Dank Storm voor je inbreng in dit topic.Storm schreef: ↑30 apr 2019, 20:40@Peter ik heb totaal geen verstand van de ET dus ik durf er ook niets over te melden maar ik lees wel mee. Mart,Christiaan en Bonjour hebben al behoorlijk wat complimentjes gekregen m.i terecht maar jij bent vergeten. Ik geniet van jullie serieuze discussie! De pulp ertussen niet meegerekend.Peter79 schreef: ↑30 apr 2019, 17:21
Uiteraard bewijst dit niet ID. Wat ID als wetenschappelijk perspectief is, weten we nog steeds niet omdat de aanhangers zwijgen of erom heen draaien. Het enige dat we "weten" is dat toeval en mutatie bij complexe systemen op zijn minst onbevredigend zijn als verklaring. Het helpt niet om te doen alsof die verklaring er wel is. ET is daar heel simpel - het moet wel gebeurd zijn, dus blijven we zoeken. Daar is niets mis mee - wetenschap is hard werken. Maar er zijn dus ook alternatieven: het kan niet door alleen mutatie en selectie als je op biochemisch niveau kijkt. Voor mij is evolutiebiologie nooit een serieuze optie geweest om in verder te gaan, mede vanwege de kokervisie. Veel liever zou ik de ecologie zien als kader voor de biologie in plaats van evolutie. Ecologie gaat over organismen in relatie tot andere organismen en hun milieu. Een amfibie is een overgangsvorm tussen water en land, in de eerste plaats omdat je kan vaststellen dat hij een deel van zijn leven moet doorbrengen in het water, maar daarnaast ook gebruik maakt van het land. Het meer speculatieve - hoe is dit alles ontstaan - zou dan een deelgebiedje binnen de ecologie kunnen zijn. Dan kunnen allerlei bewijzen die voor de evolutie worden geclaimd onder hun eigen vakgebied vallen, bijvoorbeeld de genetica.
Was jou studierichting de ecologie?
Ecologie is inderdaad mijn studierichting. Misschien wat flauw om dat dan naar voren te brengen. Maar ook wel actueel. Evolutie correleert goed het vooruitgangsgeloof, maar tegenwoordig zien we de keerzijde van onze technologische vooruitgang. We moeten steeds meer samenwerken met de natuur en onze plek daarin innemen in plaats van daar competitief bovenuit te stijgen. De ecologie moet terug in de landbouw, in de kustverdediging, in de bouw etc. We moeten accepteren dat we weliswaar bijna goddelijk zijn met al onze intelligentie maar desondanks net zo sterfelijk en door driften gedreven als de dieren.