andré schreef:Het woord” God” is een functioneel begrip in de Bijbel en wordt daarom praktisch altijd gebruikt om de hiërarchische relatie of soevereiniteit van iemand t.o.v. iemand anders aan te duiden.
Het kan hierbij gaan om ofwel mensen onderling, ofwel Christus in zijn relatie tot de mens(heid), ofwel De Vader in zijn relatie tot Christus en het gehele universum.
Hierbij enkele voorbeelden van Bijbelteksten waar het gaat over de hiërarchische verhouding tussen:
mensen:
Joh 10: 33-34
De Joden antwoordden Hem: Niet om een goed werk willen wij U stenigen, maar om godslastering en omdat Gij, een mens, Uzelf God maakt. Jezus antwoordde hun: Is er niet geschreven in uw wet: Ik heb gezegd: Gij zijt goden?
Exodus.4: 15-17
Is niet de Leviet Aaron uw broeder? Ik weet, dat hij goed spreekt; en zie, hij is op weg gegaan, u tegemoet, en als hij u ziet, zal hij zich van harte verheugen. Dan zult gij tot hem spreken en de woorden in zijn mond leggen, en Ik zal zijn met uw mond en zijn mond en Ik zal u leren, wat gij doen moet. Hij zal voor u tot het volk spreken en zo zal hij u tot een mond zijn en gij zult hem tot God zijn.
Exodus7:1
De Here echter zeide tot Mozes: Zie, Ik stel u als God voor Farao; en uw broeder Aaron zal uw profeet zijn
tussen Christus tot de mens(heid)
Jesaja 44:6
Zo zegt de Here, de Koning en Verlosser van Israel, de Here der heerscharen: Ik ben de eerste en Ik ben de laatste en buiten Mij is er geen God (Openb1:17-18 En toen ik Hem zag, viel ik als dood voor zijn voeten; en Hij legde zijn rechterhand op mij en zeide: Wees niet bevreesd, Ik ben de eerste en de laatste, en de levende, en Ik ben dood geweest, en zie, Ik ben levend tot in alle eeuwigheden, en Ik heb de sleutels van de dood en het dodenrijk.)
Hier is een nauwkeurigere vertaling van die tekst uit Jesaja: "Zo zegt
J-H-W-H, de koning en verlosser van Israel,
J-H-W-H der heerscharen:
Ik ben de eerste en ik ben de laatste, en buiten mij is er geen God."
Het is dus overduidelijk dat die tekst over de enig ware God
J-H-W-H gaat, en niet over JC.
JC is in de hele Tenach niet te vinden.
Er zijn dus meerdere soevereinen of goden te vinden in de Bijbel , maar daarom kunnen en mogen ze niet allen aanbeden worden, dit komt enkel hen toe die de natuur van DE Vader bezitten
Dus je geeft toe dat je een polytheïst bent, dat je meerdere goden aanbidt.
En nu zal ik je even laten zien wat de bijbel daar van zegt:
God's naam,
J-H-W-H, komt bijna 7000 keer voor in het Oude Testament. Vrijwel alle vertalingen weigeren om Gods naam correct weer te geven, en geven in plaats daarvan iets als "de HEERE", (Staten Vertaling) of "de HERE", of "de Ene" (Naardense Vertaling). De Nieuwe Vertaling vertaalt dit als "De HERE".
Deze God
J-H-W-H is de enige God voor de joden, zoals geschreven is in de Hebreeuwse bijbel; "Weet daarom heden en neem het ter harte, dat de HERE (in de grondtekst "
J-H-W-H") de enige God is in de hemel daar boven en op de aarde hier beneden, er is geen ander." Deuteronomium 4:39
"Ziet nu, dat Ik, Ik het ben, daar is geen god, behalve Mij." Deuteronomium 32:39
"dat Ik dezelfde ben; voor Mij is er geen god geformeerd en na Mij zal er geen zijn." Jesaja 43:10
"Zo zegt de HERE, de Koning en Verlosser van Israel, de HERE der heerscharen: Ik ben de eerste en Ik ben de laatste en buiten Mij is er geen god." Jesaja 44:6
"Ik ben de HERE en er is geen ander." Jesaja 45:18
Verrassend genoeg, in het Nieuwe Testament is er ook één God die één is. Lees voor dit feit de volgende verzen:
Romeinen 3:30: "Indien er namelijk één God is, …"
1 Korintiers 8:4: "…, wij weten, dat er geen afgod in de wereld bestaat en dat er geen God is dan één."
Idem vers 6: "… voor ons nochtans is er maar één God, …"
Efeziers 4:6; "één God en vader van allen, …"
1 Timoteus 2:5; "Want er is één God …"
Deze teksten zeggen duidelijk dat er maar één God is.
Nu wat teksten die zeggen dat die ene God één is:
Marcus 12:29-34; Hier zegt Jezus zelf toen hem gevraagd werd: Wat is het eerste gebod?: "Hoor Israel, de Heer onze God, de Heer is één." Hij citeert hier Deuteronimium 6:4.
En in vers 32 krijgt hij als antwoord: "… dat Hij één is en dat er geen ander is dan Hij.", waarop Jezus antwoord: "Gij zijt niet verre van het koninkrijk Gods."
Dus ook voor Jezus is God duidelijk één.
En kijk wat Jakobus zegt in Jakobus 2:19; "Gij gelooft, dat God één is? Daaraan doet gij wel, …".....
Ook in het Nieuwe Testament is er één God die één is.
Het feit dat God één is is één van de belangrijkste fundamenten van het jodendom. Maar aangezien de christelijke leer is dat er één God is die drie is, zijn de meeste bijbelvertalingen aangepast aan het het christelijk geloof, en is het feit dat God één is meestal zo verdraaid dat die vertalingen niet zeggen dat God één is, maar dat er maar één God is. Maar op één plaats is zelfs de Staten Vertaling vergeten om het feit dat God één is weg te vertalen: "En de middelaar is niet middelaar van één, maar God is één." Gal 3:20 Staten Vertaling.
Dus het moge nu duidlijk zijn dat er zowel in het OT als in het NT maar één God is, en dat die ene God één is.
Het moge ook duidelijk zijn dat André ons komt vertellen dat er niet één God is, maar een heleboel, en daarvan mag je volgens hem maar een paar aanbidden.
Maar de bijbel leert dus een absoluut monotheïsme; ÉÉN God die ÉÉN is, en Andre is een veelgodenaanbidder, en daarmee een
AFGODENDIENAAR.
[modbreak Trajecto] Respectloos naar medeforummer / opzichtig en overdreven kleurgebruik en hoofdlettergebruik
Voor deze zaken: officiële waarschuwing (bij volgende officiële waarschuwing tijdelijke ban)