Yours schreef: ↑24 jan 2023, 10:45
umit schreef: ↑19 jan 2023, 13:11 God is geen mens...en is buiten het bereik van tijd en ruimte.
Dit is inderdaad juist. Wat God genoemd wordt is dat wat gevormd is vanuit de Kwantumvelden en als een oneindige hoeveelheid energie via de Oerknal tot de vorming van sterren en planeten heeft geleid en door bezieling van de ééncelligen hier op aarde en de daarop volgende voortdurende reïncarnaties, heeft geleid tot de evolutie naar de mens/man en vrouw van vandaag.
Wanneer God buiten bereik van tijd en ruimte is, is het een term die wij -in ruimte en tijd levenden- gebruiken voor datgene dat iedere bespiegeling van ons te boven gaat.
De oorzaakloze oorzaak.
De Alpha en Omega.
Dàt.
In de praktijk, als we zoeken naar de oorzaak, de grond van ons bestaan, vallen we echter terug op beelden naar ons eigen voorstellingsvermogen.
En zo ontstaat er een verschil tussen de God van gelovigen en de kwantumvelden van de natuurwetenschap.
De mens (van Sanskrit 'manas', 'de denker') leeft in een wereld van dualiteit. De wereld van het denken.
Ik denk, dus ik besta. Denken = tijd.
Dat is het aangezicht van de werkelijkheid zoals wij die ervaren.
Daarmee construeren/ scheppen we de wrede goden met zijn onredelijke eisen in de verschillende religies. Alsmede de zielloosheid van de kwantumvelden.
Terwijl dat waarnaar we op zoek zijn, de oorzaak, de bron, buiten ruimte en tijd ligt. Eén is.
Hoe we het dan noemen maakt niet uit.
Het is Dàt.
Maar wij mensen leven liever in de dualiteit.
Met alle gevolgen van dien.
Aldus enige gedachten mijnerzijds over de verhouding van religie en wetenschap t.o.v. de werkelijkheid. De waarheid.
Nou zijn er natuurlijk forummers die het boven geschrevene 'totale onzin'. vinden. Zitten zich al te ergeren
Prima, we leven in de wereld van dualiteit.
Maar die vraag ik wel even nederig niet over mij heen te rollen maar gewoon benaderingen te geven die meer hout snijden.
Een visie verandert sneller door een goed alternatief dan door het bestrijden van de visie.
Sebastiaan.
Niets is wat het lijkt.