Mijn ouders noch wet en regelgeving noch verdragen bepalen wat ik moreel acceptabel vind. Ze geven alleen een set van afspraken hoe te handelen in voorkomende situaties en consequenties als je daar niet naar handelt. En in vrijwel al die verdragen staat dat iemand over zijn eigen lichaam beslist.Robert Frans schreef: 06 mei 2022, 17:36Je ouders bepalen het voor je zolang je door hen opgevoed wordt. De wetgeving bepaalt voor je wat je wel en niet kan doen. Internationale verdragen bepalen weer wat een daaraan gebonden land wel of niet kan doen of toestaan. De gemeenschap waarin je leeft bepaalt wat jij binnen haar wel en niet kan doen. Je eigen levensbeschouwing, al dan niet door een meerderheid in de samenleving aangehangen, bepaalt wat jij goed of kwaad vindt.Mullog schreef: 06 mei 2022, 17:04 Wie bepaald dat? Er is niemand, maar dan ook helemaal niemand, die bepaald wat ik moreel acceptabel vind. Er is dan ook niemand, maar dan ook helemaal niemand, die het recht heeft mij zijn of haar moreel op te leggen.
Jij hangt duidelijk een (zeer) individualistisch standpunt aan, maar in veel culturen is de familie of de gemeenschap de kleinste zelfstandige eenheid. Jouw standpunt is dus niet vanzelfsprekend, is een product van het westerse denken, en kan evengoed bediscussieerd en eventueel verworpen worden.
Stel dat jij slavernij moreel juist zou vinden, dan kun je toch niet daarnaar handelen in veel landen, waaronder Nederland zelf. Je zult dan in de uitoefening van je moraal begrenst worden en zult daarin geen enkele keuzevrijheid krijgen.
Er wordt dan dus wel degelijk voor jou bepaald, ook als je het daarmee dan volstrekt niet eens zou zijn en het zou betekenen dat je zonder slaven je leven drastisch zou moeten omgooien en het een stuk moeilijker zou worden voor je.
En ik heb heb er geen bezwaar tegen als mensen voor zichzelf beslissen dat ze op morele gronden geen abortus abortus willen. Waar ik bezwaar tegen heb is dat anderen op basis van hun morele gronden besluiten wat mensen met wie ze niks van doen hebben met hun eigen lichaam mogen doen. Dat geldt niet alleen voor abortus maar ook voor euthanasie en alles wat met LHBTQI (of hoelang die afkorting tegenwoordig ook moge zijn) te maken heeft.
Ik vind je slavernij voorbeeld volstrekt buiten de orde want daar doe je iemand anders wat aan. Voor de goede orde wil ik je erop wijzen dat de RKK als moreel failliete organisatie van alles kan vinden maar haar recht van spreke in deze reeds lang verloren heeft. Maar jij mag je eigen mening natuurlijk inbrengen.