Goede filosofie geeft dus op (stelt bij) als wetenschap (in mijn ogen dus superieur) daar aanleiding toe geeft.peda schreef: ↑19 jan 2022, 13:27 Goede filosofie volgt de wetenschap en neemt de wetenschappelijke ontdekkingen mee in de filosofische uitgangspunten/ premissen. Wanneer de wetenschap evenwel geen uitspraken doet/kan doen, dan is er ook geen "' bevruchting "'. Inderdaad draait het om het vraagstuik van "" het ontstaan van alles "'. Met behulp van de wetenschap zijn er best wel de nodige godsbeelden gesneuveld. Het Mysterie van "' het ontstaan van alles "' is anno 2022 nog even open als 500 jaren geleden. Was er sprake van schepping, was er sprake van emanatie en hieraan gekoppeld het vraagstuk of er Bewustzijn Bestaat voordat er stof/ materie/ energie/ velden zijn. Aan de andere kant de naturalistische visie dat bewustzijn voorafgaande aan stof/materie/energie/ velden niet kan bestaan ( emergentie opvatting ). Aangaande dit brisante thema is er geen doorbraak in wetenschappelijke zin bereikt. Daarom ook de niet aflatende discussie die over de gehele wereld met grote toppers op het gebied wordt gevoerd. Deze doordenkingen vind ik persoonlijk zeer boeiend en daarom besteed ik daar veel tijd aan, tijd die anderen op andere wijze eveneens met veel plezier ten nutte maken.
Wanneer wetenschap (NOG) geen uitspraak kan doen, dan liggen er inderdaad vele wegen (mogelijkheden) open. De 1 mogelijk iets minder onwaarschijnlijk dan de ander.
Ontstaan van alles is nog een raadsel en je kunt dan enorm veel factoren gaan invoegen/toevoegen/bedenken/filosoferen waarbij, zoals gezegd, de 1 iets minder onwaarschijnlijk is dan de ander. Een buitenaardse beschaving waarin wij slechts een digitale rol spelen (met digitaal geïmplanteerd "geheugen" waardoor het lijkt of we ons zaken herinneren en we in een echte wereld leven, is filosofisch gezien (ook gezien de omvang van het ons bekende heelal....denkbeeldig of echt!) een mogelijkheid. Ze is wellicht nog te verdedigen ook!
Is een god werkelijk een betere (filosofische) uitleg? Wat maakt een god (of in jouw geval een T-factor) meer waaschijnlijk/aannemelijk dan mijn buitenaardse digitale beschaving?
Doordenken is boeiend en mag altijd, maar hoe ver moet je gaan in dat denken?