Wij zaten te borrelen bij vrienden, toen kwam een buurman meeborrelen. Hij vertelde dat hij en zijn vrouw Hindoe waren. Toen z'n kleinkroost ook kwam aanhuppelen vertelde ie dat de kids in the mix zaten. Hun zoon (Hindoe) kwam met een lief thuis wiens moeder Christen was en haar vader Moslim. Zijzelf was meer Christen. Toen zei haar schone moeder (volgens hem) vrolijk : "kind, wij Hindoes aanbidden al zoveel Goden, die van jou kunnen er ook nog wel bij".
Constante polemiek tegen religie baat de samenleving niet
-
- Man/Vrouw: V
Re: Constante polemiek tegen religie baat de samenleving niet
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
-
Hi Chon,chon schreef: 08 aug 2021, 05:19Hey Petra,Petra schreef: 02 aug 2021, 05:55
Leef normaal, idd. klinkt dat eenvoudig. Het euvel is dat we het er niet altijd over eens zijn wat wel of niet normaal is of zou moeten zijn. En uiteraard dat dat wat als -het gangbare normaal- wordt beschouwd flink kan verschillen per cultuur en ook nog eens in de loop der tijden wijzigt.
Een goed voorbeeld is de bijbelse slavernij, bigamie, polygamie, incest, stenigen, moord, oorlog, verkrachtingen e.d. die als normaal worden beschreven maar wat thans niet meer tot het gangbare normaal behoort.
Je noemt daar vanalles in één adem, maar dat geldt niet voor alles.
Momenteel zijn we nog altijd slaaf van de maatschappij, geld, de vrouw, de man, enz...
En alles wat je nog noemt heeft mss zijn tijd gediend, maar was zelfs toen niet normaal te noemen.
"Zelfs toen niet normaal te noemen"... schrijf je.
Dan zou God dingen die destijds niet-normaal waren hebben aanbevolen.
Denk jij dat dat het geval is? Zou ik wel vreemd vinden.
(Neem alleen al het nageslacht van Abraham, dat niet geweest zijn zonder polygamie en slavernij).
-
chon schreef: 08 aug 2021, 05:58Religie' of 'geen religie'...het juiste geloof...dat zal een betere wereld voortbrengen.Tin schreef: 10 mei 2021, 15:12
Dit zou dan ook zomaar het zoveelste feed back topic geweest kunnen zijn.
Maar dan had te titel "Constante polemiek tegen religie baat het forum niet" moeten zijn.
En dan ben ik het daar natuurlijk helemaal mee eens, want het is het doel van het forum niet.
Al is de polemiek hier voortdurend aanwezig....
Tegen geloof, maar zoals we b.v. aan Snelheid zien, eveneens tegen ongeloof. Voortdurende polemiek.
Het zal nooit wat worden en ik heb het gelijk aan mijn zijde
Of het in de maatschappij zin heeft?
Ik denk dat het een illusie is te denken dat 'religie' of 'geen religie' een betere wereld voortbrengt.
Constante polemiek in ieder geval niet.
Ja, dat bedoelde Tin..Hét juiste geloof.
(Nu nog een klein beetje zien uit te vogelen welke dé enige ware juiste is).
-
- Man/Vrouw: M
Om jullie voor te zijn...stel dat het niet de God uit de bijbel is.
Welk is volgens jullie dan de Ware?
-
Hitler handelde met zijn vrije wil, met steun van een enorme groep van vele miljoenen Duitsers (die ook handelden met hun vrije wil), en de rest van de wereld wachtte (ook met hun vrije wil) af en keek toe hoe Hitler de Holocaust begon. Zonder die steun en aanvankelijke passieve opstelling van de rest van de wereld had Hitler niks voor elkaar gekregen. Toen de rest van de wereld besloot Hitler te stoppen, werd ook de Holocaust gestopt.chon schreef: 08 aug 2021, 05:23Hitler heeft zijn vrije wil zo gebruikt.Messenger schreef: 02 aug 2021, 07:42
God oordeelt niet (onvoorwaardelijke liefde) vanwege de vrije wil. God weet dat de uiteindelijke uitkomst perfect is, ongeacht hoe we onze vrije wil gebruiken.
God verwerpt je niet, God houdt innig en onvoorwaardelijk van elke mens ongeacht hoe je de vrije wil gebruikt.
En God houdt onvoorwaardelijk van hem???
Dat moet je mij eens duidelijk uitleggen!
De mensheid greep in.
Hitler is net als ieder ander een deel van God, die zich empirisch wilde ervaren en daardoor net als wij allemaal koos voor onwetendheid/vergeten dat hij deel van God is en daarmee in essentie echte liefde. Zijn ziel is, net als die van ons, Goddelijk en herinnert zich tijdens of na dit leven Wie en Wat deze is.
De vrije wil is vrij van oordeel of interventie en de onvoorwaardelijke liefde van God is onbegrensd.
Een Hitlerervaring verschilt weinig met een ramp van andere orde, zoals een tsunami of ander natuurgeweld.
Ook verschilt het weinig met Talibanterreur, die lieden zijn hun verbinding met God ook vergeten en menen tegelijk dat ze de 'goede' zaak dienen.
Niemand doet iets intrinsiek verkeerd gegeven het wereldbeeld dat hij/zij heeft.
In de Gesprekken met God (Neale Donald Walsch) wordt dit veel beter uitgelegd, maar ik mag niet kopiëren en plakken.
Daarom : https://libris.nl/boek?authortitle=neal ... 9021555324
Laatst gewijzigd door Messenger op 08 aug 2021, 09:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
-
Volgens mij is dat de God die in gesprek is met Neale Donald Walsch, omdat ik via andere weg diezelfde inzichten kreeg.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
-
Mijn gedachte; ik heb geen flauw idee.chon schreef: 08 aug 2021, 07:50
Om jullie voor te zijn...stel dat het niet de God uit de bijbel is.
-
Gewoon lezen wat er staat: met de maat waarmee je meet zul je weder gemeten worden.chon schreef: 08 aug 2021, 05:33
Ik denk dat jullie beide fout zitten, in verband met het meten met de maat waarmee je meet.
Ik denk dat men hiermee bedoeld, als jij kritisch bent tegenover je medemens, zal men ook jou kritisch beoordelen.
Als anderen mij kritisch oordelen, dan moeten ze dat zelf maar weten.
Het Licht wat in de duisternis schijnt meet met geen enkele maat, het heeft niet de eigenschap van maat-meten.
Klassieke christenen echter volgen niet het Licht -wat niet gedacht kan worden- maar een bedachte/gedachte Jezus.
Het Licht is levend, de bedachte/gedachte Jezus is dood.
-
Je bent niet goed op de hoogte met het hindoeïsme, het hindoeïsme is heel divers. Het doel is niet zo zeer aanbidden van een God zoals christenen doen maar moksa (bevrijding). Dat gebeurd middels zelfkennis. (Dat is althans de bedoeling)
Zomaar een of andere God aanbidden brengt geen bevrijding. Dat maakt je juist slaaf. Brahman en Atman zijn de centrale begrippen, waar Brahman voor natuuroverstijgend bewustzijn staat. Waarmee het hindoeïsme dichter bij de Waarheid staat dan het dualistische christendom. Dat natuuroverstijgend bewustzijn is tevens het Licht waar Jezus het over heeft.
-
Dat moet je nou juist zelf zien uit te vogelen. Lukraak een God kiezen helpt natuurlijk niks. Er kan er immers maar één het Ene zijn.
-
De meesten kiezen dan ook een God die het beste bij hun past. Pas als je beseft dat je het zelf NIET kunt uitvogelen, ben je rijp voor een ontmoeting met de Enige. Hij komt dan op eigen initiatief naar jou toe. Het bijzondere is dan ook dat je dan wéét dat Hij de ware God is. Het beste is dus niet zelf op zoek te gaan, maar wel een zoekende te zijn.hopper schreef: 08 aug 2021, 09:59Dat moet je nou juist zelf zien uit te vogelen. Lukraak een God kiezen helpt natuurlijk niks. Er kan er immers maar één het Ene zijn.chon schreef: 08 aug 2021, 07:50 Om jullie voor te zijn...stel dat het niet de God uit de bijbel is.
-
Die ervaring heb ik ook gehad. Zo heb ik God leren kennen. Het is alleen niet de God die de Bijbel beschrijft.Jurriën schreef: 08 aug 2021, 10:13De meesten kiezen dan ook een God die het beste bij hun past. Pas als je beseft dat je het zelf NIET kunt uitvogelen, ben je rijp voor een ontmoeting met de Enige. Hij komt dan op eigen initiatief naar jou toe. Het bijzondere is dan ook dat je dan wéét dat Hij de ware God is. Het beste is dus niet zelf op zoek te gaan, maar wel een zoekende te zijn.hopper schreef: 08 aug 2021, 09:59
Dat moet je nou juist zelf zien uit te vogelen. Lukraak een God kiezen helpt natuurlijk niks. Er kan er immers maar één het Ene zijn.
-
Dan vrees ik dat je dan toch onder de eerste categorie zoekers valt: Je vindt wat je zoekt. Dat is overigens absoluut geen probleem. De Christus van de Bijbel is gezonden om verlorenen te vinden. Alleen zij die ziek zijn, hebben een dokter nodig. Wat als je je dus niet verloren voelt of meent dat je niet ziek bent? Het wordt je niet opgedrongen. Ik neem dan ook aan, dat je met je 'keuze' tevreden bent?Messenger schreef: 08 aug 2021, 10:45Die ervaring heb ik ook gehad. Zo heb ik God leren kennen. Het is alleen niet de God die de Bijbel beschrijft.Jurriën schreef: 08 aug 2021, 10:13
De meesten kiezen dan ook een God die het beste bij hun past. Pas als je beseft dat je het zelf NIET kunt uitvogelen, ben je rijp voor een ontmoeting met de Enige. Hij komt dan op eigen initiatief naar jou toe. Het bijzondere is dan ook dat je dan wéét dat Hij de ware God is. Het beste is dus niet zelf op zoek te gaan, maar wel een zoekende te zijn.
Overigens is jouw opmerking voor mij wat vaag: "Het is alleen niet de God die de Bijbel beschrijft". Voor mij geldt: "Het is DUS God de Vader die (de Zoon) Jezus Christus bekend maakt". Zie ook Hebreeën 1.
-
Ik was niet op zoek toen ik God leerde kennen. God schoot me te hulp tijdens persoonlijke crisis.
De God die ik ken stelt geen eisen, gebiedt niets en verlangt niets aan/van ons.Jurriën schreef: Overigens is jouw opmerking voor mij wat vaag: "Het is alleen niet de God die de Bijbel beschrijft". Voor mij geldt: "Het is DUS God de Vader die (de Zoon) Jezus Christus bekend maakt". Zie ook Hebreeën 1.
We hebben een vrije wil, er is/komt geen oordeel of interventie en God houdt innig en onvoorwaardelijk van ons allemaal. Er is dus geen hel, tenzij je er zelf een schept als je graag door de hel gaat, maar er is een hemel van liefde.
Dit Godsbeeld herken in helaas niet in de Bijbel. Wel herken ik die in de hedendaagse boeken van Neale Donald Walsch.
-
De hel wordt in de bijbel slechts in enkele verzen vermeld. Dus ook onder christenen stevig verschil in inzicht. Van Alverzoener tot pijnlijke plaats.
-
Jurriën schreef: 08 aug 2021, 10:13De meesten kiezen dan ook een God die het beste bij hun past. Pas als je beseft dat je het zelf NIET kunt uitvogelen, ben je rijp voor een ontmoeting met de Enige. Hij komt dan op eigen initiatief naar jou toe. Het bijzondere is dan ook dat je dan wéét dat Hij de ware God is. Het beste is dus niet zelf op zoek te gaan, maar wel een zoekende te zijn.hopper schreef: 08 aug 2021, 09:59
Daarom is God ontkennen ook een noodzaak. Daarin strenger zijn dan de strengste atheïst. Van zelfgekozen Goden zijn net zoveel exemplaren in omloop als dat er mensen zijn die gekozen hebben.
Als God bestaat, dan meldt hij zich vanzelf wel een keer.
-
In veel van wat je schrijft kan ik me wel vinden. De God die jij omschrijft, herken ik in grote lijnen ook in de Vader. Daarbij kan ik natuurlijk niet in je hart kijken, maar dat is ook helemaal niet nodig. Een echte christen heeft een geur, die door anderen als aangenaam (ten leven) of onaangenaam (ten dode) wordt ervaren. Overigens ben ik van mening, dat op een forum die geur nooit uit de voeten komt. Dat kan enkel maar in persoonlijk contact.Messenger schreef: 08 aug 2021, 11:39Ik was niet op zoek toen ik God leerde kennen. God schoot me te hulp tijdens persoonlijke crisis.Jurriën schreef: 08 aug 2021, 11:23
Dan vrees ik dat je dan toch onder de eerste categorie zoekers valt: Je vindt wat je zoekt.De God die ik ken stelt geen eisen, gebiedt niets en verlangt niets aan/van ons.Jurriën schreef: Overigens is jouw opmerking voor mij wat vaag: "Het is alleen niet de God die de Bijbel beschrijft". Voor mij geldt: "Het is DUS God de Vader die (de Zoon) Jezus Christus bekend maakt". Zie ook Hebreeën 1.
We hebben een vrije wil, er is/komt geen oordeel of interventie en God houdt innig en onvoorwaardelijk van ons allemaal. Er is dus geen hel, tenzij je er zelf een schept als je graag door de hel gaat, maar er is een hemel van liefde.
Dit Godsbeeld herken in helaas niet in de Bijbel. Wel herken ik die in de hedendaagse boeken van Neale Donald Walsch.
Ik denk dat, áls we op dit forum echt in gesprek raken, we vanzelf de 'verschillen' wel zullen ervaren. Ik voor mij vind dat echter absoluut geen probleem. Ik moet nu denken aan wat Jezus tegen Petrus zegt met betrekking tot het 'blijven' van Johannes: Wat gaat het u aan, volgt gij Mij!.
Ik vind het overigens wel jammer dat je jouw Godsbeeld niet in de Bijbel terugvindt en je de boeken van Neale Donald Walsch daarvoor nodig hebt.
Moge de God en Vader van Jezus Christus je zegenen, Messenger.
-
Hij meldt zich niet vanzelf, Hopper, daar vergis je je in. God is geen vertegenwoordiger die langs de deur gaat en weer terugkeert bij die adressen die eerder niet thuis gaven. Als God bij je aanbelt, dan weet Hij al dan je positief op Zijn aanbod zult ingaan.hopper schreef: 08 aug 2021, 12:15Daarom is God ontkennen ook een noodzaak. Daarin strenger zijn dan de strengste atheïst. Van zelfgekozen Goden zijn net zoveel exemplaren in omloop als dat er mensen zijn die gekozen hebben.Jurriën schreef: 08 aug 2021, 10:13
De meesten kiezen dan ook een God die het beste bij hun past. Pas als je beseft dat je het zelf NIET kunt uitvogelen, ben je rijp voor een ontmoeting met de Enige. Hij komt dan op eigen initiatief naar jou toe. Het bijzondere is dan ook dat je dan wéét dat Hij de ware God is. Het beste is dus niet zelf op zoek te gaan, maar wel een zoekende te zijn.
-
Het fundament is bekering @Jurrien zoals je weet verlangen naar Hem en Zijn Wil doen in navolging.Jurriën schreef: 08 aug 2021, 12:48Hij meldt zich niet vanzelf, Hopper, daar vergis je je in. God is geen vertegenwoordiger die langs de deur gaat en weer terugkeert bij die adressen die eerder niet thuis gaven. Als God bij je aanbelt, dan weet Hij al dan je positief op Zijn aanbod zult ingaan.hopper schreef: 08 aug 2021, 12:15
Daarom is God ontkennen ook een noodzaak. Daarin strenger zijn dan de strengste atheïst. Van zelfgekozen Goden zijn net zoveel exemplaren in omloop als dat er mensen zijn die gekozen hebben.
VERITAS VOS LIBERABIT.
-
Het zijn mooie boeken hoor, die van Neale Donald Walsch. Al mijn levensvragen worden daar in beantwoord en ook zelf krijg ik inzichten in de communicatie. Er staan geen tegenstrijdigheden in, God komt over als allerbeste vriend en er is geen toorn, hel en verdoemenis.Jurriën schreef: 08 aug 2021, 12:41lgt gij Mij!.
Ik vind het overigens wel jammer dat je jouw Godsbeeld niet in de Bijbel terugvindt en je de boeken van Neale Donald Walsch daarvoor nodig hebt.
De liefde staat er in centraal.
-
Dank je. Maar ik weet dat God elk deel van Haarzelf zegent in alle omstandigheden. Zo ook jou en mij. Twijfel je eraan of God mij zal zegenen?
-
Maar wanneer bekeer je je? Het verlangen naar Hem wordt meestal niet als zodanig herkent. Pas als je Hem ontmoet en Hij zijn woord tot je richt, dan begrijp je dat Hij het is waar je al die tijd al naar op zoek was. Denk ook aan Paulus. Die diende God al zijn hele leven met z'n hele wezen, maar pas toen hij Christus ontmoette zag Hij in waar hij werkelijk naar op zoek was. Als je dat echter aan Paulus had verteld vóór zijn ontmoeting met Hem, had hij je waarschijnlijk naar Jeruzalem gebracht om voor Sanhedrin verantwoording af te leggen voor jouw heiligschennis. Waarschijnlijk was je dan gestenigd.Snelheid schreef: 08 aug 2021, 13:01Het fundament is bekering @Jurrien zoals je weet verlangen naar Hem en Zijn Wil doen in navolging.Jurriën schreef: 08 aug 2021, 12:48
Hij meldt zich niet vanzelf, Hopper, daar vergis je je in. God is geen vertegenwoordiger die langs de deur gaat en weer terugkeert bij die adressen die eerder niet thuis gaven. Als God bij je aanbelt, dan weet Hij al dan je positief op Zijn aanbod zult ingaan.
-
Nee, hoor. Ik spreek alleen maar een wens uit. Ik ben je namelijk goed gezind, ook al wijkt jouw visie af van die van mij. En als de Heer zelfs adviseert je vijanden te zegenen, hoeveel te meer dan niet degenen die, net als ik, gewoon in vrede onderweg zijn in het leven.
-
Ja, ik ken de boeken (tenminste sommige) van Neal. Mijn vader had er een aantal in z'n bezit. Ik spreek over ruim 50 jaar terug. Ik heb er indertijd een paar van gelezen. Ik raakte echter mijn interesse in Neal kwijt, toen ik zicht kreeg op de waarheden die in de Schrift worden geopenbaard. Maar de eerlijkheid gebiedt me te zeggen, dat dat pas gebeurde toen ik gedoopt werd in de Heilige Geest. In de jaren daarna was er (tot op heden) echt sprake van een weg omhoog. De Bijbel is wat dat betreft echt tot leven gekomen.Messenger schreef: 08 aug 2021, 14:12Het zijn mooie boeken hoor, die van Neale Donald Walsch. Al mijn levensvragen worden daar in beantwoord en ook zelf krijg ik inzichten in de communicatie. Er staan geen tegenstrijdigheden in, God komt over als allerbeste vriend en er is geen toorn, hel en verdoemenis.Jurriën schreef: 08 aug 2021, 12:41lgt gij Mij!.
De liefde staat er in centraal.
-
Jurriën schreef: 08 aug 2021, 12:48Hij meldt zich niet vanzelf, Hopper, daar vergis je je in. God is geen vertegenwoordiger die langs de deur gaat en weer terugkeert bij die adressen die eerder niet thuis gaven. Als God bij je aanbelt, dan weet Hij al dan je positief op Zijn aanbod zult ingaan.hopper schreef: 08 aug 2021, 12:15
Het Ene belt bij je aan op het moment dat je 'zelf' niet thuis is.
[modbreak Trajecto] De Bijbeltekst in de quote komt uit Het Boek, Mc 8:35Want wie zijn leven wil behouden, zal het verliezen. Maar wie zijn leven vanwege Mij en voor Gods plan verliest, zal het behouden.
Graag voortaan de vertaling plus versnummer erbij vermelden, zodat het gemakkelijk is na te slaan.