Zeker, alleen is die niet te bewijzen.Christiaan schreef: ↑30 jan 2020, 08:43De vraag is dan nogmaals of ik bij elke claim bewijs moet voeren? De aarde draait om de zon is een claim. Een algemeen geaccepteerde claim. Geldt dat ook niet voor het niet bestaan van kabouters?Zolderworm schreef: ↑29 jan 2020, 19:13Je kunt wel over van alles filosoferen. En dat kan zeer interessant zijn. Maar we hebben met elkaar afgesproken dat wetenschappelijk bewijs voldoende bewijs is. Laten we het het, wat mij betreft, daar maar op houden.Christiaan schreef:Dan is geen enkele claim voldoende te onderbouwen. En lijkt er bij voorbaat geen gesprek mogelijk als cartesiaanse kennis wordt verwacht.Zolderworm schreef: ↑29 jan 2020, 15:55Zoals gezegd, kun je nooit bewijzen dat iets niet bestaat. Er kan immers altijd wel iets zijn wat je over het hoofd hebt gezien. Iets zou op een andere planeet kunnen bestaan. Of in een ander universum. Of een geestelijk universum. Noem maar op.Ik kan, filosofisch gezien, niks uitsluiten. Ik kan nergens absoluut zeker van zijn dus ook niet dat kabouters niet bestaan. Maar in hoeverre moet en kan ik onderbouwen dat kabouters niet bestaan?
Zo is het niet in de wetenschap. Ik denk dat er maar één niveau van bewijs is. Niet zoiets als gewoon bewijs versus buitengewoon bewijs. Bewijs is immers bewijs. Meer heb je niet nodig. Gewoon bewijs is genoeg. Dan is het immers bewezen. Waarom zou je dan nog buitengewoon bewijs nodig hebben?Waar het mij om gaat is dat het bewijs voor de claim in relatie moet staan tot de claim zelf. Is de claim 'gewoon', dan kan het bewijs 'gewoon' zijn. Is de claim 'buitengewoon', dan dient het bewijs ook 'buitengewoon' te zijn.
Ook voor de stelling "De Aarde draait om de zon" is bewijs nodig. Vanaf de Aarde beschouwd kan het immers ook zijn dat de Zon om de Aarde draait. Echter het bewijs is inmiddels geleverd en algemeen aanvaard. Daarom is het anders dan met kabouters het geval is.De aarde draait om de zon is zo'n algemeen geaccepteerde claim, dat bewijs niet meer nodig is. Het is een gegeven. 'Iedereen' is het erover eens. En als je iemand tegen komt die het er niet mee eens is, dan verwacht ik dat bewijs niet genoeg is. Dan zal je terug moeten naar de epistemologische basis en je moeten afvragen wat kennis is en hoe je tot kennis komt. Daar zal de discrepantie liggen.
Dat hadden de mensen voor Galileo Galilei ook kunnen zeggen voor de gedachte dat de Aarde om de Zon draait. Dus principieel is er geen verschil. Het enige is dat het bestaan van zulke kleine mensjes anatomisch beschouwd zeer onwaarschijnlijk is en dat hun bestaan niet wordt bevestigd door een veelvuldige waarneming. Maar waar ligt dan de grens? Hoe zit het dan met de waarneming van buitenaardse voertuigen, bijvoorbeeld? Of een aapachtig wezen van gemiddeld 2.40 meter lengte in onder meer de VS. In bijna elk dorp in de VS in de meer beboste gebieden zijn er een aantal mensen die er een gezien hebben. Soms tientallen mensen. Het is allemaal zeer persoonlijk of je het serieus neemt of niet.Het zijn misschien serieuze mensen, maar ik neem de claim dat kabouters bestaan niet serieus. Niet voordat ik bewijs en/of goede argumenten krijg gepresenteerd.Zolderworm schreef:Dat zou je wel zeggen. Toch zijn er zeer serieuze mensen, die zeggen er een te hebben gezien. Zoals Marten Toonder. Die zag niet zozeer een kabouter, maar een klein oud vrouwtje in the middel of nowhere in een volkomen kaal Iers landschap. Hij besloot haar te vragen of zij wou meerijden. Ze wou het niet. Toen hij vervolgens in zijn achteruitkijkspiegel keek, zag hij haar nergens meer.Ik geloof dat er geen kabouters zijn. Dat geloof is zo 'sterk' dat ik het als feit zie. Ik heb daar geen bewijs voor, maar alles lijkt erop dat dit verzonnen is door mensen.
Het is misschien niet waarschijnlijk, maar ook niet uitgesloten dat er bestaansvelden zijn die we met onze gewone zintuigen niet kunnen zien en ook niet via wetenschappelijke instrumenten kunnen traceren. Onze zintuigen zijn sowieso wat dat betreft beperkt. En het is dan niet uitgesloten dat we daar bestaansvormen hebben die we met onze zintuigen niet kunnen waarnemen. Het is niet uitgesloten dat één van die bestaansvormen daar kabouters zijn. Het zou zelfs kunnen dat dergelijke wezentjes van zichzelf geen kaboutervorm hebben, maar zich kunnen openbaren in onze wereld en daarin de gedaante aannemen van een kabouter, omdat ze weten dat de meeste mensen kabouters leuke wezens vinden. Zeer onwaarschijnlijk, maar niet uitgesloten. Maar inderdaad, niet te bewijzen.