Hebreeën 11:1Het geloof nu is een vaste grond van de dingen die men hoopt, en een bewijs van de zaken die men niet ziet.
Veel gelovigen weten het zeker...
Hebreeën 11:1Het geloof nu is een vaste grond van de dingen die men hoopt, en een bewijs van de zaken die men niet ziet.
Klopt. Verder dan "het is niet uitgesloten dat ..." komen we niet.Zolderworm schreef: ↑28 feb 2020, 15:24Dat soort mensen zwijgen, want ze zouden niet weten hoe ze de ervaring van God zouden kunnen beschrijven. Dan heb ik het over de mystici.Peter79 schreef: ↑28 feb 2020, 15:22Dat soort mensen roept agressie op. Ze kunnen het beter bescheiden formuleren als geloof.Zolderworm schreef: ↑28 feb 2020, 14:48 Het is niet uitgesloten dat er mensen zijn die God als waarheid hebben ontdekt. Die geloven niet meer, ze weten.
Klopt.Zolderworm schreef: ↑28 feb 2020, 15:24Dat soort mensen zwijgen, want ze zouden niet weten hoe ze de ervaring van God zouden kunnen beschrijven. Dan heb ik het over de mystici.Peter79 schreef: ↑28 feb 2020, 15:22Dat soort mensen roept agressie op. Ze kunnen het beter bescheiden formuleren als geloof.Zolderworm schreef: ↑28 feb 2020, 14:48 Het is niet uitgesloten dat er mensen zijn die God als waarheid hebben ontdekt. Die geloven niet meer, ze weten.
Id.
Wat Zolderworm en hopper aangeven, klopt natuurlijk ook: het niet weten/niet beslissen is samengesteld uit ja en nee. Ik onderscheid ze, omdat nee wel tegenover ja staat, maar "misschien/niet te weten" staat niet tegenover ja. En "misschien"/"niet te weten" kom je wel heel veel tegen.peda schreef: ↑28 feb 2020, 14:54 Hallo Peter,
Wanneer je "' misschien "" en "' niet te weten "' onder dezelfde noemer plaatst, reken ik beiden inmiddels tot geloof.
Zelf maak ik geen verschil tussen geloof en overtuiging. Beiden betekenen het doen van een uitspraak, zonder ""garantie"' op absolute juistheid van de uitspraak. Voor de atheist ligt dit kennelijk gevoeliger, zo o.m. Mullog die wel degelijk verschil in betekenis tussen beiden ontwaart en geloof in positieve zin niet aan de atheist wil koppelen.
Zo gaat men met het woord "mystiek" aan de haal. Mystiek is voor mij de ervaring van een normaliter transcendente werkelijkheid.Maria K schreef: ↑28 feb 2020, 15:49Klopt.Zolderworm schreef: ↑28 feb 2020, 15:24Dat soort mensen zwijgen, want ze zouden niet weten hoe ze de ervaring van God zouden kunnen beschrijven. Dan heb ik het over de mystici.Peter79 schreef: ↑28 feb 2020, 15:22Dat soort mensen roept agressie op. Ze kunnen het beter bescheiden formuleren als geloof.Zolderworm schreef: ↑28 feb 2020, 14:48 Het is niet uitgesloten dat er mensen zijn die God als waarheid hebben ontdekt. Die geloven niet meer, ze weten.
Ik moet nu denken aan mijn schoonvader zaliger, toen 70++ en die een leven van worstelen en twijfel had doorgemaakt.
Hij zei eens met een glans op zijn gezocht:
"Mijn geloven is een weten geworden"
Verder zei hij niets meer, alleen glimlachte hij toen.
En ik was gelukkig, samen met hem, want "ik wist" wat hij bedoelde.
Waarom ik dat zo voelde?
Want het was meer een aanvoelen, dan dat ik het kon weten.
Was dat een mystiek weten?
De feitelijke filosofisch waarheid doet er op dat moment niet toe.
Kwam niet eens in me op.
Dit was de realiteit van het geloof van een christen, waar ik van hield, die ik begreep en waar ik jaloers op was.
Meer woorden waren tussen ons niet nodig.
Ik dacht al dat ik een woord gebruikte, waarvan men vast denkt, dat het alleen binnen zg. spiritaliteits- en religieus denken gebruikt kan worden.Zolderworm schreef: ↑28 feb 2020, 16:42Zo gaat men met het woord "mystiek" aan de haal. Mystiek is voor mij de ervaring van een normaliter transcendente werkelijkheid.Maria K schreef: ↑28 feb 2020, 15:49Klopt.Zolderworm schreef: ↑28 feb 2020, 15:24
Dat soort mensen zwijgen, want ze zouden niet weten hoe ze de ervaring van God zouden kunnen beschrijven. Dan heb ik het over de mystici.
Ik moet nu denken aan mijn schoonvader zaliger, toen 70++ en die een leven van worstelen en twijfel had doorgemaakt.
Hij zei eens met een glans op zijn gezocht:
"Mijn geloven is een weten geworden"
Verder zei hij niets meer, alleen glimlachte hij toen.
En ik was gelukkig, samen met hem, want "ik wist" wat hij bedoelde.
Waarom ik dat zo voelde?
Want het was meer een aanvoelen, dan dat ik het kon weten.
Was dat een mystiek weten?
De feitelijke filosofisch waarheid doet er op dat moment niet toe.
Kwam niet eens in me op.
Dit was de realiteit van het geloof van een christen, waar ik van hield, die ik begreep en waar ik jaloers op was.
Meer woorden waren tussen ons niet nodig.
Wel weet ik, dat dit absoluut niet per definitie alleen binnen een religie of geloof hoeft te spelen.Transcendente spirituele ervaringen
Spiritualiteit is te definiëren als verbondenheid met de essentie van het leven[3] Naast zinervaring en verbondenheid met de medemens en de natuur, wordt door sommige mensen ook een mystieke verbondenheid ervaren die overstijgt, transcendent is. Uit een onderzoek bij kankerpatiënten werd dit het minste gemeld, en hield het minst verband met distress, daarvoor waren de ander aspecten van de spirituele ervaring belangrijker.
Ik ga hier dinsdag op in, want m'n weekend-afwezigheid begint.Maria K schreef: ↑28 feb 2020, 17:22Ik dacht al dat ik een woord gebruikte, waarvan men vast denkt, dat het alleen binnen zg. spiritaliteits- en religieus denken gebruikt kan worden.Zolderworm schreef: ↑28 feb 2020, 16:42Zo gaat men met het woord "mystiek" aan de haal. Mystiek is voor mij de ervaring van een normaliter transcendente werkelijkheid.Maria K schreef: ↑28 feb 2020, 15:49Klopt.Zolderworm schreef: ↑28 feb 2020, 15:24
Dat soort mensen zwijgen, want ze zouden niet weten hoe ze de ervaring van God zouden kunnen beschrijven. Dan heb ik het over de mystici.
Ik moet nu denken aan mijn schoonvader zaliger, toen 70++ en die een leven van worstelen en twijfel had doorgemaakt.
Hij zei eens met een glans op zijn gezocht:
"Mijn geloven is een weten geworden"
Verder zei hij niets meer, alleen glimlachte hij toen.
En ik was gelukkig, samen met hem, want "ik wist" wat hij bedoelde.
Waarom ik dat zo voelde?
Want het was meer een aanvoelen, dan dat ik het kon weten.
Was dat een mystiek weten?
De feitelijke filosofisch waarheid doet er op dat moment niet toe.
Kwam niet eens in me op.
Dit was de realiteit van het geloof van een christen, waar ik van hield, die ik begreep en waar ik jaloers op was.
Meer woorden waren tussen ons niet nodig.
En zo mijn gevoel proberen duidelijk te maken.
Want een ander woord ken ik hierbij niet.
Maar mystiek ervaren of spiritueel denken hoeft niet vast te hangen aan een denken in andere entiteiten, dan die van jezelf.
Transcendentie ook niet.Wel weet ik, dat dit absoluut niet per definitie alleen binnen een religie of geloof hoeft te spelen.Transcendente spirituele ervaringen
Spiritualiteit is te definiëren als verbondenheid met de essentie van het leven[3] Naast zinervaring en verbondenheid met de medemens en de natuur, wordt door sommige mensen ook een mystieke verbondenheid ervaren die overstijgt, transcendent is. Uit een onderzoek bij kankerpatiënten werd dit het minste gemeld, en hield het minst verband met distress, daarvoor waren de ander aspecten van de spirituele ervaring belangrijker.
Ik heb dit woord ook meermaals zien gebruiken bij een diep gevoel bij het aanschouwen en bewonderen van de schoonheid van sommige aanblikken in de natuur en verschijnselen.
Alsof het boven jezelf uitstijgt. Boven alles wat je ook voelde.
Ook muziek kan dat teweeg brengen. Of dat nu een klassiek meesterwerk is of het staande toezingen van de zegen bij de doop van een baby door een hele kerkgemeenschap, die aanwezig is.
Momenten van gevoelens, die je eigenlijk niet kunt beschrijven maar slechts ervaren.
Die je verstand overstijgen.
Momenten en gevoelens, die je de ander niet uit kunt leggen, alleen bij herkenning door de ander door het slechts aan te tippen, tot een sterk gevoel van eenheid kan leiden.
Welk woord zou jij kiezen bij dit gevoel zoals ik dat had?
Het verwonderlijke, voor mij onbegrijpelijk zo diep doorleefd gevoel van één zijn waar ik geen natuurlijke verklaring voor kon vinden binnen de logica van mijn normale denken.
Maar ik ga nu in op jouw opmerking, maar daar gaat het nu hier niet om.
Het gaat om de uitspraak die mensen soms doen:
"Mijn geloven is een weten geworden"
Hun eigen geloof in dogmas verheft men tot een ''weten'' en degenen die er niet in geloven worden ''dogmatisch'' en ''gelovig'' genoemd. De arrogantie. Aantoonbaar is slechts het gebrek aan bewijs voor hun claims.
Ik geloof, dat ik dat ook begin te geloven, maar ik weet het nog niet zeker.
Door de laatste zin van deze quote, voelde ik geen behoefte om te reageren. Snap je dat? Je maakt hier een statement, en dan neem ik dat voor kennisgeving aan.Bonjour schreef: ↑28 feb 2020, 10:41 Wanneer je elke aanname van een stelling een geloof in die stelling noemt neemt de verzameling geloven gigantische proporties aan. Een klein deel in deze verzameling zijn de religieuze geloven. In deze context heeft de atheïst een geloof maar geen religieus geloof.
In het dagelijks woordgebruik wordt er meestal iets anders bedoelt met een geloof en wordt heel vaak, zeker in discussies rond religie, het woord geloof gebruikt voor een religieus geloof.
Deze woordspeling is verder geen aandacht waardig.
Jij vindt het onwaarschijnlijk dat God bestaat en niet aan te tonen is. Maar volgens mij is het een kwestie van een definitie waar je geen kansberekening op los kan laten.Verder heb ik in dit topic vaak het idee dat het aannemen van een stelling en het niet aannemen gelijkwaardige posities zijn. Echter, hier moet nog wel de aannemelijkheid van de stelling in mee genomen worden. Bijvoorbeeld het regent of het regent niet. Dus als ik naar buiten ga heb ik 50% kans om nat te worden. Dat is natuurlijk niet zo.
De stelling dat God bestaat en niet aan te tonen is, is zo onwaarschijnlijk dat de positie dat deze stelling niet juist is erg waarschijnlijk is.
Dat is ook een overtuiging.Overigens is voor mij de vraag of een god bestaat totaal niet relevant. Ik stel dat er geen invloeden van het bovennatuurlijke op de wereld om ons heen zijn aangetoond en zolang dat zo is hoeven we ook niet te praten over een bron van die niet aangetoonde invloeden.
In symbooltaal zeg je dit bij D: ¬☐pChristiaan schreef:- Ik heb een pot met paaseitjes
A: Het aantal paaseitjes is even of oneven (EM)
B: De stelling: het aantal paaseitjes is even, is waar of niet waar (EM) Even is dus p of ¬p
C. Of je gelooft de stelling (het aantal paaseitjes is even) of je gelooft het niet. (EM)
D: (jouw 3B): Ik geloof niet dat het aantal even is
Nee.Christiaan schreef: ↑28 feb 2020, 09:09 2.
Er zijn verschillende proposities
A: het aantal is even of het aantal is niet even (p of -p): Dit is wat is of wat niet is, waarbij p en -p het totaal is van alle mogelijkheden.
B: geloof dat het aantal even is of niet geloof dat het aantal even is (q of -q): Dit is wat je gelooft of niet gelooft, waarbij q en -q het totaal is van alle mogelijkheden.
C: geloof dat het aantal oneven is of niet geloof dat het aantal oneven is (r of -r): Dit is wat je gelooft of niet gelooft, waarbij r en -r het totaal is van alle mogelijkheden.
Let op, (-)q en (-)r zijn NIET het totaal van alle mogelijkheden. Het gaat hier om geloof, niet om wat is of wat niet is.
Volgens mij haal ik niks door elkaar maar maak jij van een tegenstelling een aparte propositie. Of nee. Je maakt helemaal geen propositie.Christiaan schreef: ↑28 feb 2020, 09:09 3)
De fout is dat je denkt dat de propositie is:
D: geloof dat het aantal even (q) is of geloof dat het aantal oneven is (r). Maar dat is geen juiste toepassing van EM. Je haalt de propositie q en r door elkaar en zet ze in één propositie. Er is namelijk een derde mogelijkheid en zelfs een vierde mogelijkheid; namelijk -q en -r
Snap je dat ik het kwetsend vind om die 2 vormen van geloof gelijk te stellen? Dat ik dus vind dat je je hier heel gemakkleijk vanaf maakt.
Dat is je overtuiging. Natuurlijk kan je daar wel een kans berekening op los laten. Ook al schat je het af. En God heeft een definitie. Dat heet de Bijbel. En die moeten we al een heel stuk loslaten om de kans nog enigszins acceptabel te krijgen voor een verder gesprek.
Nee, dat is geen overtuiging, maar een vaststelling. Ik zit al jaren te zoeken naar invloeden van het bovennatuurlijke en niets is aangetoond. Maar be my guest.
Keele heeft zich gebogen over het probleem wat volgens mij het hele issue is hier.Peter79 schreef: ↑29 feb 2020, 07:56Jij vindt het onwaarschijnlijk dat God bestaat en niet aan te tonen is. Maar volgens mij is het een kwestie van een definitie waar je geen kansberekening op los kan laten.Bonjour schreef: ↑28 feb 2020, 10:41 Verder heb ik in dit topic vaak het idee dat het aannemen van een stelling en het niet aannemen gelijkwaardige posities zijn. Echter, hier moet nog wel de aannemelijkheid van de stelling in mee genomen worden. Bijvoorbeeld het regent of het regent niet. Dus als ik naar buiten ga heb ik 50% kans om nat te worden. Dat is natuurlijk niet zo.
De stelling dat God bestaat en niet aan te tonen is, is zo onwaarschijnlijk dat de positie dat deze stelling niet juist is erg waarschijnlijk is.
Ik zou het kunnen begrijpen als je wil zeggen dat je van geloven walgt, als het een vies woord voor je is. Is dat zo?
Kwestie van definitie. Dat is iets dat je van elkaar kan accepteren, zonder je eigen definitie als absolute waarheid te claimen.Dat is je overtuiging. Natuurlijk kan je daar wel een kans berekening op los laten. Ook al schat je het af. En God heeft een definitie. Dat heet de Bijbel. En die moeten we al een heel stuk loslaten om de kans nog enigszins acceptabel te krijgen voor een verder gesprek.
Nee, dat is geen overtuiging, maar een vaststelling. Ik zit al jaren te zoeken naar invloeden van het bovennatuurlijke en niets is aangetoond. Maar be my guest.
En als je mijn eerste alinea nog eens doorneemt snap je waarom dat bij mij geen geloof heet en bij jou wel. Kwestie van definitie.
Even heel snel een paar dingen:Petra schreef: ↑29 feb 2020, 08:16 Christiaan..
Een vraag is geen propositie. Een propositie is een bewering. .
In deze reactie stel je een vraag, dat is wat anders als een bewering.
Dat deed je wel in je door mij hierboven gelinkte reacties.
Een propositie kan prima bestaan uit samengestelde delen of een verzameling. Jij geeft premissen en een conclusie.
Dit was jouw propositie:
In symbooltaal zeg je dit bij D: ¬☐pChristiaan schreef:- Ik heb een pot met paaseitjes
A: Het aantal paaseitjes is even of oneven (EM)
B: De stelling: het aantal paaseitjes is even, is waar of niet waar (EM) Even is dus p of ¬p
C. Of je gelooft de stelling (het aantal paaseitjes is even) of je gelooft het niet. (EM)
D: (jouw 3B): Ik geloof niet dat het aantal even is
En daar ga je al! (Dat is een andere conclusie als.. ik onthoud mij van geloof!!!, (of ik weet het niet of ik kan het niet weten)
Daarom zei ik al eerder je conclusie klopt niet. Als D je conclusie is dan hè.
Wat is er mis mee om een begrip te erkennen? Daarmee erken je nog niet dat het ding, waaraan het begrip refereert, bestaat.Petra schreef: ↑29 feb 2020, 08:47
In de klassieke logica (waar Christiaan steeds naar verwijst) heb je de keuze uit Waar of ONWAAR op een stelling, met bijbehorende wetten.
Het probleem is dat als iemand een propositie maakt waar God in voorkomt dat je zelfs als je ONWAAR zegt al daarmee het begrip God erkent.
Petra,Petra schreef: ↑29 feb 2020, 08:47
In de klassieke logica (waar Christiaan steeds naar verwijst) heb je de keuze uit Waar of ONWAAR op een stelling, met bijbehorende wetten.
Het probleem is dat als iemand een propositie maakt waar God in voorkomt dat je zelfs als je ONWAAR zegt al daarmee het begrip God erkent.
Je kunt het niet logisch redenerend afwijzen zonder het te benoemen.
Ik ben anti-theïst. Ik wil niet aan dat gedoe van jullie mee doen. Ik ben niet gelovig.
Daar is dus een term voor: on gelovig. Niet gelovig. Ik hoor niet bij jullie club. Ik heb mijn lidmaatschap ooit opgedrongen gekregen en weer neergelegd. Het past niet bij mij. In God geloven is een speciale manier van geloven. Dat soort geloven doe ik niet. Mensen mogen het doen van mij, maar beschuldig mij er niet van dat ik hetzelfde doe als jullie. Dat doe ik niet."Matheus 17 schreef:17 Jezus zei: ‘Wat zijn jullie toch ongelovig!
Jouw overtuigingen zijn tussen de regels door ook wel te lezen, jouw afwijzing druipt ervan af. Dat is waarom christenen zeggen: atheisme is ook een geloof. Het is niet leuk om in een bepaalde hoek gedrukt te worden die niet. klopt met je overtuiging. Dus als je gekwetst voelt, ervaar je hoe het apart stellen van het geloof overkomt. Uiteraard wil ik je niet kwetsen. Het is wat mij betreft spiegelen, maar dat komt niet over. Dat is ook waarom de definitie "atheisme is geen geloof" wel een hele passende is: hij geeft heel typerend ook het karakter van de atheist s.s. aan.Bonjour schreef: ↑29 feb 2020, 09:54Ik ben anti-theïst. Ik wil niet aan dat gedoe van jullie mee doen. Ik ben niet gelovig.Daar is dus een term voor: on gelovig. Niet gelovig. Ik hoor niet bij jullie club. Ik heb mijn lidmaatschap ooit opgedrongen gekregen en weer neergelegd. Het past niet bij mij. In God geloven is een speciale manier van geloven. Dat soort geloven doe ik niet. Mensen mogen het doen van mij, maar beschuldig mij er niet van dat ik hetzelfde doe als jullie. Dat doe ik niet."Matheus 17 schreef:17 Jezus zei: ‘Wat zijn jullie toch ongelovig!
Moeilijk om dingen te accepteren zoals ze zijn. Ik verstoor door mijn mening te geven voortdurend jouw ideale plaatje. Andersom is dat ook zo. Ping-pong