Wat die opgeslotenheid betreft lijkt het wel of je het hebt over iemand met verlamming over het hele lijf. Een diamant is geen ''iemand''.small brother schreef: 09 dec 2021, 13:32Je bewustzijn heeft geen vrede maar opgeslotenheid,Messenger schreef: 09 dec 2021, 12:24 Het deel van God als diamant, dode materie, zou blij zijn als diamant en de plaats als diamant zou genoeg zijn en heeft vrede. Waarom zou dan sprake zijn van een hel? Heb je nou vrede of toch niet?
omdat je door te denken, niet ontsnapt aan het zijn van diamant.
Maar je zei eerst dat de diamant de plaats als diamant genoeg vond en vrede had met de situatie. Net als bijbelschrijvers draai je het een zin later om en is er onvrede en opgeslotenheid. Je hebt er vrede mee of niet. Wees duidelijk.
Het is maar de vraag of en hoeveel bewustzijn er is bij een diamant. Als er bewustzijn is, zal dat beperkt zijn denk ik tot lager bewustzijn dat de elementaire deeltjes bij elkaar houdt. Denken doet een diamant naar mijn idee niet.
Messenger schreef: 09 dec 2021, 12:24 Ik als Godsdeel heb op de werkplaats in de hemel mijn bewustzijn verduisterd om het leven als avontuur, als ontdekkingsreis te ervaren.
Zou die verduistering niet door mij zijn aangebracht, zou er van avontuur of ontdekkingsreis niets ervaren worden. En omdat ik een zielsagenda wil vervullen, ervaar ik het leven in onwetendheid van mijn ware aard en herinner ik mij tijdens de ervaring Wie en Wat ik ben.
Als je niet gaat trippen in de hemel weet ik het niet meer.small brother schreef: Als jij je eigen bewustzijn wilt verduisteren, dan zoek je middelen van verduistering. Maar om dan te zeggen dat je wordt wie je in verduisterde staat bent, vind ik wat ongerijmd. Klinkt echt als trippers, die denken dat ze kunnen vliegen, en dan heel hard vallen.
Heel hard vallen maakt voor de ziel niet uit, want die is -als God- onkwetsbaar. Vliegen is voor de almachtige ziel geen onmogelijkheid.
Nee daar denk ik anders over. Het hangt ervan af wat en waar en hoe de ziel ervaring wil opdoen. Of die ervaring gepaard gaat met verdovende middelen en vervolgens drie hoog het raam uitvallen zou kunnen, maar niet in ieder geval.small brother schreef: En om dan daarbij ook nog te zeggen, dat je jezelf in allerlei ervaring brengt, om te beleven wat daarvan nog verbinding heeft met wie je bent als je weer tot jezelf komt, vind ik toch eerder een zaak van verdovende middelen en van vallen en afglijden in gaten en goten.
Messenger schreef: 09 dec 2021, 09:54 Ik constateer meerdere oproepen tot het doden in naam van God. Kijk maar naar de bijbelcitaten van Alpha, het gaat bijna over niets anders.
Of wil je dat ontkennen of niet onder ogen zien?
Wat je beter kunt doen is de vraag stellen : "Wat zou liefde doen?" Dan constateer je dat van alle teksten over God die mensen doodt of laat doden, niets waarheid kan zijn.
En de wet is mensenwerk van het niveau Taliban anno nu. Gods liefde heeft geen voorwaarden, oordeelt en straft niet. Immers heeft elk Godsdeel vrije wil en daaraan wordt nooit getornd. Bovendien oordelen over een deel van je wezen is bezopen.small brother schreef: Dat is onnadenkende salonpraat. De wet is gemaakt in een woestijn.
DIT is onnadenkende salonpraat, aangenomen van vele generaties bijbelgelovers. Het is niet te rijmen met onvoorwaardelijke liefde en vrije wil.small brother schreef: Het volk van God werd geleid door een wereld die zo liefdeloos was, dat het anders verteerd zou zijn geworden door zwavel, zout, en vuur, zoals Sodom en Gomora overkwam, en ook overal wordt geprofeteerd: zelfs het land zal de goddeloze uitspuwen. Je praat dus over zaken waar je geen inzicht van toont, maar wel een oordeel.
Waar raaskal je toch over? De politie is door mijn telefoontje al met overmacht uitgerukt en heeft alle criminelen geboeid afgevoerd en de rust is al aardig wedergekeerd.small brother schreef: Maar begin dan gewoon met de waarheid: jij kunt niet liefdevol toestaan dat je buren beginnen met iedereen in je straat dood te slaan. Doe je dat wel, dan heb jijzelf de liefde niet en zij mogelijk wel. Want zij zijn in een excessituatie, waarin hun liefde heel even geen plek heeft. Maar jij staat erbij en kijkt ernaar in volle overtuiging van de ware liefde, en dan zeg je: ik ben liefde, want mij doet dat niets. Huh, hoe is dat dan? Nou zeg jij dan: als ik die mensen dood of laat doden, ben ik niet in de waarheid. Wat ik zeg; teveel verdovende middelen.
Ik zeg: jij laat die mensen doden. Als je dat doet, en ook als je dat niet doet. Je bent in beide gevallen schuldig aan de dood.
Nee God grijpt inderdaad niet in, oordeelt niet, straft niet. Want onvoorwaardelijke liefde doet dat allemaal niet. In plaats daarvan wordt alle verdriet, leed en pijn genezen en geheeld. De vrije wil heeft alleen betekenis als deze ook echt vrij is.small brother schreef: En dan is er wel een nuancering: je kunt ook zeggen: God zal u straffen, en dat volstaat, want God en de hemelse legermachten zijn getuigen, en grijpen graag in bij waar geloof. Maar niet bij jou, want jij zegt dat God niet kan ingrijpen. Niet wil ingrijpen. Nee; sterker nog: wel kan ingrijpen, maar dat niet doet uit liefde voor het geheel van moord en doodslag. Wat ik zeg: bewustzijnsverlagende middelen.
Anders heb je geen benul van vrije wil.
Messenger schreef: 09 dec 2021, 09:54 Na het sterven herenigt de geest met de ziel. De ziel schept een nieuw lichaam, een nieuwe geest en een nieuwe agenda.
Dàt is de opstanding.
Dat is ook zo, want elke ziel is deel van de oorspronkelijke ziel. En daarmee God zelf.small brother schreef: Wat je zegt. Maar volgens jou is die ziel dan toch weer God Zelf in zijn hoogste staat van Zijn.
Dat zegt de bijbel inderdaad en daarmee blijkt het maar weer eens mensenwerk, al die handjes die eraan gewerkt hebben.small brother schreef: De bijbel leert dat Christus is, wie jij zegt dat de mens is,
en dat de mens is, van wie God zegt dat Christus meerder is.
Want die mens staat uit zichzelf niet op.
Er is geen superioriteit onder de zielen/Godsdelen.
En elke ziel staat uit zichzelf op. Elke ziel is zoals God onkwetsbaar, almachtig en volmaakt en zonder behoefte (aan hulp of wat ook).
Elke ziel is alomtegenwoordig, alles omvattend, alwetend en alziend. En uiteraard onvoorwaardelijke liefde.