Zolderworm schreef: ↑26 feb 2020, 14:39Daarom plaatste ik het ook tussen aanhalingstekens. Maar wat jij schrijft vind ik een openbaring.hopper schreef: ↑26 feb 2020, 14:37Zolderworm schreef: ↑26 feb 2020, 14:30Dat vind ik een beter begrip dan hoger bewustzijn. Die schrijf ik op in m'n agenda. Die term kan ik nog eens gebruiken.hopper schreef: ↑26 feb 2020, 14:16 Als K degene is die wij denken dat hij is kan hij geen hogere vorm van bewustzijn hebben gekregen.
(ook een ander mens kan geen hogere vorm van bewustzijn krijgen)
Wat wel tot de mogelijkheden behoort (maar ik ga geen uitspraken over K. doen) is dat zijn bewustzijn een grotere waarnemingshorizon heeft gekregen.
Immers: het dénken en daarmee het door het denken geschapen ego is zelf de beperking, de begrenzing, de lijntjes.
Het is wel zo dat men het onder meer in de theosofie heeft over verschillende soorten bewustzijn, zoals mentaal bewustzijn, buddisch bewustzijn en atmisch bewustzijn.
Graag gedaan! En om de verwarring compleet te maken: ik gebruik ook verschillende soorten bewustzijn: gewaarzijn, aandacht, egobewustzijn, liefdebewustzijn, ongericht bewustzijn, gericht bewustzijn, Nirwana en nog wat varianten waar ik geen naam voor heb en liever niet over spreek. (Wittgenstein)
En tóch bestaat er geen hoger of lager bewustzijn. Hoger of lager bewustzijn is al een contradictie op zich.
De denkpiste óver bewustzijn is dan ook behoorlijk ingewikkeld. Maar door bewustzijn in een denkpiste te plaatsen doe je aan zelfonderzoek.
Als ik mijn aandacht op een ander richt, dan merkt mijn aandacht het op zodra ik zijn/haar aandacht niet meer heb.
Dan blijkt bewustzijn gerichtheid te hebben, net als de ander. En als de gerichtheid verdwijnt dan merkt mijn bewustzijn dat.
Hoewel bewustzijn leeg van aard is en eeuwig onveranderlijk kent het toch vele hoedanigheden welke men alleen in de praktijk kan opdoen.