Leon schreef: ↑25 jun 2022, 14:49
Mullog schreef: ↑25 jun 2022, 13:57
Waar heb je het nu over, kwantummechanica, relativiteitstheorie of de wereld volgens Leon? Weet dat in de relativiteitstheorie weliswaar gebeurtenissen voor verschillende waarnemers op verschillende tijdstippen plaatsvinden maar dat oorzaak en gevolg niet geschonden worden. Dat een geschiedenis van waarnemingen een ander tijdsverloop heeft voor waarnemers die niet ten opzichte van elkaar in rust zijn wil nog niet zeggen dat die geschiedenis anders is.
In de wereld van Leon is het allemaal een grote brij van relaties op micro tot macro niveau en de menselijke psyche ertussen. Duidelijk is het allemaal niet.
Als tijdstippen van feiten relatief zijn aan de toeschouwer, waarom is het dan zo moeilijk om ook de feiten relatief aan de toeschouwer te beschouwen?
Omdat ze niet relatief zijn voor de waarnemer (die jij opeens toeschouwer noemt?) maar hartstikke absoluut. Pas als je twee waarnemers hebt die ten opzichte van elkaar bewegen zullen de horloges van die waarnemers andere tijdstippen aangeven bij dezelfde gebeurtenis.
Maar als deze gebeurtenis bijvoorbeeld het gooien van een bal tegen een muur is dan zul je op geen enkele manier een waarneming kunnen krijgen dat de bal tegen de muur kaatst voordat deze gegooid is. Alle waarnemers zullen de bal, zijn route en de botsing tegen de muur in dezelfde volgorde waarnemen. De geschiedenis van de bal zal voor iedereen hetzelfde zijn, alleen de tijdstippen zullen verschillen.
Dat is in ieder geval in de wereld van Leon geen onmogelijkheid, maar logische consequentie van niet in rust ten opzichte van elkaar staan.
Ik probeerde duidelijk te maken dat de informatie van een gebeurtenis een ander volkomen kan missen. Er kan dus verschil zitten tussen of iets bepaald is of onbepaald (feit) tussen toeschouwers. Dat is binnen dezelfde leefomgeving wel lastig, maar op grotere schaal zeker niet ondenkbaar.
Natuurlijk missen wij informatie, namelijk omdat we niet naar die ballengooier staan te kijken. En zo als ik al eerder schreef, als je in het universum jezelf maar sneller dan het licht verwijderd van iets dan kom je van dat iets nooit iets te weten. Dat is niet alleen niet ondenkbaar, dat is gewoon zo.
Mullog schreef:
Een van de regels van een gedachte experiment is dat het moet voldoen aan de fysische wetten zoals die bekend zijn. Anders is het geen gedachte experiment maar een fantasie. Verder heb je dit gedachte experiment niet nodig. Er is een waarnemingshorizon die bestaat uit een grens in het heelal waarop alles op die grens en daarachter zich met een snelheid groter dan die van het licht van ons verwijderd. Wij zullen die geschiedenissen nooit kennen en zij die zich daar bevinden die van ons niet.
Je spreekt over meervoud “geschiedenissen”, ik denk dat dus begrepen is dat de mogelijkheid er is van een meervoud die elkaar niet beïnvloeden. Ik wil dit wel aparte noemen. Het heeft geen zin deze te rekenen tot 1 geschiedenis. Ze splitsen zich af. De volgende stap is geschiedenissen die elkaar gedeeltelijk beïnvloeden, waarbij sommige feiten gedeeld worden, en andere niet (gemist worden).
Je begrijpt mij verkeerd.
In het universum bevinden zich alle richtingen op gebieden die zich zo snel verwijderen dat er nooit meer informatie tot mij kan komen. Maar die gebieden krijgen ook geen informatie over het gebied waar ik mij bevindt. En er zijn daarbij gebieden die, om dezelfde reden, ook geen informatie van elkaar kunnen ontvangen. In wezen hangt het universum van onkenbare geschiedenissen aan elkaar. Maar dat wil niet zeggen dat de geschiedenis van het universum niet gewoon één geschiedenis is.
Je mist de essentie van wat ik schrijf.
Mullog schreef:
Wat overigens niet wil zeggen dat er meer geschiedenissen zijn, alleen maar dat delen van de geschiedenis voor delen van het universum onkenbaar zijn.
Ik snap niet hoe je alles tot 1 geschiedenis kunt reduceren. Dat is een ongeoorloofde complexiteitsreductie volgens mij.
Hoe dat zo? De bal wordt gegooid en kaats tegen de muur. Iemand die zich met bijna de lichtsnelheid van deze gebeurtenis verwijderd ziet het op een later tijdstip en in een ander tijdsverloop dan iemand die er stil naast naar staat te kijken. Maar die bal volgt nog steeds dezelfde baan en kaatst tegen dezelfde muur.
Als dat voor jou twee verschillende geschiedenissen zijn dan is dat een keuze. Maar mij lijkt het gewoon meer van hetzelfde.
Mullog schreef:
En je hebt gelijk dat er zoveel geschiedenissen zijn als er bewustzijnen zijn. Dat is niet omdat er meer geschiedenissen zijn maar omdat ieder mens (om daar maar even vanuit te gaan) zijn eigen variant van de geschiedenis heeft.
Ik denk dat omdat er sprake is van relativiteit van feiten, wat voor de een bepaald is kan voor de ander onbepaald zijn/blijven, dat je over aparte geschiedenissen moet praten.
Maar goed uiteindelijk denk ik bijvoorbeeld dat iemand met “bewijs” kan komen dat Jezus niet bestond, zonder dat dit voor mijn “geschiedenis” waarin ik “uitspraken van Jezus” serieus neem enig effect heeft. Dan zie ik dat “bewijs” als valse poging mijn “geschiedenis” met “uitspraken van Jezus” te herschrijven, en hou ik liever vast aan mijn eigen “geschiedenis”.
Nu ben je oneerlijk. Als jij claimt dat iedereen zijn eigen geschiedenis heeft en dat er heel veel geschiedenissen zijn dan kun je nooit beweren dat er iemand met een
valse geschiedenis komt waarin Jezus niet bestaat. Dat is dan een nieuwe geschiedenis die je blijkbaar niet bevalt. Maar niet bevallen is geen argument
Je moet wel consequent blijven.