weg-vertaald als 'God Almachtig' - een opmerkelijke vertaalfout.

Later hebben de kerkvaders van de Heilige Geest een man gemaakt.

http://www.heiligelebuinus.nl/parochiaa ... cht?id=611

en:
http://www.trouw.nl/tr/nl/5009/Archief/ ... jera.dhtml

Geen wonder dat bijna niemand meer wijs wordt uit de Bijbel als dergelijke zaken weggegumd worden ipv het te accepteren als onderdeel of oorsprong van de eigen religie.
Ik denk niet dat een serieus mens wijs wordt uit jouw post. Je verzint maar wat links en rechts, en probeert een drie-eenheid te schuiven in de Torah die leert dat God absoluut één is.
callista

Bericht door callista »

Eliyahu
Heb je nu alles al gelezen?
Ik krijg de indruk van niet. :w
Het verbaast me eigenlijk dat je niet weet wie Asjera is...die naam komt toch vele malen voor in de Bijbel.
Succes met verder lezen en onderzoeken.
Piebe Paulusma

Bericht door Piebe Paulusma »

Bs'd Eliyahu,

Het monotheïsme is pas later geformuleerd, Abraham was de eerste monotheïst. Luister maar naar Callista in deze, alhoewel dat vast niet mag van je rabbijn omdat ze een vrouw is. :roll:
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Jerommel

Bericht door Jerommel »

callista schreef: Toen had JHWH nog een vrouwelijke partner, tw. Asjera, die later weggemoffeld is....
Waar haal je je kul toch telkens vandaan...?
Je kan dit toch niet onderbouwen, dus waarom kom je er telkens mee? :?:
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Eliyahu

Bericht door Eliyahu »

Piebe 2 punt 1 schreef:Bs'd Eliyahu,

Het monotheïsme is pas later geformuleerd, Abraham was de eerste monotheïst. Luister maar naar Callista in deze, alhoewel dat vast niet mag van je rabbijn omdat ze een vrouw is. :roll:
Bs'd

En wat als Abraham de eeste monotheïst was? De Torah is honderden jaren na Abraham gegeven.

De Torah is volledig monotheïstisch.

Oh, en wat zijn de kwalificaties van Callista dat ik naar haar zou moeten luisteren?
callista

Bericht door callista »

Eliyahu schreef:
Piebe 2 punt 1 schreef:Bs'd Eliyahu,

Bs'd

En wat als Abraham de eeste monotheïst was? De Torah is honderden jaren na Abraham gegeven.

De Torah is volledig monotheïstisch.

Oh, en wat zijn de kwalificaties van Callista dat ik naar haar zou moeten luisteren?
Bij jou is het duidelijk dat je na je bekering -van christen naar jood---- alles maar klakkeloos aangenomen hebt wat je geleerd is door de rabbijnen, zonder verder te onderzoeken naar de achtergronden en de oorsprong van dat "nieuwe" geloof. :geek:
callista

Bericht door callista »

Jerommel schreef:
callista schreef: Toen had JHWH nog een vrouwelijke partner, tw. Asjera, die later weggemoffeld is....
Ik heb links gegeven, als je er niets van wilt weten kijk je er niet naar--dat is jouw eigen keuze.... :w
Maar iets kul noemen zonder verder te kijken of er notie van te nemen waar het over gaat kun je ook "kul"noemen...

De Abrahamitische religies zijn patriarchaal geworden, maar dat was niet altijd zo...
In Jesaja staat 66-13 staat nog :
"Zoals een moeder haar kind troost, zo zal Ik u troosten...."

Dat is voor sommige personen heel welkom.
Laatst gewijzigd door callista op 11 mei 2015, 15:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Ja, ik begrijp je reaktie daar op...
Maar je komt altijd maar met van die vage bedenksels van vage mensen met vage bedoelingen, die in het beste geval speculatief zijn...
Asjera (of een variant op die naam) is van heel andere oorsprong dan YHWH en de Bijbel.
Maar het is ook off-topic...
Trajecto
Site Admin

Bericht door Trajecto »

[modbreak Trajecto] Enige posts van vanochtend geschrapt.
Graag respectvol met elkaar discussiëren.
Nulla aetas ad discendum sera
Wajehie

Bericht door Wajehie »

callista schreef: In het braambos van Mozes sprak in het Hebreeuws El Shaddai, ofwel 'zij met de borsten' - de toen alom bekende en vereerde oer-moeder - maar dit werd later weg-vertaald als 'God Almachtig' - een opmerkelijke vertaalfout.
Zoals verwacht zijn broodje aap verhalen natuurlijk veel spannender.
Sjadajiem is borsten en Sjad is (moeder)borst.
Inderdaad komen de eerste letters overeen en daarom heeft Beet, Beek en Beer dezelfde betekenis.
En heel veel succes gewenst met je studie NL/Hebrew :mrgreen:
ericjan

Bericht door ericjan »

Wajehie schreef:
callista schreef: In het braambos van Mozes sprak in het Hebreeuws El Shaddai, ofwel 'zij met de borsten' - de toen alom bekende en vereerde oer-moeder - maar dit werd later weg-vertaald als 'God Almachtig' - een opmerkelijke vertaalfout.
Zoals verwacht zijn broodje aap verhalen natuurlijk veel spannender.
Sjadajiem is borsten en Sjad is (moeder)borst.
Inderdaad komen de eerste letters overeen en daarom heeft Beet, Beek en Beer dezelfde betekenis.
En heel veel succes gewenst met je studie NL/Hebrew :mrgreen:
Een enorm gevaarlijke combinatie mbt al dan niet opzettelijke vervalsingen van G'd Zijn Woord:
Hobby vertalingen door heidenen zonder Heilige Geest !!!!!! pppffff
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Eliyahu

Bericht door Eliyahu »

callista schreef:
Jerommel schreef:
Ik heb links gegeven, als je er niets van wilt weten kijk je er niet naar--dat is jouw eigen keuze.... :w
Maar iets kul noemen zonder verder te kijken of er notie van te nemen waar het over gaat kun je ook "kul"noemen...
B'sd

Het leven is te kort om alle links en alle boeken die me aanbevolen worden te gaan lezen.

Als je iets te zeggen hebt, post het dan hier op het bord.
De Abrahamitische religies zijn patriarchaal geworden, maar dat was niet altijd zo...
In Jesaja staat 66-13 staat nog :
"Zoals een moeder haar kind troost, zo zal Ik u troosten...."

Dat is voor sommige personen heel welkom.
En wat is daar mis mee?

Hou er overigens rekening mee dat Jesaja ongeveer 600 jaar na de Torah kwam.
Titus

Bericht door Titus »

Alpha schreef:
Titus schreef:
Jerommel schreef:
Titus schreef:Kortom je vertelt onwaarheden. Onderbouwing daarvoor ontbreekt namelijk nog steeds. Vrij vals van je.
Tja, maar ondertussen kan je mijn vraag niet beantwoorden......
Concillies, geschriften uit het vroege christendom oa geschreven door bisschoppen en meer van dat soort dingen. Kortom de geschreven en de orale traditie.
Spijtig dat je je valsheid niet terugneemt.
Ik sprak eens een priester. Hij stelde dat de RK traditie boven de Bijbel staat.
Ik sprak eens..... dat zijn de leukere. Daar kan je voor alles van verzinnen. Ik sprak eens... een WTG getuige en hij wist mij te vertellen dat WTG getuigen in hun koninkrijkszalen mensen offerden. Ik sprak eens.... een profvoetballer en die vertelde mij dat hij voor elke wedstrijd een kratje bier wegtikte. Enz enz.

Volgens de katholieke leer staat de traditie niet boven of onder de bijbel. Dat kan namelijk niet aangezien de bijbel onderdeel van de traditie is.
Paulus zei:

1 Korinthiërs 4:6 Deze dingen nu, broeders, heb ik in overdrachtelijke zin om UW bestwil op mijzelf en Apo̱llos toegepast, opdat GIJ in ons geval de [regel] moogt leren: „Gaat niet buiten de dingen die geschreven staan”, opdat niemand van U opgeblazen wordt ten gunste van de een en tegen de ander.
Uiteindelijk kan je alles opschrijven.
Paulus bedoelde immers ook niet 1 Korintiers, en toch citeer jij dat hier als gezaghebbend.
Jezus zei: Johannes 17:17 Heilig hen door middel van de waarheid; uw woord is waarheid.
En hier wordt met "uw woord" dus ook niet de bijbel bedoeld. Jezus Christus is namelijk het Woord.
2 Timotheüs 3:16 De gehele Schrift is door God geïnspireerd en nuttig om te onderwijzen, terecht te wijzen, dingen recht te zetten, streng te onderrichten in rechtvaardigheid,
De gehele Schrift was ten tijde van het schrijven van 2 Timotheus enkel het OT.

Ik vind het niveau eigenlijk beschamend voor iemand die meent "nauwkeurige kennis" te hebben van de bijbel. Klaarblijkelijk weet je niet eens wat de bijbel voor een verzameling boeken is wanneer de verschillende delen geschreven en gebundeld zijn.
Alpha

Bericht door Alpha »

Jerommel schreef:
Het is een persoon uit de Babylonische drie-eenheid.
Anath, Asjera en Astoreth zijn de belangrijkste godinnen in de Baäl cultus. Tempelprostitutie en mensenoffers waren een onderdeel van de Baäl aanbidding.
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Zo ver waren we ook al:
Jerommel schreef: Asjera (of een variant op die naam) is van heel andere oorsprong dan YHWH en de Bijbel.
;)
Alpha

Bericht door Alpha »

Titus schreef: Ik sprak eens..... dat zijn de leukere. Daar kan je voor alles van verzinnen. Ik sprak eens... een WTG getuige en hij wist mij te vertellen dat WTG getuigen in hun koninkrijkszalen mensen offerden. Ik sprak eens.... een profvoetballer en die vertelde mij dat hij voor elke wedstrijd een kratje bier wegtikte. Enz enz.
Volgens de katholieke leer staat de traditie niet boven of onder de bijbel. Dat kan namelijk niet aangezien de bijbel onderdeel van de traditie is.
Je verruilt mijn feit met fabels . De mening, die die priester mij gaf, heb ik al vaker gehoord. Kerstmis en de drie-eenheid e.d. zijn tradities, die niet in de bijbel voorkomen. Zij stammen uit de 4e eeuw.
Titus schreef: Uiteindelijk kan je alles opschrijven.
Paulus bedoelde immers ook niet 1 Korintiers, en toch citeer jij dat hier als gezaghebbend.
Ik citeer de bijbel en die is gezaghebbend.
Titus schreef: En hier wordt met "uw woord" dus ook niet de bijbel bedoeld. Jezus Christus is namelijk het Woord.
Jezus is Gods woordvoerder en doelde daar op Gods woord. De Bijbel is het woord van God..
Titus schreef: De gehele Schrift was ten tijde van het schrijven van 2 Timotheus enkel het OT.

Ik vind het niveau eigenlijk beschamend voor iemand die meent "nauwkeurige kennis" te hebben van de bijbel. Klaarblijkelijk weet je niet eens wat de bijbel voor een verzameling boeken is wanneer de verschillende delen geschreven en gebundeld zijn.
Ik weet heel goed adt de |bijbel uit 66 boeken bestaat, die zijn geschreven door geïnspireerde menselijke schrijvers , die eeuwen lang in harmonie met elkaarde bijbel schreven.

2 Tim is geschreven omstreeks het jaar 65. De laatste boeken die geschreven zijn, zijn de brieven 1,2 en 3 Johannes.

BTW. Nauwkeurige kennis komt m.i. in jouw vertaling helemaal niet voor.

Voor mij is de Bijbel een onverbrekelijke eenheid en aan het einde van de 1e eeuw afgesloten met Openbaring. De apostelen hebben de leer die Jezus bracht, opgeschreven en verkondigd..
callista

Bericht door callista »

Alpha schreef:

2 Tim is geschreven omstreeks het jaar 65
:roll:
De pastorale brieven [1 en 2 Timotheus en Titus ]zijn niet van Paulus; ze zijn geschreven halverwege de tweede eeuw onder de naam van Paulus....dus na de dood van Paulus.
Algemeen bekend en aanvaard dacht ik...

Ook hier te lezen.
Heb maar even de Ned. vertaling gebruikt:

http://translate.google.nl/translate?hl ... rev=search

Kun je wellicht je "nauwkeurige kennis" wat bijspijkeren :smile:
Piebe Paulusma

Beste Callista, dat zou betekenen dat Timoteüs de brief nooit gehad heeft en dat lijkt me erg stug, zie 1 Tim 1,1-2 en 2 Tim 1,1-2.
callista

Bericht door callista »

Piebe 2 punt 1 schreef:Beste Callista, dat zou betekenen dat Timoteüs de brief nooit gehad heeft en lijkt me erg stug, zie 1 Tim 1,2 en 2 Tim 1,2.
Dus het is jou [ook] niet bekend? :o
Tja....

Er zijn toch veel onderzoeken naar gedaan en de meerderheid is het er wel over eens, aangezien daar de latere oude kerkleer al besproken wordt
KAMPEN — Bijbelgeleerden in deze eeuw zijn van mening dat de zogenaamde Pastorale brieven van Timotheus en Titus hun historische plaats hebben in een periode die valt na het levenseinde van Paulus.
In de huidige christenheid worden ze zelden meer gehanteerd als normatieve bronnen voor de leer en het leven van de christenen.
Wij zouden hier te maken hebben met geschriften die later op zijn naam door anderen zijn uitgegeven.
. Een dergelijk oordeel over de historische plaats van genoemde brieven raakt onmiddellijk de canoniciteit daarvan.
Aldus prof. dr. J. van Brugge
http://www.digibron.nl/search/detail/01 ... gehanteerd

En verder zijn er nog wel meer bronnen trouwens.
Piebe Paulusma

Er wordt in de tweede brief zelfs over de aanstaande dood van Paulus geschreven (2 Tim 4,6-8) hoe zouden de eerste lezers die wél te goeder trouw waren daarop gereageerd hebben wetende dat de auteur al dood was? Interessant, maar ik houd het toch maar bij het jaar 50, sorry! :kiss1:
callista

Bericht door callista »

Piebe 2 punt 1 schreef:Er wordt in de tweede brief zelfs over de aanstaande dood van Paulus geschreven (2 Tim 4,6-8) hoe zouden de eerste lezers die wél te goeder trouw waren daarop gereageerd hebben wetende dat de auteur al dood was? Interessant, maar ik houd het toch maar bij het jaar 50, sorry! :kiss1:
Ja, steek je kop maar in het zand.... :kiss1:
Je moest eens weten wat er allemaal gebroddeld is.... :|
Schrijven onder een naam van een gezaghebbende was destijds heel gewoon---dit in tegenstelling tot nu...nu zou het strafbaar zijn.
Jerommel

Bericht door Jerommel »

callista schreef:
Piebe 2 punt 1 schreef:Er wordt in de tweede brief zelfs over de aanstaande dood van Paulus geschreven (2 Tim 4,6-8) hoe zouden de eerste lezers die wél te goeder trouw waren daarop gereageerd hebben wetende dat de auteur al dood was? Interessant, maar ik houd het toch maar bij het jaar 50, sorry! :kiss1:
Ja, steek je kop maar in het zand.... :kiss1:
Je moest eens weten wat er allemaal gebroddeld is.... :|
Schrijven onder een naam van een gezaghebbende was destijds heel gewoon---dit in tegenstelling tot nu...nu zou het strafbaar zijn.
Er waren ook schrijvers in opdracht van de briefschrijvers.
Je denkt nog steeds dat Christenen allemaal maar gokken he? :lol:
Over koppen in zand gesproken...