Messenger schreef: 10 dec 2021, 10:40
small brother schreef: 10 dec 2021, 00:37
1. Liefde kent geen wetten en handhaaft geen wetten.
Liefde is in de meest pure vorm onvoorwaardelijk, om niet, accepterend, laat los. Liefde heelt en geneest alle leed, verdriet, onrecht en pijn.
Liefde laat niet los. Liefde wacht, en hoopt, en werkt, en zucht, en wordt ongelukkig tegenover degenen die steeds zeggen in die liefde te zijn, en dat dan vervolgens totaal niet zijn. Het ergste wat je kan overkomen, is iemand die van je houdt en dan vervolgens onverschillig is en loslaat. Want liefde is zonder spijt. Zonder terugkijken. Zonder voorwaarden achteraf. Maar niet zonder dat de liefde verbroken kan worden. Want liefde heeft een belangrijke eis, namelijk liefde. Liefde is per definitie relationeel.
Voel je hoe dit verschilt van jouw onvoorwaardelijke liefde?
Toch is wat jij zegt geen onzin. Want liefde komt ook voor in een hoedanigheid van één zijn. Groepen dieren kunnen om elkaar denken, gewoon omdat ze tot de eenheid behoren. Je kind, al is het nog zo slecht en liefdeloos, zal altijd je liefde en hoop opwekken. Vreemd is het eigenlijk dat die relatie wel wordt erkend tussen ouders en kinderen, en niet tussen echtelieden. Want God heeft de eenheid van man en vrouw net zo heilig verklaard, ik meen zelfs heiliger, als de eenheid van ouder en kind.
Maar opnieuw: die liefde niet onvoorwaardelijk. Want de liefde
eist nog steeds beantwoordende liefde.
Waar beantwoording uitblijft en niet afgedwongen wordt, daar wordt de liefde gebroken, en zij is niet meer.
Want zij is verbroken.
2. Liefde kent geen gezag en geen onderwerping.
Echte liefde kent geen superioriteit, geen onderwerping. Liefde is om niet en verwacht niets terug maar laat los.
Liefde die los laat, is geen liefde.
Dat liefde om niets gegeven kan worden uit geraaktheid of genade,
neemt niet weg dat liefde van karakter een tweepartijenzaak is.
Terugverwacht wordt beantwoording van de liefde.
3. Alles mag en is liefdevol, tenzij geen sprake is van gelijkwaardigheid (strijd met punt 2).
Er is voor liefde geen superioriteit, waardoor sprake is van gelijkwaardigheid.
Is koning of vlag bij schaken en stratego gelijkwaardig? Onzin; elk ambt geeft
meer waarde en verantwoordelijkheid en meer formele dienstverlening.
Bij alles wat jij zegt over liefde, leg je een misbruikfilter over je denken heen.
Dus jij denkt bij het gezag van de man, aan een heerszuchtige man.
Dat is niet jouw schuld, maar de schuld van rottige christenen.
Maar bijbels is het niet. Gezag is een ordening van de samenleving.
Principieel niet anders dan een democratie. Met een doordenker voor je:
Per gezin één stem, is méér democratie dan per gezin twee stemmen.
Want immers: democratie is samenwerken en onderling afstemmen.
Zo is ook 6 partijen méér democratie, dan 20 partijen.
Maar in onze tijd komt waarheid niet bovendrijven.
small brother schreef: 10 dec 2021, 00:374. God en koning zijn onwettig, en kinderen gelijk aan de ouders.
Zoals gezegd is er voor de liefde geen superioriteit. Een ouder die zijn/haar kind afranselt handelt niet uit liefde maar uit onmacht en angst.
Dat heeft ook niets te doen met almacht overigens.
Ook dat is als schuld aan te wijzen bij de christenen.
Want zij leren dat de wet tegenover de liefde staat.
Niets is minder waar. Uit de wet leer je de liefde.
En de liefde heeft ook de wet lief.
small brother schreef: 10 dec 2021, 00:37Volgens mij heb je zo perfect de liefdeloosheid gedefinieerd. Onverschilligheid. Anarchie.
Nee ik geef juist aan hoe liefde is. Echte liefde, niet de onmachtige straffende entiteit die wil regeren met de harde hand zoals sommige ouders hun kinderen mishandelen. Dat heeft dus niets met liefde te maken.
Ik heb het niet over liefdeloosheid, ik heb het over betrokkenheid in plaats van onverschilligheid en vrije wil.
Dat zeg ik; je denken is geënt op beelden van misbruik, en daardoor zie je de structuren en fundamenten niet,
die er altijd toch moeten zijn, omdat ze dragend zijn en gewenst en noodzakelijk.
Iemand die altijd is mishandeld door de dokter, komt niet voor genezing bij de dokter.
Iemand die altijd is misbruikt door de geestelijke, komt niet voor z'n ziel bij de geestelijke.
Iemand die altijd is gebruikt voor klusjes, komt niet z'n rust zoeken in z'n eigen omgeving.
Iemand die altijd heeft geleden onder de wet, zoekt in de wet geen bescherming.
Kunnen we daaruit concluderen dat de mens dus solitair is? je weet wel beter.