"complexiteitsreductie' sja..Leon schreef: ↑28 feb 2022, 09:33Het gaat om een complexiteitsreductie. Bij “wil van het lichaam” heb je biologische behoeften, dat is lekker duidelijk, daar waar fysische wetenschap iets over kan zeggen. Bij “wil van de geest” heb je sociale behoeften, daar is een ander soort wetenschap bij betrokken, geschiedenis, sociologie, filosofie. Bij “wil van de ziel” heb je externe behoeften (behoefte van God), daar heb je dan theologie voor bijvoorbeeld.Petra schreef: ↑28 feb 2022, 08:54
In hoe ik denk.. is er geen sprake van verschillende willen maar van één wil; gevormd door de drie-eenheid van een persoon.
Dan vallen er idd. geen verschillende- willen- te vergelijken.
Maarrrrrrr dat wil natuurlijk niet zeggen dat jij dat niet zou mogen doen, *als jij dat wel wil.
Ik ben wel benieuwd hoe je dat dan kan doen. Hoe kun je nou beoordelen waar de grens ligt tussen lichaam, geest en ziel ?
Zeg dat je trek hebt in patat maar ook wil afvallen. Is het dan je lichaam of je geest of je ziel die de patatkraam al of niet voorbij kan lopen?..
Of cannabis waar je het over had, is het je lichaam, geest of ziel die dat al of niet wil?
Waar begint dan de ene en eindigt de andere wil ?
*Is het je lichaam, je geest of je ziel die dat wil vergelijken ?
P.S.
Ik maak wel onderscheid tussen onbewuste wil en bewuste wil.
Als je het niet als domeinen beschouwt kan je het niet goed onderzoeken. Dan is het te complex. Wat is “eer” fysisch gezien? Wat is “wil van God” sociologisch gezien?
De “unifying theory” komt misschien nog wel, maar daar is nu nog geen zicht op.
Volgens mij is het juist het reduceren van het geheel -mens- wat tot het mechanistische mensbeeld heeft geleid, alsof we wandelende vleesmachines zijn waarbij je in de hersenen wel eventjes de functie "geweten' kunt aanwijzen.
Wat is “eer” fysisch gezien? Mijn gedachte.. ook dat is een emotie. Die ervaren (gevoeld) wordt in de complete persoon (lichaam en geest), niet in een deelfacet (alleen in je hoofd of alleen in je lijf).
Ga je het over de wil van God hebben...dan ligt het er maar aan welke persoon die wil benoemt. Als iedereen die dat ooit gedaan heeft de daadwerkelijke Wil van God beschrijft, dan heeft Zhij kennelijk een enorme verscheidenheid aan 'willen'.
Ik zit denk ik idd. in de lijn van wat jij “unifying theory” noemt.
Maar... nogmaals, laat mij jou niet tegenhouden!