HJW schreef: 14 aug 2023, 13:24
Alpha schreef: 14 aug 2023, 12:23
Ik heb geen enkele behoefte om mij hooghartig op te stellen.
De bedoeling is slechts te tonen wat de Bijbel leert, zonder traditionele toevoegingen, leringen , overleveringen en feesten, die geen Bijbelse oorsprong hebben.
Toch stel je jezelf constant hooghartig op. Als je er geen behoefte aan hebt, stop er dan mee.
De tweede zin is voor Jezus helemaal niet belangrijk. Lees Mattheus 25 31-46 erop na.
Heb je de hongerigen gevoed, de dorstigen gelaafd, de vreemdeling gehuisvest.
Wat je hier noemt zijn extra belastingen voor gelovigen.
Velen kunnen dat niet verdragen en gaan mij persoonlijk aanvallen en gebruiken daarbij allerlei meningen.
Iedereen kan het prima verdragen dat je je geloof uitdraagt, daar zit hit probleem helemaal niet.
Probleem zit in je arrogante gedrag, het hooghartige, de enige verkondiger van de absolute waarheid, de verhevene.
Als je daar mee zou stoppen en eens gewoon menselijk zou reageren, zou al dat tegengedrag ook stoppen.
Het zal duidelijk zijn dat dat soort meningen mij niet onberoerd laat en daarbij door die negatieve instelling laat beïnvloeden.
Hierbij mijn excuus als ik mij op die manier heb gereageerd.
Het doet mij deugd te horen dat het je niet onberoerd laat. Tip: jouw gedrag laat anderen ook niet onberoerd.
Excuses aanvaard, het siert je.
Derden claimen dat ik mij hooghartig zou willen opstellen.
Daarbij voegt men graag allerlei beschuldigingen aan toe, gebaseerd op vooroordeel en vooringenomenheid.
Waarom?
Omdat Jg zich aan de Bijbelse normen en waarden willen houden en daarmee, net als Jezus, geen deel van deze wereld willen zijn.
De confrontatie van Jezus en Satan toont aan waarom Jezus geen deel van die wereld wil zijn.
Ik neem aan dat ik dat niet nogmaals hoef uit te leggen.
Het verslag is m.i. overduidelijk.
Mattheüs 25:
31 Wanneer de Mensenzoon komt in zijn majesteit, samen met alle engelen, zal hij op zijn verheven troon plaatsnemen.
32 Alle volken zullen vóór hem worden samengebracht, en hij zal de mensen van elkaar scheiden zoals een herder de schapen van de bokken scheidt. 33 De schapen zal hij aan zijn rechterhand zetten, maar de bokken aan zijn linkerhand.
34 Dan zal de Koning tegen degenen aan zijn rechterhand zeggen: “Jullie zijn door mijn Vader gezegend. Kom, jullie zullen het Koninkrijk erven dat vanaf de grondlegging van de wereld voor jullie bestemd is.
35 Want toen ik honger had, hebben jullie me iets te eten gegeven. Toen ik dorst had, hebben jullie me iets te drinken gegeven. Ik was een vreemdeling en toch hebben jullie me gastvrij ontvangen.
36 Ik was naakt en jullie hebben me kleding gegeven. Toen ik ziek was, hebben jullie me verzorgd. Toen ik in de gevangenis zat, hebben jullie me bezocht.”
37 Dan zullen de rechtvaardigen hem vragen: “Heer, wanneer hebben we gezien dat u honger of dorst had en hebben we u iets te eten of te drinken gegeven?
38 Wanneer hebben we u als vreemdeling gezien en u gastvrij ontvangen, of naakt en hebben we u kleding gegeven? 39 Wanneer hebben we gezien dat u ziek was of in de gevangenis zat en hebben we u bezocht?”
40 De Koning zal antwoorden: “Ik verzeker jullie: alles wat jullie voor een van de minsten van deze broeders van mij hebben gedaan, hebben jullie voor mij gedaan.”
41 Dan zal hij tegen degenen aan zijn linkerhand zeggen: “Jullie zijn vervloekt! Ga weg van mij, naar het eeuwige vuur dat voor de Duivel en zijn engelen bestemd is.
42 Want toen ik honger had, hebben jullie me niets te eten gegeven, en toen ik dorst had, hebben jullie me niets te drinken gegeven.
43 Ik was een vreemdeling, maar jullie hebben me niet gastvrij ontvangen. Ik was naakt, maar jullie hebben me geen kleding gegeven. Toen ik ziek was en in de gevangenis zat, hebben jullie me niet verzorgd.”
44 Dan zullen ook zij zeggen: “Heer, wanneer hebben we u hongerig of dorstig gezien, als vreemdeling, naakt, ziek of in de gevangenis en hebben we u niet geholpen?”
45 Dan zal hij tegen ze zeggen: “Ik verzeker jullie: alles wat jullie niet voor een van deze minsten hebben gedaan, hebben jullie ook niet voor mij gedaan.”
46 Zij zullen voor eeuwig worden afgesneden, maar de rechtvaardigen zullen het eeuwige leven krijgen.’ NWV.
De scheiding van de bokken en de schapen is al begonnen, met de verkondiging van het goede nieuws.
Schapen luisteren naar de stem van het goede nieuws, bokken niet.
De "bokken" kiezen voor de brede weg.
Maar ook na Gods ingrijpen zal een dergelijke scheiding plaats vinden.
Miljoenen mensen krijgen een opstanding.
Ook aan hen wordt het goede nieuws bekend gemaakt.
Ook zij maken dan een keuze.
Jezus gebruikt vele gelijkenissen, illustraties om dingen duidelijk te maken.
Jezus gaf al zijn discipelen de opdracht om te prediken. (Matth. 28:19).
Iedereen die onder ‘de wet van de Christus’ staat, moet prediken. (Gal. 6:2).
Uit het gedrag van mensen blijkt hoe zij zelf kiezen.
Wie niet voor JHWH is, is tegen.
Jg helpen wereldwijd mensen, daarnaast hebben zij een hulpprogramma voor calamiteiten.
Vaak zijn Jg al aanwezig voordat nationale of internationale hulpprogramma's worden opgestart.
Binnen 48 uur zij Jg op de hoogte van de gevolgen van de ramp en gaan direct aan de slag.
Er gaan tonnen hulpgoederen naar het gebied en worden, als dat mogelijk is, via koninkrijkszalen verdeeld.
Koninkrijkszalen en congreshallen worden opengesteld voor noodopvang.
Mensen ter plaatse zijn verwonderd dat Jg een dergelijke hulp bieden.
Alle hulp wordt door vrijwilligers gegeven, waaronder ook praktische hulp.
Vrijwillige vakmensen repareren beschadigde huizen en helpen de rommel op te ruimen.
Zo worden zij regelmatig aangesproken door niet Jg, hoeveel het kost om een bepaalde handeling te doen.
Soms zijn dat religieuze mensen, die niet door hun kerk geholpen werden.
Er word nooit om een bijdrage gevraagd, maar als mensen dat willen doen kunnen zij dat vrijwillig via JW.ORG doen.
Achteraf wordt er nooit gevraagd of men meer wilt doneren.
Als men dan een e-mail adres op geeft, krijgt men een bedankje voor de donatie.
Sorry, maar helaas is de praktijk nu eenmaal zo, dat ik regelmatig word aangevallen,
omdat ik het goede nieuws verkondig.
Het is een opdracht die Jezus aan alle gelovigen gaf.
M.i. is de hoofdreden dat Jg nauwgezet de Bijbelse normen de waarden volgen.
Vandaar dat alle on-Bijbelse gebruiken, feesten en overleveringen uit het geloof zijn gehaald.
Zo volgen Jg, zo nauwkeurig mogelijk, het geloof uit de eerste eeuw.
Alle mensen zijn onvolmaakt geworden door de zonde val van Adam en Eva.
Hun kinderen hebben de zonde geërfd.
En zo hebben alle mensen die zonde geërfd.
Jezus was zondeloos en kwam op aarde om mensen te helpen.
Het merendeel wilde dat niet en werd hij gedood op basis van valse beschuldigingen.