Zolderworm schreef: 15 mar 2022, 11:41
Aangezien alles bewustzijn is (psychisch monisme), is er geen dualiteit tussen materie en bewustzijn. En ook niet tussen subject en object. H
Er is absoluut een dualiteit tussen bewustzijn en materie. En daarmee tussen subject en object.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Subject-objectscheiding
De subject-objectscheiding is sinds Kant een algemeen aanvaarde scheiding tussen enerzijds de mens als kennend en onderzoekend subject en anderzijds de werkelijkheid als studieobject, dat buiten de mens gelegen is.
Zonder deze scheiding zou onze wereld niet eens mogelijk zijn. Jouw comment waar ik op reageer is momenteel kenobject voor mij.
En gezien dat jij weer op een bericht van mij reageer wil dat zeggen dat mijn voorgaand bericht door jou
gekend is!
Met jouw reageren op mij alleen al bevestig je die scheiding (dualiteit).
Het object is dan in het subject, maar wordt als gevolg van de illusie (maya) als object buiten onszelf ervaren. Dus is bewustzijn in zichzelf al bewustzijn zonder object. Iets wat in een toestand van samadhi ervaren wordt.
Wat er op menselijke schaal gedaan kan worden is die subject-object scheiding overbruggen. De meeste mensen verkeren aan object-zijde (ik ben mijn lichaam, verschijnend in de tijd). Om te weten wat bewustzijn (kenvermogen) is, zul je naar 'de andere kant' toe moeten. Daar kom je uit bij het universele 'ik ben' oftewel Christusbewustzijn of Samadhi.
In Samadhi zijn subject en object één omdat de mens 'daar' de kenner is van de objecten.
Dan zal men ook bemerken dat men zelf 'niets' is. Het Christusbewustzijn (of ziel) is dan ook een 'niets'.
Het is de zuivere daad van het gewaar zijn van zichzelf.
Dan kan het object (je lichaam) je ook niks meer schelen.
Net zoals al dat geloof in een wederopstanding van het lichaam lachwekkend is geworden.