Yours schreef: ↑14 okt 2020, 15:55
Waar het mij om gaat is duidelijk te maken dat je niet wegkomt met alle door jezelf aangerichte ellende en zomaar weer ‘in de hemel’ komt.
Hitler en cs. straffen als het ware zichzelf. Waar en in welke vorm zij terug komen is de vraag, maar ze zijn vast op de een of andere manier een 'paria'.
Ja, dat vond ik ooit ook een fijne gedachte, het oordeel komt desnoods na de dood. Door God of de Kosmos. Het is niet redeloos of zinloos..alle verschrikkingen, zinloos geweld..er is een reden voor en de afrekening vindt plaats.
Daarom hebben honderden miljoenen mensen in vele landen al eeuwen te lijden. De Dalits zijn immers niet voor niks paria; dat komt door hun slechte voorgaande leven(s).
Zij zullen naar mijn idee de laatsten zijn en hier bij wijze van spreken op aarde het licht uitdoen door het gigantische oorzaak en gevolg dat zij geschapen hebben.
Ik wil hier echter maar aangeven dat we in mijn visie in die zin toch echt enigszins ons eigen lot in de hand hebben door je hiervan bewust te zijn en zo min mogelijk oorzaak en gevolg te scheppen, zodat onze kringloop op aarde na niet al te veel levens beëindigd kan worden en die in Zijnde toestand kunnen verlaten.
Deze mensen hebben helemaal niet hun lot in eigen hand. Nog niet een piepje. Honderden miljoenen mensen..die onderdrukt, uitgebuit, verkracht, misbruikt etc. worden.
Niet alleen deze mensen, met hen vele vele vele anderen. Hun lot lag al vast vanwege.. waar en bij wie ze geboren werden, op een aardkloot waar sommige mensen karma en reïncarnatie wel een prettig/handig idee vonden.
De consequenties voor hen staan op geen enkele manier in verhouding of vergelijk met de dingen waar wij zelf mee te maken hebben of krijgen. Dat de meeste (westerse) mensen daar geen flauw benul van hebben snap ik best. Had ik ook niet; ook wij zijn een kind van onze nature/nurture achtergrond! Onze gedachten werden ook al voor een groot deel bepaald vanwege waar en bij wie we geboren werden. Daarom zijn wij meer in staat om ons lot in eigen hand te nemen, ook maar beperkt, maar toch, wij hebben bewuste beweegmogelijkheden in de wereld van oorzaak en gevolg... mits we redelijk goed bij ons hoofd zijn en in redelijke gezondheid verkeren. Ook dat moet je maar gegeven zijn! Dikke mazzel of enorme pech.
Het oordeel, door God of de kosmos; geeft dat rust?
Al bereik ik, naar mijn idee, met het toelichten van deze kosmische wetmatigheid maar één mens, dan ben ik al blij.
Ik snap je heel goed Yours, ik was er ook zo blij mee toen ik nog dacht anderen hiermee wijzer te kunnen maken. Ik heb me er jarenlang in verdiept, gemediteerd en ben ook in een boeddhistisch meditatie klooster in retraite geweest. (En dan niet op z'n verwesterde vakantiekamp).
Er zijn heel veel mensen die het wel fijn vinden om te bedenken dat iedereen het lot in eigen hand heeft. Dat vond ik ook, heul wat jaartjes geleden. Ik vond het ook een prachtige fijne waarheid; niemand zit onschuldig/toevallig/zomaar in de ellende en voor de boosaards komt de afrekening. Dat gaf rust.. in mijn hoofd.
Mijn euvel was dat ik erachter kwam dat het hele verhaal wat breder en diepgaander was dan dat, dat de consequentie is dat het heel veel leed betekent voor heel veel mensen; degenen die pech hadden. En dat er in de praktijk dus wat al te veel mensen uitzichtloos moeten lijden ..voor MIJN rust, en dat had ik er niet voor over.
Maar goed, hoe meer je weet hoe minder rust; onwetendheid is denk ik een enorme zegen.
Tevens de reden dat ik me heb afgevraagd of ik zo nodig dat ballonetje moet doorprikken voor degenen die er rust in vinden. Als het werkt voor jou is dat ook al wat waard. Anderen hebben God of Allah of roep maar en kleuren dat op hun eigen Wijze in. . Als dat helpt en rust geeft ... is dat net zo
toch?
Zij helpen jou/ons met hun inzichten ook net zo graag als jij anderen. Messengers Onvoorwaardelijke Liefde bv. is voor hem een hele mooie. Die is ook al blij als ie één mens bereikt, jij misschien?!
Of is jouw idee een betere Waarheid ?
(In mijn optiek zijn alle Waarheden van gelijke strekking; persoonlijke coping mechanismen. Dus ik kijk niet naar wat het voor mij uitmaakt maar op wereldschaal in het leven van alledag).