Christiaan schreef: ↑22 okt 2019, 15:35
Hoe dan wel wat? Of er een god bestaat? Of er bovennatuurlijke zaken zijn? Hoe te leven?
Wat ik met het aanhalen van Bonhoeffer probeerde duidelijk te maken is dat de bijbel op sommige zaken geen antwoord geeft.
Over het bestaan van God en bovennatuurlijke zaken, ga je volgens hem geen antwoord krijgen.
Hij zegt ook, ga leven met de gedachte dat God niet bestaat.
Bonhoeffer roept hier de mens op, om zelf verantwoordelijkheid te nemen.
God laat zich niet anders kennen dan door Jezus die gekruisigd is, machteloos en met ons meelijdend.
Niet de God die als we in de problemen komen, het dan wel weer even moet gaan fixen (waarop bij het uitblijven daarvan, we God weer verfoeien, omdat Hij niets doet).
De gedachte dat juist deze machteloze (Jezus) door God gerechtvaardigd is en alle macht heeft gekregen, is dan een geloofsuitspraak. Hij zegt ook dat het de taak is van de kerk om te verkondigen dat Jezus is opgewekt.
Hoe te leven, is m.i. een heel relevante vraag voor de bijbel. De bijbel speelt steeds met de woorden leven en dood.
Waarbij dood geen fysieke dood is, maar een leven dat niet humaan is. Mensen worden klein gemaakt of vallen buiten de boot.
Ik denk dat een reële vraag uit de bijbel is, aan welke kant sta je. Waar loop je achteraan. Wie of wat is het ‘goddelijke’ in jouw leven (ook als atheïst is die vraag dus relevant).
Bonhoeffer zegt ook dat het niet gaat om geloof versus ongeloof maar om gehoorzaam versus ongehoorzaam.
Alleen de gehoorzame gelooft en alleen de gelovige gehoorzaamt.
Ik kom dan zelf verder met een bewust leven gericht op deze wereld, met oog voor je naaste (ook zo’n vraag uit de bijbel: wie is mijn naaste?).
Je wordt door de bijbel continue onder kritiek gezet van je eigen ideetjes. De bijbelse waarheid valt niet te claimen.
Er zit wel iets in van een sprong, een overgave. Lijkt me overigens best lastig als je als atheïst een geloofssprong moet gaan maken. Ik moet dan weer aan Kierkegaard denken.
Nou grappig allemaal toch... of is Ajax toch interessanter (staan 3 punten los van PSV toch)