peda schreef: ↑08 feb 2022, 17:04
Hallo Maria,
Helaas begrijp ik niet welke antwoorden jij van mij wilt horen. Wanneer mijn antwoord niet inspeelt op wat jij vraagt, dan schrap ik uiteraard mijn antwoord ( bij deze gedaan ) , maar hoe dan verder. Pavlov helpt mij niet echt verder.
Eigenlijk leek het me duidelijk, zoals ik het al had geschreven.
Zelfs duidelijker dan ik meestal ben.
Dan zal ik het nu nogmaals nog duidelijker resumeren, met het risico dat je je gekwetst kunt voelen.
Maar dat risico moet ik dan maar nemen.
Ik hoop dat het deze keer overkomt.
Het ging me hierom.
Maria K schreef: ↑08 feb 2022, 15:41
peda schreef: ↑08 feb 2022, 11:00
Hallo Petra,
Een goede bijdrage. Precies daarnaar verwijs ik ook steeds. De G G richtlijnen hebben een geheel andere strekking als de richtlijnen van een ander forum.
2 verschillende forums die blijvend in verschil opereren , prima in mijn optiek.
Geloven kan heel goed gepaard gaan met een redelijk wereldbeeld, zo beargumenteert Rutten en een goede beargumenteerde verwerping ( anders als via W M ) heb ik nog niet gelezen.
Ik zie jou als een belezen man met een heldere kijk op de diverse kennis aangaande religie en levensbeschouwing.
Als ik daarin gelijk heb, dan kan het niet missen, dat je ook (een uitgebreide) kennis hebt van het wereldgebeuren en de geschiedenis, die direct gerelateerd is aan religie en religieuse machthebbers.
Daarom bevreemt mij deze reactie op deze specifieke post.
Ik vermoed dat je reageert met associaties, die bij je opkomen aan de hand van herinneringen aan diverse topics en posts.
Ik heb de woorden even gesepareerd en zou graag weten van jou, waar ze niet kloppen met wat jij ook weet uit de geschiedenis met betrekking op religie, religieuse ideologieën, machthebbers, zowel religieuse als religieus aangestuurde machthebbers en het gebruik ervan in hun overheersings- en expansiedrang.
Petra schreef: ↑08 feb 2022, 10:49
Ik denk eerder dat de FT doelstelling hun profeet is:
https://www.freethinker.nl/artikelen/doelstellingen
"Wij zijn van mening dat religieuze openbaringen
geen, of in ieder geval weinig antwoorden en oplossingen bieden voor de problemen van de moderne tijd.
Sterker nog, wij denken dat
georganiseerde religie en
bijgeloof voor een aanzienlijk deel ten grondslag liggen aan de ellendige staat waarin onze wereld zich heden ten dage verkeert"
Waarvan ik overtuigd ben dat, als het om deze uitgelichtte bewoording gaat, de meeste gelovigen hier dit ook zullen kunnen onderschrijven, mits zij ook die kennis hebben.
Het is juist zo, dat ook gelovigen in de loop van de tijd strijd hebben geleverd tegen diverse andere religies en nog (oa. Islam) en het misbruik maken van kerkelijke macht.
Zie de regelmatige reformaties, ook die van de RKKerk.
En nog wereldwijd tot op de dag van vandaag. (In Duitsland roert zich de dag van de bisschoppen tegen het onrecht homo's aangedaan in de kerk)
Dus prima ook hier op GG.
Zie ook de laatste berichten uit Duitsland
https://www.kn.nl/duitsland/duitse-synodale-weg-stemt-voor-vrouwenwijding-en-versoepeling-celibaat/
Je citeert mij en daar reageer je op, maar met geen enkel woord over wat er hier is geschreven door mij.
Dit is wat ik terugkrijg.
Plus mijn reactie op het nu door jouw gewiste bericht.
Maria K schreef: ↑08 feb 2022, 17:01
peda schreef: ↑08 feb 2022, 15:59
Hallo Maria,
Zolang ik hier op het forum bezig ben, schrijf ik dat Peda als vriend der wetenschap het naturalisme ondersteunt. Daar ligt dus niet het verschil met Hein. Waar het verschil ontstaat, is op het moment dat het naturalisme aan een eind is gekomen. Hoe ga je dan verder na de punt. Hein vervolgt dat de wetenschap het in de toekomst wel zal oplossen, maar Peda heeft die zekerheid niet. Punt of komma derhalve. Ik sluit na de punt een metafysische oplossing niet uit, vandaar mijn komma en Hein sluit een metafysische oplossing uit. Dat is nu precies het verschil qua insteek op G G. Hein doet helemaal niet mee met de metafysische verhalen, Peda sluit de metafysische verhalen niet uit en houdt zich derhalve actief bezig met de verhalen.
Is nu elk metafysisch verhaal even acceptabel, even redelijk? In mijn optiek is niet ieder metafysisch verhaal even redelijk als het andere verhaal. Daarover vindt in mijn beleving op G G nu juist discussie plaats. Kortom Peda doet mee met de verhalen en Hein verwerpt bij voorbaat ( in mijn visie ) elk metafysisch verhaal. 2 naturalisten die na de komma/ punt totaal verschillend opereren op G G.
Zoals ik het zie en dat draag ik ook uit, gaat het op G G om verhalen discussie en niet om principiële alle-verhalen-bij-voorbaat verwerping.
Je reageert op mijn bericht neem ik aan?
Wil je dat dan nog eens lezen?
De "discussie magerehein" is voorlopig gesloten.
Dat was al zo wat mij betreft net voordat hij gedeactiveerd was.
Je herhaalt weer in eigen andere bewoorden, wat ik in de afgelopen berichten ook duidelijk heb aangegeven en ook heb aangevoerd.
En je ontloopt nu weer opnieuw wat ik schrijf, hetgeen ik steeds wil aangeven, zogauw FT ter sprake komt.
Je lijkt een blinde vlek te hebben,
lijkt geconditioneerd zogauw FT ter sprake komt, en reageert en slikt reflexmatig zoals de Pavlov hond, zogauw hij het seintje hoort, maar nu ongeacht ongeacht wat er op het bordje voorgeschoteld wordt.
Door wie dan ook.
Prima verhaal idd.
Wat ik ook beaamde.
Maar waarom geen reactie op mijn woorden, in het citaat en waar het mij om ging?
Wel altijd weer die reactie in deze connotatie bij het "FT seintje"
Steeds weer en heel vaak heb ik je al geschreven dat ik dat niet eerlijk vindt om een heel forum zo af te doen.
Nu helemaal voorbijgaande aan de inhoud, maar alleen reactie van speekselvloed, de gecondioneerde reflex, en direct hap slik, zoals de Pavlov hond.
Niet laten doordringen van wat er nu eigenlijk staat geschreven.
Misschien kun je alsnog reageren op de inhoud van wat ik schreef.
Je hoeft het er niet mee eens te zijn, maar deze eerdere soort reacties vind ik steeds vaker zwaar irritant en echt sneu.
Ook al zijn er anderen die dat doen.
Daar reageer ik dan anders op. .......of gewoon niet als het sop me de kool niet waard is.
Ik vind het nog steeds waard om met jou in gesprek te gaan.
Maar negeren kan ik heel slecht tegen.
Maar ik vind het allemaal prima hoor, als je niet kunt of wil antwoorden op mijn woorden en dat wil negeren.
Dan weet ik ook genoeg.
Maar citeer me dan niet.
PS.
Zoals ik al schreef, kan ik het nu alleen op deze manier duidelijker maken.
Als ik tever ben gegaan dan hoor ik dat graag.
Dan meteen ook graag een gewoon eerlijk antwoord op wat ik eerder schreef.
Een nieuwe lente een nieuw geluid.
Gorter.