Even snel drie opmerkingen:Storm schreef: ↑22 feb 2020, 18:49 Een blog uit; ~~vrome praatjes~~~.
Wat vinden jullie hiervan; zin of onzin? Mij lijkt het wat flauw. https://vromepraatjes.nl/atheisten-gelo ... UqWCpRuT0g
1. Atheïsten geloven ook. Inderdaad, zij geloven ook. Van allerlei dingen. Het zijN mensen met allerlei gedachten, geloven, overtuigingen, wereldbeelden etc. Ze geloven alleen niet in god. Er wordt gesteld dat atheïsme tot allerlei overtuigingen kan leiden. Die zin is fout geformuleerd. Atheïsme leidt nergens toe, het is slechts een ongeloof in een god. Maar de atheïst kan uiteraard tot allerlei conclusies komen over zijn wereldbeeld.
2. Er wordt gepraat over de impact die het niet-geloof In goden heeft op het wereldbeeld/overtuigingen. Waarbij ik me meteen afvraag wat de impact is van het niet-geloof in kabouters? En welke impact heeft het niet-geloven in een fantasiewezen die jouw morgen wordt gepresenteerd? De ligt bij het geloven van iets. Mijn scepticisme heeft impact op mijn wereldbeeld, mijn kennis over de natuur heeft impact op mijn wereldbeeld, mijn ervaringen hebben impact wereldbeeld. Het niet-geloven in kabouters of in een wezen dat ik nog niet ken, heeft volgens mij geen enkele impact.
Met god is dat wel iets anders, omdat heel veel andere mensen wél geloven in God en dat heeft impact op hun wereldbeeld, overtuiging, moraliteit etc. En dat heeft dus ook (in)direct ook impact op mijn leven aangezien we in een samenleving leven.
3. “ En daarom kun je een atheïst ook niet overtuigen met argumenten, net zo min als je dat bij een godsgelover kan. Want in de discussie gaat het niet om de rationele afwegingen, maar om de vraag of iemand zijn leven wel op z’n kop wil zetten.”
Dat zal misschien voor vele theïsten en atheïsten gelden. Niet voor mij persoonlijk. Mij gaat het om argumenten, bewijs, goede redenen om iets te geloven. Ik hecht meer waarde aan de waarheid. Ik denk ook niet dat het echt een keuze is. Je bent overtuigd, of je bent het niet. Maar ik sta open voor argumenten, bewijzen etc om mijn wereldbeeld bij te stellen.