Uiteraard leg ik ze uit op mijn manier. Ik vertegenwoordig 'de weg naar binnen' zoals Jezus die ook predikt. Jij neemt steevast het standpunt van de exoterisch gelovige in. Waarmee je jezelf zou kunnen afvragen of er nog geloof in je leeft.
Ook hier spiegel je eigen invulling als gelovige: autoriteit en angst. Maar de kwestie waar we het over hadden was:Zeker is, dat in de tekst Jezus het hier heeft over zijn wens en over zijn willen en ook de wil van Zijn Vader.
Lees nog eens deze teksten, maar dan wel alles en ook in de context.
Lucas 22
15 En Hij zeide tot hen: Ik heb vurig begeerd dit Pascha met u te eten, eer Ik lijd. 16 Want Ik zeg u, dat Ik het voorzeker niet meer eten zal, voordat het vervuld is in het Koninkrijk Gods.
NBG51 Lucas 22:
42 Vader, indien Gij wilt, neem deze beker van Mij weg; doch niet mijn wil, maar de uwe geschiede!
43 En Hem verscheen een engel uit de hemel om Hem kracht te geven. 44 En Hij werd dodelijk beangst en bad des te vuriger. En zijn zweet werd als bloeddruppels, die op de aarde vielen.
Het gaat hier om autoriteit van de Vader en de wens en de angst van de Zoon, die uiteindelijk zich schikt in gehoorzaamheid.
Quote Maria: Ik denk dat je, zoals zo vaak, Jezus verwart met Boeddha, die onthechting predikte.
Ik verwar Jezus niet met de Boeddha, Jezus staat een veel radicalere onthechting voor dan de Boeddha. Lees Math 16: 25 maar eens.
Er staat (op meerdere plaatsen) dat 'de leerling' Jezus dient te volgen. En ook zichzelf dient te verloochenen. Als dat geen onthechting is, dan weet ik het ook niet meer. En dat exoterische christenen er lak aan hebben dat is mij ook bekend.24Toen zeide Jezus tot zijn discipelen: Indien iemand achter Mij wil komen, die verloochene zichzelf en neme zijn kruis op en volge Mij.
25Want ieder, die zijn leven zal willen behouden, die zal het verliezen; maar ieder, die zijn leven verloren heeft om Mijnentwil, die zal het vinden.