Petra schreef: ↑19 jan 2022, 08:49
MagereHein schreef: ↑18 jan 2022, 15:28
1. Een wereldBEELD is natuurlijk puur subjectief. 2. Daar heeft wetenschap EN filosofie niets over te zeggen. 3. Emanuel Rutten al helemaal niet.
1. Yep dat klopt. Vergeet niet dat dat ook voor de jouwe geldt!!!
2. Welk wereldbeeld jouw voorkeur heeft en waarom hebben de wetenschap en filosofie niets over te zeggen maar ze kunnen wel bijdragen aan het rationeel kunnen beoordelen en vergelijken van de verschillende wereldbeelden.
3. Maar Hein heeft er wel wat over te zeggen ?!
Niet alleen over je eigen subjectieve wereldbeeld maar ook over die van andere mensen !!!
Hein zegt zelfs dat zijn eigen wereldbeeld zoveel beter is dan alle andere. Oh nee, sterker nog ..er zijn volgens Hein maar 2 opties.
MagereHein schreef: ↑18 jan 2022, 17:32
.De werkelijkheid is onafhankelijk van welk (wereld)beeld dan ook. De werkelijkheid IS gewoon, onafhankelijk wat jij of ik (of Rutte) er van denken.
Yep! Er is ook volgens mij niemand die wat anders beweert hoor.
Maar wat voor jou werkelijkheid is en vooral hoe jij die werkelijkheid ervaart is afhankelijk van jouw wereldbeeld.
Hence; idd je mentale model van de werkelijkheid.
MagereHein schreef: ↑18 jan 2022, 17:32
1. En dan moet je dus imo gaan kijken naar een meest waarschijnlijk wereldbeeld dat deze waarheid het beste zou kunnen benaderen. 2. Dan kom je op toverstafjes versus de wetenschappelijke methode. 3. Die laatste heeft dan mijn voorkeur en als dat mijn wereldbeeld is, 4.so be it.
1. Yep.
2. Nee. Jij reduceert nu een grote verscheidenheid aan wereldbeelden tot 2 opties. Je maakt er een toverstafje versus wetenschap van. Sterker nog je reduceert niet alleen de opties tot 2 je denigreert ook de verscheidenheid aan religieuze opties tot 1 toverstafje.
3. * Ja. daarin ben je niet de enige, ook moi hangt de wetenschappelijke methoden aan. Maar ik denk wat genuanceerder dan jij dus voor mij sluit die methode een religieus wereldbeeld niet uit. Er zijn bv. zat gelovige wetenschappers.
4. Natuurlijk. Lees je eerste quote nog eens.
Nou had je zelf al een topic gemaakt over het nut van metafysica.
viewtopic.php?f=9&t=4887
Ik stel voor dat je in dat topic je wetenschap
versus toverstafje bespreekt en in dit topic on topic blijft. Ik maak natuurlijk niet voor niks een ander topic aan !
[modbreak Bonjour] Ook al hebben mensen een ander topic, ze kunnen overal reageren. Eventueel melden als je vindt dat het off topic is, maar niet voor moderator gaan spelen.
De idee voor dit topic is dat wereldbeelden op rationele wijze onderling kunnen worden vergeleken en op redelijkheid beoordeeld.
Rutten schrijft dat.. "een dergelijke evaluatie tegelijk rekenschap moet geven van de cognitief-theoretische, existentiëel-praktische en esthetisch- affectieve redenen die mensen hebben voor het aanhangen van wereldbeelden".
*
Ik denk dat jij hier zit: Sciëntisme. (Het is imo een zeer beperkend mechanistisch wereldbeeld).
Sciëntisme is kortgezegd de normatieve claim dat de mathematische en empirische methoden van de positieve vakwetenschappen (met name de exacte wetenschappen zoals natuurkunde) en uitsluitend deze methoden door alle disciplines in de academische wereld moeten worden gebruikt, inclusief de filosofie en de overige geesteswetenschappen.