Bedankt. Maar als je bijvoorbeeld schrijft
moet de intelligentsia dan maar pikken dat ze worden beschuldigd van het leed van de wereld?
Bedankt. Maar als je bijvoorbeeld schrijft
Nee, dat is de bewering niet. De bewering mijnerzijds is dat zelfzucht dom maakt, onafhankelijk van IQ.
Misschien moet je dan eens wat zorgvuldiger formuleren. Of mag er gewoon niet gezegd worden dat iemand domme opmerkingen maakt omdat we dan tere zieltjes kwetsen die niet in de gaten hebben dat ze zelf de halve wereld kwetsen?
Mijn bewering is dat zelfzucht niet dom maakt maar kortzichtig.hopper schreef: ↑12 dec 2021, 20:22Nee, dat is de bewering niet. De bewering mijnerzijds is dat zelfzucht dom maakt, onafhankelijk van IQ.
Hetgeen ook betekent dat mensen met een laag IQ qua intelligentie boven hun IQ uit kunnen stijgen.
Maar ook dat mensen met een hoog IQ boven dat hoge IQ kunnen uitstijgen.
Of vice versa natuurlijk.
Wijze mensen laten zich graag corrigeren, vooral als dat op een beschaafde manier gebeurt. Regelneefjes die alleen maar fouten in anderen proberen te vinden en dar blijkbaar een genoegen in scheppen wekken alleen maar aversie op.
Zelfzucht is kortzichtig.Mullog schreef: ↑12 dec 2021, 21:05Mijn bewering is dat zelfzucht niet dom maakt maar kortzichtig.hopper schreef: ↑12 dec 2021, 20:22
Nee, dat is de bewering niet. De bewering mijnerzijds is dat zelfzucht dom maakt, onafhankelijk van IQ.
Hetgeen ook betekent dat mensen met een laag IQ qua intelligentie boven hun IQ uit kunnen stijgen.
Maar ook dat mensen met een hoog IQ boven dat hoge IQ kunnen uitstijgen.
Of vice versa natuurlijk.
Nou wat een waar woord hier dat is voor wie de schoen past trekke hem aan .Ja ja.
Ieder neme zijn eigen kruis op zich. Alle mensen zijn zondaars en daarbij is geen onderscheid tussen intelligent of ander talent. Iedereen leeft door de genade van God en leeft door de geest die hij van God gekregen heeft.
Spreek voor jezelf. Ik ben geen zondaar en van enige bemoeienis van God heb ik nooit wat gemerkt.
Wat is dit nou voor methode om een boek te duiden: "is dan typisch weer" ?Balthasar schreef: ↑12 dec 2021, 13:31Wat links:Petra schreef: ↑12 dec 2021, 11:31
Mooi zo, daar ben ik benieuwd naar. Dat vind ik een stuk interessanter en leerzamer dan welles-nietes heen en weertjes.
Het is voor mij (door gebrek aan inhoudelijke kennis, zoals je in dit topic zag) niet altijd goed te beoordelen of epistels van een behoorlijk niveau zijn.
Heb je wat linkjes van goeie sites?
Lijkt me leuk om wat meer Wonderen uit te diepen.
https://www.oxfordbibliographies.com/vi ... 1-0080.xml
https://readingreligion.org/books/miracles
https://plato.stanford.edu/entries/miracles/
Het boek van Lewis dat willempie aanraadt is dan typisch weer christelijke apologetiek.
Daar ben ik het mee eens. Wanneer men een ander op denigrerende wijze probeert van gedachten te laten veranderen is het risico groot dat er escalatie komt. De vraag is ook maar of degene die een ander wil corrigeren open staat om zelf gecorrigeerd te worden.
Dit vind ik wel een hele mooie uitleg en ook heel realistisch. Hoe moeilijk is het om een huwelijk naar de standaard van Jezus uit te voeren en duurzaam van elkaar te houden. Maar jpuw uitleg houdt in dat wanneer de liefde naar de mens tekort gaat schieten Christus te hulp komt en het huwelijk beter wordt dan het daarvoor was. Komt overeen met de rest van de schrift.Petra schreef: ↑27 nov 2021, 09:54Dus ehhhh...hopper schreef: ↑27 nov 2021, 09:23
Wijn staat in de mystiek symbool voor 'dronkenschap' van liefde.
Dus dan lijkt de metafoor me voor de hand liggend.
Punt is natuurlijk dat iedereen dat zelf moet bedenken. Als je letterlijk gaat geloven dat er een mannetje rondliep die water in wijn veranderde, dan was Jezus een alcoholist die te gierig was om zijn drankrekening te betalen.
Er is een bruiloft.
Maar de liefde is op.
Jezus brengt de mensen dronkenschap van liefde.
De rest van de Schrift?Barnabas schreef: ↑13 dec 2021, 16:28Dit vind ik wel een hele mooie uitleg en ook heel realistisch. Hoe moeilijk is het om een huwelijk naar de standaard van Jezus uit te voeren en duurzaam van elkaar te houden. Maar jpuw uitleg houdt in dat wanneer de liefde naar de mens tekort gaat schieten Christus te hulp komt en het huwelijk beter wordt dan het daarvoor was. Komt overeen met de rest van de schrift.
De intelligentsia, wat dit ook moge betekenen maar ik ken de term natuurlijk wel, wordt helemaal nergens van beschuldigd, door niemand. Ze is en wordt wel vervolgd, in socialistische dictaturen.
Hi Willempie.Willempie schreef: ↑12 dec 2021, 11:59
Hoi Petra,
Misschien interessant voor je? Ik heb het boek gelezen.
https://en.wikipedia.org/wiki/Miracles_%28book%29
Having established that there must be an entity behind Nature—our Supernatural God—Lewis asks about the nature of the miraculous. Many assume the miraculous to be a violation of the Laws of Nature. Lewis argues that this is a wrong perception. If there is a God. If that God can perform the miraculous. If that God created Nature. Why would we suppose miracles to be a violation of nature?
Hence, the moment Jesus multiplies bread, it becomes regular digestible bread. When he creates wine in Cana, it becomes real wine with intoxicating properties. When God's Seed is implanted in Mary's womb, it undergoes the process of gestation, birth, childhood, etc. No Law is suspended. A new event is fed into Nature & Nature rolls with it without a hitch.
De wonderen van Jezus kan men via twee systemen classificeren.
Het eerste systeem heeft zes categorieën
1) vruchtbaarheidswonderen
2) genezingswonderen
3) vernietigingswonderen
4) wonderen van heerschappij over de levenloze natuur
5) omkeringswonderen
6) wonderen van vervolmaking of verheerlijking
Het tweede systeem dat dwars door het eerste heen loopt heeft twee klassen:
1) wonderen van de oude schepping en
2) wonderen van de nieuwe schepping
2.2.1 Vruchtbaarheidswonderen.
Bv. de bruiloft van Kana. De wijn is één van de vele zegens van God. Ieder jaar maakt God wijn via de natuurlijke orde. Hij doet dat door het scheppen van de organismen die water, zonlicht, lucht, mineralen omzetten in een sap dat onder de juiste omstandigheden wijn wordt. Het wonder van Kana bestaat erin dat God dit proces a.h.w. kortsluit. Wat er gebeurt is wat er normaliter verspreid over een lagere tijd ook gebeurt. Hetzelfde geldt bij de wonderbare broodvermenigvuldiging: weinig brood in veel brood veranderen. Ieder jaar vermenigvuldigt God in de natuurlijke orde weinig graankorrels in veel graankorrels.
De geboorte uit een maagd kan men op deze manier zien, maar het is een wonder dat niet kleiner of groter is of meer verbazingwekkend dan de vorige voorbeelden.
Ok Thanks!Balthasar schreef: ↑12 dec 2021, 13:31 Wat links:
https://www.oxfordbibliographies.com/vi ... 1-0080.xml
https://readingreligion.org/books/miracles
https://plato.stanford.edu/entries/miracles/
Het boek van Lewis dat willempie aanraadt is dan typisch weer christelijke apologetiek.
Ik ken de opvatting van "" het kort sluiten van het proces "'. Het wonder ligt dan in het "' kortsluiten "' van een verder volkomen normaal natuurkundig proces door God. Hierop wordt weer verder doorgedacht waarbij het "'kortsluiten"' geen wonder is, maar plaats vindt binnen de mogelijkheden van per heden onbekende natuurwetten. Weliswaar pure speculatie ( hoe moet dit getoetst worden ) maar de idee wandelt mee in de metafysica. God Handelt niet door natuurwetten lokaal en tijdelijk buiten werking te zitten, maar God Handelt binnen de natuurwetten. Weer een probleem de wereld uit.Petra schreef: ↑14 dec 2021, 10:08
2.2.1 Vruchtbaarheidswonderen.
Bv. de bruiloft van Kana. De wijn is één van de vele zegens van God. Ieder jaar maakt God wijn via de natuurlijke orde. Hij doet dat door het scheppen van de organismen die water, zonlicht, lucht, mineralen omzetten in een sap dat onder de juiste omstandigheden wijn wordt. Het wonder van Kana bestaat erin dat God dit proces a.h.w. kortsluit. Wat er gebeurt is wat er normaliter verspreid over een lagere tijd ook gebeurt. Hetzelfde geldt bij de wonderbare broodvermenigvuldiging: weinig brood in veel brood veranderen. Ieder jaar vermenigvuldigt God in de natuurlijke orde weinig graankorrels in veel graankorrels.
De geboorte uit een maagd kan men op deze manier zien, maar het is een wonder dat niet kleiner of groter is of meer verbazingwekkend dan de vorige voorbeelden.
Dat de voorschriften voor het huwelijk betrekking hebben op Christus en de gemeente daar heb je helemaal gelijk in. Maar de bijbel gaat niet alleen over de relatie tussen God en de mens. Het tweede gebod gaat over de relatie tussen de mens en zijn medemens.Piebe Paulusma schreef: ↑13 dec 2021, 17:02De rest van de Schrift?Barnabas schreef: ↑13 dec 2021, 16:28
Dit vind ik wel een hele mooie uitleg en ook heel realistisch. Hoe moeilijk is het om een huwelijk naar de standaard van Jezus uit te voeren en duurzaam van elkaar te houden. Maar jpuw uitleg houdt in dat wanneer de liefde naar de mens tekort gaat schieten Christus te hulp komt en het huwelijk beter wordt dan het daarvoor was. Komt overeen met de rest van de schrift.
Het verwondert me dat jij en anderen met jou, schijnen te denken dat de Bijbel een boek is over de huwelijkse voorwaarden van de mens. In mijn optiek degradeer je daarmee ernstig de ware betekenis. Ik schreef ook al aan Small Brother dat Paulus dit op Christus (de man) en de Gemeente (de vrouw) betrekt (Ef 5 vanaf vers 23) en dus moeten wij dat ook doen. De Bijbel gaat niet over twee mensen en hun huwelijkse verstandhoudingen onderling, maar over het huwelijk tussen God en de mens (huis Israël).
“The most incredible thing about miracles is that they happen.”peda schreef: ↑14 dec 2021, 11:12
Ik ken de opvatting van "" het kort sluiten van het proces "'. Het wonder ligt dan in het "' kortsluiten "' van een verder volkomen normaal natuurkundig proces door God. Hierop wordt weer verder doorgedacht waarbij het "'kortsluiten"' geen wonder is, maar plaats vindt binnen de mogelijkheden van per heden onbekende natuurwetten. Weliswaar pure speculatie ( hoe moet dit getoetst worden ) maar de idee wandelt mee in de metafysica. God Handelt niet door natuurwetten lokaal en tijdelijk buiten werking te zitten, maar God Handelt binnen de natuurwetten. Weer een probleem de wereld uit.
Wonderen zijn nooit aangetoond.
Mag je dan hopenpeda schreef: ↑14 dec 2021, 11:12Ik ken de opvatting van "" het kort sluiten van het proces "'. Het wonder ligt dan in het "' kortsluiten "' van een verder volkomen normaal natuurkundig proces door God. Hierop wordt weer verder doorgedacht waarbij het "'kortsluiten"' geen wonder is, maar plaats vindt binnen de mogelijkheden van per heden onbekende natuurwetten. Weliswaar pure speculatie ( hoe moet dit getoetst worden ) maar de idee wandelt mee in de metafysica. God Handelt niet door natuurwetten lokaal en tijdelijk buiten werking te zitten, maar God Handelt binnen de natuurwetten. Weer een probleem de wereld uit.Petra schreef: ↑14 dec 2021, 10:08
2.2.1 Vruchtbaarheidswonderen.
Bv. de bruiloft van Kana. De wijn is één van de vele zegens van God. Ieder jaar maakt God wijn via de natuurlijke orde. Hij doet dat door het scheppen van de organismen die water, zonlicht, lucht, mineralen omzetten in een sap dat onder de juiste omstandigheden wijn wordt. Het wonder van Kana bestaat erin dat God dit proces a.h.w. kortsluit. Wat er gebeurt is wat er normaliter verspreid over een lagere tijd ook gebeurt. Hetzelfde geldt bij de wonderbare broodvermenigvuldiging: weinig brood in veel brood veranderen. Ieder jaar vermenigvuldigt God in de natuurlijke orde weinig graankorrels in veel graankorrels.
De geboorte uit een maagd kan men op deze manier zien, maar het is een wonder dat niet kleiner of groter is of meer verbazingwekkend dan de vorige voorbeelden.
peda schreef: ↑14 dec 2021, 11:12Ik ken de opvatting van "" het kort sluiten van het proces "'. Het wonder ligt dan in het "' kortsluiten "' van een verder volkomen normaal natuurkundig proces door God. Hierop wordt weer verder doorgedacht waarbij het "'kortsluiten"' geen wonder is, maar plaats vindt binnen de mogelijkheden van per heden onbekende natuurwetten. Weliswaar pure speculatie ( hoe moet dit getoetst worden ) maar de idee wandelt mee in de metafysica. God Handelt niet door natuurwetten lokaal en tijdelijk buiten werking te zitten, maar God Handelt binnen de natuurwetten. Weer een probleem de wereld uit.Petra schreef: ↑14 dec 2021, 10:08
2.2.1 Vruchtbaarheidswonderen.
Bv. de bruiloft van Kana. De wijn is één van de vele zegens van God. Ieder jaar maakt God wijn via de natuurlijke orde. Hij doet dat door het scheppen van de organismen die water, zonlicht, lucht, mineralen omzetten in een sap dat onder de juiste omstandigheden wijn wordt. Het wonder van Kana bestaat erin dat God dit proces a.h.w. kortsluit. Wat er gebeurt is wat er normaliter verspreid over een lagere tijd ook gebeurt. Hetzelfde geldt bij de wonderbare broodvermenigvuldiging: weinig brood in veel brood veranderen. Ieder jaar vermenigvuldigt God in de natuurlijke orde weinig graankorrels in veel graankorrels.
De geboorte uit een maagd kan men op deze manier zien, maar het is een wonder dat niet kleiner of groter is of meer verbazingwekkend dan de vorige voorbeelden.
Het tweede gebod is aan het eerste gelijk staat er, dus dat sluit volgens mij toch wel een aantal mensen uit.Barnabas schreef: ↑14 dec 2021, 14:11Dat de voorschriften voor het huwelijk betrekking hebben op Christus en de gemeente daar heb je helemaal gelijk in. Maar de bijbel gaat niet alleen over de relatie tussen God en de mens. Het tweede gebod gaat over de relatie tussen de mens en zijn medemens.Piebe Paulusma schreef: ↑13 dec 2021, 17:02
De rest van de Schrift?
Het verwondert me dat jij en anderen met jou, schijnen te denken dat de Bijbel een boek is over de huwelijkse voorwaarden van de mens. In mijn optiek degradeer je daarmee ernstig de ware betekenis. Ik schreef ook al aan Small Brother dat Paulus dit op Christus (de man) en de Gemeente (de vrouw) betrekt (Ef 5 vanaf vers 23) en dus moeten wij dat ook doen. De Bijbel gaat niet over twee mensen en hun huwelijkse verstandhoudingen onderling, maar over het huwelijk tussen God en de mens (huis Israël).